خانه چه زمانی باید لنز طبی خود را عوض کنیم؟

چه زمانی باید لنز طبی خود را عوض کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
دوره استفاده از لنز طبی

دوره استفاده از لنز طبی

دوره استفاده از لنز طبی به نوع لنزی که خریداری کرده‌اید بستگی دارد. حتما می‌دانید که لنزها در انواع گوناگونی عرضه می‌شوند و هر کدام هم برنامه‌ی زمانی مخصوص به خود را دارند.

به طور مثال، لنزهای ماهانه برای 30 روز استفاده روزانه طراحی شده‌اند. برخی از مدل‌های لنز ماهانه را می‌توان با اجازه پزشک به مدت 7 شب پشت سر هم (شبانه‌روزی و حتی در خواب) استفاده کرد. اما بعضی از لنزهای طبی، روزانه و یک بار مصرف هستند و باید در انتهای هر روز دور انداخته شوند.

مدل‌های مختلف لنز با جنس‌های گوناگونی هم عرضه می‌شوند. اما بهترین جنس برای لنز نرم، سیلیکون هایدروژل است. این لنزها 5 برابر بیشتر از بقیه مدل‌ها اکسیژن‌رسانی دارند. در نتیجه استفاده از آنها بسیار راحت است. مخصوصا کسانی که خشکی چشم دارند می‌توانند با کمک این لنزها رطوبت چشم خود را حفظ کنند.

البته در مقایسه باید گفت که لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز نسبت به رسوب چربی و پروتئین مقاوم‌تر هستند. این لنزها همانند لنزهای نرم از جنس سیلیکون هایدروژل به تعویض زود به زود نیازی ندارند. حتی لنز سخت را می‌توان تا یک سال بدون نیاز به تعویض استفاده کرد.

البته لنزهای نرم سالانه هم داریم که برای یک سال استفاده طراحی شده‌اند. اما این لنزها با اینکه نسبت به مدل‌های ماهانه و روزانه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، اما خطر بیشتری دارند. چرا؟ به خاطر استفاده طولانی از لنز نرم، احتمال رسوب باکتری روی آن و عفونت چشم‌ها زیاد است.

هر چه دوره استفاده از لنز طبی کوتاه‌تر باشد، لنز بهداشتی‌تر است و خطر کمتری برای چشم دارد.

دوره استفاده از لنز طبی

لنز شبانه روزی چیست؟

در میان گزینه‌های مختلف دوره استفاده از لنز طبی باید به لنزهایی اشاره کنیم که در خواب هم قابل استفاده هستند.

لنزهای شبانه یا لنزهای Extended امکان استفاده‌ در شب را هم به فرد می‌دهند. این لنزها برای افراد پرمشغله بسیار کاربردی است زیرا بدون نیاز به گذاشتن و برداشتن لنز در صبح و شب می‌توانند از لنز استفاده کنند.

خب، بدون شک استفاده از این لنزها هم آسان‌تر است زیرا به شست‌وشوی هر روزه نیاز ندارند.

بسیاری از مدل‌های لنزهای نرم قابلیت استفاده شبانه هم دارند؛ البته با اجازه پزشک.

اما یادتان باشد استفاده شبانه‌روزی از هر لنز از عمر مفید آن می‌کاهد. یعنی مثلا شما یک لنز ماهانه را می‌توانید نهایتا یک هفته به صورت شبانه‌روزی استفاده کنید.

روزانه چند ساعت می‌توان لنز تماسی را استفاده کرد؟

همیشه این برندها هستند که حداکثر ساعت استفاده از لنزهای مختلف را تعیین می‌کنند. اما گاهی پیش می‌آید که نظر اپتومتریست‌ها با آنچه کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند فرق داشته باشد.

اما به صورت کلی، دوره استفاده از لنز طبی در یک روز بین 10 تا 12 ساعت است. یعنی بهتر است بیشتر از 12 ساعت پیاپی لنز طبی در چشم نگذارید.

دلیلش هم این است که ساعات مصرف طولانی‌تر باعث خستگی چشم و آزردگی آن می‌شود. همچنین ممکن است احتمال بروز عفونت زیاد شود. همه اینها به این خاطر است که به هر حال لنزها از ورود «آزادانه» اکسیژن به چشم جلوگیری می‌کنند.

دوره استفاده از لنز طبی

اگر لنز را بعد از اتمام تاریخ انقضای آن استفاده کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوره استفاده از لنز طبی کاملا مشخص است و اگر بیشتر از این زمان از آن استفاده کنید، قرنیه دچار التهاب می‌شود و ممکن است عفونت کند. همچنین استفاده طولانی از لنز می‌توانند سبب بروز قرمزی، خشکی یا سوزش چشم شود.

اگر لنز شما سالانه است می‌توانید 12 ماه آن را استفاده کنید. اما اگر از لنز ماهانه استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از 30 روز لنز را عوض کنید.

سوالات مربوط به دوره استفاده از لنز طبی

علائم لنز تاریخ گذشته چیست؟

علائم خراب شدن لنز ، این است که ممکن است محلول نگهدارنده لنز بیش از حد اسیدی یا بیش از حد قلیایی شده باشد. در این حالت، گذاشتن لنز در چشم می‌تواند سبب عفونی شدن چشم شود.

آیا لنزهای یک بار مصرف هم تاریخ مصرف دارند؟

لنزهای یک بار مصرف تاریخ انقضا ندارند.

لنز طبی را چند ساعت در روز می توان پوشید؟

بهتر است بیشتر از 10 تا 12 ساعت در روز از لنز طبی استفاده نکنید.

روش استفاده از لنز در عمر مفید آن تاثیر دارد؟

بله صد در صد. عمر مفید لنز به عواملی مثل روش صحیح استفاده و شست‌وشوی درست آنها بستگی دارد. شما باید حتما محلولی که متناسب این لنز است و توسط پزشک تجویز شده را خریداری کنید. لنز را هر شب از چشم در آورید، آنها را با محلول شوینده تمیز کنید و درون قابش بگذارید. صبح‌ها هم پیش از گذاشتن لنز، حتما دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید و با حوله‌ی بدون پرز خشک کنید. سپس لنز را در چشم قرار دهید.

منبع: feelgoodcontacts

کامنت بگذارید