خانه اخبار آیا می‌دانید سیگار چه بلاهایی سر چشم ها می‌آورد؟

آیا می‌دانید سیگار چه بلاهایی سر چشم ها می‌آورد؟

نویسنده تیم لوناتو
تاثیر سیگار بر چشم

تاثیر سیگار بر چشم خیلی بیشتر از آن است که تصور کنید

تاثیر سیگار بر چشم مثل تاثیر سیگار بر دیگر اعضای بدن است. مضرات سیگار کشیدن بر سلامت انسان بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. همه می‌دانیم که سیگار سبب بروز بیماری‌های مختلفی همچون فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان می‌شود. اما شاید کمتر کسی بداند که توتون سیگار روی چشم و بینایی افراد نیز اثرات شدید و مستقیم دارد.

سیگار یکی از بلاهای خانمان‌سوزی است که طیف وسیعی از مردم جهان با آگاهی از مضراتش همچنان به استفاده از آن مبادرت می‌ورزند.

سیگاری که همه مصرف‌کننده‌ها می‌دانند برای جسمشان خطرات بسیاری به همراه دارد اما چه دارد این دودهای سفید و بد بو، خدا می‌داند!

فارغ از تمامی مضرات سیگار برای بدن، باید به سیانیدی اشاره کرد که سیگار تولید می‌کند و بشدت برای شبکیه چشم انسان سمی است و منجر به آمبلیوپی مسمومیت می‌شود.

به گفته متخصصان، منواکسید کربن دود سیگار منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی و اُفت دید در شب می‌شود.

سیگار و چشم

همچنین سیگار عامل پدید آوردنده بیماری‌‌هایی همانند آب سیاه و آب مروارید نیز هست و می‌تواند خطر التهاب و آسیب عصب چشم را تا دوبرابر افزایش دهد.

با توجه به اینکه درصد بالایی از افراد جامعه سیگار می‌کشند، متاسفانه اغلب افراد سیگاری و یا افرادی که در معرض دود سیگار هستند، از تاثیر سیگار بر چشم های خود  هیچ اطلاعی ندارند.

عروق چشم در نتیجه مواد خطرناک موجود در دود سیگار ممکن است دچار مشکل و یا آسیب جدی شده و حتی بینایی را نیز می‌تواند تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

از دیگر اثرات مخرب سیگار بر چشم و بینایی می‌توان به بیماری‌هایی همانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، گلوکوم (آب سیاه)، آب مرواريد (کاتاراکت) و تنبلی چشم (آمبليوپی) اشاره کرد.

بیماری‌های ناشی از تاثیر سیگار بر چشم

مضرات سیگار بر چشم

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

دژنراسیون ماکولا که با نام‌های دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD یا ARMD) و همچنین تباهی لکه زرد هم از آن یاد می‌شود، یک بیماری مربوط به سن است و به‌طور معمول در افراد مسن رخ می‌دهد. البته عوامل ژنتیکی هم دراین مشکل نقش دارند.

در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

نتیجه این بیماری تاری یا از دست دادن بینایی در بخش مرکزی دید است و شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن بشمار می‌رود. حتی عینک طبی هم به داد این افراد نمی‌رسد.

گلوکوم (آب سیاه)

گلوکوم یا آب سیاه نوعی بیمار چشم است که می‌تواند سبب آسیب دیدن عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد ولی می‌تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و نهایتا کوری شود.

البته با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع می‌توان مانع پیشرفت بیماری شد.

این بیماری که ممکن است بصورت یکطرفه یا دو طرفه رخ دهد و مهم‌ترین عامل شناخته شده آن فشار چشم بالاست که فقط توسط متخصص چشم قابل اندازه گیری است.

متاسفانه گلوکوم بجز مراحل انتهایی که بخش وسیعی از میدان بینایی از بین رفته است قابل شناسایی توسط شخص بیمار نیست و بنابراین اگر افراد منتظر بروز علامت بیماری بمانند تا مراحل نهایی بیماری بدون درمان می‌مانند و در مراحل انتهایی نیز درمان کمک چندانی برای بازگرداندن دید از دست رفته نمی‌کند و فقط دید باقی مانده را حفظ می‌کند.

سیگار / چشم

آب مرواريد (کاتاراکت)

آب‌مروارید نوعی بیماری چشم است که موجب تار شدن عدسی طبیعی چشم می‌شود که در پشت عنبیه و مردمک قرار دارد.

این بیماری اغلب در افراد بالای 40 سال مشاهده می‌شود و موجب از دست دادن بینایی آن‌ها می‌شود. یکی از شایع‌ترین علل کور شدن افراد مسن در جهان، آب‌مروارید است.

تنبلی چشم (آمبليوپی)

یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در میان کودکان، کاهش بینایی یک چشم نسبت به چشم دیگر است که به آن آمبلیوپی می‌گویند. به عبارت دقیق‌تر آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک اختلال بینایی است که به علت عدم هماهنگی میان مغز و چشم ایجاد می‌شود. این امر باعث کاهش دید در یک چشم می‌شود.

در اکثر موارد والدین اطلاع چندانی از این بیماری ندارند. عدم آگاهی باعث می‌شود که با تاخیر به پزشک مراجعه کنند. به عقیده برخی از پزشکان مراجعه دیر هنگام به پزشک شانس درمان را از فرد می‌گیرد.

تاثیر سیگار بر چشم

اثرات دود سیگار روی سلامت چشم‌ها

تاثیر سیگار بر چشماز دیدگاه پزشکی باید گفت، دود سیگار باعث تخريب لايه محافظ مابين شبکيه و عروق خونی می‌شود. همچنین منجر به کاهش خون‌رسانی، تحريک و ايجاد بافت اِسکار می‌شود.

همچنین سیگار کشیدن و دود آن باعث می‌شود که بدن در معرض راديکال‌ها آزاد قرار گيرد و این امر عامل بروز آسيب سلولی و نرسيدن مواد مغذی به شبکيه و عدسی است.

دود سیگار سلول‌های لكه زرد شبكیه چشم در افراد سیگاری را تخریب كرده و موجب كاهش بینایی و پیرچشمی زودرس در این افراد می‌شود. همچنین عوارض دیگری از جمله سوزش، قرمزی و كوچكی مردمك چشم را نیز به همراه دارد.

بد نیست بدانید که مردمك چشم سیگاری‌ها كوچك‌تر از دیگر افراد است. عوارض چشمی ناشی از دود سیگار درمان قطعی ندارند و داروهای موجود تنها موجب كاهش این عوارض می‌شوند.

بهترین راه برای كاهش عوارض بینایی ناشی از دود سیگار ترك سیگار است.

برای درمان عوارض چشمی ناشی از دود سیگار در افراد سیگاری محدودیت وجود دارد. زیرا داروهای موجود با نیكوتین موجود در خون افراد سیگاری واكنش نشان داده و موجب سرطان ریه می‌شود.

در آخر هم بگوییم،برخی از جدیدترین حقیقات ثابت کرده‌اند سیگار کشیدن در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می‌تواند به بیماری ترتینوپاتی دیابتی منجر شود. این بیماری عارضه‌ای ناشی از دیابت است که در اثر بروز تغییرات در رگ‌های خونی پدیدار می‌شود. هنگامی‌که عروق خونی در شبکیه آسیب می‌بینند ممکن است باعث نشت مایع یا خون یا باعث تخریب شبکیه شوند. در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز می‌فرستد تار و کج و معوج می‌شود.

سیگار و چشم

سیگار کشیدن در طول بارداری روی چشم‌های جنین اثر منفی دارد

مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند زنان در طول بارداری خود اگر سیگار استعمال کنند یا در معرض مستقیم دود سیگار قرار داشته باشند، خطر مننژیت تهاجمی در دوران کودکی فرزند خود را افزایش می‌دهند. همچنین، خطر مننژیت عفونی در این کودکان 5 برابر بیشتر از دیگر کودکان است.

از دیگر بیماری‌هایی که سیگار کشیدن در جنین ایجاد می‌کند، التهاب قرنیه و قرمزی چشم است. سیگار کشیدن در طول بارداری همچنین موجب سقط جنین و کاهش وزن شدید جنین نیز می‌شود.

علاوه بر آنها رتینوپاتی را هم ایجاد می‌کند. رتینوپاتی اختلالاتی است که سبب آسیب دیدن شبکیه (رتین) چشم می‌شود. در نتیجه‌ی این بیماری ممکن است فرد دچار تاری دید یا کوری شود.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت

سوالات رایج در مورد تاثیر سیگار بر چشم

زیاد سیگار کشیدن برای بینایی چشم خطرناک است؟

بله. عصب‌های اپتیکی چشم انسان در معرض خطرات ناشی از سیگار کشیدن هستند. افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند و به‌شدت سیگار می‌کشند ممکن است قدرت بینایی خود را در اثر آسیب‌دیدن عصب‌های اپتیکی از دست بدهند. مشکلات عصب بینایی ممکن است به صورت ارثی به نسل‌های بعدی منتقل شود. به‌طور مثال، «نوروپاتی ارثی عصب بینایی لبر» که به اختصار لبر نامیده می‌شود یک بیماری ارثی با ضعف بینایی چشم‌ها و فقدان دید مرکزی است.

سیگار برای افراد مبنلا به تیروئید خطرناک است؟

بیماران مبتلا به تیروئید که گریوز یا بیماری بازدو دارند نیز باید از سیگار پرهیز کنند زیرا سیگار موجب تشدید این مشکل می‌شود. در این بیماری، چشم افراد از حدقه بیرون می‌زند.

سیگار باعث تشدید خشکی چشم می‌شود؟

کسانی که چشم‌هایشان اشک کافی تولید نمی‌کند و دچار خشکی چشم هستند نیز با سیگار کشیدن به این مشکل خود دامن می‌زنند. دود سیگار باعث تشدید خارش و سوزش چشم در اثر خشکی می‌شود.

سیگار برای نوزادان چه خطری دارد؟

كودكان و نوزدانی كه زمینه ابتلا به حساسیت و آلرژی را دارند، در مواجهه با دود سیگار دچار تحریك و قرمزی چشم می‌شوند.

Related Articles

کامنت بگذارید