خانه با 8 اصل مهم برای مراقبت از عینک آفتابی آشنا شوید

با 8 اصل مهم برای مراقبت از عینک آفتابی آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم

چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم

چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم ؟ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که عینک آفتابی گران‌قیمت می‌خرند این است که مبادا عینکشان آسیبی ببیند.

به همین دلیل است که افراد به هنگام خرید عینک آفتابی یا عینک طبی اغلب توجه بسیار زیادی به کیفیت دارند.

اما باید این را بدانید هر چقدر هم عینک شما با کیفیت بسیار بالایی ساخته شود، باز هم اگر محافظت از عینک به درستی صورت نگیرد، عینک‌تان یا می‌شکند و یا از استحکام آن کاسته خواهد شد.

در این مقاله ما با هشت راهنمایی ساده به شما کمک خواهیم کرد تا از عینک آفتابی خود به طور صحیح مراقبت کنید.

1- همواره از دو دست‌ خود برای گذاشتن یا برداشتن عینک آفتابی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین مراحل برای محافظت از عینک آفتابی ، گذاشتن و برداشتن صحیح آن است. برای این‌که فشار به سمت راست یا چپ عینک وارد نشود، بهتر است که با دو دست خود از عینک بگیرید و آرام آن را به چشم‌تان زده و یا از آن خارج کنید.

مراقبت از عینک آفتابی

2- عینک‌تان را بر روی سرتان قرار ندهید

بسیاری از ما زمانی که مدت زیادی از عینک استفاده کردیم و کمی چشم‌های‌مان خسته شد، آن را روی سرمان قرار می‌دهیم تا کمی به چشم‌های‌مان استراحت بدهیم. اما این یکی از اشتباهات اساسی در استفاده از عینک است، زیرا نه تنها ممکن است بیفتد و آسیب ببیند، بلکه ممکن است شکل آن نیز تغییر کند و کارایی قبلی را نداشته باشد.

3- فریم را بر روی بینی خود فشار ندهید

چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم ؟ بسیاری از افراد برای این‌که عینک را در مکان صحیح خود قرار دهند، به آن فشار می‌آورند و به سمت بینی خود می‌برند. بنابراین، نه تنها رد آن روی بینی شما خواهد ماند، بلکه تاثیر بدی در حالت و شکل عینک نیز ایجاد خواهد شد.

4- از پارچه‌های تمیزکننده عینک استفاده کنید

بسیاری از افراد با هر چه که به دست‌شان می‌آید، برای تمیز کردن عینک استفاده می‌کنند، بنابراین در کوتاه‌ترین زمان ممکن شیشه‌های عینک‌شان را که اصلی‌ترین المان عینک‌‌شان است، خراب می‌کنند. استفاده از پارچه‌های مخصوص پاک کردن شیشه‌های عینک یک راهکار ساده و اساسی است. اغلب به هنگام خرید عینک، دستمال آن نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت، اما مسلما بعد از مدتی باید آن را عوض کنید.

چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم

5- اسپری‌های مخصوص را فراموش نکنید

در ادامه آموزش ترفندهای مراقبت از عینک باید بگوییم که اسپری‌های پاک کننده‌ی عینک بهترین ابزار برای محافظت از شیشه‌های عینک‌ها هستند. آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که عدسی عینک شما را بدون هیچ آسیبی تمیز می‌کنند. شما می‌توانید این اسپری‌ها را از داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های عینک بخرید.

6- خرید کیت‌های تعمیر عینک

اکثر عینک‌ها در محل اتصال شیشه‌ها به فریم پیچ‌هایی دارند که برخی مواقع شل می‌شوند، برای محکم کردن این پیچ‌ها باید از لوازم مخصوص آن‌ها استفاده کرد. استفاده از ابزارهایی هم‌چون کارد یا ابزارهایی مشابه باعث آسیب رسیدن به عینک شما می‌شود.

7- حداقل دو بار در سال، عینک‌تان را تعمیر کنید

گاهی اندکی انحراف در ساختار عینک ممکن است باعث اذیت چشمان شما شود، بنابراین بهتر است برای مراقبت از عینک ، ساختار عینک خود را همواره مورد بررسی قرار دهید تا انحراف نداشته باشد. کارشناسان فاصله‌ی ۶ ماهه را برای این کار مناسب می‌دانند.

8- بعد از استفاده عینک را در جعبه‌ی مخصوص خود قرار دهید

چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم ؟ همه‌ی عینک‌فروشی‌ها به هنگام فروش عینک جعبه‌های مخصوصی را در اختیارتان قرار خواهند داد. شما می‌توانید عینک و دستمال تمیزکننده‌ی آن را داخل آن جعبه قرار دهید. هر زمان که عینک را از چشم‌‌تان درآوردید، سعی کنید آن را داخل جعبه‌ی مخصوصش قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود.

رعایت این اصول ساده می‌تواند سالم ماندن عینک شما را تضمین کند. موارد گفته شده در بالا نیاز به توضیح بیشتری ندارند، تنها موردی که باید به خاطر داشته باشید اینست که رعایت موارد بالا بعد از مدتی به عادت تبدیل خواهند شد و شما بدون هیچ فکری آن‌ها را اجرا خواهید کرد. بنابراین چند روزی خود را مجبور به انجام این کارها کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه عینک آفتابی را تمیز کنیم

سوالات رایج در مورد اینکه چطور از عینک آفتابی مراقبت کنیم

بهترین روش مراقبت از عینک آفتابی چیست؟

یکی از روش‌های پیشگیرانه برای از بین بردن خط و خش شیشه عینک آفتابی این است که به درستی از آن محافظت کنید. عینک آفتابی خود را در جیب، کیف یا ساک دستی نگذارید. حتی برای چند دقیقه هم این کار را انجام ندهید. عدسی عینک به اندازه کافی حساس هست که در عرض یک یا دو دقیقه هم خراشیده شود.

چگونه در سفر از عینک آفتابی مراقبت کنیم؟

هرگز در طول سفر – فرقی نمی کند جاده‌ای باشد یا هوایی – عینک را از یقه لباس آویزان نکنید، آن را روی سر خود نگذارید و حتما عینک را درون قاب مخصوصش نگهداری کنید.

آیا از خمیر دندان می‌توان برای برطرف کردن خراش عدسی عینک آفتابی استفاده کرد؟

اگر خمیردندان ژله‌ای نباشد و مواد ساینده هم در خود نداشته باشد، بله می‌توانید. حواستان باشد که مواد زبر درون خمیردندان می‌تواند روی سطح شیشه عینک خراش ایحاد کند.

چگونه عینک آفتابی را تمیز کنیم؟

بهترین و کارآمدترین روش برای نگهداری از عینک و محافظت از آن در برابر هر نوع خط و خشی این است که با عینک به مهربانی رفتار کنید. یعنی چه؟ یعنی آن را با لنز روی میز یا زمین رها نکنید. اجسام نوک تیز را از عدسی عینک دور نگه دارید. عینک را با هر دو دست بگیرید و از چشم بردارید و انگشتان دست را روی سطح لنز نگذارید.

کامنت بگذارید