خانه اخبار هر آنچه در مورد لنزهای مولتی فوکال و دو کانونی باید بدانید

هر آنچه در مورد لنزهای مولتی فوکال و دو کانونی باید بدانید

نویسنده فروغ بیداری
معایب لنزهای چند کانونی

معایب لنزهای چند کانونی چیست؟

معایب لنزهای چند کانونی چیست؟ لنزهای مولتی فوکال و لنزهای دو کانونی برای کسانی مناسب است که به اصلاح‌کننده دور بینی و عینک مطالعه به‌طور همزمان نیاز دارند. یعنی در واقع فناوری‌های مدرن و امروزی در طراحی و ساخت لنزهای تماسی به افرادی که دارای پیرچشمی هستند این اجازه را می‌دهند تا بدون نیاز به عینک طبی همه فواصل دور و نزدیک را با وضوح و شفافیت کامل ببینند.

اما این لنزها معایبی هم دارند. در زیر تعدادی از معایب لنزهای چند کانونی را نوشته‌ایم:

واضح نبودن تصاویر: لنزهای چند کانونی همیشه نور کافی برای ورود به شبکیه فراهم نمی کنند. بدون نور کافی در شبکیه، پردازش تصاویر با وضوح کافی دشوار است. کاربران لنز مولتی فوکال ممکن است در اطراف چراغ ها و سایر منابع نور هاله نوری ببینند.

جابه‌جایی تصاویر: لنز چند کانونی ممکن است تصاویر را طوری جابه جا کند که به نظر برسد یک شی بالاتر یا پایین تر از آن واقع شده است. یعنی در واقع لنزهای مولتی فوکال می توانند مشکلاتی را برای درک عمق و محل اشیاء ثابت، ایجاد کنند.

درست ندیدن محتوای نمایشگر کامپیوتر: افرادی که لنزهای چند کانونی دارند، هنگام مشاهده تصویر مانیتور کامپیوتر دچار مشکل می شوند.

پیرچشمی چیست؟

وقتی افراد بالای 40 سال متوجه می‌شوند که نزدیک‌بینی آنها تار و دچار اختلال شده است و نمی‌توانند روی نوشته‌های نزدیک فوکوس کامل داشته باشند، یعنی دچار پیرچشمی شده‌اند.

بد نیست بدانید افراد با دید طبیعی هم به پیرچشمی مبتلا می‌شوند و لازم است از عینک مطالعه استفاده کنند. همچنین افراد نزدیک‌بین یا دوربین به دو عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک یا عینک دو دید احتیاج پیدا می‌کنند.

به پیرچشمی «سندروم بازوی کوتاه» هم می‌گویند زیرا فرد مجبور می‌شود دستان خود را دراز کند تا بتوانند جزئیات شئی یا نوشته را ببیند و بخواند.

چه عاملی سبب ایجاد پیر چشمی می‌شود؟

پیرچشمی در واقع دوربینی و اختلال دید بر اثر بالا رفتن سن است که در آن با از دست رفتن تدریجی خاصیت ارتجاعی عدسی چشم، قدرت تطابق کم می‌شود.

لنزهای تماسی چگونه به اطلاح پیرچشمی می‌پردازند؟

لنزهای تماسی دو کانونی و لنزهای مولتی فوکال با مهیا کردن دید واضح برای هر دو فاصله دور و نزدیک به اصلاح پیرچشمی می‌پردازند.

این لنزها دارای چندین نمره روی یک لنز واحد هستند تا بیمار بتواند علاوه بر واضح دیدن سوژه‌های نزدیک، نوشته‌های دور را را هم با شفافیت و جزئیات کامل ببیند.

لنزهای تماسی دو کانونی همان‌طور که از نامشان پیداست دارای دو نقطه کانونی مجزا هستند که یکی برای مطالعه و دیگری برای وضوح دید در فاصله دور کارایی دارند.

لنزهای تماسی چند کانونی، دارای سه منطقه کانونی هستند که برای فاصله دور، فاصله میانه و فاصله نزدیک در نظر گرفته شده است.

لنزهای چند کانونی

لنزهای چند کانونی در چه مدل‌هایی عرضه می‌شوند؟

سه نوع لنز مولتی فوکال در جهان داریم که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند:

لنزهای مولتی فوکال هم‌مرکز

لنز تماسی چند کانونی هم‌مرکز، دایره‌های متحدالمرکز روی لنز را با تغییر تدریجی نمره‌ی چشم به هم پیوند می‌دهد. این حلقه‌ها یک در میان به اصلاح دور بینی و نزدیک‌بینی می‌پردازند درست همانند کاری که چشم طبیعی انجام می‌دهد.

لنزهای چندکانونی اسفریک

لنزهای چند کانونی اسفریک همانند  عدسی‌ عینک‌های پراگرسیو ساخته می‌شوند و انتقال نمره چشم ترکیبی دارند. به این صورت که، دور بینی یا نزدیک‌بینی در مرکز لنز قرار دارد و سپس به سمت لبه‌های لنز، ترکیب آن تغییر می‌کند. خطوط اصلاح روی این لنزها دیده نمی‌شوند.

این لنزهای باید حتما بر اساس شکل و اندازه چشم هر فرد ساخته شوند تا دید کامل و واضحی داشته باشند.

لنزهای دو کانونی چند قطعه‌ای

لنزهای دو کانونی فقط از جنس لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز موجود هستند. این لنزهای شبیه عدسی دو کانونی عینک هستند؛ یعنی به این صورت که دور بینی در نیمه بالایی لنز و نزدیک‌بینی در نیمه پاینی آن طراحی شده است.

پایین لنز صاف درست می‌شود تا لنز در چشم ثابت بماند. باید بدانید که این لنزها برای هر فردی جداگانه ساخته می‌شود و به همین خاطر باید مستقیما از متخصص چشم‌پزشکی خریداری شوند.

لنزهای مولتی فوکال

از کجا متوجه شوم که نسخه لنز من شامل یکی از این دو نوع لنز تماسی است؟

اگر لنز تماسی شما شامل برند خاصی از لنزها باشد یا فرم و پاور خاص، خمیدگی پایه، قطر و پاور ADD داشته باشد احتمالا لنز دو کانونی یا مولتی فوکال است. همچنین اگر از جنس لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز باشد باید رنگ و جزئیات نقطه‌ای هم داشته باشد.

به منظور پیشگیری از هرگونه عفونت یا ناراحتی در چشم حتما با نسخه پزشک و متخصص به خرید لنزهای اطلاح‌کننده بینایی بپردازید.

به غیر از استفاده از لنزهای دو دید و چند دید از چه روش‌های دیگری می‌توان پیرچشمی را اطلاح کرد؟

معایب لنزهای چند کانونی زیاد نیست اما برای اصلاح پیرچشمی شما می‌توانید به جای لنزهای مولتی فوکال یا لنز طبی دو کانونی از نمونه‌های دیگری استفاده کنید. البته این کار فقط با مشورت پزشک توصیه می‌شود. اما رایج‌ترین جایگزین‌های لنزهای تماسی چند دید نمونه‌هایی هستند که در زیر معرفی کره‌ایم:

منوویژن (تک دید)

لنزهای تماسی تک‌دید از گزینه‌های جایگزین هستند. به این صورت که لنز تماسی تک دید برای دوربینی را در یک چشم و لنز تماسی مونوویژن برای نزدیک‌بینی را در چشم دیگر خود قرار دهید.

روش استفاده از این لنزها باید توسط متخصص چشم‌پزشکی به بیمار توضیح داده شود. اما در حالت کلی باید بدانید که چشم باید بین دو لنز متفاوتی که در هر یک از چشم‌ها قرار دارند را به خوبی و بدون هیچ‌مشکلی تعادل کافی برقرار کند.

استفاده از عینک به همراه لنز

در برخی موارد شاید چشم‌پزشک تشخیص دهد که بیمار همزمان با لنز دور بینی لازم است عینک نزدیک‌بینی هم به چشم بزند تا مشکل بینایی‌اش اصلاح شود. این گزینه را می‌توان یکی از مناسب‌ترین درمان‌ها دانست.

سفارش عینک دو کانونی/ پراگرسیو

اگر ترجیح می‌دهید به جای لنز از عینک استفاده کنید، عدسی‌های دو کانونی و پراگرسیو گزینه‌های بهتری هستند.

سوالات رایج در مورد معایب لنزهای چند کانونی

لنز چند کانونی چگونه پیرچشمی را اصلاح می‌کند؟

این لنزها دارای چندین نمره روی یک لنز واحد هستند تا بیمار بتواند علاوه بر واضح دیدن سوژه‌های نزدیک، نوشته‌های دور را را هم با شفافیت و جزئیات کامل ببیند.

فرق لنزهای داخل چشمی با لنزهای معمولی در چیست؟

برخلاف لنزهای تماسی که همواره احتیاج به مراقبت و نگهداری دارند، لنزهای داخل چشمی برای همه عمر باقی مانده و بی نیاز از مراقبت های روزانه هستند.

کاربرد لنزهای مولتی فوکال یا چندکانونی چیست؟

نیاز به عینک در افرادی که از این لنزها استفاده می کنند برای دید دور و نزدیک کاهش می‌دهند و یا به طور کلی از بین می برند.

لنز مونوفوکال یا تک کانونی چیست؟

این نوع لنزها نیاز فرد در استفاده از عینک برای دید دور را کاهش می‌دهندو یا برای همیشه از بین می برند. با این حال فرد استفاده کنند برای مطالعه نیازمند عینک است.

Related Articles

1 کامنت

لیلی چهارلنگی 12 خرداد 1402 - 00:14

سلام، پس از استفاده از لنز رانندگی در شب مشکلی پیش نمی آید؟

پاسخ

کامنت بگذارید