خانه با انواع پوشش‌ عدسی عینک آشنا شوید؛ از ضد UV تا ضد خش

با انواع پوشش‌ عدسی عینک آشنا شوید؛ از ضد UV تا ضد خش

نویسنده فروغ بیداری
پوشش‌ عدسی عینک

پوشش‌ عدسی عینک چیست؟

پوشش‌ عدسی عینک نیز همانند خودِ لنز عینک از اهمیت زیادی برخوردار است و هنگام خرید حتما باید به آن توجه داشته باشید.

هنگام خرید عینک، علاوه بر کیفیت، جنس و شکل آن بهتر است به پوشش‌های عدسی (لنز) آن نیز توجه داشته باشید.

ما در ادامه سعی کرده‌ایم چند پوشش که لازم است بیشتر از همه به آن‌ها توجه داشته باشید را برایتان معرفی کنیم. با لوناتو همراه باشید.

پوشش ضدبازتاب عدسی عینک (آنتی رفلکت)

پوشش‌ لنز عینک

پوشش ضدبازتاب که به اختصار پوشش AR یا آنتی رفلکت هم نامیده می‌شود، یک لایه‌ی میکروسکوپی بسیار نازک است که روی عدسی عینک طبی یا آفتابی کشیده می‌شود تا هر نوع بازتاب نوری از سطح داخلی و بیرونی شیشه عینک را از بین ببرد.

این لایه به‌قدری ظریف و نازک است که به هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود. اما در عوض قادر است هر نوع بازتاب نوری از لنز را از بین ببرد. این پوشش عینک برای دید در شب هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر بسیار مفید و کاربردی است زیرا از انعکاس مستقیم نور در چشمان فرد پیشگیری می‌کند.

استفاده از پوشش AR برای همه عدسی‌های عینک به شدت توصیه می‌شود. اما به‌طور ویژه، عدسی‌های پلی‌کربناتی که بیشتر از بقیه لنزها نور را منعکس می‌کنند، به یک لایه پوشش ضدبازتاب نیاز دارند.

همچنین، عدسی‌های انحناءدار که خمیدگی کمتری نسبت به عدسی‌های معمولی دارند، اغلب بازتاب‌های شدیدی ایجاد می‌کنند. بنابراین به‌شدت توصیه می‌شود که در آن‌ها از پوشش ضدبازتاب استفاده شود. همچنین استفاده از آن در پشت عینک آفتابی هم باعث حذف درخشش‌های آزاردهنده عینک ‌شود.

برخی از متخصصان چشم‌پزشکی نیز می‌گویند که لازم است در عدسی‌های فتوکرومیک از پوشش ضدبازتاب استفاده شود. این پوشش به عدسی عینک کمک می‌کند تا در روز، نور خورشید در چشم تابیده نشود.

پوشش ضدخش

پوشش‌ عدسی عینک

هیچ کدام از عدسی‌های عینک‌های طبی یا عینک‌های مطالعه ضد خش نیستند. بنابراین، استفاده از یک پوشش ضدخش روی این عدسی‌ها، آن‌ها را در برابر هر نوع خراشی محافظت می‌کند. یعنی اگر عینک به طور تصادفی از دستان روی زمین بیفتد، خیالتان راحت است که هیچ مشکلی برای عدسی آن پیش نخواهد آمد.

پوشش ضدخش مخصوصا برای عینک کودکان بسیار ضروری است زیرا موجب دوام بیشتر شیشه عینک می‌شود.

البته لازم است اشاره کنیم که بیشتر عدسی‌هایی که از جنس پلی‌کربنات، پلاستیک با شاخص‌بالا یا ترایوِکس هستند به صورت داخلی ویژگی ضدخش دارند.

میزان ضدخش بودن پوشش‌های عینک متنوع است و شما می‌توانید از عینک‌ساز بخواهید که یک لایه سخت روی عدسی بکشد تا درجه ضدخراشیدگی آن زیاد شود.

البته بهتر است در مورد گارانتی‌تعویض یا تعمیر عدسی‌هایی که پوشش ضدخش روی آن‌ها کشیده می‌شود نیز سوال بپرسید تا در صورت بروز هر مشکلی بتوانید از این امکان استفاده کنید.

پوشش‌ عدسی عینک : ضد مه / ضد بخار کردن

پوشش‌ عدسی عینک

اگر در مناطق سردسیری زندگی می‌کنید بسیار مهم است که از پوشش ضد مه استفاده کنید. بخار کردن لنز عینک مخصوصا هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. بنابراین، برای در امان ماندن از مشکلات مه گرفتن شیشه عینک، از مزایای پوشش‌های ضد مه بهره بگیرید.

در این حالت، وقتی هوای بیرون سرد است، گرمای صورت شما موجب ایجاد بخار روی عدسی عینک نمی‌شود. این پوشش روی پلاستیک، پلی‌کربنات و دیگر عدسی‌های عینک قابل استفاده است.

از دیگر تکنولوژی‌های موجود برای از بین بردن بخار عینک در روزهای سرد سال، عدسی‌های Optifog است. خاصیت ضد مه آن‌ها با چکاندن یک قطره از فعال‌کننده اپتیفاگ روی عدسی عینک فعال می‌شود. سپس باید با یک دستمال میکروفایبر آن را روی سطح شیشه بکشید تا محلول به همه سطح عدسی برسد. این کار باعث می‌شود تا عینک به مدت 1 هفته به هیچ‌عنوان بخار نگرفته و مه نکند.

عدسی‌های Optifog در جنس پلاستیک، پلی‌کربنات و پلاستیک‌شاخص‌بالا در بازار موجود است.

پوشش ضد اشعه فرابنفش (ضد UV)

پوشش‌ های مختلف عدسی عینک

از دیگر امکاناتی که می‌توان به عدسی عینک اضافه کرد، رنگ نامحسوسی است که تابش فرابنفش نور خورشید را مسدود می‌کند.

همان‌طور که کرم‌های ضدآفتاب از پوست در برابر تابش‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کنند، پوشش ضد اشعه فرابنفش در عدسی عینک آفتابی و طبی هم مانع از ورود همه تابش‌ها به چشم می‌شود.

قرار داشتن در مقابل نور خورشید برای مدت زمان طولانی می‌توان سبب بروز آب‌مروارید، آسیب‌دیدن شبکیه و دیگر مشکلات چشمی شود.

عدسی‌های پلاستیکی معمولی بیشتر اشعه‌های فرابنفش را مسدود می‌کنند اما افزودن پوشش یو.وی باعث می‌شود تا این تابش‌های مضر 100 درصد مسدود شوند.

در آخر هم بگوییم که عدسی‌های شاخص‌بالا و پلی‌کربنات خودشان ضد تابش نور بنفش هستند و به همین خاطر به پوشش اضافی در این زمینه نیازی ندارند.

سوالات رایج در مورد انواع پوشش‌ عدسی عینک

پوشش آنتی رفلکت برای چه عدسی عینکی لازم است؟

استفاده از پوشش AR برای همه عدسی‌های عینک به شدت توصیه می‌شود. اما به‌طور ویژه، عدسی‌های پلی‌کربناتی که بیشتر از بقیه لنزها نور را منعکس می‌کنند، به یک لایه پوشش ضدبازتاب نیاز دارند.

آیا لازم است عدسی پلی کربناتی عینک را هم ضد خش کنیم؟

خیر. بیشتر عدسی‌هایی که از جنس پلی‌کربنات، پلاستیک با شاخص‌بالا یا تریوکس هستند به صورت داخلی ویژگی ضدخش دارند.

کدام عدسی عینک به پوشش ضد UV نیاز ندارد؟

عدسی‌های شاخص‌بالا و پلی‌کربنات خودشان ضد تابش نور بنفش هستند و به همین خاطر به پوشش اضافی در این زمینه نیازی ندارند.

چه کار کنیم که عدسی عینک بخار نکند؟

می‌توانید از عدسی‌های Optifog استفاده کنید. خاصیت ضد مه آن‌ها با چکاندن یک قطره از فعال‌کننده اپتیفاگ روی عدسی عینک فعال می‌شود. سپس باید با یک دستمال میکروفایبر آن را روی سطح شیشه بکشید تا محلول به همه سطح عدسی برسد. این کار باعث می‌شود تا عینک به مدت 1 هفته به هیچ‌عنوان بخار نکند.

2 کامنتها

رضا 24 مرداد 1401 - 18:58

عالی و با محتوايي عالی ممنون

پاسخ
زهرا 5 خرداد 1402 - 23:05

سلام و احترام.
زمانی که ساعت ها پشت لبتاب هستیم و چشم خیلی خسته و قرمز و روز های بعد تار میبینه.
در این مواقع عینک های انتی رفلکس بهتر هستن یا بلوکات؟

پاسخ

کامنت بگذارید