خانه اخبار آیا می‌دانید شیشه عینک طبی چگونه ساخته می‌شود؟ با 9 مرحله ساخت عدسی‌های زایس آشنا شوید

آیا می‌دانید شیشه عینک طبی چگونه ساخته می‌شود؟ با 9 مرحله ساخت عدسی‌های زایس آشنا شوید

نویسنده فروغ بیداری
نحوه ساخت شیشه عینک طبی

نحوه ساخت شیشه عینک طبی در کارخانه زایس (ZEISS)

نحوه ساخت شیشه عینک طبی ، سوالی است که برای بعضی‌ها پیش می‌آید. به طور کلی، اینکه چگونه یک عدسی برای نمره‌های مختلف چشم آماده می‌شود موضوع جالبی است که ما در ادامه‌ی این مطلب به طور مفصل برایتان توضیح داده‌ایم.

البته توجه داشته باشید که این مطلب به معرفی مراحل نهُ‌گانه‌ای پرداخته است که کارخانه «زایس» برای ساخت عدسی عینک انجام می‌دهد.

مراحل آماده‌سازی عدسی عینک

1- آماده‌سازی

امروزه مراحل تولید عدسی عینک طبی در کارخانه زایس تقریبا تمام اتوماتیک انجام می‌شود.

پس از اینکه اپتومتریست نمره چشم بیمار را مشخص می‌کند و آن را برای کارخانه می‌فرستد، اولین مرحله برای ساخت شیشه عینک آغاز می‌شود.

بر اساس نمره چشم بیمار، طی یک فرایند اتوماتیک، عدسی‌هایی که قبلا برش خورده و نیمه طبی شده‌اند، از انبار انتخاب می‌شوند. عدسی‌های نیمه طبی فقط در قسمت جلوی شیشه دارای پاور هستند. بنابراین، برای اینکه عدسی بر اساس نمره چشم بیمار تغییر کند، یک لایه پاور هم در پشت عدسی‌های آن اعمال می‌شود.

2- لایه محافظ

نحوه ساخت شیشه عینک طبی

مرحله بعدی نحوه ساخت شیشه عینک طبی ، اضافه کردن لایه محافظ به عدسی عینک است. به این صورت که یک لایه پوشش محافظ روی سطح عدسی سوار می‌شود تا شیشه را برای ادامه‌ی مراحل طبی شدن محکم و مقاوم کند تا دز زیر دستگاه‌ها ی مختلف آسیب نبیند.

3- نحوه ساخت شیشه عینک طبی : تولید عدسی طبی

نحوه ساخت شیشه عینک طبی

پس از لایه محافظ، نوبت شکل دادن به عدسی فرا می‌رسد. در بالا گفتیم که عدسی‌های نیمه آماده در کارخانه زایس از قبل آماده می‌شوند تا مراحل تولید عینک برای اشخاص با سرعت بیشتری انجام شود. بنابراین، برای شخصی‌سازی شیشه عینک، باید بر اساس فریم درخواستی و نمره چشم بیمار این عدسی تراشیده و صیقلی شود.

جالب است که این مرحله در عرض فقط 90 ثانیه انجام می‌شود. این سرعت به خاطر روش 5 بازویی CNC کارخانه زایس است. کل سه مرحله بالا در عرض 1.5 دقیقه انجام می‌شوند.

4- پولیش کردن و کنده‌کاری

نحوه ساخت شیشه عینک طبی

در طول پولیش کردن عدسی عینک طبی، هر دو طرف شیشه طوری صیقلی داده می‌شوند که در داده‌های اپتیکی اعمال شده روی آن هیچ تغییری ایجاد نشود. همه لنزهای زایس لوگوی مخصوص این کمپانی را دارند. برای این منظور، با کمک لیزر روی عدسی‌ها حرف "Z" به طور نامحسوسی تراشیده می‌شود.

محل دقیق و درست این کنده‌کاری برای مرحله تایید کیفیت بسیار مهم است.

5- برداشتن لایه محافظ

نحوه ساخت شیشه عینک طبی

در ابتدای نحوه ساخت شیشه عینک طبی در کارخانه زایس، یک لایه محافظ روی آن اضافه می‌شد تا از شیشه در برابر ضربه و شکستگی محافظت کند. در این مرحله، این لایه محافظ برداشته می‌شود. سپس، لنز همچون کارواش رفتن ماشین، طی چند مرحله شسته و تمیز می‌شود.

6- نحوه ساخت شیشه عینک طبی : رنگ کردن عدسی

نحوه ساخت شیشه عینک طبی

پس از تمیز و براق شدن لنز، نوبت رنگ کردن آن می‌رسد. عدسی‌های پلاستیکی درون ظرف رنگ فروبرده می‌شوند. اما لنزهای شیشه‌ای توسط لایه‌های اکسید فلزی رنگ‌آمیزی می‌شوند.

برای رنگ کردن شیشه‌های پلاستیکی عینک طبی از مواد رنگی که هیچ خطر و ضرری برای انسان ندارد استفاده می‌شود. این مرحله نیز با سرعت زیادی انجام می‌شود.

7- اضافه کردن پوشش‌های محافظ روی عدسی عینک

در هفتمین مرحله از نحوه ساخت شیشه عینک طبی، پوشش‌های ضد خراش و ضد ضربه به عدسی عینک اضافه می‌شود. عدسی‌های پلاستیکی برعکس عدسی‌های شیشه‌ای ضد خش نیستند و لازم است حتما روی آنها یک لایه ضد خراش اضافه شود. برای این منظور یک لایه جلا (لاک‌والکل) به آن می‌زنند تا عدسی را سفت کند. این نوع جلا با جلایی که برای چوب استفاده می‌شود فرق دارد. سپس با دستگاه اولتراسونیک عدسی را تمیز می‌کنند تا برای اضافه کردن لایه دوم آماده شود. در این مرحله، یک لایه ضد بازتاب روی عدسی افزوده می‌شود. در آخرین مرحله هم یک لایه نرم دیگر به شیشه عینک اضافه می‌کنند تا آن را در برابر آب و کثیفی مقاوم کند.

8- کنترل کیفیت

پس از اعمال پوشش‌های ضد ضربه، ضد آب، ضد آلودگی و ضد بازتاب حالا نوبت کنترل کیفیت فرارسیده است. در این مرحله تمامی عدسی‌ها تک به تک از نظر کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

همه لنزها اول توسط یک نیروی انسانی بررسی می‌شوند تا شکستگی یا گرد و خاک نداشته باشند. شیشه کاملا شفاف و سالم باشم. سپس عدسی به دستگاه مکانیکی سپرده می‌شود تا مشخصات خاص را بررسی کند؛ این مشخصات شامل دیوپتر، axis، سیلندر، ضخامت، طراحی و درست بودن قطر عدسی است. اگر همه چیز درست بود، مهر تایید می‌خورد و آماده ارسال می‌شود.

انواع عدسی عینک زایس در فروشگاه لوناتو موجود است. از جمله می‌توان به عدسی طبی فوق فشرده زایس Zeiss DuraVision Platinum Clarlet 1.74 ، عدسی طبی زایس Zeiss DuraVision Platinum Clarlet 1.5 و عدسی طبی فتو کرومیک زایس Zeiss DuraVision Photo Fusion Gray Clarlet 1.5 اشاره کرد.

نکته جالب در مورد کارخانه عینک سازی زایس

جالب است بدانید در بخش رنگ آمیزی عدسی عینک طبی در کارخانه زایس فقط خانم‌ها کار می‌کنند. می‌دانید چرا؟ به این خاطر که خانم‌ها تشخیص رنگ بسیار بهتری نسبت به آقایان دارند و بسیار بهتر می‌توانند درستی یا نادرستی رنگ عدسی عینک را تشخیص دهند.

امید که این توضیحات در مورد نحوه ساخت شیشه عینک طبی مور توجهتان قرار گرفته باشد.

سوالات رایج در مورد عدسی عینک طبی

روش ساخت عدسی تریوکس و عدسی پلی کربنات با هم فرق دارد؟

برای تولید عدسی عینک تریوکس از روش ریخته‌گری یا همان (cast molded) استفاده می‌شود. در طرف مقابل برای تولید عدسی پلی کربنات از روش قالب‌گیری تزریقی (injection molded) استفاده می‌شود. روش ریخته گری فرایندی است که در آن مونومرهای مایع در داخل یک قالب ریخته می‌شوند و تحت حرارت دهی بالا سخت می‌شوند. روش قالب گیری تزریقی بسیار سریع‌تر است، اما کیفیت عدسی به دست آمده با روش تریوکس مناسب‌تر بوده و به همین دلیل توانایی بالایی در تشخیص رنگ‌ها و ایجاد کنتراست دارد.

عدسی عینک بلوکات چیست؟

عدسی بلوکات همان عدسی‌های معمولی است، با این تفاوت که توانایی بالایی در جلوگیری از ورود نور آبی به داخل چشم دارد.

عدسی دو دید و عدسی سه دید یعنی چه؟

عدسی های دودید یا بایفوکال دارای دو قسمت متفاوت هستند که فرد می‌تواند از بخش پایین آن برای دید نزدیک و از بخش بالای آن برای دید دور استفاده کند. لنزهای سه دید یا تری فوکال دارای سه قسمت مجزا هستند. قسمت بالای عدسی برای مسافت دور، قسمت پایین برای دیدن نزدیک و قسمت میانی برای دید متوسط.

چرا برای عینک چشم‌های خیلی ضعیف از عدسی با شاخص بالا  استفاده می‌شود؟

مواد پلاستیکی با شاخص بالا موادی هستند که ضریب شکست بالایی دارند و به همین دلیل توانایی آنها در نشان دادن تصاویر کوچک‌تر قوی‌تر است. زمانی که یک ماده خاص ضریب شکست بالاتری داشته باشد، یعنی به اندازه کمتری از آن ماده برای انحراف نور نیاز است. بنابراین زمانی که از مواد پلاستیکی با ضریب شکست بالا استفاده می‌شود، این شانس وجود دارد که نور را در ضخامت کمتری شکسته و این به تولیدکنندگان اجازه داد که عدسی‌هایی با ضخامت کمتر تولید کنند. در نتیجه به عینک‌های ضخیم و ته‎استکانی برای اصلاح بینایی چشم‌های خیلی ضعیف نیازی نیست.

منبع: zeiss

Related Articles

کامنت بگذارید