خانه محصولات آرایشی چگونه عفونت یا حساسیت ایجاد می‌کنند؟

محصولات آرایشی چگونه عفونت یا حساسیت ایجاد می‌کنند؟

نویسنده تیم لوناتو
محافظت از چشم‌ها در برابر وسایل آرایشی

محافظت از چشم‌ها در برابر وسایل آرایشی

محافظت از چشم‌ها در برابر وسایل آرایشی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما برای حفظ سلامت چشم‌ها نیز همانند دیگر اعضای بدن باید اصولی را رعایت کنید.

مهم‌ترین بخش از آرایش صورت به آرایش چشم‌ها مربوط است. از سایه و ریمل گرفته تا خط چشم برای جلوه بخشیدن هر چه بیشتر به چشم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همین وسایل می‌توانند خطراتی را هم برای این عضو مهم بدن بدنبال داشته باشند.

وسایل آرایشی که استفاده می‌کنید باید سالم باشند و تاریخ انقضای آنها نیز نگذشته باشد در غیر این صورت بینایی خود را در معرض خطر قرار خواهید داد.

برای اینکه بدانید وسایل آرایشی تاریخ گذشته چگونه ممکن است به چشم‌ها و بینایی آسیب برسانند تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

محصولات آرایشی چگونه عفونت یا حساسیت ایجاد می‌کنند؟

تقریبا همه خانم‌ها تا آخرین قطره از مواد آرایشی خود را استفاده می‌کنند؛ به این دلیل که هم قیمت این وسایل گران است و هم دلیلی وجود ندارد که ریمل یا خط چشم را بدون اینکه تمام شده باشد دور بیندازند.

اما اگر تاریخ این وسایل آرایشی گذشته باشد چه؟ بدون شک باید دور انداخته شود. اما فقط این ریمل، سایه یا خط چشم کهنه و قدیمی نیست که ممکن است عفونت یا آلرژی در چشم ایجاد کند.

به گفته کارشناسان، هر بار که شما برس یا لاینر خط چشم را از داخل محفظه آن بیرون می‌آورید، آن را در معرض میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در اتاق قرار می‌دهید. مثلا تصور کنید وقتی روی سایه چشم خط چشم می‌کشید، همان لاینر را دوباره در خط چشم فرو می‌برید و دفعه بعد استفاده می‌کنید. پس اگر باکتری یا میکروبی روی سایه یا چشم وجود داشته باشد در داخل لوازم آرایشی میماند و استفاده مداوم از آن می‌تواند مشکل‌ساز شود.

علاوه بر آلودگی و گرد و خاک، باید بدانید برخی از وسایل آرایشی بیشتر از بقیه خطرناک هستند. از جمله می‌توان به ریمل یا خط‌چشم‌های عطری اشاره کرد که حاوی مواد نگهدارنده‌ای در خود هستند که می‌تواند حساسیت یا عفونت در چشم ایجاد کند.

بسیار مهم است بدانید، آلرژی و حساسیت نسبت به مواد موجود در لوازم آرایشی چشمی مانند ریمل و خط چشم مرغوب و اصیل نیز ممکن است برای برخی از افراد وجود داشته باشد.

البته استفاده از وسایل آرایشی تقلبی عوارض بیشتری را به همراه دارد؛ ناخالصی‌های موجود در این نوع مواد تقلبی، آلرژی‌های پوستی در پلک، سطوح حساس چشم و در نواحی غدد اشکی ایجاد خواهند کرد. به طور کلی باید گفت، از آنجا که با استفاده از این مواد آرایشی سطح غدد پلک را می‌پوشاند و موجب بسته شدن مجرای آن می‌شود، در نتیجه عفونت و آبسه ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 10 ترفند آرایشی برای درشت نشان دادن چشم‌ها

 محافظت از چشم‌ها در برابر وسایل آرایشی

نشانه‌های عفونت یا حساسیت چشم در برابر لوازم آرایشی چیست؟

عفونت چشم به دو طریق ممکن است پدیدار شود: از طریق باکتری یا ویروس. اگر چشم در اثر نفوذ باکتری عفونی شود، نشانه‌های آن شامل قرمزی و افزایش ترشحات چشمی است که بیشتر و شدیدتری از حالت عادی است.

همچنین ممکن است چشم ملتهب شده و ورم کند. در عفونت ویروسی از سطح چشم تا کره چشم ممکن است قرمز شود و ترشحات موکوس‌مانند چشم‌ها هم زیاد خواهد شد.

حتی ممکن است گونه‌ها در اطراف گوش‌ها ورم کنند. نشانه‌های عفونت چشم در افراد مختلف با هم فرق دارد. اما چشم قرمز (چشم صورتی) در همه موارد شایع است و تقریبا هرکسی که عفونت چشم گرفته باشد آن را تجربه خواهد کرد.

در مورد حساسیت هم باید بدانید که نشانه هر آلرژی ابتدا ممکن است از یک خارش کوچک شروع شود و سپس شدت آن افزایش یابد. آلودگی‌های ناشی از مواد موجود در ریمل و خط چشم تقلبی، در پی بسته شدن غدد اشکی و ایجاد التهاب و قرمزی تمایل به خارش را در فرد بیشتر می‌کنند و احتمال تجمع ترشحات عفونی را در گوشه‌های چشم را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: 5 ترفند برای آرایش چشم برای خانم‌هایی که از عینک یا لنز استفاده می‌کنند

اگر در معرض خطر عفونت یا حساسیت چشم قرار داشتیم چه کنیم؟

اگر در نتیجه استفاده از وسایل آرایش عفونت یا آلرژی چشم گرفتید، فورا استفاده از آن لوازم را ترک کنید. سپس به کمک درمان‌های دارویی که در معاینات پزشکی تجویز می‌شود، به رفع حساسیت‌های پیش آمده کمک کنید. عموما روش‌های درمانی التهابات و عفونت‌های چشمی ناشی از مصرف لوازم آرایشی تقلبی به صورت موضعی، با شست‌وشو، استفاده از قطره و استعمال پمادهای چشمی انجام می‌شود. اما در صورت لزوم با داروهای خوارکی تجویز شده توسط پزشک هم می‌توان به رفع آن کمک کرد.

محافظت از سلامت چشم‌ها در برابر لوازم آرایشی

  1. تاریخ انقضای وسایل آرایشی را چک کنید و مطمئن شوید که تاریخ مصرف آن نگذشته است. مواد موجود در وسایل آرایشی کهنه می‌تواند عفونت یا بیماری‌های ماندگار چشم را بدنبال داشته باشند.
  2. وسایل آرایشی خود را، مخصوصا ریمل و خط چشم را با دیگران شریک نشوید. ورود یک باکتری یا ویروس به چشم‌های شما می‌توانند مشکلات فراوانی برایتان ایجاد کند. پس لطفا هرگز وسایل آرایشی خود را به دیگران ندهید، خودتان هم از ابزار آرایشیِ حتی خواهرتان استفاده نکنید.
  3. قبل از آرایش حتما صورت خود را بشویید. توصیه ما این است که خط چشم را بیرون از چشم بکشید تا روی ریشه مژه‌ها و غدد چشمی را نپوشاند.
  4. قبل از خواب حتما صورت خود را تمیز بشویید و مطمئن شوید هیچ ماده آرایشی روی چشم و پوست باقی نمانده است. اگر حوصله شستن صورت را ندارید از پدهای پاک‌کننده آرایش استفاده کنید. اما در هیچ حالتی با ریمل و خط چشم به خواب نروید.
  5. مواد تشکیل دهنده وسایل آرایشی و حساسیت‌ دادن به آنها را تحت نظر داشته باشید. اگر پس از ریمل زدن، خارش چشم پیدا کردید و مطمئن بودید که ریمل کاملا نو و باکیفیت عالیست (تقلبی نیست)، احتمالا به مواد تشکیل دهنده آن آلرژی دارید و باید استفاده از آن وسیله آرایشی را ترک کنید. تنها راه پیشگیری از حساسیت، دوری کردن از مواد حساسیت‌زاست.
  6. چشم‌های خود را نمالید. همه ما در طول روز به وسایل و مواد گوناگونی دست می‌زنیم. به همین خاطر بسیار مهم است که دست‌های خود را به چشم‌ها نمالید زیرا باکتری‌های موجود در وسایل ممکن است وارد این عضو حساس بدن بشوند.

بیشتر بخوانید: آموزش آرایش چشم برای خانم‌هایی که عینکی هستند

سوالات رایج در مورد محافظت از چشم‌ها در برابر وسایل آرایشی

چگونه از چشم‌ها در برابر وسایل آرایشی محافظت کنیم؟

تاریخ انقضای وسایل آرایشی را چک کنید و مطمئن شوید که تاریخ مصرف آن نگذشته است. مواد موجود در وسایل آرایشی کهنه می‌تواند عفونت یا بیماری‌های ماندگار چشم را بدنبال داشته باشند.

نشانه‌های عفونت چشم چیست؟

نشانه‌های عفونت چشم در افراد مختلف با هم فرق دارد. اما چشم قرمز (چشم صورتی) در همه موارد شایع است و تقریبا هرکسی که عفونت چشم گرفته باشد آن را تجربه خواهد کرد.

چگونه از سلامت چشم‌ها محافظت کنیم؟

مصرف مواد غذایی، پروتئین و ویتامین‌های لازم برای سلامت چشم‌ها را افزایش دهید. از لوازم آرایشی تقلبی استفاده نکنید. هر چند ماه یک بار نزد چشم‌پزشک بروید و با معاینه این عضو حساس بدن از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید. تمرینات مفید برای تقویت بینایی را هر روز انجام دهید.

وسایل آرایشی تقلبی برای چشم ضرر دارد؟

بله ناخالصی‌های موجود در این نوع مواد تقلبی، آلرژی‌های پوستی در پلک، سطوح حساس چشم و در نواحی غدد اشکی ایجاد خواهند کرد. به طور کلی باید گفت، از آنجا که با استفاده از این مواد آرایشی سطح غدد پلک را می‌پوشاند و موجب بسته شدن مجرای آن می‌شود، در نتیجه عفونت و آبسه ایجاد خواهد شد.

منبع: dermstore

کامنت بگذارید