خانه راهنمای خرید و محصولات چرا فوتبالیست‌ ها از لنز طبی استفاده می‌کنند؟

چرا فوتبالیست‌ ها از لنز طبی استفاده می‌کنند؟

نویسنده تیم لوناتو
لنز طبی فوتبالیست‌ ها

لنز طبی فوتبالیست‌ ها

لنز طبی فوتبالیست‌ ها برای بازیکن فوتبال دید میدانی بهتر و با کیفیت تری را به ارمغان می آورد. مشکلات عینک مثل بخار کردن و شکستن را هم ندارد. این ورزشکاران برای افزایش دقت خود از لنز های طبی استفاده می کنند تا درصد خطا را در بازی خود کاهش دهند.

ذره ای بی دقتی در مسابقات حرفه ای بهای گزافی به همراه دارد. اگر چه هستند برخی از فوتبالیست‌ها مانند ادگار دیویدز که از عینک های ورزشی استفاده می‌کنند، اما چهار دلیل اصلی که ورزشکاران از لنز طبی استفاده می کنند را در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم.

1- آستیگمات بودن چشم ها

لنز طبی فوتبالیست‌ ها ممکن است برای اصلاح آستیگماتیسم باشد.

آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم هنگامی رخ می‌دهد که قرنیه از حالت کروی خود خارج شود، در این صورت نورى که از یک قرنیه آستیگمات می‎گذرد، به طرز صحیح روى شبکیه کانونى نمی‎شود و تصاویر تار دیده می‎شوند. ولی اغلب کسانی که درجه آستیگمات پایین و خفیفی دارند، دچار تاری دید نمی‌شوند و فقط خستگی، ناراحتی در چشم‎ها و سردرد در آنها احساس می‎شود.

تاری دید و تغییر شکل‎یافتگى تصویر اشیا در افراد داراى نمره‎هاى بالا مشاهده می‎شود. بنابراین نمی‎توان گفت که آستیگماتیسم یک بیماری است، بلکه نوع خاصى از عیب‎هاى انکسارى محسوب می‎شود که بسیار شایع است.

لنز طبی ورزشکاران

شفاف نبودن دید در بازی فوتبال می‌تواند مشکلات زیادی برای یک ورزشکار ایجاد کند. وقتی تصویر مات و نا واضح است یقیناً درصد موفقیت او هم به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. 

در نتیجه ورزشکاران حرفه‌ای هرگز دست به این‌چنین ریسکی نمی‌زند و موفقیت خود را به خطر نمی‌اندازند. در نتیجه از لنز طبی مخصوص آستیگمات استفاده می‌کنند.

البته نکته بسیار مهم این است که ورزشکاران حرفه ای باید از بهترین نوع لنز استفاده کنند که میزان اکسیژن‌رسانی بسیار بالایی داشته باشد.

 2- لنز طبی برای تمرکز بیشتر ورزشکاران

هیچ دلیل موجهی برای اینکه یک بازیکن چند میلیون یورویی نتواند هدف خود را درست ببیند وجود ندارد. بازیکنان حرفه‌ای برای این موضوع بسیار دقت می کنند تا تمرکز خود برای توپ و حریف را به حداکثر برسانند.

اگر یک فوتبالیست به درستی نتواند ببیند صرفا نتیجه خود را خراب نمی کند بلکه کل یک تیم فوتبال به خطر می اندازد.

لنزهای تماسی در مقایسه با عینک طبی، نیاز به تنظیم شدن یا جابه جا کردن حین فعالیت های ورزشی را ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط فیفا در سال 2017 یکی از دلایل ارسال پاس نادرست در بیشتر باشگاه های نه چندان مطرح جهان این است که بسیار از بازیکنان مشکل بینایی دارند؛ اما عینک طبی یا لنز طبی مناسب برای خود تهیه نمی کنند.

در یک مسابقه فوتبال 22 بازیکن و یک توپ سفید و یک داور حضور دارد. بازیکنی اگر وضوح دید لازم را نداشته باشد، سریعا از نظر بینایی خسته می‌شود و شمار اشتباهات او زیاد خواهد شد.

مثلا یک تیم فوتبال را در یک مسابقه حساس را در نظر بگیرید. در زمان پنالتی اگر فوتبالیست به دلیل ضعیف بودن چشم نتواند بر روی توپ تمرکز کند، زحمات یک تیم و نتیجه بازی را هدر خواهد داد. به همین خاطر لنز طبی فوتبالیست‌ ها می‌تواند در اینجا نقش ناجی را ایفا کند.

لنز طبی فوتبالیست‌ ها

3- لنز طبی فوتبالیست‌ ها برای وضوح دید

برای بسیاری از بازکنان فوتبال صرفا نور نورافکن ورزشگاه کافی نیست و بسیار از آنها برای افزایش کیفیت دید از لنزهایی استفاده می کنند که اگر بازتاب نور به صورت مستقیم به چشم آنها خورد برایشان آزار دهنده نباشد و تمرکز آنها را به خطر نیندازد.

بازیکنان کارکشته فوتبال به خوبی این موضوع را تجربه کرده اند. بازی های پیاپی در شب و در زیر نورافکن می‌تواند تمرکز آنها را کاهش دهد. بنابراین فوتبالیست‌های بسیاری برای اینکه نورافکن ها شوت های آنها را بجای دروازه به تماشاچیان هدایت نکند از لنزهای طبی مخصوص بازتاب نور مثل زایس استفاده می کنند.

در مقایسه هم باید گفت که عینک در هواهای گوناگون بخار می‌گیرد، اما لنز چشم این مشکل را ندارد.

همچنین، لنز طبی دقیقا روی چشم قرار می‌گیرد و در نتیجه میدان دید وسیع‌تری برای ورزشکار ایجاد می‌کند.

سوالات رایج در مورد لنز طبی ورزشکاران

استفاده از لنز چشم هنگام ورزش مشکلی برای ورزشکار ایجاد نمی کند؟

خیر، گذاشتن لنز چشم هنگام ورزش کردن نه تنها برای چشم ها ضرری ندارد بلکه برای شخص مفید هم هست. زیرا لنزهای چشمی عمق میدان بیشتری نسبت به عینک دارند و دید را برای ورزشکاران بهتر و راحت تر می کند.

لنز چشم ضد UV که برای ورزش مناسب باشد داریم؟

بله بسیاری از لنزهای ورزشی صد یو وی هستند. لنز چشم هنگام ورزش نقش محافظ چشم را دارد و از آسیب رسیدن به چشم جلوگیری کند. بعلاوه از چشم ها در برابر اشعه UV محافظت می کند.

در ورزش شنا می‌توان از لنز طبی استفاده کرد؟

لنز چشم به هیچ عنوان نباید با آب برخورد داشته باشد. در نتیجه استفاده از لنز طبی در ورزش های آبی مثل شنا اصلا توصیه نمی شود. زمانی که آب با لنز برخورد می کند احتمال عفونت چشم را بالا می برد. همچنین، نفوذ کلر موجود در آب استخر به چشم، باعث سفت و سخت شدن لنز می شود که آسیب های جدی مثل خراش قرنیه را به دنبال دارد.

فوتبالیست‌ها چند ساعت در روز می‌توانند لنز استفاده کنند؟

پس از آنکه تایم ورزش آنها تمام شد بلافاصله لنز را باید از چشم خارج کنند. زیرا در اثر تعریق بدن و آلودگی محیط خطر ابتلا به عفونت چشمی بالا می رود.

Related Articles

کامنت بگذارید