خانه آموزش ساخت عینک آفتابی با چوب و مقوا

آموزش ساخت عینک آفتابی با چوب و مقوا

نویسنده فروغ بیداری
چگونه عینک آفتابی بسازیم

چگونه عینک آفتابی بسازیم

چگونه عینک آفتابی بسازیم ؟ تا الان این سوال را از خود پرسیده‌اید؟ احتمالا کمی برایتان عجیب است که کسی بخواهد برای خودش عینک آفتابی بسازد. واقعیت هم همین است که ساخت عینک کاری نیست که هر کسی در خانه بخواهد انجام دهد. عینک دودی باید شیشه‌های ضد UV داشته باشد و فریم آن بر اساس اصول مهندسی ساخته شود.

اما اگر به عنوان یک سرگرمی یا کاردستی به آن نگاه کنید، چرا که نه! خیلی راحت می‌توانید با مقوا یا چوب فریم عینک آفتابی را بسازید و شیشه‌های آماده را روی آن سوار کنید.

حالا اگر کنجکاو هستید تا بدانید چگونه می‌توان عینک آفتابی ساخت تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

چگونه عینک آفتابی بسازیم : آموزش ساخت با «مقوا»

ساخت عینک آفتابی با مقوا

1- الگو بکشید

یک عینک دودی قدیمی خود که نمی‌خواهید را انتخاب کنید. اجزای مختلف آن را از هم جدا کنید تا بتوانید از روی آنها، الگو بکشید. بهترین کار این است که دو لایه کاغذ روی هم بگذارید و یک لایه کاغذ کپی بین آنها قرار دهید. سپس یکی از دسته‌ها و یکی از فریم‌های عینک راروی کاغذها ترسیم کنید. به این ترتیب، از هر قسمت عینک دو تا الگوی یک‌اندازه و مساوی در اختیار دارید.

یا روش دیگر برای تهیه الگوی ساخت عینک آفتابی این است که عینک را روی کاغذ بگذارید. آن را با یک دست ثابت نگه دارید و با دست دیگر و با کمک مداد، طرح آن را ترسیم کنید. فقط حواستان باشد که جا برای وصل کردن تکه‌های مختلف عینک در نظر بگیرید.

چگونه عینک آفتابی بسازیم

2- تکه‌های مقوا را به هم وصل کنید

پس از کشیدن الگو، کاغذها را روی مقوای ضخیم قرار دهید و آنها را با کاتر یا قیچی، خیلی تمیز و با ظرافت برش دهید. سپس با کمک چسب مایع، قطعات مختلف عینک را به هم وصل کنید.

حواستان باشد که خیلی چسب نزنید تا مقوا نرم نشود. همچنین، در مورد الگو کشیدن باید بگوییم که می‌توانید از همان اول، طرح عینک را روی مقوا بکشید و برش دهید. حتما لازم نیست روی کاغذی جداگانه طرح را کشیده باشید.

3- ساخت عدسی عینک آفتابی

الگوی عدسی‌ها را که قبلا درآورده‌اید، روی یک ورقه استات بگذارید و با دقت آن را برش دهید. حتما باید لبه‌های عدسی را کمی بزرگ‌تر از اندازه‌ی الگو برش دهید تا بتوانید به راحتی این قطعات را سرهم کنید.

  • استات، نوعی پلاستیک است که می‌توانید آن را به صورت ورقه‌ای از ابزارفروشی‌ها یا حتی از فروشگاه وسایل اداری خریداری کنید.

4- فریم مقوایی را رنگ کنید

در این مرحله باید فریم مقوایی که سر هم شده و چسب آن خشک شده است را رنگ کنید. از رنگ‌های آکریلیک برای این منظور استفاده کنید. اما اگر ندارید، آبرنگ یا گواش هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. رنگ فریم عینک دودی به سلیقه خودتان بستگی دارد.

چگونه عینک آفتابی بسازیم

5- عدسی عینک را به فریم آن وصل کنید

در مرحله بعدی باید عدسی‌هایی که از ورقه‌ی استات تهیه کرده‌اید را با کمک چسب به فریم مقوایی بچسبانید. خیلی این قطعه‌ها را فشار ندهید تا تغییر شکل ندهند و چسب هم از زیر مقوا بیرون نزند.

حالا در پاسخ به این سوال که چگونه عینک آفتابی بسازیم ، باید بگوییم که به همین راحتی می‌توان یک عینک مقوایی ساخت؛ که البته ویژگی‌های یک عینک واقعی را ندارد، اما برای یک گزینه موقتی در نبود عینک خیلی هم بد نیست!

چگونه عینک آفتابی بسازیم : آموزش ساخت با «چوب»

چگونه عینک آفتابی بسازیم

1- الگو تهیه کنید

یک عینک آفتابی قدیمی خود که دیگر نمی‌خواهید را بردارید. اجزای مختلف آن را از هم جدا کنید تا بتوانید از روی هر قطعه، الگو بکشید.

برای سهولت کار می‌توانید دو لایه کاغذ روی هم بگذارید و یک لایه کاغذ کپی بین آنها قرار دهید. سپس یکی از دسته‌ها و یکی از فریم‌های عینک را روی کاغذها ترسیم کنید. به این ترتیب، از هر قسمت عینک دو تا الگوی یک‌اندازه و مساوی در اختیار خواهید داشت.

یا می‌توانید برای تهیه الگوی ساخت عینک آفتابی، آن را روی کاغذ بگذارید. با کمک مداد، طرح بخش‌های مختلف عینک را ترسیم کنید. فقط حواستان باشد که جا برای وصل کردن تکه‌های مختلف عینک در نظر بگیرید. لبه‌های هر قطعه را کمی بیشتر در نظر بگیرید.

چگونه عینک آفتابی بسازیم

2- قطعات عینک را طبق الگو روی چوب برش بزنید

قطعه‌های چوبی که برای ساخت عینک آفتابی استفاده می‌کنید، باید ضخامت کمی داشته باشد. یعنی تخته‌چوب‌هایی را انتخاب کنید که نازک هستند و برش دادن آنها سخت نیست. اما در عین حال بهتر است که جنس چوب خوب باشد تا سریع شکسته نشود.

پس از تهیه الگوی بخش‌های مختلف فریم عینک، طرح‌ها را روی چوب قرار دهید و با کمک اره آنها را ببرید.

3- برش با اره مویی

اره مویی، وسیله خیلی خوبی برای این منظور است. اما می‌توانید از هر اره‌ای که در اختیار دارید برای منظور استفاده کنید. یا حتی اگر نجاری یا چوب‌بری در نزدیکی خانه‌تان است می‌توانید از کارشناس این کار بخواهید با اره برقی الگوی عینک را برایتان روی چوب برش دهد.

چگونه عینک آفتابی بسازیم

4- تراش دادن محل نصب عدسی عینک

عدسی‌های همان عینک قدیمی که از روی آن الگو تهیه کرده‌اید را باید روی فریم چوبی دست‌ساز خودتان سوار کنید. برای این منظور، اول باید شکل و اندازه عدسی را روی فریم مشخص کنید. سپس با ابزار تیزی مثل سوهان داخل فریم را کمی تراش دهید. برای اینکه عدسی باید در این گودی‌های داخل فریم نصب شوند.

سپس با سنباده، تمام لبه‌ها را سنباده بزنید تا صاف و یکدست شوند.

5- قسمت‌های اضافی فریم را تراش دهید

با اسکنه یا قلم چوب‌تراشی بخش‌های اضافی فریم را بتراشید و با سنباده صاف کنید. البته در این کار زیاده‌روی کنید که شکل اصلی فریم از بین برود.

6- دسته‌ها را به فریم وصل کنید

خب، حالا فریم آماده است. دسته‌ها هم به درستی برش داده شده و صیقل خورده‌اند. بنابراین، نوبت وصل این دو بخش به هم فرارسیده. برای این منظور باید لولای عینک قدیمی (که برای الگو آن را تکه‌تکه کرده بودید) را بردارید و به فریم عینک چوبی جدید وصل کنید. سپس با پیچ، دسته‌ها را در فریم محکم کنید.

7- فریم را با روغن جلا دهید

پس از وصل دسته و فریم، باید روی همه جای فریم روغن مخصوص چوب بمالید و با دستمال، روغن اضافه را بگیرید. این کار برای این است که زبری چوب از بین برود و پوست صورت را اذیت نکند.

چگونه عینک آفتابی بسازیم

8- عدسی‌ها را وصل کنید

در آخرین مرحله از ساخت عینک آفتابی، باید عدسی‌ها را در محلشان نصب کنید. خیلی با احتیاط سعی کنید شیشه‌های عینک دودی قدیمی را داخل فریم جا بیندازید. اما فشار ندهید چون ممکن است فریم بشکند.

سوالات رایج در مورد اینکه چگونه عینک آفتابی بسازیم

برای ساخت عینک آفتابی مقوایی می‌توان از تلق مشکی برای عدسی استفاده کرد؟

از آنجا که عینک مقوایی قرار نیست کارکرد واقعی برایتان داشته باشد و فقط جنبه کاردستی دارد، چرا که نه. اما باید تلق به گونه‌ای باشد که بتوانید از پشت آن تصاویر ببینید.

خودمان می‌توانیم در خانه عینک آفتابی بسازیم؟

اگر ابزار چوب‌بری دارید، بله می‌توانید در خانه عینک بسازید. کافیست فریم آن را با چوب درست کنید و برای عدسی‌هایش هم یا از یک عینک قدیمی استفاده کنید، یا عدسی نو سفارش بدهید و روی آن سوار کنید.

آیا می‌توان با مقوا برای کودکان عینک آفتابی ساخت؟

بله به راحتی می‌توانید در خانه با یک تکه مقوای ضخیم و تلق رنگی، عینک دودی بسازید.

عینک آفتابی با فریم چوبی در بازار وجود دارد؟

بله، فریم‌های متنوعی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در بازار وجود دارند که می‌توانید بنا به سلیقه خودتان خریداری کنید.

منبع: wikihow

کامنت بگذارید