خانه اخبار با لنز چه کارهایی نباید انجام داد؟ مثلا با لنز نباید چشم‌ها را مالید

با لنز چه کارهایی نباید انجام داد؟ مثلا با لنز نباید چشم‌ها را مالید

نویسنده فروغ بیداری
مشکلات استفاده از لنز

مشکلات استفاده از لنز

مشکلات استفاده از لنز بسیار محدود است. مثلا ممکن است لنز را پشت و رو بگذارید، یا لنز در چشم حرکت کند. که هر دو قابل پیشگیری هستند. اما همین مشکلات را اگر به روش صحیح برطرف نکنید می‌توانند خطرات جدی برای چشم به همراه داشته باشند.

ما در این مطلب لوناتو به طور کامل در مورد کارهایی که با لنز طبی یا لنز رنگی نباید انجام دهید برایتان توضیح داده‌ایم. تا انتها همراهمان باشید.

با لنز چه کارهایی نباید انجام داد؟

وقتی برای اولین بار است که لنز تماسی می‌گذارید، یادتان باشد که چند روز طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. پس اگر تار می‌بینید یا لنز را در چشم احساس می‌کنید، خیلی نگران نشوید. این حس‌ها بعد از چند از بین می‌روند.

آیا هر روز لنز گذاشتن برای چشم‌ها ضرر دارد؟

هر روز لنز گذاشتن مشکل خاصی ندارد. مهم‌ترین مساله‌ای که در مورد استفاده روزانه از لنز باید رعایت کنید، بهداشت است. یعنی شما باید هر بار که لنز را می‌گذارید یا آن را در می‌آورید، دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید.

برای رعایت بهداشت لنزهای یک بار مصرف هم باید قبل از گذاشتن دست‌ها را بشویید. برای برداشتن و دور انداختن لنز در انتهای روز هم حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

اگر قصد دارید از لنز شبانه استفاده کنید حتما باید با تجویز و اجازه پزشک باشد.

برای حفاظت از سلامت چشم و بینایی بهتر است با پزشک مشورت کنید و از او بخواهید که لنز نرم از جنس سیلیکون هایدروژل برایتان تجویز کند. این جنس لنز برای استفاده روزانه و برای ساعات طولانی مناسب‌تر است. به این خاطر که اکسیژن‌رسانی آن 5 برابر بیشتر از بقیه لنزهاست. آبرسانی لنزهای سیلیکون هایدروژلی هم زیاد است و در چشم بسیار نرم و راحت هستند.

بعضی از افراد برای اطمینان از سلامت چشم‌هایشان، بعدازظهر که به خانه برمی‌گردند لنز را در می‌آورند و از عینک طبی استفاده می‌کنند. بعضی‌ها هم یک ماه یک بار بین لنز و عینک سوئیچ می‌کنند. این کارها هیچ ایرادی ندارد. به صورت کلی هم پوشیدن هر روزه‌ی لنز هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

آیا وقتی در چشم است، می‌توان چشم‌ها را مالید؟

بهتر است این کار را انجام ندهید. خاراندن یا مالیدن چشم، وقتی لنز درون چشم است می‌تواند به پاره شدن لنز منتهی شود. یا باعث شود لنز به پشت پلک برود و اصطلاحا در چشم گم شود.

البته لنز در چشم گم نمی‌شود و خیلی ساده می‌توان آن را از چشم خارج کرد. توضیحات کامل در این رابطه را می‌توانید در مطلب: گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟ بخوانید.

اگر چشم‌هایتان به خاطر خشکی دچار خارش یا سوزش می‌شود بهتر است به جای مالیدن آنها، از قطره‌های مرطوب‌کننده چشم یا اشک مصنوعی استفاده کنید. با تامین رطوبت موردنیاز چشم از خارش آن می‌توان پیشگیری کرد.

آیا می‌توان فقط در یکی از چشم‌ها لنز گذاشت؟

این اتفاق نادری است . اما هستند افرادی که فقط به یک لنز طبی برای یکی از چشم‌های خود نیاز دارند. در این صورت برای اصلاح مشکل بیناییِ آن چشم، لنز می‌گذارند. این کار جزو مشکلات استفاده از لنز نیست و ایرادی هم ندارد.

اگر لنز را برعکس در چشم بگذارم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر لنز را پشت‌ورو گذاشته باشید احساس ناراحتی در چشم خواهید داشت و چشم‌هایتان هم تار خواهد دید. یعنی بعد از گذاشتن لنز حتما متوجه درست یا برعکس بودن لنز می‌شوید. اما چطور می‌توان قبل از گذاشتن متوجه این مساله شد؟ با این ۶ روش متوجه خواهید شد که لنز را برعکس در چشم گذاشته‌اید.

هر وقت احساس می‌کنید لنز در چشم راحت نیست، آن را دربیاورید و دوباره از نو بگذارید.

در آخر هم دوباره یادآوری می‌کنیم که مشکلات استفاده از لنز بسیار محدود است. مثلا ممکن است لنز را پشت و رو بگذارید، یا لنز در چشم حرکت کند. که هر دو قابل پیشگیری هستند.

سوالات رایج در مورد مشکلات استفاده از لنز

برعکس گذاشتن لنز خطرناک است؟

لنزی که برعکس در چشم گذاشته شده حرکت زیادی دارد، در چشم راحت نیست، باعث ریزش اشک می‌شود، دید فرد را تار می‌کند و ممکن است به سطح قرنیه چشم هم آسیب برساند. اما خطر کوری ندارد.چرا لنز چشم را قرمز میکند

چرا لنز چشم را قرمز می‌کند؟

اگر پس از گذاشتن لنز در چشم، این عضور از بدن واکنش نشان داده و قرمز می‌شود، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مثلا ممکن است از لنز بیش از حد مجاز استفاده کرده باشید. یا امکان دارد به مایع شوینده لنز حساسیت داده باشید.

آیا استفاده از لنز در دوران بارداری خطرناک است؟

بهتر است تا بعد از تولد نوزاد صبر کنید و سپس از لنز استفاده کنید.
تغییرات هورمونی طی بارداری  باعث ناراحتی  و تحریک چشمتان شود که انحنای  قرنیه را تغییر می ‏دهد. هورمون‏ ها همچنین می ‏توانند به ‏طور جزئی بینایی شما را تغییر دهد و چشمتان را خشک کند.

لنزهای رنگی هم چپ و راست دارند؟

لنز رنگی چپ و راست ندارد و هر دو لنگه‌ی لنز را می‌توان برای هر دو چشم استفاده کرد. فقط باید مراقب باشید آنها را پشت‌ورو نگذارید. البته این اتفاق در لنزهای رنگی به ندرت روی می‌دهد زیرا از روی شدت رنگ پشت و روی لنز می‌توان طرف درست آن را تشخیص داد.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید