خانه عینک پلاریزه : ۳ روش تشخیص که خوب است بدانید

عینک پلاریزه : ۳ روش تشخیص که خوب است بدانید

نویسنده تیم لوناتو
عینک پلاریزه

عینک پلاریزه چیست؟

لنز پلاریزه یک پوشش نامحسوس روی عینک آفتابی یا طبی است که میزان نور ورودی به چشم را کنترل می‌کند.

وقتی یک عینک، لنز پلاریزه دارد، یعنی تابش‌های افقی نور خورشید را در پشت شیشه‌های عینک مسدود می‌کند و فقط تابش‌های عمودی نور خورشید به چشم می‌رسد. یعنی نور فقط در یک زاویه حرکت می‌کند.

این کاری است که عینک پولاریزه به نفع چشم انجام می‌دهد و بدین واسطه از مقدار نور ورودی به چشم تا حد زیادی می‌کاهد و تابش‌های خیره کننده را از بین می‌برد.

با کمک عدسی پلاریزه می‌توانید دید واضح‌تر و دقیق‌تر داشته باشید. همچنین چشم نیز راحت‌تر است.

روش‌های تشخیص عینک پلاریزه

عینک آفتابی، مثل کرم ضد آفتاب برای پوست است. کیفیت و اصالت عینک دودی از زیبایی آن مهم‌تر است. یکی از نشانه‌های عینک آفتابی خوب و استاندارد، پلاریزه بودن عدسی‌های آن است. حالا سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان عینک پُلاریزه را تشخیص داد؟ در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم.

برای تشخیص عینک پلاریزه سه روش وجود دارد:

  1. تست‌ عدسی‌های عینک روی سطح بازتابنده
  2. مقایسه‌ کردن دو عینک
  3. استفاده از صفحه‌نمایش کامپیوتر
عینک پلاریزه

روش اول تشخیص عینک پلاریزه: تست‌ عدسی روی سطح بازتابنده

یک سطح صاف مثل آینه پیدا کنید که موقع تاباندن نور به آن، تابش خیره‌کننده ایجاد کند. هر سطح تخت و براقی برای این آزمایش مناسب است. برای تابش نور روی سطوح می‌توانید فلاش گوشی خود را روشن کنید یا با چراغ‌قوه روی آن نوری بتابانید.

البته باید مطمئن باشید که تابش حاصل از این سطح، از فاصله‌ی ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متری هم قابل دیدن باشد.

عینک آفتابی را در فاصله‌ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری در مقابل چشمان خود بگیرید. طوری که از طریق یکی از عدسی‌ها سطح را ببینید. بسته به اندازه‌ی عدسی عینک، ممکن است لازم باشد که آن را کمی به چشمان خود نزدیک‌تر کنید. عینک را به طرف بالا و ۶۰ درجه بچرخانید.

عینک باید در زاویه‌ای قرار بگیرد که یکی از عدسی‌ها کمی بالاتر از دیگری قرار داشته باشد. از آنجایی که عینک‌های آفتابی در یک جهت خاص، پلاریزه می‌شوند، چرخاندن عینک، پولاریزاسیون را تقویت می‌کند.

از طریق عدسی‌ها به صفحه نگاه کنید و میزان تابش را بسنجید. اگر عینک پلاریزه باشد، به وضوح متوجه خواهید شد که انعکاس نور از سطح براق، کاهش می‌یابد و حذف می‌شود.

وقتی از طریق یکی از عدسی‌ها به سطح نگاه می‌کنید، تصویر، تیره است و تابشی اندک یا هیچ‌گونه تابشی مشاهده نمی‌شود؛ ولی هنوز هم به نظر می‌رسد که نوری از سطح می‌تابد.

اگر هنوز هم به تأثیر عینک در کاهش تابش نور اطمینان ندارید، چند بار عینک را از مقابل چشمانتان کنار ببرید تا تفاوت حضور و عدم حضور عینک را متوجه شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه عینک آفتابی اصل را تشخیص دهیم؟

روش دوم: مقایسه‌ی دو عینک

برای این تست باد حتما یک عینک که از پلاریزه‌بودن آن اطمینان دارید، داشته باشید.

عینک پلاریزه را دورتر و عینک مورد نظر را در مقابل آن قرار دهید. عدسی‌های هر دو عینک را در مقابل چشمان خود تراز کنید. عدسی‌ها باید ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. عینکی که می‌خواهید پلاریزه‌بودن آن را تشخیص دهید، باید به شما نزدیک‌تر باشد و عینک پلاریزه، باید دورتر قرار بگیرد.

برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، عینک‌ها را در مقابل نور امتحان کنید. با این کار، مقایسه‌کردن راحت‌تر می‌شود، به خصوص اگر برای اولین بار است که قصد دارید چنین کاری انجام دهید. تابش نور، نتیجه‌ی کار را واضح‌تر می‌کند.

می‌توانید از نور طبیعی برای این کار استفاده کنید؛ برای مثال نوری که از پنجره می‌تابد یا با چراغ قوه و فلاش گوشی، نور مصنوعی ایجاد کنید. عینک آفتابی که قرار است پلاریزه‌بودن آن را تشخیص دهید، ۶۰ درجه بچرخانید. یکی از لنزها باید مورب باشد و عینک پلاریزه باید در جایگاه خود ثابت بماند. درواقع فقط یکی از لنزهای عینک، هم‌راستا با لنز عینک پُلاریزه قرار می‌گیرد.

فرقی نمی‌کند که عینک را به کدام طرف بچرخانید، ولی حتما هر دو شیشه‌ی عینک را محکم بگیرید که تکان نخورد. به قسمتی که لنز دو عینک هم راستا با هم قرار دارند، نگاه کنید.

این بخش باید تیره‌تر از لنزی باشد که در مقابل عدسی عینک پلاریزه قرار ندارد. اگر هر دو عینک پلاریزه باشند، این قسمت تاریک‌تر از زمانی است که مستقیم به آنها نگاه می‌کنید.

اگر عینک مورد نظر پلاریزه نباشد، تفاوتی در رنگ آنها مشاهده نمی‌کنید.

عینک Polarized

روش سوم: استفاده از صفحه‌ نمایش کامپیوتر

صفحه کامپیوتر خود را روشن کنید و میزان روشنایی آن را در بیشترین حالت قرار دهید. بیشتر وسایل الکترونیکی، فناوری ضد تابش مشابه عینک‌های Polarized دارند. پلاریزه‌بودن عینک را می‌توانید با نگاه‌کردن به صفحه، امتحان کنید. یک صفحه‌ی سفید باز کنید؛ چون روشنایی بیشتر، نتیجه‌ی تست را بهتر نشان می‌دهد.

عینک مورد نظر را به چشم بزنید. وقتی جلوی کامپیوتر قرار گرفتید، مثل همیشه عینک آفتابی مورد نظر را به چشم بزنید. درست در مقابل صفحه‌ی نمایش بنشینید. اگر صفحه‌ی نمایش دقیقا جلوی چشم‌های شما قرار ندارد، می‌توانید آن را بالاتر بیاورید تا درست در راستای چشم قرار بگیرد.

همین‌طور که در مقابل صفحه نمایش نشسته‌اید، سر خود را ۶۰ درجه به طرف راست یا چپ کج کنید. یعنی درعین‌حال که در مقابل صفحه نمایش قرار دارید، بخش بالایی سر را به طرف راست یا چپ بدن کج کنید. اگر عینک پلاریزه باشد، به نظر می‌رسد که صفحه نمایش سیاه می‌شود، چون خاصیت ضدتابش عینک و صفحه، یکدیگر را خنثی می‌کنند.

اگر کج‌کردن سر به یک طرف جواب نداد، طرف دیگر را امتحان کنید. اگر این طرف هم نتیجه نداد، عینکی که به چشم زده‌اید، پلاریزه نیست. همیشه قبل از خرید، این تست‌ها را انجام دهید تا از پلاریزه‌بودن عینک، اطمینان حاصل کنید.

بعضی از فروشگاه‌ها، کارت‌های مخصوص تست پلاریزه بودن عینک دارند. این کارت‌ها تصاویری دارند که فقط از طریق عینک‌های‌ پولاریزه قابل دیدن است.

پاسخ به سوالات رایج در مورد عینک پلاریزه

آیا عینک پلاریزه برای رانندگی گزینه خوبی است؟

صد در صد بله. عینک آفتابی پلاریزه تدریجی برای رانندگی یکی از بهترین گزینه‌هاست زیرا نوری که از شیشه و سطح خیابان بازتابیده می‌شود را مسدود می‌کند و راننده دایره دید کاملی خواهد داشت. وقتی راننده از عینک آفتابی با عدسی پلاریزه استفاده می‌کند، امنیت خود و دیگر سرنشین‌ها را تضمین می‌کند.

آیا می‌توان از عینک پلاریزه برای اسکی استفاده کرد؟

با اینکه این نوع عینک آفتابی در روزهای عادی گزینه بسیار خوبی است. اما مثلا برای ورزشی مثل اسکی نباید استفاده کنید. زیرا هنگام پایین رفتن از تپه‌های برفی در پیست اسکی، نمی‌توانید درخشش‌ نورهای هشداردهنده که در طول مسیر گذاشته‌اند را ببینید.

افرادی که پیرچشمی دارند می‌توانند از عینک پلاریزه استفاده کنند؟

کسانی که دچار پیرچشمی هستند و بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه سپری می ‌کنند، بهتر است از عینک آفتابی پلاریزه با عدسی تدریجی استفاده کنند.  

عدسی تدریجی عینک پلاریزه به چه معنی است؟

لنز یا عدسی تدریجی به این صورت است که تیرگی و رنگ آن از بالا به پایین کم می‌شود. یعنی قسمت بالایی عدسی، پررنگ‌ترین بخش آن و بخش پایینی آن کمرنگ‌ترین قسمت عینک است.
به طور کلی، عدسی تدریجی نوعی عدسی دو دید است که بالای عدسی برای دید دور و به تدریج پایین عدسی برای دید نزدیک ساخته می‌شود.

2 کامنتها

علی 23 خرداد 1401 - 17:55

ببخشید اون موادی که میسه با عینک پلاریزه دید چیه؟

پاسخ
Kaveh 7 دی 1402 - 16:09

سلام عینک پلاریزه به درد ماهیگیری میخوره

پاسخ

کامنت بگذارید