خانه پیرچشمی چیست و آیا می‌توان آن را درمان کرد؟

پیرچشمی چیست و آیا می‌توان آن را درمان کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
پیرچشمی چیست

پیرچشمی چیست

پیرچشمی چیست ؟ این صحنه را متصور شوید: پدر یا مادرتان قبض، کتاب یا مجله را در دورترین فاصله از چشم خود نگه می‌دارند و چشم‌های خود را جمع کرده و متن مورد نظرشان را می‌خوانند. یا اگر عینکی هستند، بعضا هنگام مطالعه نوشته‌ها عینک طبی خود را بالا می‌برند و بعد دوباره آن را سر جای خودش می‌گذارند.

این کارها همه نشانه‌ی پیرچشمی است.

پیرچشمی، همان طور که از نامش پیداست، نوعی اختلال بینایی است که در اثر کهولت سن پدیدار می‌شود. بر اثر بالا رفتن سن، عدسی چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و قدرت تطابق کمی خواهد داشت.

پیرچشمی را می‌توان نوعی دوربینی دانست که معمولا در حدود سن ۴۵-۴۰ سالگی شروع می‌شود. در نتیجه افراد با دید طبیعی (بدون ضعف چشم) احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند و افراد نزدیک‌بین یا دوربین احتیاج به دو عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک یا عینک دو دید پیدا می‌کنند.

پس از 40 سالگی می‌توانید نشانه‌های پیرچشمی را شاهد باشید به این صورت که افراد حین انجام كارهايى مانند مطالعه، خياطى يا كار با تلفن همراه و كامپيوتر، متوجه اختلال در ديدن اشياى نزديك می‌شوند.

پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن است.

پیر چشمی
پیرچشمی را می‌توان نوعی دوربینی دانست که معمولا در حدود سن ۴۵-۴۰ سالگی شروع می‌شود.

چرا پیرچشمی پدیدار می‌شود؟

عدسی چشم انسان خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی دارد. یعنی قادر است بلافاصله از سوژه‌ای در دور دست به سوژه‌ای در فاصله چند سانتي‌مترى فوکوس کرده و هر دو را کاملا واضح و شفاف ببیند. این ویژگی تطابق به کشسانی و انعطاف‌پذیری زیادی نیاز دارد. در نتیجه، وقتی در اثر بالا رفتن سن، عدسی چشم سفت می‌شود، خاصیت ارتجاعی آن هم کم می‌شود و اختلالی به نام پیرچشمی را به وجود می‌آورد.

نشانه‌هاى پيرچشمى چیست ؟

  • تاری دید هنگام مطالعه كتاب، روزنامه و تلفن همراه از فاصله نزديك
  • سردرد و خستگی چشم هنگام انجام كارهايى مانند نوشتن و خياطى

آیا پیرچشمی قابل درمان است؟

تاكنون درمان قطعى براى اين مشكل يافت نشده است. اغلب پزشکان برای کسانی که دچار پیرچشمی می‌شوند، عینک مخصوص مطالعه تجویز می‌کنند. این عینک‌ها عدسی‌های همگرا دارند.

افراد با نزدیک‌بینی متوسط و شدید پس از شروع پیرچشمی علاوه بر عینک دور نیاز به عینک مطالعه هم خواهند داشت.

البته، کسانی که نزدیک‌بینی کمتر از ۳ دیوپتر دارند، بعد از شروع پیرچشمی می‌توانند عینک دور خود را بردارند و قادر به خواندن بدون عینک خواهند بود. لازم است اشاره کنیم، بعد از انجام لیزر برای اصلاح نزدیک‌بینی، این توانایی از دست خواهد رفت زیرا این افراد همانند سایر افراد طبیعی نیاز به عینک مطالعه خواهند داشت.

پیرچشمی چیست

در مورد درمان پیرچشمی با لیزر باید بگوییم که طبق گفته متخصصان، لیزر تأثیری بر روی قدرت متمرکزکننده عدسی چشم ندارد و بنابراین نمی‌تواند پیرچشمی را درمان کند.

البته روش‌های جدیدی مدعی درمان پیرچشمی هستند که هنوز به عمومیت نرسیده‌اند اما در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

از جمله می‌توان به محصولی موسوم به Kamra اشاره کرد که با بیومتریال‌های کاملا سازگار با بدن ساخته و تولید شده است. کمرا، ابزار درون‌کاشت است که آزمایشات متعدد، ایمنی و کارکردش را تضمین کرده‌اند. در حال حاضر این محصول در اتحادیه اروپا شمالی (CE)، شرق آسیا و برخی کشورهای آمریکای وارد مراحل درمانی شده است.

همچنین، محققان انگلیسی نوعی عدسی مصنوعی تولید کرده‌اند که با حرکت ماهیچه‌های اطراف عدسی طبیعی چشم، به‌طور خودکار متمرکز می‌شوند و مشکلات مربوط به عدسی مانند پیرچشمی و آب مروارید را حل می‌کنند. این عدسی‌ها از مواد تشکیل‌دهنده نمایشگرهای LCD تهیه می‌شوند.

در پاسخ به اینکه آیا با ورزش‌های چشمی می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد باید گفت که خیر، تمرین‌های متداول برای تقویت عضلات چشم هیچ تاثیری در پیشگیری از این عارضه ندارد و نمی‌توان از آن خیلی جلوگیری کرد. درواقع پیرچشمی یک پدیده سنی است و با بالا رفتن سن، لاجرم این اتفاق رخ می‌دهد.

بهترین راه مقابله و حل اختلال پیرچشمی، استفاده از عینک نزدیک‌بینی است. لازم است بدانید استفاده از عینک‌های نزدیک‌بینی فقط برای مطالعه و کارهایی از این ‌دست ضروری است و برای دیدن دور باید این عینک‌ها را از چشم بردارید.

در آخر هم بد نیست بگوییم، سرعت رشد پیرچشمی در افراد مختلف، متفاوت است و این موضوع هم بستگی به میزان تطابق چشم آنها دارد. درواقع این موضوع به فیزیولوژی چشم افراد بستگی دارد. در خیلی از افراد روند رشد این عارضه بسیار کند است و می‌توانند تطابق چشم خود را حفظ کنند. یعنی هستند کسانی که تا 50 سالگی به‌راحتی می‌توانند مطالعه کنند. اما برخی هم حتی قبل از 40 سالگی دچار این بیماری شده، ضمن اینکه روند رشد پیرچشمی در آنها سرعت بیشتری هم دارد.

سوالات رایج در مورد پیرچشمی

آیا با ورزش‌های چشمی می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد

در پاسخ باید گفت خیر؛ تمرین‌های متداول برای تقویت عضلات چشم هیچ تاثیری در پیشگیری از این عارضه ندارد و نمی‌توان از آن خیلی جلوگیری کرد. درواقع پیرچشمی یک پدیده سنی است و با بالا رفتن سن، لاجرم این اتفاق رخ می‌دهد.

علل بروز بیماری پیر چشمی چیست؟

افزایش سن، فشار خون بالا، دیابت، سوء تغذیه عیوب انکساری مانند دوربینی ممکن است قبل از ۴۰ سالگی موجب بروز این اختلال شود، سخت شدن پوسته عدسی چشم، کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی، خستگی و بی خوابی

چگونه از پیر چشمی پیشگیری کنیم؟

به ساعت خواب خود در طول شبانه روز توجه کنید ( ۸ ساعت خواب در شبانه روز). مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و مرکبات از ابتلا به پیر چشمی پیشگیری می کند. از عینک آفتابی استفاده کنید. از کشیدن سیگار خودداری کنید.

در صورت عدم درمان پیرچشمی، چه چیزی در انتظار شماست؟

اگر بیماری پیرچشمی را به درستی و به موقع درمان نکنید دچار این مشکلات می‌شوید:تشدید اختلال تاری دید برای اجسام نزدیک، افزایش آستیگماتیسم، افزایش اختلاف قدرت بینایی در دو چشم، افزایش ناسازگاری با درمان‌های تجویز شده توسط پزشک، سردرد و احساس سوزش در چشم‌ها، افزایش خستگی در چشم‌ها.

1 کامنت

نرگس 12 اردیبهشت 1402 - 23:30

۴۸ سالمه و حدود سه سال هست که دچار ضعف بینایی شده ام و سرعتش هم خیلی بالاست
قبلا خیلی دید چشمهام عالی بود ولی الان بدون عینک اصلا نمیتونم چیزی بخونم حتی نوشته های درشت را هم به سختی میخونم.

پاسخ

کامنت بگذارید