خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک طبی و عدسی برای غواصی بهتر است عینک طبی غواصی بخریم یا از لنز طبی استفاده کنیم؟

برای غواصی بهتر است عینک طبی غواصی بخریم یا از لنز طبی استفاده کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک غواصی طبی

عینک غواصی طبی

عینک غواصی طبی در واقع همان ماسک غواصی طبی است. غواصانی که چشم ضعیف دارند، می‌توانند به جای عینک از ماسک غواصی طبی استفاده کنند. برای این منظور باید این ماسک را سفارش دهند تا عدسی‌های آن دقیقا منطبق بر نمره چشم آنها ساخته شود.

برخی از غواصان عینک طبی خود را زیر ماسک می‌زنند، در این شرایط اگر دسته‌های عینک نازک و انعطاف‌پذیر باشد، مشکل زیادی در زیر آب نخواهند داشت. اما این افراد لازم نیست این سختی را تحمل کنند، نسل جدیدی از لنزهای طبی مخصوص ماسک غواصی وجود دارد که می‌تواند مشکل بینایی را برای غواصان رفع کند.

غواص باید به طور کامل نسبت به محیط اطرافش آگاهی داشته باشد تا در زیر آب ایمن و سلامت بماند.

آنهایی که اختلال بینایی کمی دارند معمولا در زیر آب می‌توانند کارهایشان را انجام دهند. چون در حالت عادی اجسام در زیر آب 33 درصد بزرگ‌تر دیده می‌شوند. اما کسانی که نمره چشمشان بالاست مشکلاتی دارند که جز با کمک عینک یا لنز نمی‌توانند آنها را برطرف کنند.

عینک غواصی طبی

مشکلات غواصی کردن افرادی که چشم‌های ضعیف دارند

غواصی کردن با چشم‌های ضعیف بدون شک کار آسانی نیست و هیچ لذتی هم ندارد. غواصی چه برای انجام وظایف شغلی باشد یا صرفا جهت تفریح باشد، به بینایی 20/20 نیاز دارد. چه فایده دارد به زیر آب بروید اما نتوانید مرجان‌ها و ماهی‌ها را واضح و درست ببینید!

برای افرادی که شغل یا تفریح اصلی‌شان غواصی است و در عین حال چشم‌های ضعیفی دارند چندین راهکار وجود دارد. یک اینکه از ماسک غواصی طبی استفاده کنند. یا مثلا می‌توانند از لنز طبی کمک بگیرند. حتی می‌توانند زیر ماسک غواصی از عینک طبی خود همچنان استفاده کنند.

برای اینکه بدانیم کدام یک از این روش‌ها بهتر است در زیر هر کدام را به تفکیک برایتان توضیح داده‌ایم.

عینک غواصی طبی

عینک غواصی طبی

عینک یا همان ماسک غواصی را می‌توان طبی کرد. برای این منظور فقط کافی است نمره چشم خود را به فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید بگویید؛ تا ماسک را با عدسی‌های طبی برایتان شخصی‌سازی کنند و بتوانید از دنیای زیر آب با وضوح کامل لذت ببرید.

ماسک غواصی طبی با باند و نوارهای سیلیکونی عرضه می‌شوند تا استفاده راحتی داشته باشند. شیشه این ماسک‌ها را می‌توان برای هر نمره‌ی چشمی طبی کرد و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد. حتی می‌توان عدسی دو دید (بایوفوکال) روی آنها سوار کرد.

لنز طبی برای غواصی

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای رفع مشکل بینایی خود در زیر آب دریاها و اقیانوس‌ها انجام دهید، استفاده از لنز طبی است. البته پیشنهاد می‌کنیم حتما از لنزهای نرم برای این منظور استفاده کنید. لنزهای سخت یا لنزهای نفوذپذیر به گاز برای دنیای زیر آب گزینه‌های خوبی نیستند. چون افزایش فشار در زیر آب می‌توانند سبب جذب شدن یا چسبیدن لنز به قرنیه شود و مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.

بعلاوه، لنزهای سخت سبب خشکی، خارش و قرمزی چشم‌ها می‌شوند. این در حالیست که لنزهای نرم سبب آزاد شدن نیتروژن جذب‌شده در چشم می‌شود. این قابلیتی که لنزهای سخت از آن بی‌نصیب هستند.

توصیه ما این است که از لنز طبی یک بار مصرف برای غواصی استفاده کنید. به این صورت خیالتان راحت است که لنز آلوده نیست و میکروارگانیزم‌های موجود در آب به سطح آن نچسبیده است. به این خاطر که لنزهای یک بار مصرف را باید پس از هر بار مصرف دور انداخت. یعنی حتی اگر میکروبی هم به آن چسبیده باشد شما دیگر از آن لنز استفاده نمی‌کنید که بخواهید نگران ورود آن میکروب به چشم خود باشید.

سوالات رایج در مورد عینک طبی غواصی

آیا من باید عینک طبی غواصی بخرم؟

ماسک غواصی طبی در فروشگاه‌های لوازم غواصی موجود است و شما می‌توانید بر اساس نمره چشم خود، نمونه موردنظرتان را سفارش دهید. اما این را در نظر داشته باشید که در زیر آب، اجسام 25 تا 33 درصد بزرگ‌تر و نزدیک‌تر از آنچه هستند دیده می‌شوند. بنابراین اگر ضعیفی چشم شما کم و نمره چشمتان پایین است لازم نیست عینک طبی غواصی بگیرید.

عینک غواصی طبی آماده بهتر است یا سفارشی؟

شما اگر چشم‌های ضعیفی دارید بهتر است بر اساس نمره چشم یا لنز عینک غواصی را سفارش دهید. چون عینک طبی غواصیِ آماده همیشه با ضریب‌های 0.5 عرضه می‌شوند. در این حالت، مثلا اگر نمره چشم شما 3.75+ است مجبور خواهید بود عینک با نمره 3.45+ یا 4.0+ خریداری کنید.

برای عینک یا ماسک غواصی طبی باید چه عدسی سفارش دهیم؟

حتما توجه داشته باشید که شیشه عینک غواصی آبدیده و حرارت‌دیده باشد تا بتواند فشارهای شدید در زیر آب را تحمل کنند و سالم بماند.

عینک غواصی طبی بهتر است یا لنز طبی؟

در گذشته که عینک غواصی طبی وجود نداشت، غواصان مجبور به استفاده از لنز طبی بودند. اما حالا که این گزینه موجود است، بدون شک ماسک غواصی طبی گزینه بهتر و مطمئن‌تری است. زیرا احتمال ورود باکتری و میکروب به چشم را (در مقایسه با لنز) کم می‌کند.

منبع: leisurepro و private-scuba و divein

Related Articles

کامنت بگذارید