خانه اخبار آیا با لنز چشم می‌توان سفر رفت؟

آیا با لنز چشم می‌توان سفر رفت؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز در سفر

لنز در سفر

لنز در سفر اصول و قواعدی دارد که برای سلامت چشم‌ها باید رعایت کنید. اگر جزو کسانی هستید که از لنز تماسی به جای عینک استفاده می‌کنند، حتما می‌دانید که مراقبت و نگهداری از لنز بسیار مهم و برای حفظ سلامت چشم کاملا ضروری است.

به همین خاطر، در ادامه این مطلب ما 6 ترفند کاربردی در مورد استفاده از لنز در طول سفرهای تابستانی را برایتان نوشته‌ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرد.

1- ترجیحا در طول پرواز از لنز تماسی استفاده نکنید

اولین نکته در مورد استفاده از لنز در سفر این است که در طول سفرهای هوایی از لنز طبی یا رنگی استفاده نکنید. بخش زیادی از لنزهای تماسی یک‌بار مصرف از آب تشکیل شده است؛ به‌طوری که 70 درصد از برخی لنزها را آب تشکیل داده است.

احتمالا متوجه شده‌اید که در طول پروازهای هوایی پوست و چشم‌هایتان خشک می‌شوند و دلیلش هم هوای خشک داخل کابین هواپیماست. بنابراین برای پیشگیری از بیشتر خشک شدن چشم‌ها و اذیت شدن آنها بهتر است در طول پرواز لنزها را از چشم بیرون بیاورید.

لنز تماسی در سفر

اگر لازم است حتما لنز در چشم باشد، قطره چشمی همراه خود داشته باشید که در صورت خشک شدن لنز در چشم، برای جلوگیری از خارش و احساس وجود جشم خارجی، چند قطره در چشم چکانده و مشکل را سریعا برطرف کنید.

یکی دیگر از روش‌های موثر، استفاده از لنز تماسی یک بار مصرف است. در طول سفر این لنزها شما را از مشکلات شست‌وشوی لنز خلاص می‌کنند. صبح به صبح لنز را در چشم می‌گذارید و هر شب آن را دور می‌اندازید. به همین راحتی هم از لنز استفاده کرده‌اید و هم سفر راحتی برای خود رقم زده‌اید.

برای سفرهای طولانی‌تر می‌توانید از لنزهای دو هفته‌ای یا ماهانه هم بهره بگیرید.

2- چشم‌ها را در مقابل اشعه‌های فرابنفش محافظت کنید

همه می‌دانیم که از پوست خود در برابر تابش‌های مضر فرابنفش باید محافظت کنیم. این مساله در مورد چشم هم بسیار حائز اهمیت است.

وقتی لنز در چشم دارید، حتما عینک آفتابی هم استفاده کنید تا از ورود اشعه UV پیشگیری کند. همچنین لازم است از کلاه‌های لبه‌دار هم کمک بگیرید تا روی چشم‌ها سایه انداخته و مانع از برخورد تابش‌های فرابنفش به چشم شوند.

این را به خاطر داشته باشید که نور خورشید در تمام فصول سال از گرما گرفته تا سرما حاوی اشعه فرابنفش است. پس حتی در روزهای سرد زمستان هم بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید. مخصوصا در جاهایی که برف روی زمین نشسته است. زیرا بازتاب نور از برف حکم تابش نور خورشید را دارد.

لنز در سفر

3- مراقب باشید لنز تماسی با کرم ضد آفتاب ترکیب نشود

بدون شک در روزهای گرم تابستانی اغلب مردم با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست خود محافظت می‌کنند. این کرم به هیچ عنوان نباید درون چشم برود زیرا عوارض ناخوشایندی همچون قرمزی، سوزش یا اشک‌ریزش به دنبال دارد. اما وقتی لنز در چشم دارید باید حتما مراقب این مساله باشید. زیرا خطرات آن بسیار بیشتر است.

اگر کرم ضدآفتاب در چشمی برود که لنز دارد، می‌تواند مشکلاتی همچون عفونت چشم یا زخم قرنیه را بدنبال داشته باشد.

4- هنگام شنا حتما لنز را از چشم خارج کنید

هنگام شنا در استخر یا دریا، حتما لنز را از چشم خارج کنید. آب حاوی باکتری‌های زیادی است که به لنز می‌چسبند و عفونت و مشکلات زیادی برای سلامت چشم پدید می‌آورند.

همچنین، شنا با لنز سبب می‌شود تا لنز تماسی تغییر شکل دهد و دیگر قابل استفاده نباشد.

در چنین مواقعی یا از لنز یک بار مصرف استفاده کنید و بلافاصله پس از شنا دور بیندازید. یا از عینک‌های مخصوص شنا کمک بگیرید.

5- روی لنز آب معمولی نریزید

شما نباید هرگز لنز را با آب شیر و آب معمولی بشویید. یا حتی روی لنز نباید آب بریزید. به این خاطر که میکروب‌ها و ویروس‌های زیادی در آب زندگی می‌کنند.

تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند ارگانیزمی موسوم به Acanthamoeba در آب‌های لوله‌کشی وجود دارد. این ریزموجودات عامل اصلی عفونت چشم هستند که می‌توانند به قرنیه چشم آسیب جدی وارد می‌کنند.

به همین خاطر بسیار مهم است که لنز تماسی را حتما در محلول‌های مخصوص لنز نگهداری کنید و آنها را درون قاب تمیز بگذارید. روی لنزها محلول شوینده بریزید و اجازه دهید درون محلول چندکاره یا ضدعفونی کننده بماند تا همه عفونت‌های احتمالی آن از بین بروند. همیشه قاب لنز را نیز با محلول‌های آبکشی استریل بشویید و بگذارید کاملا خشک شود و بعد استفاده کنید.

قبل از استفاده از لنز حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

6- قبل از سفر، کیت سفری لنز تماسی را خریداری کنید

حتما با خودتان فکر می‌کنید که لنز را درون قاب آن می‌گذارید و به همراه محلول لنز ، آن را در کیف خود حمل می‌کنید. اما واقعیت این است که کیت‌های سفری برخلاف تصور عام، بسیار کاربردی و مفید هستند.

درون این جعبه‌های کوچک همه وسایل لازم برای گذاشتن و برداشتن لنز در فضای بیرون از خانه وجود دارد. از جمله می‌توان به آینه اشاره کرد. خوبی این کیت‌ها، اندازه کوچک و جیبی‌ بودنشان است که همیشه همراهتان خواهد بود.

7- هرگز محلول شوینده را درون قوطی کوچک‌تر نریزید

از آنجا که بطری مایعات و محول‌ها را نمی‌توان داخل هواپیما برد، شاید وسوسه شوید که محلول شوینده لنز تماسی را درون قوطی کوچک‌تری بریزید و در کیف دستی قرار دهید. اما این را بدانید که خاصیت استرلیزه و ضدعفونی‌کنندگی آن از بین می‌رود و چندان قابل اعتماد نیست.

در طول سفر یا از لنزهای یک بار مصرف و روزانه استفاده کنید. یا مایع شوینده آن را در شهر یا کشور مقصد خریداری کنید.

8- نسخه لنز تماسی خود را در طول سفر به همراه داشته باشید

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، حتما نسخه لنز تماسی را همراهتان بردارید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، برگه تشخیص پزشک همراهتان باشد و بتوانید به داروخانه‌های آنجا نشان دهید.

9- عینک خود را به همراه داشته باشید

در طول سفر حتی اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید، حتما عینک طبی خود را نیز همراه داشته باشید. سفرهای جاده‌ای می‌توانند مواد آلرژی‌زای زیادی را وارد چشم کنند. بنابراین، بهتر این است که برای پیشگیری از این آلرژن‌ها در طول سفر عینک به چشم بزنید.

سوالات رایج در مورد استفاده از لنز در سفر

آیا لنز تماسی شما برای مسافرت مناسب است؟

بهترین گزینه برای سفر، لنزهای یک روزه و یک بار مصرف هستند به این خاطر که به هیچ تجهیزات اضافه‌ای نیاز ندارند. هر روز یک لنز نو در چشم می‌گذارید و شب هنگام خواب آن را دور می‌اندازید. از این راحت‌تر هم مگر می‌شود؟
البته باید توجه داشته باشید که هنگام سفر لازم است تعداد لنزهایی که بر می‌دارید بیشتر از روزهایی باشد که در سفر هستید.

برای سفر با هواپیما باید لنز را در کیف دستی گذاشت؟

اگر با هواپیما سفر می‌کنید بهتر است لنزها را در کیف دستی خود قرار دهید که اگر بنا به هر دلیلی چمدانتان گم شد، مشکل نداشته باشید و لنزها در دسترس باشند.

آیا با لنز باید از عینک آفتابی هم استفاده کرد؟

یکی از ملزومات سفر که باید حتما همراهتان باشد عینک آفتابی است. مخصوصا اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید، برای پیشگیری از تابش اشعه‌های مضر فرابنفش به چشم‌ها باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

در طول سفر با لنز باید عینک طبی را هم برداشت؟

حتی اگر از عینک طبی خود در جمع و حضور دیگران استفاده نمی‌کنید هم باز برای احتیاط آن را هنگام سفر همراه خود بردارید. شما نمی‌دانید در شهر مقصد چه اتفاق‌هایی در انتظار شماست و شرط عقل این است که همه وسایل موردنیاز احتمالی را همراه داشته باشید. ممکن است چشم‌هایتان به برخی مواد یا حتی آب‌وهوا حساسیت بدهد و نتوانید از لنز استفاده کنید. پس بهتر است عینک طبی‌تان حتما کنار دستتان باشد.

منبع: coopervision

Related Articles

کامنت بگذارید