خانه اخبار استفاده از لنز چشم در دوران شیوع کرونا: چگونه سلامت چشم‌های خود را حفظ کنیم؟

استفاده از لنز چشم در دوران شیوع کرونا: چگونه سلامت چشم‌های خود را حفظ کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز چشم در دوران کرونا

لنز چشم در دوران کرونا

استفاده از لنز چشم در دوران کرونا این روزها به یکی از نگرانی‌های افرادی تبدیل شده که از لنزهای طبی یا لنزهای رنگی استفاده می‌کنند. اغلب این افراد می‌خواهند مطمئن شوند که استفاده از لنز تماسی در زمان شیوع ویروس کرونا، خطری برای آنها به‌دنبال ندارد.

بر اساس اخبار و آموزش‌هایی که تاکنون در فضای وب ارائه شده، تقریبا همه می‌دانیم که ناحیه T روی صورت انسان یکی از مهم‌ترین راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن افراد سالم است. این ناحیه شامل چشم‌ها، بینی و دهان می‌شود و تا حد امکان باید از تماس دست‌ها با این محدوده خاص خودداری کرد.

چندی پیش هم آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا، پیرو یک مقاله‌ی آموزشی اعلام کرده بود در «در روز‌های شیوع کرونا به جای لنز‌های چشمی از عینک طبی استفاده کنید». دلیلش را هم این طور بیان کرده بود که «افراد زمانی که لنز می‌زنند بیشتر چشم‌هایشان را می‌مالند و ممکن است با دست‌های آلوده، ویروس را به چشم‌های خود منتقل کنند.»

در ادامه هم یادآوری کرده بود که «عینک نوعی محافظت در برابر انتقال ویروس به چشم ایجاد می‌کند؛ بنابراین استفاده از آن توصیه می‌شود.»

اما مساله مهمی که در این رابطه وجود دارد، «رعایت بهداشت» است.

یعنی اگر شما به درستی دست‌های خود را پس لمس هر وسیله‌ای به تمیزی با آب و صابون بشویید. سپس با الکل یا ژل‌های مخصوص، دست‌ها را ضدعفونی کنید، احتمال ابتلا به ویروس کشنده‌ی کرونا را تقریبا به صفر خواهید رساند.

آیا استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند؟

استفاده از لنز چشم در دوران کرونا شاید خطرناک به‌نظر برسد. بسیاری افراد این‌روزها نگران ایمنی خود در برابر ویروس COVID-19 هستند.

اما همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، با رعایت بهداشت، می‌توانید مطمئن باشید که استفاده از لنز چشمی هیچ خطری برای شما به‌همراه نخواهد داشت.

این ادعای لوناتو نیست؛ بلکه مستند بر گزارشات علمی است که متخصصان بین‌المللی ارائه می‌کنند.

به گفته‌ی کارشناسان، لنزهای چشمی همچنان یکی از ایمن‌ترین و موثرترین روش‌ها برای اصلاح مشکلات بینایی است.

اگر برایتان سوال است که پس چرا برخی کارشناسان توصیه می‌کنند به جای لنز از استفاده از عینک استفاده کنید؟ پاسخ را در بالا برایتان نوشته‌ایم. حرف آنها این است که عینک باعث می‌شود تا شما کمتر دست‌های خود را به چشم‌ها بمالید. در نتیجه احتمال خطر انتقال ویروس از دست به چشم‌ها و بدن کاهش پیدا می‌کند.

اما خب، راه‌های ساده‌تری هم برای این امر وجود دارد. یعنی روش‌هایی برای استفاده از لنز چشم در دوران کرونا . این روش‌ها را در زیر برایتان معرفی کرده‌ایم. با لوناتو همراه باشید.

استفاده از لنز در زمان شیوع کرونا
هر روز چندین بار دست‌ها را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

رعایت بهداشت، رعایت بهداشت، رعایت بهداشت

از روی تاکیدی که در تیتر داشتیم حتما متوجه شده‌اید که رعایت بهداشت در استفاده از لنز طبی در دوران کرونا تا چه اندازه مهم و حیاتی است!

انسان بدون اینکه متوجه باشد، در طول روز بارها دست‌هایش را به چشم می‌زند. بنابراین، برای پیشگیری از انتقال هر نوع آلودگی به دریچه‌ی روحمان، که همان چشم‌ها هستند، توصیه‌ی اکید داریم که دایما دست‌های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

تا قبل از شیوع ویروس کووید 19، برای استفاده از لنز تماسی باید دست‌های خود را تمیز و ضدعفونی می‌کردید. بنابراین، در حال حاضر این کار نباید سختی خاصی برایتان داشته باشد. فقط فرقش این است که شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها دیگر به زمانِ گذاشتن و برداشتن لنز طبی یا لنز طبی رنگی محدود نمی‌شود؛ و شما باید در طول روز بارها این کار را تکرار کنید.

لنز تماسی و تجهیزات محافظتی در برابر کروناویروس

استفاده از لنز چشم در دوران کرونا نه تنها خطرناک نیست، بلکه می‌توان به عنوان یک وسیله محافظتی به آن نگاه کرد. برایتان سوال شده که چگونه؟ در ادامه توضیح داده‌ایم.

برای کسانی که در مشاغل مهم و خدمات حیاتی فعالیت می‌کنند، همچون پزشکان، پرستاران یا حتی نیروهای آموزشی و پلیس، اغلب استفاده از عینک طبی برایشان دست‌وپاگیر یا دشوار است. به این خاطر که عینک هم مشکلات خود را دارد؛ شیشه‌های عینک بخار می‌کند، باید دایما آنها را تمیز کنید، عینک را روی صورت ثابت نگه دارید (وقتی لیز می‌خورد و پایین می‌آید) یا وقتی دسته عینک پشت گوش‌ها را اذیت می‌کند، مجبورید آن را از چشم بردارید.

تمامی این کارها می‌تواند خطر انتقال ویروس کرونا از دست به چشم را افزایش دهد.

بخار کردن عینک با ماسک

اما با استفاده از لنز چشمی، نه تنها دید کامل و بدون دردسری برای خود مهیا می‌کنید، بلکه احتمال تماس دست با چشم و محیط اطراف آن را کاهش می‌دهید. استفاده از لنز چشم در دوران کرونا مخصوصا برای پزشکان و پرستاران که دایم ماسک و محافظ به صورت دارند بسیار مفیدتر است.

بسیاری از پرستاران نیز این حرف را تایید کرده‌اند. به این خاطر که عینک طبی زیر نقاب‌های محافظتی بخار می‌کند. نقاب و ماسک از موادی ساخته نمی‌شوند که امکان ورود و خروج اکسیژن را داشته باشند. بنابراین، شیشه‌های عینک بخار می‌کند و استفاده از آن را برای فردی مثل یک پرستار، بسیار سخت خواهد کرد.

اما لنز تماسی این مصائب را ندارد. شما یک بار صبح، با دست‌هایی که تمیز شسته و ضدعفونی کرده‌اید، لنز تماسی را در چشم می‌گذارید و یک بار هم شب، باز با دست‌های ضدعفونی شده، آنها را از چشم خارج می‌کنید. بنابراین، تعداد دفعات تماس دست با چشم را کاهش می‌دهید.

نتیجه‌گیری تمامی این حرف‌ها این است که استفاده از لنز چشم در دوران کرونا به هیچ عنوان خطرناک نیست.

لنز چشم در دوران کرونا

6 نکته مهم برای رعایت اصول بهداشتی برای کسانی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند

  1. یادتان باشد همیشه و دایما وسایل و محیطی که لنز را استفاده می‌کنید را هم تمیز و ضدعفونی کنید. قاب لنز، محلول شوینده و تمامی وسایل لنز را هر روز و هر شب بشویید، ضدعفونی و در آخر خشک کنید. توصیه می‌کنیم گذاشتن و برداشتن لنز را جلوی آینه دستشویی انجام ندهید. زیرا اگر به هر دلیلی لنز از دستتان افتاد، داخل سینک نیفتد تا آب‌های آلوده داخل سینک را به خود جذب نکند.
  2. هر روز، پس از تماس هر جسمی دست‌های خود را با آب و صابون آنتی‌باکتریال که عطری نیست بشویید. از حوله‌های کاغذی یک‌بار مصرف برای خشک کردن دست‌ها استفاده کنید.
  3. توصیه ما این است که در دوران کرونا از لنزهای روزانه و یک‌بار مصرف استفاده کنید. اگر هراس این را دارید که مراحل شست‌وشو و ضدعفونی کردن را به‌درستی انجام ندهید، بهتر است سراغ خرید لنز تماسی یک‌بار مصرف بروید؛ چون نیازی به تمیز کردن ندارند.
  4. تعداد دفعات تماس لنز با چشم را کاهش دهید. یعنی قبل از گذاشتن لنز مطمئن شوید که لنز را برعکس (پشت‌ورو) نمی‌گذارید. برای این منظور هم لنز را روی نوک انگشت بگذارید و لبه‌های آن را چک کنید که کاسه مانند و رو به بالا باشد. به این ترتیب دیگر لازم نیست چندین بار لنز را در چشم بگذارید و دوباره در بیاورید تا درست در چشم قرار بگیرد.
  5. اگر مجبور به استفاده از قطره‌های چشمی هستید، حتما مراقب باشید که نوک ظرف قطره، با چشم و محیط اطراف چشم شما تماسی نداشته باشد. قطره را چندین سانتی‌متر دورتر از چشم بگیرید و آن را بچکانید.
  6. لازم به یادآوری نیست که نباید «هرگز» لنز چشم و قاب و وسایل آن را با فرد دیگری به اشتراک بگذارید!

سوالات رایج در مورد استفاده از لنز چشم در دوران کرونا

در دوران شیوع کرونا آیا می‌توان از لنز چشم استفاده کرد؟

بله، با رعایت اصول بهداشتی و شستشوی دایمی دست‌ها می‌توانید بدون نگرانی از انتقال ویروس، از لنز استفاده کنید.

با وجود کرونا چطور از لنز چشم خود استفاده کنیم؟

مهم‌ترین کار برای مقابله با ویروس کرونا، رعایت بهداشت و شستن دایمی دست‌هاست.
دست‌ها، ظروف مربوط به لنز، محلول و قاب لنز چشم را بشویید، ضدعفونی و خشک کنید. با دست‌های ضدعفونی شده، هر طرف لنز چشم را 30 ثانیه با محلول مخصوص بشویید. سپس آن را در ظرف مخصوصش بگذارید. بسته به نوع محلولی که استفاده می‌کنید، لنز باید پس از هر بار مصرف بین 4 تا 6 ساعت درون محلول بماند تا کاملا رسوب‌زدایی و تمیز شود.

در دوران کرونا باید لنزها را کنار گذاشت و از عینک استفاده کرد؟

خیر مجبور نیستید. برخی کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از لنز باعث می‌شود تا افراد بیشتر دست به چشم بمالند. بنابراین ممکن است احتمال انتقال ویروس کرونا به چشم را افزایش دهند. اما اگر شما دایما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و با الکل ضدعفونی کنید، می‌توانید بدون نگرانی از لنز چشم استفاده کنید.

در دوران کرونا، عینک بهتر است یا لنز؟

هر کدام معایب و مزایای خود را دارند. بسته به شغلی که دارید، می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اینکه گفته می‌شود استفاده از لنز در دوران شیوع کرونا خطرناک است، چندان درست نیست. به این خاطر که شما با رعایت بهداشت می‌توانید با خیال راحت از لنز چشمی استفاده کنید.
زیر نقاب و ماسک، ممکن است عینک بخار کند. یا هل دادن عینک به سمت بالا برای کسانی که اغلب سرشان پایین است، می‌تواند خطر انتقال ویروس را به همراه داشته باشد. این افراد با رعایت بهداشت می‌توانند لنز در چشم بگذارند و از این مشکلات پیشگیری کنند.
توصیه ما این است که از لنزهای یک بار مصرف استفاده کنید که مجبور به شست‌و‌شوی روزانه آن نباشید؛ و به این ترتیب احتمال خطر را کاهش دهید.

منبع: visiondirect

در بالا هم گفتیم، برای استفاده از لنز چشم در دوران کرونا ، باید قبل از هر بار استفاده، به جز دست‌ها، قاب و ظرفی که لنز را در آن نگهداری می‌کنید را هم ضدعفونی کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید