خانه اختلالات خطرناک چشم برای رانندگی در شب را می‌شناسید؟

اختلالات خطرناک چشم برای رانندگی در شب را می‌شناسید؟

نویسنده تیم لوناتو
تاثیر اختلالات چشم بر رانندگی در شب

عینک طبی دید در شب

عینک طبی دید در شب برای کسانی مناسب است که در نتیجه‌ی اختلالات چشم برای رانندگی در شب با مشکل مواجه هستند.

اگر میان سال هستید و هنگام رانندگی در شب با مشکل دید مواجه می‌شوید اولین قدم برای حفظ امنیت خود و همراهانتان این است که درصد ایمنی رانندگی خود را تخمین بزنید.

برای این منظور باید توصیه‌های زیر را انجام دهید:

  • هر دو سال یک بار به چشم پزشکی مراجعه کنید تا چشم‌ها را معاینه کند و هرگونه مشکل احتمالی را تشخیص دهد. به پزشک متخصص در مورد اینکه هنگام رانندگی در شب در جاده مشکل دارید و دیدتان کم می‌شود توضیح دهید. با این کار احتمالا پزشک تست‌هایی در مورد عمق دید یا حساسیت به نور و کنتراست را انجام می‌دهد تا از شرایط بینایی شما مطلع شود.
  • اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، هر یک سال یک بار باید به پزشک مراجعه کنید و حتما توصیه‌های متخصص مبنی بر رژیم غذایی خود را نیز رعایت کنید. افراد دیابتی باید همیشه میزان مصرف قند را تحت کنترل داشته باشند و با کمک انسولین و مراقبت‌های فردی از بروز بیماری‌های جانبی که دیابت می‌تواند ایجاد کند، پیشگیری کنند. یکی از بیماری‌های ناشی از دیابت بیماری تورینه دیابتی (رتینوپاتی دیابتی) است. این بیماری بدون هیچ علائمی بینایی فرد را با شدت و سرعت زیاد کاهش می‌دهد. به این صورت که، وقتی عروق خونی در شبکیه آسیب می‌بینند، باعث نشت مایع یا خون می‌شوند. یا ممکن است منجر به رشد شاخه‌های عروقی شکننده و کلاف مانند شوند که در نهایت تخریب شبکیه را به دنبال دارد. در نتیجه‌ی این امر، تصویری که شبکیه به مغز می‌فرستد تار یا کج و معوج می‌شود.
  • از پزشک متخصص درخواست کنید تا در صورت لزوم برای داشتن دید بهتر هنگام رانندگی در شب برای شما عینک طبی مخصوصی تجویز کند. باید بدانید که پوشش ضد بازتاب عدسی عینک تا حد زیادی از تابش نور به چشم پیشگیری می‌کند. همچنین عدسی‌هایی که با تکنولوژی تشخیص جبهه موج (Wavefront) هستند نیز خیرگی، درخشش ستاره‌ای، هاله و دیگر ناهنجاری‌ها (عدن انطباق کانونی) نوری را کاهش می‌دهند.
  • اگر پزشک تشخیص داده که تحت عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) قرار بگیرید، از متخصص در مورد اینکه آیا امکان جایگزین کردن عدسی‌های طبیعی تارشده با لنز داخل چشمی وجود دارد یا خیر سوال بپرسید. عدسک یا لنز داخل چشمی گونه‌ای عدسی است که در داخل چشم انسان به‌طور دائمی کاشته می‌شود تا بیماری‌هایی نظیر آب‌مروارید، نزدیک‌بینی یا دوربینی را اصلاح کند. رایج‌ترین نوع عدسک داخل چشمی آن‌هایی هستند که به جای عدسی طبیعی چشم که به نوعی دچار اختلال است، قرار داده می‌شوند. پس از کار گذاشتن  عدسک در چشم، بینایی فرد دقیق و واضح می‌شود.
  • هنگام رانندگی وقتی به تقاطع یا چهارراه می‌رسید بیشتر از هر زمان دیگری حواستان به اطراف باشد به این خاطر که نداشتن دید درست می‌تواند خطرات جانی به دنبال داشته باشد.
عینک طبی مخصوص شب
شاید بد نباشد بدانید هنگام رانندگی در شب نباید سیگار بکشید! چرا؟ به این خاطر که نیکوتین سیگار و منوکسیدکربن حاصل از سوختن آن، بینایی شما را کاهش می ‌دهد.

عینک طبی دید در شب چه مشخصاتی دارد؟

عینک طبی با شیشه زرد برای محافظت از چشم در برابر بازتاب‌های شدید نور و اشعه‌های مضر فرابنفش کاربرد دارد. همچنین این عدسی عینک طبی می‌تواند به خوبی نورهای آبی را مسدود کند و از میزان خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر و موبایل بکاهد.

جالب است بدانید که به عینک‌های طبی که عدسی‌های زرد رنگ دارند، «عینک دید در شب» هم می‌گویند. چرا؟ به این خاطر که رنگ زرد عدسی این عینک‌ها باعث افزایش میزان کنتراست تصویر می‌شود. در نتیجه، در محیط‌هایی که نور کم است و هوا تاریک است برای فرد، دیدی واضح، شفاف و دقیق ایجاد می‌کند.

همچنین پوشش ضدبازتاب که به اختصار پوشش AR یا آنتی رفلکت هم نامیده می‌شود، یک لایه‌ی میکروسکوپی بسیار نازک است که روی عدسی عینک طبی یا آفتابی کشیده می‌شود تا هر نوع بازتاب نوری از سطح داخلی و بیرونی شیشه عینک را از بین ببرد.

این لایه به‌قدری ظریف و نازک است که به هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود. اما در عوض قادر است هر نوع بازتاب نوری از لنز را از بین ببرد. این پوشش عینک برای دید در شب هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر بسیار مفید و کاربردی است زیرا از انعکاس مستقیم نور در چشمان فرد پیشگیری می‌کند.

توصیه کارشناسان چشم پزشکی برای رانندگی ایمن در شب

تاثیر اختلالات چشم بر رانندگی در شب را می‌دانید و با ترفندهایی که در زیر برایتان یادآور شده‌ایم می‌توانید تا حد زیادی از امنیت خود و همراهانتان هنگام رانندگی در شب در جاده‌ها مطمئن شوید. توصیه‌های زیر توسط موسسه ملی سلامت آمریکا بخش مربوط به افزایش سن منتشر شده است.

خطرات ناشی از رانندگی در شب را کاهش دهید

وقتی سنتان بالا می‌رود بهتر است از احتمال خطر هنگام رانندگی در شب و به خصوص رانندگی در جاده بکاهید. برای این منظور بهتر است خیابان‌ها و مسیرهایی را انتخاب کنید که آشنایی کامل با آنها دارید. همچنین از رفتن به مسیرهای تاریک که چراغ‌برق ندارند بشدت پرهیز کنید. از رانندگی در جاده‌های طولانی و رفتن به مسافت‌های دور خودداری کنید. یعنی مسیرهایی را انتخاب کنید که نزدیک‌تر هستند و سریع‌تر شما را به مقصد می‌رسانند. عبور از خیابان‌هایی که خروجی‌هایی زیادی از  سمت چپ دارند یا خیابان‌های دارای رمپ را نیز فراموش کنید.

زمان بیشتری را برای سفر بین مبدا و مقصد در نظر بگیرید

اگر جزو کسانی هستید که هنگام رانندگی در شب با مشکل دید درست مواجه هستند، توصیه می‌کنیم وقتی دچار استرس یا خستگی می‌شوید، کنار بزنید و کمی به چشم‌هایتان استراحت بدهید. پس از اینکه حالتان بهتر شد، با تمرکز کامل وارد مسیر بشوید و به راه خود ادامه دهید. به همین خاطر بهتر است هنگام زمان‌بندی سفرهای داخل شهری یا جاده‌ای، زمان طولانی‌تر از حالت عادی را در نظر بگیرید تا در طول مسیر بتوانید استراحت کنید.

چراغ داخلی خودرو را خاموش کنید

برای در امان بودن از تاثیر اختلالات چشم بر رانندگی در شب توصیه می‌شود برای اینکه دیدتان هنگام رانندگی کم نشود، فضای داخلی خودرویتان تاریک باشد تا شما با حواس جمع‌تری بتوانید رانندگی کنید. روشن بودن فضای داخلی خودرو می‌تواند باعث کاهش دید راننده هنگام رانندگی در طول شب شود.

در حالت دفاعی رانندگی کنید!

از این جمله تعجب کردید؟ منظورمان این است هنگام رانندگی در شب وقتی از دید کاملی برخوردار نیستید بهتر است دوبرابر بیشتر از حالت عادی بین ماشین خود و ماشین جلویی فاصله بیندازید. همچنین هنگام رانندگی با سرعت بالا یا در جاده‌هایی که شرایط آب‌وهوایی بدی دارند نیز بهتر است به این توصیه عمل کنید.

شیشه جلوی ماشین را همیشه تمیز نگه دارید

قبل از راهی شدن و دل سپردن به جاده‌ها بهتر است نگاهی دقیق به ماشین بیندازید. با این کار از تاثیر اختلالات چشم بر رانندگی در شب خواهید کاست. یعنی علاوه بر چک کردن آب و روغن موتور، برف‌پاک‌کن و آب آن، آینه‌های بغل ماشین، آینه بزرگ را هم چک کنید. قبل از حرکت شیشه‌های عقب و جلوی ماشین را تمیز کنید تا هیچ لکه‌ای نداشته باشند و مشکلی در دید شما ایجاد نکنند.چراغ‌های جلوی ماشین را هم تمیز کنید تا گل و کثیفی جلوی نور ماشین را نگیرد. همچنین به یاد داشته باشید که چراغ‌‌ها به تدریج و در طی زمان نور خود را از دست می‌‌دهند یا تنظیم آنها به هم می‌‌خورد. هرچند وقت یک ‌بار چراغ‌‌ها را تنظیم کنید.

شب کوری؛ کاهش دید در شب و تاریکی

شاید بارزترین تاثیر اختلالات چشم بر رانندگی در شب به شب‌کوری مربوط باشد.

شب کوری عبارت‌است از ضعف بینایی در شب و یا در یک محیط تاریک. در مبتلایان به شب کوری قدرت تباین و تقابل (کنتراست) دید کمتر است.

هنگامی که وارد یک محیط تاریک می‌شوید، پس از چند دقیقه به تاریکی عادت می‌کنید و می‌توانید اشیای اطراف را مشاهده کنید، اما اگر نتوانید پس از پنج دقیقه حتی آنچه را که در دست دارید، مشاهده کنید، آن گاه پیداست که دید شما در شب آنچنان که باید، مناسب نیست.

هنگام بروز این مشکل باید تشعشعات نور را کاهش داد. باید برای نیل به این هدف از عینک‌های ضدبازتاب یا آنتی رفلکس که تشعشع نور تابیده شده به چشم را کاهش می‌دهند، استفاده کرد. عینک طبی دید در شب یا عینک مخصوص شب مناسب این کار است.

همچنین افرادی که نزدیک بین هستند، دست کم بعد از غروب خورشید عینک به چشم بزنند.

عینک طبی دید در شب
شب کوری که به دلیل کمبود ویتامین A و بیماری‌های ارثی رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به کوری دائمی شود

سوالات رایج در عینک طبی دید در شب

چگونه اختلال دید در شب را برطرف کنیم؟

استفاده از عینک آنتی رفلکس یا ضدبازتاب نور، باعث رسیدن نور بیشتری به چشم شده و دید شبانه را بهتر می کند. اگر کمی نزدیک بین هستید و نیازی به زدن عینک به طور دائم ندارید، لااقل بعد از غروب آفتاب از آن استفاده کنید.

چه عینکی مخصوص رانندگی در شب است؟

اغلب عینک‌های طبی که با عدسی زرد ساخته می‌شوند دارای یک لایه پوشش ضدبازتاب هم هستند. به همین خاطر می‌توانند به خوبی بازتاب نورهای شدید ماشین‌های روبه‌رو در جاده را کاهش دهند و رانندگی در شب را برای فرد آسان‎تر کنند.

دلایل به وجود آمدن شب کوری چیست؟

از عوامل احتمالی ایجاد مشکل دید در شب می توان به دیابت، تخریب ماکولا، بیماری ارثی "رتینیت پیگمتنوز" و حتی کمبود شدید ویتامین آ اشاره کرد.

کسی که شب کوری دارد چگونه می‌تواند شب رانندگی ایمن داشته باشد؟

برای فرد مبتلا به شب کوری، هنگام رانندگی در شب نور چراغ‌ اتومبیل‌های روبرو آزار دهنده است. لذا باید سعی شود چراغهایی که به پیش می آیند را در اطراف میدان دید خود قرار دهد. بدین ترتیب این نورها نمی‌توانند دید فرد را مختل کنند.

برای درمان شب کوری چه باید کرد؟

افرادی که دچار شب کوری هستند باید بیشتر از ویتامین A که در هویج، جگر، دل، قلوه و گوشت قرمز موجود است، استفاده کنند.

منبع: allaboutvision

1 کامنت

کوثر نفس 22 اسفند 1401 - 10:52

سلام ممنون بابت مطالب.من شوهرم و دختر و پسرم شب کوری مادرزادی دارند. چشماشونم ضعیفه.اب مروارید هم بامرور زمان به وجود میاد .میگن به خاطر ضعف شبکیه نمیشه عمل کرد.چه راهکاری داره

پاسخ

کامنت بگذارید