خانه اخبار آیا برای خانم‌ها عینک گزینه‌ی بهتری است یا لنز طبی زنانه ؟

آیا برای خانم‌ها عینک گزینه‌ی بهتری است یا لنز طبی زنانه ؟

نویسنده تیم لوناتو

انتخاب هر یک از ابزارهای مناسب برای بهبود بینایی و اینکه لنز طبی زنانه بهتر است یا عینک، بیشتر به ویژگی‌های شخصی افراد وابسته است. سبک زندگی، راحتی، آسایش، بودجه و زیبایی شناسی، از جمله مواردی هستند که خانوم‌ها می‌بایست هنگام خرید هر یک به آن‌ها توجه کنند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که بین عینک و لنز طبی زنانه کدامیک را انتخاب می کنید، باید این موضوع را در ذهن داشته باشید. که هیچکدام از این‌ها لزوما بهتر از دیگری نیست. هر کدام نکات مثبت و منفی خاص خود را دارند که می‌بایست آن‌ها را در نظر گرفت.

عینک مزایایی نسبت به لنز طبی دارد که موجب می‌شود برخی خانوم‌ها عینک را به لنز طبی زنانه ترجیح دهند. عینک‌ها معمولا نیاز به حفظ و نگهداری و پاکیزگی کمتری نسبت به لنزها دارند، برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست که به چشمان خود دست بزنید (که این ویژگی احتمال عفونت چشم را کاهش می‌دهد) و علاوه بر این عینک معمولا کم هزینه‌تر از لنز خواهند بود چرا که به مدت طولانی قابل استفاده بوده و نیاز به تعویض ندارند.
معمولا برخی از خانوم‌ها نیز بر این باورند که عینک شخصیت خاصی به آ‌ن‌ها می‌بخشد و می‌توان با استفاده از فریم‌های مختلف شکل‌های ظاهری مختلفی را تجربه کرد و یا همراه با مد روز شد.

با وجود این، لنز طبی زنانه نیز مزیت‌هایی نسبت به عینک دارد که لازم است بدانید. لنزها مستقیما بر روی چشم می‌نشینند، بنابراین دید چشم، بخصوص دید محیطی، بدون مانع خواهد بود. پس به راحتی می‌توان با لنز طبی در ورزش‌ها و فعالیت‌های فضای باز شرکت کرد و نگران از آسیب دیدن عینک و دست و پاگیر بودن آن، نبود. علاوه بر این ویژگی بارزی که اغلب خانوم‌ها به آن علاقه دارند این است که می‌توان توسط این لنزها رنگ چشم را نیز تغییر داد. بنابراین خانوم‌هایی که دوستدار تنوع و زیبایی هستند می‌توانند از این نوع لنز طبی زنانه نیز بهره گیرند.

مزایا و معایب استفاده از لنز طبی زنانه

لنز طبی
لنز طبی رنگی

لنزهای تماسی با انحنای چشم شما مطابقت خواهند داشت و همزمان دید وسیع‌تری به شما خواهد بخشید، اعوجاج دید را کاهش می‌دهد و مانعی همچون فریم عینک نخواهند داشت. با این وجود برخی افراد در استفاده از این لنزها دچار مشکل هستند و معمولا احساس راحتی نمی‌کنند. اما معمولا این گونه مشکلات با یادگیری تکنیک‌های مناسب و تمرین و تکرار حل شدنی است.

لنزهای تماسی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و سردی و گرمی هوا قرار نمی‌گیرند. بنابراین برخلاف عینک‌ها که در آب و هوای سرد معمولا با مشکل بخارگرفتگی شیشه‌ها مواجه هستید، لنزها این مشکل را نخواهند داشت. بنابراین اگر خانوم‌ها روی این موضوع حساسیت دارند و نمی‌خواهند کاریزمای آن‌ها به دلیل این مشکلات خدشه‌دار شود، لنز طبی زنانه گزینه‌ی مناسب‌تری برای آن‌ها در فصول سرد خواهد بود.
خانوم‌ها معمولا هنگام پوشش‌های خاص خود، بخصوص در مهمانی‌ها نگران این موضوع هستند که عینکشان با لباس‌هایشان هم‌خوانی نداشته باشد. اما معمولا استفاده از یک لنز طبی زنانه این مشکل آن‌ها را رفع خواهد کرد.

یکی از معایب لنزهای تماسی این است که میزان اکسیژنی که به چشم‌ها می‌رسند را کاهش می‌دهند. که این امر ممکن است باعث افزایش خشکی چشم گردد.
اگر از آن دسته افرادی هستید که مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر می‌گذرانید باید در نظر داشته باشید که استفاده از لنز تماسی ممکن است تا حدودی موجب بروز علائم سندرم بینایی کامپیوتر در شما گردد.

لنزهای تماسی نیاز زیادی به مراقبت و ضدعفونی کردن و تعویض به موقع دارند. که باید اهمیت زیادی به این موضوع داد، چرا که بی‌توجهی به آن ممکن است منجر به عفونت‌های چشمی گردد. اگر از جمله افرادی هستید که وقت کمتری برای توجه به این موضوع دارید و اغلب نگران آسیب رسیدن به چشمانتان هستید، بهتر است از آن دسته لنز طبی زنانه که یکبار مصرف هستند استفاده کنید. و هر روز بعد از مصرف آن‌ها را دور بیندازید. گرچه این نوع لنزها نیز ممکن است هزینه‌های زیادی برای شما داشته باشد. چرا که می‌بایست هر لنز را در طول یک روز فقط استفاده کنید.
اگر به صورت اتفاقی، درحالیکه لنز روزانه به چشم دارید به خواب روید، معمولا چشم شما خشک و سرخ شده و احتمال دارد که عفونت کند. اگر بیشتر اوقات فراموش می‌کنید لنز خود را دربیاورید و با لنز به خواب می‌روید، بهتر است از لنزهای طولانی مدت استفاده کنید. برخی از این لنزها را بیش از 30 روز نیز می‌توانید به چشم داشته باشید.

مزایا و معایب استفاده از عینک

عینک طبی
عینک طبی

استفاده از عینک تماس شما را با چشمتان کاهش می‌دهد که این امر نیز بخودی خود موجب کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی می‌شود.
اگر چشم‌های خشک و یا حساسی دارید، عینک این مشکلات را همچون لنز، تشدید نخواهد کرد.
عموما در طولانی مدت عینک برای شما کم هزینه‌تر از لنز طبی زنانه خواهد بود و نیازی نیست که آن را پس از گذشت مدتی تعویض کنید و بهای دوباره ای بابت آن بپردازید. حتی اگر شماره چشم و بینایی شما نیز در طول زمان تغییر کند، می‌توانید بدون تغییر فریم، شیشه های عینک خود را تغییر دهید.
فریم‌های عینک معمولا با مد روز تغییر می‌کنند و هر فریم می‌تواند بیانگر یک نوع شخصیت خاص باشد. مدل فریم عینکی که به چشم دارید درواقع می‌تواند بخش خاصی از حالات و شخصیت شما را برجسته‌تر کند.

شیشه‌های عینک معمولا محافظ خوبی در مقابل باد و گردوغبار و اینگونه عوامل خارجی هستند.
اما در مقابل عینک‌ها دید محدودتری به شما ارائه می‌دهند و کسانی که برای اولین بار از عینک استفاده می‌کنند، معمولا خیلی سخت خود را با آن وفق می‌دهند. و تمرکز بر روی اشیاء خاص معمولا برای آن‌ها دشوار است.
عینک‌ها بیشتر تحت تاثیر عوامل خارجی همچون آب و هوا قرار می‌گیرند و ممکن است دچار بخارگرفتگی و یا ضربه شوند. و معمولا هنگام ورزش باعث محدودیت می‌شوند.
برخی فریم‌های غیراستاندارد عینک‌ها ممکن است موجب فشار اضافی بر روی گوش و بینی شده و ممکن است موجب درد در آن نواحی شده و یا رد بیندازند.

بنابراین خانوم‌ها می‌بایست بسته به شرایطی که در آن قرار دارند و نیازهای خود اقدام به خرید در این مورد کنند. مشاوره با یک پزشک متخصص نیز کمک بسیاری به آن‌ها خواهد کرد. بنابراین عینک و یا لنز طبی زنانه هیچکدام مطلقا خوب یا بد نیستند. بلکه می‌بایست بسته به ویژگی‌های خاصشان آن‌ها را انتخاب کرد.

Related Articles

کامنت بگذارید