خانه مزایا و معایب شیشه فتوکرومیک عینک چیست؟

مزایا و معایب شیشه فتوکرومیک عینک چیست؟

نویسنده فروغ بیداری
مزایا و معایب شیشه فتوکرومیک

شیشه عینک طبی فتوکرومیک

با آگاهی از مزایا و معایب شیشه عینک طبی فتوکرومیک می‌توانید تشخیص دهید آیا این عدسی‌ها مناسب نیاز شما هستند یا خیر!

اگر عینکی باشید به خوبی با مشکلات استفاده از عینک طبی زیر نورآفتاب آشنا هستید. شما مجبورید همیشه دو عینک همراه خود داشته باشید و وقتی بیرون و در فضای باز قرار می‌گیرید، عینک آفتابی را به چشم بزنید و وقتی در محیط مسقف و بسته قرار دارید، دوباره عینک طبی را به چشم بزنید.

البته بعضی افراد از عینک‌های آفتابیِ طبی استفاده می‌کنند که در خارج از خانه کارشان را راحت می‌کند. اما همچنان در داخل خانه مجبور هستند عینکشان را عوض کنند. یعنی در هر صورت ملزم به حمل دو عینک به طور همزمان هستند.

برای چنین وضعیتی چه کار می‌توان کرد؟ یکی از گزینه‌های موجود در بازار، شیشه‌های فتوکرومیک است.

شیشه فتوکرومیک چیست؟

شیشه‌هایی که با قرار گرفتن در معرض تابش امواج الکترومغناطیسی، میزان عبور نور از آن افت پیدا می‌کند و پس از قطع شدن تابش، دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد را فتوکرومیک می‌گویند. از این شیشه‌ها در ساخت عینک‌های طبی استفاده می‌شود.

به زبان ساده‌تر، عینک فتوکرومیک دارای نوع خاصی از عدسی است که در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شود.

مدت زمان تغییر رنگ این عدسی‌ها در شرایط نوری مختلف، متفاوت است. به طوری که در طول این فرایندِ اتوماتیک، تیره شدن عینک ظرف ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد اما روشن‌تر شدن عدسی عینک ممکن است تا ۵ دقیقه هم به طول بیانجامد.

این فرایند همچنین از نظر رنگ نیز به صورت یکنواخت یا سایه روشن متغیر است و فتوکرومیک در رنگ‌های مختلف برای عدسی‌های عینک وجود دارد.

عینک فتوکرومیک

عدسی‌های فتوکرومیک چندین دهه است که در بازار عرضه می‌شوند. در ابتدا این لنزها فقط شیشه‌ای و به رنگ توسی بودند اما امروزه با جنس‌های مختلف و رنگ‌های متنوع عرضه می‌شوند. در حال حاضر مشهورترین برند شیشه فتوکرومیک Transitions است. البته برندهای مختلفی این عدسی‌ها را تولید می‌کنند. از جمله می‌توان به Sensity، فوتوفیوژن و Thin & Dark اشاره کرد.

روند تغییر رنگ شیشه عینک طبی فتوکرومیک به جنس عدسی و کارخانه سازنده آن بستگی دارد.

عدسی‌های فتوکرومیک اولیه با کلراید نقره یا هالید نقره ساخته می‌شدند تا با اشعه‌های UV واکنش نشان داده و تیره و روشن شوند. اما فتوکرومیک‌های امروزی از رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که در برابر تابش فرابنفش خورشید تیره یا روشن می‌شوند.

مزایای استفاده از عینک فتوکرومیک

این عینک‌ها استفاده آسانی دارند و لازم نیست دو عینک برای بیرون و داخل خانه داشته باشید. همین یک عینک کار عینک طبی و عینک آفتابی را به طور همزمان انجام می‌دهد.

از مزایای شیشه عینک طبی فتوکرومیک این است که دائما از چشم در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنند و دیگر لازم نیست نگران سلامت چشم خود باشید.

با داشتن عینک فتوکرومیک نه عینک خود را گم می‌کنید نه آن را جا می‌گذارید زیرا لازم نیست دو عینک همراهتان باشد.

عینک طبی فتوکرومیک در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کند. با یک بار خرید هم عینک طبی دارید و هم آفتابی.

معایب عینک فتوکرومیک

شیشه عینک طبی فتوکرومیک

تیره و روشن شدن عدسی عینک به برند و جنس عدسی بستگی دارد. بنابراین لازم است پیش از خرید حتما در مورد زمان تغییر رنگ شیشه از عینک‌فروشی سوالات لازم را بپرسید. انتخاب اشتباه می‌تواند مشکلاتی برایتان ایجاد کند.

در هوای سرد تیره یا روشن شدن رنگ عدسی عینک با تاخیر انجام می‌شود.

از معایب شیشه فتوکرومیک این است که در داخل ماشین به اندازه کافی تیره نمی‌شود زیرا شیشه جلوی خودرو یک لایه محافظ UV دارد. به این خاطر که لنز در غیاب اشعه ماوراءبنفش شفاف است. بنابراین در اغلب جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینک‌ها شفاف هستند.

این مساله می‌تواند هنگام رانندگی چشم راننده را اذیت کند. البته برخی برندها این مشکل را برطرف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: عینک فتوکرومیک چیست و برای چه مواقعی کاربرد دارد؟

در آخر هم بد نیست در مورد مزایا و معایب شیشه عینک طبی فتوکرومیک بگوییم که با استفاده از این عدسی‌ها می‌توان تا ۸۵ درصد نوری که در محیط است و وارد چشم می‌شود را حذف کرد.

یعنی فردی که به نور حساسیت دارد، می‌تواند با سفارش دادن عدسی فتوکرومیک ضعیف یا متوسط ورود این مقدار نور اضافی را از چشم حذف کند.

در صورتی که فرد، بیماری خاص چشمی نداشته باشد و تنها نور او را آزار دهد، دو رنگ خاکستری و قهوه ای برای او مناسب است و در سایر موارد بسته به نوع بیماری، رنگ عدسی توسط پزشک تعیین می‌شود.

سوالات رایج در مورد شیشه عینک طبی فتوکرومیک

همه‌ی عینک های فتوکرومیک ضد UV هستند؟

خیر این طور نیست. عینک فتوکرومیک و عینک آفتابی فقط خوب دیدن در آفتاب را تسهیل می‌کنند و نقش محافظتی برای چشم ایفا نمی‌کنند؛ مگر اینکه از فیلتر ضد اشعه UV برخوردار باشند. یعنی عینکی بخرید که مطمئن باشید ضد یو وی است.

چرا شیشه فتوکرومیک برای رانندگی مناسب نیست؟

شیشه فتوکرومیک در داخل ماشین به اندازه کافی تیره نمی‌شود زیرا شیشه جلوی خودرو یک لایه محافظ UV دارد.
شیشه فتوکرومیک هم در غیاب اشعه ماوراءبنفش شفاف است.
بنابراین در اغلب جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینک‌ها شفاف هستند. این مساله می‌تواند هنگام رانندگی چشم راننده را اذیت کند.

چقدر طول می‌کشد تا شیشه فتوکرومیک تیره یا روشن شود؟

در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد، این در حالیست که روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه به طول بیانجامد.

چه کسانی از عینک فتوکرومیک استفاده می‌کنند؟

آنها که چشم‌هایشان خیلی به نور حساس است. شیشه فتوکرومیک تا ۸۵ درصد نوری که در محیط است را مسدود می‌کند.

4 کامنتها

حسین 7 شهریور 1401 - 19:15

ممنون از راهنمایی شما

پاسخ
Mohammad 11 دی 1401 - 13:54

آیا عینک فتو کرومیک باعث ضعیفی چشم میشه راست اش من الان دوربینم ضعیفه اگه بخوام رو عینک طلبی ام کورم بزارم یا تاثیر بدی رو چشم میزاره یا خوبه

پاسخ
Shiva 16 فروردین 1402 - 12:34

ممنون از توضیحات شما

پاسخ
علی 24 تیر 1402 - 13:13

عنک فتوکروم برای بچه زیر ده سال چطور هست

پاسخ

کامنت بگذارید