خانه آموزش مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

آموزش مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

نویسنده تیم لوناتو
مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

برای کسب آگاهی در مورد روش‌های مراقبت از چشم کودکان در مدرسه از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

در کنار بازیگوشی‌های دوران تحصیل، خطراتی ساده و بعضا جدی کودکان را تهدید می‌کنند از جمله می‌توان به آلودگی چشم، ترومای چشم و مشکلاتی که ممکن است برای بینایی دانش‌آموزان پیش بیاید اشاره کنیم.

والدین وظیفه دارند هشدارهای لازم در این زمینه را به فرزندان خود بدهند و آنها را از مشکلات احتمالی دور نگه دارند.

1- به فرزند خود بیاموزید که دست‌های آلوده را به چشم خود نزند

حیاط و کلاس‌های مدرسه محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. همه بچه‌ها به شیرآب، دستگیره‌های درها، تخته، میز،صندلی،ماژیک و ... دست می‌زنند. در نتیجه، دست‌هایشان همیشه آلوده و مملو از میکروب است. اگر همین دست‌ها را به چشم‌ها بمالند، احتمال اینکه مشکلاتی همچون عفونت چشم، التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم در کمینشان باشد، زیاد خواهد بود.

توصیه ما این است که به فرزندان خود بیاموزید، به طور منظم دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویند و سعی کنند تا حد امکان چشم‌هایشان را لمس نکنند.

مراقبت از چشم کودکان در مدرسه
  • عفونت چشم: ورم ملتحمه، گل‌مژه و بلفاریت از عفونت‌های رایج چشم بشمار می‌روند.
    گل‌مژه شکلی شبیه جوش دارد و به رنگ قرمز روی مژه‌ها شکل می‌گیرد. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود.
    گل‌مژه دردناک است اما در عرض چند روز یا حداکثر چند هفته به صورت خودکار برطرف می‌شود.
    برای درمان آن می‌توانید یک حوله را در آب گرم خیس کنید. آن را روی گل‌مژه بگذارید اجازه دهید حوله ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا چشم‌ها آرام شوند. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.
  • التهاب ملتحمه (Conjunctivitis): یا قرمزی چشم، التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهد.
    نوع ویروسی التهاب ملتحمه‌ی ناشی از باکتری ایجاد می‌شود و شدت آن به نوع و گونه باکتری بستگی دارد.
    از علایم آن نیز می‌توان به تورم ملتحمه، قرمزی و اشک‌ریزش اشاره کرد.
    ملتحمه، غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است.

2- به فرزند خود بیاموزید مراقب لنزهای تماسی باشد

مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

بعضی از دانش آموزان از لنزهای طبی برای دید کامل یا اصلاح عیوب انکساری استفاده می‌کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که بهداشت لنز تماسی را رعایت کنند زیرا در غیر این صورت هرگونه آلودگی اعم از میکروبی، باکتریال و قارچی به سلامت چشم آسیب وارد خواهد کرد و ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای فرد بدنبال داشته باشد.

به فرزند خود بیاموزید که در مدرسه لنز را از چشم خارج نکند. اگر مجبور به این کار بود، حتما دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشوید. با دستمال کاغذی کاملا خشک کند. لنز را درون محلول ضدعفونی کننده بگذارد و در قاب لنز را محکم ببندد.

دانش آموزان باید بدانند که لنز تماسی را نباید هرگز با آب شیر بشویند. آب لوله‌کشی حاوی میکروارگانیزم‌هایی است که می‌توانند به لنز بچسبند و عفونت چشم را به‌وجود بیاورند.

3- در مورد سندرم بینایی کامپیوتری به فرزند خود توضیح دهید

سندرم بینایی کامپیوتری یا همان ضعف بینایی، مشکلی کاملا محرز و مسلم است. این عارضه موجب خشکی و حساسیت زیاد چشم، تاربینی، خستگی چشم و همچنین مشکلات دیگری همچون سردرد، گردن درد و کمردرد می‌شود که همگی در نتیجه استفاده از کامپیوتر یا موبایل پدیدار می‌شوند.

نورآبی رایانه و تلفن‌های همراه هوشمند سبب ایجاد سندروم بینایی کامپیوتری می‌شود.

این عارضه در نوجوانان و جوانان به ویژه آنهایی که تا پاسی از شب با این وسایل سروکار دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

برای پیشگیری از مشکلات بینایی فرزندان خود، برای آنها عینک‌های خنثی کننده نور آبی تهیه کنید. این عینک‌ها دید فرد را واضح‌تر می‌کنند از این رو لازم نیست خیلی تمرکز کرده، به نمایشگر خیره‌ یا روی آن خم شوند تا بهتر ببینند. همچنین، عینک‌های مخصوص کامپیوتر آستیگماتیسم را نیز برطرف می‌کنند.

همچنین متخصصان توصیه می‌کنند که از عدسی‌های رنگی برای عینک کامپیوتر استفاده شود تا نورهای تند نمایشگر را کاسته و کنتراست بیشتری ایجاد کند.

همچنین در مورد مضرات استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر به آنها توضیح دهید.

4- به فرزندان خود بیاموزید که هنگام بازی در حیاط مدرسه مراقب چشم‌های خود باشند

مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

باید بدانید که همه ساله تعداد زیادی از دانش آموزان در محیط مدرسه به ویژه در حیاط بازی دچار آسیب و ترومای چشمی می‌شوند که معمولاً ناشی از ضربه یا اصابت اجسام نوک تیز است.

بنابراین بسیار مهم است که به فرزند خود در مورد چنین خطراتی هشدارهای لازم را بدهید و توضیح دهید. تا در صورت وقوع چنین حوادثی از دست زدن و تحریک محل آسیب پرهیز کنند.

در چنین شرایطی مصدوم باید سریعا به مراکز درمانی یا اورژانس‌ چشم پزشکی انتقال داده شود و نباید کمپرس گرم و سرد برای چشم او استفاده شود.

  • ترومای چشم: تروما در واقع ضرباتی است که به چشم وارد می‌شود. باید بدانید که یکی از علت‌های نابینایی در سراسر جهان، ترومای چشم است. تروما اگر سطحی باشد می‌توان آن را درمان کرد اما اگر پارگی‌ها و صدمات عمیق باشند ممکن است به کوری فرد منجر شود.

سوالات رایج در مورد مراقبت از چشم کودکان در مدرسه

چه خطراتی چشم کودکان را در مدرسه تهدید می‌کنند؟

حیاط و کلاس‌های مدرسه محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. همه بچه‌ها به شیرآب، دستگیره‌های درها، تخته، میز،صندلی،ماژیک و ... دست می‌زنند. در نتیجه، دست‌هایشان همیشه آلوده و مملو از میکروب است. اگر همین دست‌ها را به چشم‌ها بمالند، احتمال اینکه مشکلاتی همچون عفونت چشم، التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم در کمینشان باشد، زیاد خواهد بود.

در صورت ضربه خوردن چشم کودک باید چه کار کرد؟

در صورت وارد آمدن ضربه به چشم یا زخمی شدن آن، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که زخم قابل مشاهده است، کودک را طوری بخوابانید که سر اوبالاتر از تنه قرار گیرد. سپس به آرامی، بالشتکی از یک تکه پارچه بدون پرز و تمیز بر روی چشم او قرار دهید. بالشتک را به پایین فشار ندهید تا رسیدن به اورژانس، تا حد ممکن کودک را آرام و بی‌حرکت نگه دارید.

بینایی‌سنجی کودکان در دوران مدرسه چه اهمیتی دارد؟

با انجام منظم بینایی سنجی می‌توانید در صورت وجود مشکل در بینایی فرزندتان، در زمان مناسب برای درمان آن اقدام کنید.

تاثیر نور آبی در بی خوابی کودکان چگونه است؟

نور آبی به صورت تابش نور خورشید و یا نور صفحات نمایش لوازم الکترونیکی، به شدت بر ریتم و چرخه خواب کودکان تاثیر می‌گذارد. هنگامی که نور آبی توسط چشمان کودک جذب می‌شود، سیگنالی جهت سرکوب ملاتونین، هورمون خواب، به مغز ما فرستاده می‌شود. به همین دلیل ممکن است خواب کودک دچار مشکل شود.

کامنت بگذارید