خانه اخبار معاینه چشم : چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

معاینه چشم : چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
معاینه چشم

معاینه چشم و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم؟

معاینه چشم از جمله آزمایشاتی است که همه مردم باید به صورت منظم و دوره‌ای آن را انجام دهند. چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است و کم لطفی به آن در واقع کم‌ لطفی به کل زندگی بشمار می‌رود.

از هنگام تولد تا بزرگسالی باید به طور منظم چشم‌ها معاینه شوند. لازم است اشاره کنیم که معاینه چشم با تست بینایی فرق دارد. چشم‌پزشک، علاوه بر تست بینایی، چشم را برای بیماری‌هایی که علائم زودرس ندارند نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاینه‌ چشم مواردی چون كیفیت دید، عمق و بعد بینایی را شامل می‌شود تا توانایی درك موقعیت اجسام رصد شود. هم‌چنین بررسی كامل عیب انكساری فرد در این معاینه‌ها بسیار اهمیت دارد.

صرف‌نظر از سن و سلامت جسمانی، همه مردم باید مورد معاینه چشمی قرار بگیرند. به‌طور مثال، مشكل بینایی كودك ممکن است به صورت افت تحصیلی و مشكل در انجام تكالیف مدرسه خود را نشان دهد زیرا کودکان نمی‌دانند دید سالم چگونه است. در نتیجه اگر مشکلی داشته باشند آن را مطرح نمی‌کنند.

به همین خاطر، هر آنچه لازم است در مورد معاینه چشمی بدانید را در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم. تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید.

ما یک خبر خوب برایتان داریم

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل
معاینه چشمی

معاینه چشم چه زمانی باید انجام شود؟

با توجه به این‎که تنها راه تشخیص بیماری‎های چشم، معاینه توسط پزشک متخصص است، برای اطمینان از سلامت دستگاه بینایی در طول عمر، بهترین راه، معاینه منظم چشم است.

البته برخی از بیماران به دلیل وجود ریسک فاکتورها باید بیشتر و منظم‌تر به چشم پزشکی کنند. از جمله فاکتورهای خطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه خانودگی در بیماری‌های چشم
  • بالای 40 سال بودن
  • دیابت
  • سابقه ضربه به چشم

چشم پزشكان توصیه می‌كنند همه افراد باید هر 1 تا 3 سال یك‌بار معاینه كامل چشمی انجام دهند.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین لوناتو

معاینه چشم

ترتیب معاینه‌های معمول چشم پزشکی چگونه است؟

  • بدو تولد

لازم است پزشک کودکان، پس از تولد نوزاد چشم‌های او را قبل از ترخیص مورد معاینه قرار دهد. این مساله به‎ویژه در نوزادان نارس اهمیت بیشتری دارد.

  • 6 ماهگی

پزشک اطفال یا چشم پزشک باید نوزاد شیرخواره را تحت معاینه غربالگری قرار دهد. حتی اگر کودک در زمان تولد هیچ مشکلی نداشته باشد، توصیه می‌کنیم حتما معاینه‌های چشم پزشکی در فاصله 6 تا 12 ماه انجام شود.

در صورت مشاهده مواردی نظیر بزرگی یا کوچکی بیش از حد یک چشم، تورم گوشه چشم، توده، مشکل پلک یا عدم مشاهده چشم نوزاد، والدین باید به چشم پزشک مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود.

  • 3 تا 5 سالگی

از آنجا که ممکن است والدین متوجه بیماری‎های احتمالی چشم فرزند خود نشوند، لازم است کودک در سنین سه تا پنج سالگی تحت معاینه غربالگری قرار گرفته و از نظر وجود عیوب انکساری شامل نزدیک‎بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و انحراف چشم وتنبلی چشم معاینه شود.

كودكان دارای ریسك فاكتور مشكلات بینایی، نیاز به معاینات بیشتری دارند. بعضی از این ریسك فاكتورها عبارتند از:

  • تولد زوردس (قبل 40 هفتگی)
  • تأخیر در تكامل
  • انحراف چشم
  • سابقه خانوادگی بیماری های چشمی
  • سابقه صدمات چشمی

باید توجه داشته باشید، كودكانی كه از عینك طبی یا لنز تماسی استفاده می‌كنند اغلب به معاینات سالانه نیاز دارند تا در صورت تغییر در شماره چشم، عینك آنها اصلاح شود.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

  • 5 تا 19 سالگی

برای اطمینان از سلامت چشم‌ها در این سنین باید به‌طور منظم هر یک تا دو سال معاینه چشم انجام شود. تخمین زده می‌شود كه از هر 20 كودك پیش دبستانی و هر 4 كودك دبستانی 1 كودك مشكل چشمی دارد كه در صورت عدم درمان ممکن است كاهش دائمی بینایی بدنبال داشته باشد.

  • 20 تا 40 سالگی

باید به‌طور منظم هر سال یک بار معاینه کامل چشم انجام شود.

  • 40 تا 45 سالگی

در این فاصله زمانی باید حداقل دو بار در سال معاینه چشم انجام شود. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید هر چه زودتر به چشم پزشک مراجعه شود.

  • تغییر در بینایی
  • درد چشم
  • دیدن جرقه‌های نورانی
  • دیدن نقاط یا تصاویر تار و مبهم سیاه رنگ
  • موج دار بودن خطوط صاف و لبه‌های صاف اجسام
  • احساس خشکی چشم به همراه خارش و سوزش

افرادی که به دیابت و فشار خون بالا مبتلا هستند، باید بیشتر معاینه چشم انجام دهند زیرا این بیماری‌ها بر بینایی اثر منفی دارند.

معاینه چشم

معاینه چشم چه مشکلاتی را مشخص می‌کند؟

  • عیوب انكساری: شامل دوربینی، نزدیك بینی، آستیگماتیسم
  • تنبلی چشم
  • استرابیسم (انحراف چشم): چشم پزشك چشم بیمار را از نظر هماهنگی حركتی و وضعیت قرار گیری نسبت به یكدیگر بررسی می كند. استرابیسم می تواند سبب اختلال در درك عمق و تنبلی شود.
  • بیماریهای چشمی: بسیاری از بیماریهای چشمی نظیر گلوكوم و مشكلات ناشی از دیابت در مراحل اولیه علائم واضحی ندارند. چشم پزشك در معاینه چشمی به این بیماری ها توجه كرده و در صورت برخورد با این علائم درمان های اولیه را آغاز می كند. در بسیاری موارد تشخیص و درمان زودرس بیماریها سبب كاهش عوارض و از دست دادن دائمی دید می شود.
  • معاینه عروق ته چشم و پرده شبكیه: که می‌توانند ابتلا به بیماری‌های غیر چشمی همانند فشار خون، دیابت و چربی بالارا نشان دهد.

در آخر هم بگوییم، براساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی تمام افراد بالای 18 سال که متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی هستند، می‌بایست توسط چشم پزشکان معتمد معاینه و سلامت بینایی آنها تایید شود. به این خاطر که افرادی كه چشم‌شان عیب انكساری دارد، بعد از مدتی رانندگی دید خود را تا 40 درصد از دست می‌دهند. آنها در مسافت‌های طولانی بعد از چند ساعت رانندگی قادر به دیدن محیط اطراف نیستند و این بسیار خطر آفرین خواهد بود.

این افراد احتمالا به لنز طبی، عینک یا عمل چشم نیاز دارند.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

سوالات رایج در مورد معاینه چشم‌پزشکی

معاینه چشم پزشکی شامل چه مراحلی است؟

معاینه چشم پزشکی شامل مراحل مختلفی است که بسیاری از اختلالات چشمی را در مراحل اولیه تشخیص داده و در صورت اقدام به موقع مانع از پیشرفت آنها می‌شود. یک معاینه کامل شامل: اندازه‌گیری فشار داخل چشم، بررسی قسمت خلفی و شبکیه، و بررسی قسمت قدامی(جلویی) چشم است.

جوانان هر چند وقت یک بار باید آزمایشات چشمی را انجام دهند؟

اگر سن شما زیر 40 سال است، بهتر است که هر 3 سال یک بار معاینه کامل چشم صورت گیرد. اگر شما دیابتی هستید، باید سالیانه یک بار معاینات کامل چشم پزشکی را انجام دهید.

تست پوشاندن چشم برای چه منظری انجام می‌شود؟

این تست برای ارزیابی عملکرد هم‌زمان دو چشم با یک دیگر است. در این آزمایش از شما خواسته می‌شود در صورتی که دارای عیوب انکساری هستید، عینک مخصوص خود را به چشم بزنید و سپس به یک نقطه دور روی چارت حروف ثابت نگاه کنید. سپس چشم‌پزشک یکی از چشمان شما را می‌پوشاند. اگر چشم شما برای ثابت ماندن روی نقطه مورد نظرحرکت کند یعنی از آن چشم استفاده نمی‌شود و این می‌تواند نشانه‌ای از استرابیسم (لوچی) یا تنبلی چشم باشد.

معاینه چشم چقدر طول می‌کشد؟

معاینه چشم پزشکی معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و بدون درد است.

درخواست برای معاینه چشم در خانه یا محل کار شما

Related Articles

کامنت بگذارید