خانه اخبار آیا می‌دانید تفاوت بین لنز دور دار و لنز بدون دور چیست؟

آیا می‌دانید تفاوت بین لنز دور دار و لنز بدون دور چیست؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز دور دار و بدون دور

لنز دور دار و بدون دور

لنز دور دار و بدون دور چه فرقی با هم دارند؟ کاربرد هر کدام از این لنزها چیست؟ آیا همه‌ی برندها لنزهای دور دار و بدون دور دارند؟ یا این نوع لنز فقط به کمپانی یا برند خاصی تعلق دارد؟

پاسخ تمامی این سوالات را در ادامه‌ی مطلب برایتان نوشته‌ایم. با لوناتو همراه باشید.

فرق لنزهای دور دار و بدون دور چیست؟

لنزهای دور دار

اصلی‌ترین تفاوت لنز دور دار و بدون دور این است که لنزهای دور دار (Circle) قطر بزرگ‌تر از لنزهای معمولی دارند و یک نوار مشکی دورتادور لنز را پوشانده است. بیشتر بودن قطر و وجود نوار مشکی باعث می‌شود تا چشم فرد بزرگ‌تر و درشت‌تر از حالت عادی دیده شود.

قطر لنزهای معمولی عموما 14.00 یا 14.2 میلی‌متر است. رایج‌ترین قطر لنز در ایران بین 14 تا 14.5 میلی‌متر است.

اگر قصد دارید چشم‌های خود را درشت و بزرگ نشان دهید، باید لنزی دور دار بخرید که قطر آن بیشتر از 14.5 یا 15 میلی‌متر باشد.

لنزهای دور دار از همان پلاستیک نرمی ساخته می‌شود که لنز معمولی ساخته می‌شود. اما ضخامت بیشتری دارد و دلیلش هم رنگ این لنزهاست.

مزایا و معایب لنزهای دور دار و بدون دور چیست؟

مزایای لنز دور دار

  • باعث درشت دیده شدن چشم می‌شود
  • طراحی‌های متفاوت و رنگ‌های متنوع دارد
  • به صورت طبیعی رنگ و سایز چشم را تغییر می‌دهد
  • استفاده آسانی دارد

معایب لنز دور دار

  • فقط با دوره‌ی مصرف سالانه عرضه می‌شود
  • فقط 6 تا 8 ساعت در روز می‌توان آن را پوشید
  • از همه‌ی فروشگاه‌ها نمی‌توان آن را پیدا کرد و خرید

مزایای لنز معمولی

  • بسیار طبیعی دیده می‌شود
  • در مدل‌های روزانه، ماهانه و سالانه و به صورت طبی و غیر طبی موجود است
  • مدل‌های تایید شده را می‌توان حتی شب‌ها در خواب هم استفاده کرد
  • در همه‌ی فروشگا‌های آنلاین و عینک‌فروشی‌ها موجود است

معایب لنز معمولی

  • چشم‌ها را درشت نمی‌کند
  • مدل‌های محدودی دارد
  • تغییر رنگ برخی از آنها همیشه هم محسوس و مشخص نیست
  • در مقایسه با لنزهای دور دار سالانه گران‌تر هستند
لنز دور دار و بدون دور

لنز دور دار چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لنزهای دور دار اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی طراحی و عرضه شد و خیلی زود توانستند در میان مردم کشورهای کره‌ی جنوبی، ژاپن، تایوان و چین محبوبیت پیدا کنند.

لنزهای دور دار (Circle) را لنزهای درشت‌کننده‌ی چشم هم می‌نامند این لنزها رنگی هستند و صرفا جنبه‌ی آرایشی دارند.

لنزهای درشت کننده چشم اکثرا دارای قطر بیشتر از 14.5 میلی‌متری هستند. یعنی قطری بین 15 تا ۱۸ میلی‌متر دارند. این بزرگی باعث می‌شود تا لنز اطراف عنبیه را هم بپوشاند و در نتیجه چشم، بزرگ‌تر و درشت‌تر از حالت معمولی دیده شود.

کارشناسان معتقدند، بزرگ بودن قطر لنز برای چشم مضر است و می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. به همین خاطر، کشور آمریکا خرید و فروش این لنزها را ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید: با چه مدل لنز می‌توان چشم‌های خود را درشت‌تر نشان داد؟

عمر مفید لنز دور دار چقدر است؟

لنزهای دور دار به صورت سالانه عرضه می‌شوند و بین 9 تا 12 ماه می‌توانید از آنها استفاده کنید. این لنزها را فقط به مدت 6 تا 8 ساعت در روز اجازه دارید در چشم بگذارید نه بیشتر. به این دلیل که لنزهای دور دار آب کمتری در بدنه‌ی خود دارند و خیلی سریع‌تر از لنز معمولی خشک می‌شوند.

حتما موقع استفاده از لنز دور دار از قطره مرطوب‌کننده یا اشک مصنوعی هم استفاده کنید تا سطح چشم مرطوب بماند.

لنز معمولی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

افرادی که مشکل بینایی دارند با کمک لنز طبی می‌توانند بدون استفاده از عینک، مشکلات بینایی خود را از بین ببرند.

لنز، که یک پلاستیک کوچکی است که روی قرنیه چشم می‌نشیند، برای درمان چشم‌های ضعیف، پیرچشمی، دوبینی، نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم کاربرد دارد.

لنزهای معمولی در دو مدل نرم یا سخت عرضه می‌شوند. این لنزها ممکن است صرفا جهت زیبایی و فقط یک لنز رنگی باشند. یا لنز طبی بی‌رنگ و لنز طبی رنگی.

این را در خاطر داشته باشید که لنزهای رنگیِ طبی نیز همانند لنزهای طبیِ معمولی هستند و باید حتما برای استفاده از آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

لنزهای معمولی رنگی هم یکی از گزینه‌های همیشه در دسترس برای زیبایی بشمار می‌روند. شما می‌توانید با انتخاب رنگ‌های مختلف، هر روز تنوعی تازه به چهره خود ببخشید. حتی می‌توانید از لنزهای رنگی یک‌بار مصرف برای یک مراسم ویژه استفاده کنید و سپس آن‌ها را دور بیندازید.

لنزهای نرم از پلاستیک‌های مخصوصی که مخلوطی از آب هستند، تهیه می‌شوند. لنزهایی که حاوی آب هستند، امکان جریان اکسیژن بین قرنیه و لنز را در چشم مهیا می‌کنند. این مد‌ل‌ها گزینه‌های بسیار راحت‌تری هم هستند و از خشکی چشم می‌کاهند. همچنین به سلامت بیشتر قرنیه کمک می‌کنند. لنزهای نرم قابلیت محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش را هم دارند.

لنزهای سخت از لنز نرم سفت‌تر هستند. این مدل نیز از جنس سیلیکون درست می‌شود و امکان جریان اکسیژن از میان آن وجود دارد.

وضوح دید لنز طبی سخت بسیار بهتر از لنزهای نرم است و می‌تواند تا حدی آستیگماتیسم را برطرف کند. مراقبت از نیز آسان است و دوام زیادی دارند. اما این عیب را دارند که خیلی طول می‌کشد تا فرد به استفاده از آن‌ها عادت کند. بنابراین، لازم است هر روز این لنزها را بپوشد.

سوالات رایج در مورد تفاوت لنز دور دار و بدون دور

آیا لنز دور دار را می‌توان طبی کرد؟

به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک این کار را انجام ندهید و پیش از سفارش، حتما این موضوع را با پزشک یا اپتومتریست در میان بگذارید. هرگونه اشتباهی در مورد لنزهای تماسی می‌تواند خطر خراش قرنیه را به دنبال داشته باشد.

آیا استفاده و پوشیدن لنزهای دور دار با لنز معمولی فرق دارد؟

خیر لنز دور دار و بی دور ، هر دو از پلاستیک نرم ساخته می‌شوند و پوشیدن و استفاده‌ی آنها با هم فرقی ندارد. لنزهای دوردار فقط به خطر نوار مشکی و قطر بزرگ‌ترشان چشم‌ها را درست نشان می‌دهند.

آیا با لنزهای دور دار می‌توان خوابید؟

خیر به هیچ عنوان با لنزهای رنگی معمولی و لنزهای رنگی دور دار نباید بخوابید. لنزهای رنگی کمتر از لنزهای طبی اکسیژن را از خود عبور می‌دهند. کمبود اکسیژن می‌تواند سبب مشکلات بینایی و آسیب دیدن قرنیه شود. لنز دور دار را بین 4 تا 8 ساعت در روز می‌توانید بپوشید، نه بیشتر.

آیا با لنز دور دار می‌توان شنا کرد؟

خیر؛ نه تنها با لنز دور دار، بلکه با لنزهای معمولی هم نمی‌توانید شنا کنید. حتی دوش گرفتن با لنز هم خطرناک است چه برسد به شنا کردن.

منبع: eyecandys

Related Articles

کامنت بگذارید