خانه 7 ترفند برای مراقبت از چشم در فصل تابستان

7 ترفند برای مراقبت از چشم در فصل تابستان

نویسنده تیم لوناتو
مراقبت از چشم در فصل تابستان

مراقبت از چشم در فصل تابستان

مراقبت از چشم در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد. چون در این فصل روزها طولانی و گرم هستند. خورشید در این روزها به زمین نزدیک‌تر شده و اشعه‌هایش با شدت بیشتری می‌تابند.

این آفتاب سوزان می‌تواند برای چشم شما دردسرآفرین باشد، اتفاقاتی مانند آلرژی، خشکی و عفونت چشم از رایج‌ترین عوارض تابش آفتاب تابستان است؛ به همین دلیل است که در فصل گرما، چشم‌ها بیشتر به مراقبت نیاز دارند. با رسیدن فصل تابستان چشم بعضی از افراد با این آفتاب تندوتیز اذیت می‌شود. اگر مراقب چشم‌های خود نباشید ممکن است به اختلالات چشم و عوارض ناشی از آن‌ها مبتلا شوید. نکته‌هایی را در این نوشته گنجاندیم که به شما کمک می‌کند در فصل تابستان نیز مانند دیگر فصول سال، چشم‌هایی سالم داشته باشید. این مقاله را بخوانید و در روزهای گرم سال از چشمان خود محافظت کنید.

اشعه ماورای بنفش و آسیب به چشم

پرتوهای خورشید را چندین نوع اشعه در برمی‌گیرد. اشعه‌هایی که از خورشید به زمین می‌رسد برای گرم شدن زمین و رشد گیاهان مفید هستند. اشعه‌هایی مانند نور و مادون‌قرمز هیچ ضرری ندارد؛ اما اشعه‌هایی مانند ماورای بنفش به بدن انسان آسیب می‌رساند. سرطان پوست، آفتاب‌سوختگی و آسیب‌های چشمی از پیامدهای برخورد اشعه‌های ماورای بنفش به بدن انسان است. اشعه ماورای بنفش یکی از قاتلین روشنایی چشمان شما است؛ زیرا:

  • اشعه ماورای بنفش لایه‌ی بیرونی چشم یعنی قرنیه را می‌سوزاند؛ به همین دلیل است که با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش شدید دچار نوعی آفتاب‌سوختگی می‌شوید که به التهاب چشمی ناشی از اشعه ماورای بنفش معروف است. این اتفاق بیشتر در ارتفاعات کوه‌ها و کنار دریا اتفاق می‌افتد. بسیاری از افراد نام این التهاب چشمی را با عنوان کور برفی می‌شناسند. خوشبختانه التهاب چشمی در عرض چند هفته بهبود می‌یابد، اما تا پایان بهبودی چشم‌ها درد بسیار شدیدی را تحمل می‌کنند.
  • اشعه‌های ماورا بنفش می‌توانند وارد چشم شوند و به عدسی چشم و شبکیه‌ حساس چشم که نور را دریافت می‌کند، آسیب برسانند. اگر عادت دارید که مکرراً در معرض اشعه ماورای بنفش آفتاب قرار بگیرید، باید بدانید که به‌تدریج تاری عدسی چشم به سراغتان خواهد آمد. تاری عدسی چشم باعث می‌شود نور به داخل چشم‌ها راه پیدا نکند و به‌تدریج منجر به کوری می‌شود.
  • شبکیه پشت چشم نیز از شر اشعه ماورای بنفش در امان نخواهد بود. در معرض نور خورشید قرار گرفتن زوال سلول‌های چشمی را به دنبال خواهد داشت. این زوال تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به کوری چشم منجر شود.

برای در امان ماندن از اشعه ماورای بنفش چه‌کار کنیم؟

برای حفاظت پوستتان در مقابل آفتاب باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. برای اینکه آسیبی چشمان شما را تهدید نکند عینک آفتابی را فراموش نکنید. اگر مقاله «10 فایده‌ استفاده از عینک آفتابی » را نخوانده‌اید، اکنون آن را در وب‌سایت ما بخوانید. عینک آفتابی کمک می‌کند تا اشعه مضر خورشید وارد چشمان شما نشود؛ البته به‌شرط اینکه عینکتان را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده باشید. عینک آفتابی استاندارد، دو طرف چشم تا منطقه گیجگاهی را می‌پوشاند و از چشم و پوست اطراف چشم شما محافظت می‌کند. عینکی که حداقل ۹۹ درصد از UVA و UVB نور  را جذب کند مناسب‌ترین عینک برای این فصل است.

1- آب‌بازی برای چشم‌ها

در گرمای تابستان آب‌بازی می‌چسبد. خوب است که در طول روز چندین بار چشم‌های خود را با آبِ ‌خنک بشویید تا ذرات گردوغبار از چشم شما پاک شوند.

2- از لنز و مواد آرایشی استفاده نکنید

اگر از حساسیت چشمی یا پوست اطراف چشم رنج می‌برید، از لنز و مواد آرایشی استفاده نکنید.

3- به چشم‌پزشک مراجعه کنید

هنگامی‌که چشم‌های شما دچار خارش و قرمزی می‌شود یا احساس می‌کنید ذره‌های شن در چشم شما وجود دارند، به‌پیش چشم‌پزشک بروید و از او  بخواهید چشم‌های شما را معاینه کند. نظر پزشک را درباره استفاده از قطره‌های چشم بپرسید و در صورت تائید پزشک از قطره‌های چشم برای شستشوی چشمان خود استفاده کنید.

4- مالش چشم با دست آلوده ممنوع!

گرمای بیش‌ازحد منجر به قرمزی و خارش چشم‌ها می‌شود؛ ولی یادتان باشد که هرگز با دست‌های آلوده چشم خود را مالش ندهید.

5- بهداشت پلک و جلوگیری از گل‌مژه

بهداشت پلک‌های خود را رعایت کنید؛ زیرا تجمع سلول‌های مرده باعث گل‌مژه می‌شود. لوازم آرایشی تاریخ‌مصرف گذشته و نا‌مرغوب مانند ریمل و خط چشم برای پلک‌های شما به‌شدت مضر هستند.

6- عینک شنا در هنگام آب‌تنی

آب‌تنی در استخر و آب‌های آزاد آن هم در روزهای داغ تابستان می‌چسبد. برای اینکه از ورم ملتحمه چشم‌ها در امان باشید، عینک شنا را در ساک ورزشی خود قرار بدهید.

7- دوش بگیرید

هنگامی‌که عرق می‌کنید، عفونت‌ها و میکروب‌ها همراه با قطرات عرق وارد چشم شما می‌شوند. همین قطرات عرق و میکروب‌های همراهش سبب آلرژی چشم می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی‌های چشم مرتب دوش بگیرید.

کامنت بگذارید