خانه آیا همه عینک های طبی را می توان دودی کرد؟

آیا همه عینک های طبی را می توان دودی کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک طبی که دودی می‌شود

عینک طبی که دودی می‌شود

عینک طبی که دودی می‌شود برای کسانی مناسب است که چشم‌های ضعیف دارند و بیشتر وقتشان هم در بیرون از خانه سپری می‌شود.

خوشبختانه تقریبا همه‌ی مدل‌های عینک طبی را می‌توان آفتابی کرد. اما برای اینکه بدانید برای طبی کردن عینک آفتابی باید چه مراحلی را طی کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

برای سفارش دادن عینک طبی که دودی شود باید عدسی‌های عینک انحنای 8 یا زیر 8 داشته باشد.

اگر بخواهید عینک آفتابی بخرید و آن را طبی کنید، به این مساله دقت کنید که عدسی اصلی عینک برند موردنظرتان برداشت می‌شود و عدسی جدید جایگزینش می‌شود. در این حالت دیگر لوگوی برند دلخواه شما روی عدسی وجود نخواهد داشت.

شما می‌توانید عینک آفتابی بخرید و عدسی آن را طبی کنید. برای اینکه بدانید این کار چگونه انجام می‌شود این مطلب بلاگ لوناتو را بخوانید: هر آنچه در مورد طبی کردن عینک آفتابی باید بدانید ؛ در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده که چگونه می‌توانید عینک آفتابی را طبی کنید.

چگونه عینک طبی را آفتابی کنیم؟

اگر قصد دارید عینک طبی به صورت آنلاین خریداری کنید و سپس آن را دودی کنید، لازم است چندین مرحله را پشت سر بگذارید که در زیر توضیح داده‌ایم:

آفتابی کردن عینک طبی

1- انتخاب عینک طبی

در اولین قدم باید عینکی که فریم و شکل و طرحش را دوست دارید انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید بهترین عینک طبی برای دودی شدن مدلی است که عدسیِ حداقل 30 میلی‌متری دارد. این مدل از عدسی عینک برای مسدود کردن اشعه‌های مضر UV کارایی بسیار بهتری دارند.

2- وارد کردن نمره چشم از روی نسخه چشم‌پزشکی

هنگام انتخاب عینک طبی به صورت آنلاین باید نمره چشم‌های خود را در بخشی که مشخص شده وارد کنید. برای این منظور باید حتما نسخه چشم‌پزشکی داشته باشید. توجه داشته باشید که نسخه لنز تماسی با نسخه عینک طبی کاملا متفاوت است. اگر نسخه ندارید، نزد اپتومتریست بروید تا نمره‌ی هر دو چشم شما را مشخص کند.

3- انتخاب عدسی عینک آفتابی

بعد از انتخاب عینک طبی موردنظرتان، حالا باید سراغ انتخاب عدسی بروید. در این مرحله باید عدسی عینک آفتابی انتخاب کنید. عدسی عینک‌های آفتابی در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند. در زیر به اختصار کاربرد هر کدام از رنگ‌های عدسی عینک آفتابی را برایتان شرح داده‌ایم:

عدسی عینک به رنگ سبز-توسی

طبی کردن عینک آفتابی / عینک طبی که دودی می‌شود

عینک طبی که دودی می‌شود اگر عدسی سبز-توسی داشته باشد، بیشترین میزان کنتراست و وضوح دید را خواهد داشت. همچنین مسدودکننده نورهای آبی خورشید نیز هست. این رنگ عدسی برای کسانی مناسب است که عینکی هستند و هر روز و همه جا عینک طبی استفاده می‌کنند. عینک طبی با عدسی توسی-سبز برای ورزش‌های تنیس و بیس‌بال بسیار مناسب است.

عدسی عینک به رنگ توسی

عینک طبی که دودی می‌شود

رنگ توسی عینک دودی جزو رنگ‌های طبیعی است. از آنجا که رنگ توسی عینک آفتابی، در کنار کاهش میزان بازتاب نور، میدان و عمق دید فرد را هم زیاد می‌کند برای فعالیت‌هایی که دید طبیعی در آنها بسیار مهم است، مناسب است. این عدسی، بدون این که در رنگ‌ها تغییر ایجاد کنند، نور را کاهش می‎دهند. بنابراین، عینک‌هایی که عدسی توسی دارند برای رانندگی مناسب هستند. در هر شرایط آب و هوایی به غیر از روزهای برفی هم قابل استفاده است.

عدسی عینک به رنگ قهوه‌ای

رنگ‌های قهوه‌ای در عدسی عینک طبی، با از بین بردن رنگ‌های خنثی، کنتراست و عمق تصویر بیشتر برای فرد ایجاد می‌کنند. البته لنزهای قهوه‌ای باعث ایجاد تغییر رنگ می‌شوند. یعنی با این عینک‌ها تصاویر را با رنگ‌های واقعی‌شان نمی‌بینید.

باید بدانید که عدسی قهوه‌ای انحراف رنگ ایجاد می‌کند. اما علاوه بر اینکه تابش نور را حذف می‎کنند، نور آبی را نیز کاهش می‎دهند.

یعنی عینک طبی که دودی می‌شود اگر عدسی مسی یا قهوه‌ای داشته باشد در نور آبی آسمان و سبزی چمن، کنتراست فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. در نتیجه برای فعالیت‌های ورزشی مثل دوچرخه‌سواری، ماهی‌گیری، گلف، تنیس، اسکی و ورزش‌های آبی مناسب است.

عدسی عینک به رنگ زرد / طلایی

عینک طبی با عدسی زرد، طلایی یا کهربایی علاوه بر اینکه تابش نور را حذف می‎کند، نور آبی را نیز کاهش می‎دهد.

باید بدانید که رنگ زرد بیشترین میزان کنتراست را ایجاد می‌کند. عمق دید بسیار وسیعی هم برای بیننده به دنبال دارد. اما در عین حال، عدسی زرد توان مسدود کردن نورهای شدید را ندارد.

عینک طبی با عدسی زرد برای محیط‌های کم‌نور مناسب است. به این خاطر که کنتراست را افزایش می‌دهد. همچنین برای آب‌وهوای ابری، بارانی و برفی هم گزینه‌ای‌ عالیست.

اگر از دوستداران ورزش‌های تنیس، اسکی یا اسنوبورد هستید، عینک آفتابی با عدسی زرد می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این لنز برای عکاسی هم بسیار خوب است.

عدسی عینک به رنگ آبی

عینک طبی که دودی می‌شود اگر عدسی آبی یا بنفش داشته باشد برای فعالیت‌هایی مثل اسکی، ماهی‌گیری و گلف مناسب است. این رنگ برای عدسی عینک فقط جنبه تزئینی دارد و کارایی خاصی نمی‌توان برای آن نام برد.

عدسی های آبی یا بنفش سبب تقویت رنگ‌ها می‌شوند و بازتاب نور را کاهش می‌دهند.

عدسی عینک به رنگ سبز

لنزهای سبز عینک آفتابی، بدون این که در رنگ‌ها تغییر ایجاد کنند، نور را کاهش می‎دهند.

رنگ‌های سبز هم مثل توسی جزو رنگ‌های طبیعی است. هر چه این رنگ‌ها تیره‌تر باشند، بیشتر می‌توانند شدت نور و بازتاب‌های آن را کاهش دهند.

از آنجا که عینک سبز میدان و عمق دید فرد را هم زیاد می‌کند برای فعالیت‌هایی که دید طبیعی در آنها بسیار مهم است، مناسب‌تر است. مثل رانندگی، دوچرخه‌سواری، ماهی‌گیری، اسکی و تنیس.

آیا عینک فتوکرومیک می‌تواند جایگزین عینک آفتابی طبی باشد؟

عینک فتوکرومیک هم گزینه مناسب دیگری برای کسانی است که چشم‌های ضعیفی دارند. این عینک دارای عدسی‌های فتوکرومیک است که به طور خودکار، در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت عینک‌های فتوکرومیک، گزینه‌های ارزان‌تری هستند زیرا یک بار یک عینک سفارش می‌دهید که دو کار را همزمان برایتان انجام می‌دهد.

این در حالیست که عدسی عینک طبی آفتابی را باید به طور شخصی سفارش دهید تا برایتان بسازند. سپس روی فریم دلخواهتان سوار کنند. تازه باید حتما ضد UV هم باشد. اگر نوع عدسی را پلاریزه انتخاب کنید که بسیار عالی خواهد شد. پوشش پلاریزه از شدت نور کم می‌کند و در نتیجه دید واضح‌تری خواهید داشت. اما همه این گزینه‌ها یک هزینه اضافه‌ای به جیب شما تحمیل می‌کنند.

این در حالیست که عدسی فتوکرومیک دیگر هزینه دودی کردن عدسی را ندارد و خودش سرخود این ویژگی را داراست.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد طبی کردن عینک آفتابی باید بدانید

سوالات رایج در مورد عینک طبی که دودی می‌شود

آیا می‌توان هر نوع عینک طبی را دودی کرد؟

بله خوشبختانه همه‌ی مدل‌های عینک طبی قابلیت آفتابی شدن دارند. فقط بهتر است عدسی‌های عینک انحنای 8 یا زیر 8 داشته باشد، 30 میلی‌متری هم باشند.

جنس فریم عینک طبی که می‌خواهیم دودی شود هم مهم است؟

در پاسخ باید بگوییم بله. عینکی که قرار است عدسی طبی و دودی روی آن سوار شود، باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. پس نمی‌توانید هر جنس فریمی را برای عینک آفتابی طبی در نظر بگیرید.

آیا عینک آفتابی که داریم را می‌توانیم طبی کنیم؟

بله. عدسی عینک‌های آفتابی مختلفی را می‌توان طبی کرد. اما باید بدانید این کار کمی گران تمام می‌شود و دردسرهایی هم دارد. به این خاطر که عینک کنونی شما باید اندازه‌گیری شود تا لنز جدید دقیقا مطابق و به‌اندازه‌ی فریم آن تراشیده و ساخته شود.
برای طبی کردن عینک دودی، عینک باید باید حتما عدسی قابل تعویض داشته باشد. curve عدسی عینک هم باید ۸ یا کمتر از آن باشد.

کدام فریم عینک طبی برای آفتابی شدن مناسب است؟

عینک‌های طبی با فریم کائوچو یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبی-آفتابی شدن هستند.

منبع: clearly

کامنت بگذارید