خانه چرا رنگ شیشه بعضی از عینک های طبی زرد است؟

چرا رنگ شیشه بعضی از عینک های طبی زرد است؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک طبی با شیشه زرد

عینک طبی با شیشه زرد چه مزایایی دارد؟

عینک طبی با شیشه زرد برای محافظت از چشم در برابر بازتاب‌های شدید نور و اشعه‌های مضر فرابنفش کاربرد دارد. همچنین این عدسی عینک طبی می‌تواند به خوبی نورهای آبی را مسدود کند و از میزان خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر و موبایل بکاهد.

جالب است بدانید که به عینک‌های طبی که عدسی‌های زرد رنگ دارند، «عینکِ رانندگی دید در شب» هم می‌گویند. چرا؟ به این خاطر که رنگ زرد عدسی این عینک‌ها باعث افزایش میزان کنتراست تصویر می‌شود. در نتیجه، در محیط‌هایی که نور کم است و هوا تاریک است برای فرد، دیدی واضح، شفاف و دقیق ایجاد می‌کند.

عینک طبی با شیشه زرد برای رانندگی در شب عالیست

عینک طبی زرد

اغلب عینک‌های طبی که با عدسی زرد ساخته می‌شوند دارای یک لایه پوشش ضدبازتاب هم هستند. به همین خاطر می‌توانند به خوبی بازتاب نورهای شدید ماشین‌های روبه‌رو در جاده را کاهش دهند و رانندگی در شب را برای فرد آسان‎تر کنند.

به طور کلی، تمامی نورهای چراغ‌های برق، ماشین‌ها، تابلوها و ... که در شب و هنگام رانندگی آزاردهنده هستند را می‌توانید با عینک زرد کم و کمرنگ کنید. در ضمن، رنگ زرد باعث افزایش میزان کنتراست هم می‌شود که برای رانندگی در تاریکی بسیار خوب است.

این نوع عینک‌ها برای رانندگی در طول روزهای ابری و بارانی هم گزینه بسیار مناسبی هستند.

عینک طبی با شیشه زرد برای فعالیت در محیط‌های کم‌نور هم بسیار کاربردی است

بعضی از عینک‌های طبی زرد با تکنولوژی اپتیکی StimuLight عرضه می‌شوند. این تکنولوژی چه کاربردی دارد؟ برای افزایش وضوح دید فرد در روزهای ابری، مه‌آلود و هوای گرگ و میش و مخصوصا برای زمان طلوع و غروب خورشید طراحی شده است. در این ساعت‌ها دید فرد، به ویژه حین رانندگی بسیار محدود و بد می‌شود زیرا هوا نه تاریک است نه روشن و نمی‌توان جاده را با وضوح کامل دید.

اما با کمک عینک طبی که شیشه زرد دارد می‌توان میزان کنتراست (نور بین نقاط تیره و روشن) را افزایش داد و دید واضح‌تری پیدا کرد.

عینک طبی با عدسی زرد ضد نور آبی نیز هست

نور آبی تولید ملاتونین را در مغز سرکوب می کند؛ ملاتونین هورمونی است که تنظیم چرخه‌های خواب و بیداری در بدن انسان را به عهده دارد.

آفتاب، منبع اصلی نورهای آبی‌ است و وقتی ما در بیرون از خانه هستیم، در معرض شدید این تابش قرار داریم. اما برخی از منابع نوری دست‌ساخته بشر هم حاوی نور آبی هستند. از جمله می‌توان به لامپ‌های فلورسنت، LED و تلویزیون‌های صفحه‌تخت اشاره کرد.

از همه مهم‌تر، نمایشگر کامپیوتر، موبایل، تبلت و دیگر گجت‌های الکترونیک به مقدار بسیار زیادی نور آبی از خود متصاعد می‌کنند که برای چشم‌ها مضر است.

از آنجا که مردم بیشتر زمان خود را به نگاه کردن به این صفحه‌نمایش‌ها سپری می‌کنند، این تابش به‌طور مستقیم روی چشم‌هایشان اثر می‌گذارد و مشکلات بینایی متعدد را بوجود می‌آورد.

به گفته کارشناسان، عینک آنتی‌رفلکس با رنگ زرد کهربایی بهترین گزینه برای خرید و استفاده است چرا که بهترین وضوح تصویر را برای فرد ایجاد می‌کند.

عینک با شیشه زرد برای درمان بی‌خوابی هم مفید است

عینک طبی با شیشه زرد با مسدود کردن نورهای آبی از خستگی چشم‌ها و بی‌خوابی فرد در نتیجه استفاده از وسایل الکترونیکی پیشگیری می‌کند.

به گفته کارشناسان، استفاده از عینک‌های طبی با رنگ شیشه زرد یا کهربایی می‌تواند خواب شبانگاهی عمیق و باکیفیت را برای کاربران فناوری به ارمغان بیاورد. این کار را با مسدود کردن نورهای آبی انجام می‌دهد. این نورها روی ملاتونین که هورمون خواب است تاثیر منفی دارند.

چرا نور آبی باعث ایجاد اختلال خواب می‌شود؟ به این دلیل که نورهای آبی با طول‌موج کوتاه بسیار آسان‌تر از بقیه تابش‌های نوری پراکنده می‌شوند، بنابراین خیلی سخت متمرکز می‌شوند.

وقتی شما به صفحه کامپیوتر یا دیگر وسایل الکترونیک نگاه می‌کنید، مقدار زیادی نور آبی به چشم تابیده می‌شود و این نویزهای پراکنده و غیرمتمرکز، موجب کاهش کنتراست شده و خستگی چشم را سبب می‌شوند.

همچنین اگر در شب به صفحه نمایش وسایل الکترونیک خیره شوید، نور آبی منتشرشده از آن به چرخه طبیعی خواب آسیب می‌رساند و موجب بی‌خوابی و حواس‌پرتی در طول روز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید رنگ‌های مختلف عینک آفتابی چه معنایی دارند؟

نگاه کلی به مزایای عینک‌هایی که شیشه زرد، خردلی و مسی دارند

عینک طبی با شیشه زرد

عینک‌های زرد کمک می‌کنند تا دید فرد در فضاهایی که نور کم است، روشن‌تر باشد. نور آبی و بازتاب نوری را مسدود می‌کنند.

عینک طبی ورزشی زرد برای ورزشکاران بیس‌بال، گلف، دوچرخه‌سواری و برای شکارچیان بسیار مناسب است.

عینک طبی با شیشه زرد را برای موقعیت‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

  • رانندگی در شب
  • رانندگی در روزهای ابری، بارانی و مه‌آلود
  • هنگام کار با وسایل الکترونیک همچون کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل‌های هوشمند
  • هنگام مطالعه کتاب و مجله در نورهای کم و محیط‌های نیمه‌تاریک
  • پیاده‌روی، دویدن و راه رفتن در زمان غروب آفتاب

سوالات رایج در مورد عینک‌های طبی با شیشه‌های زرد

آیا عینک طبی زرد برای رانندگی در شب مفید است؟

بله رنگ زرد عدسی عینک طبی باعث افزایش کنتراست تصویر می‌شود و بازتاب نورهای شدید را هم مسدود می‌کند. در نتیجه برای رانندگی در محیط‌های تاریک، روزهای ابری و روزهای بارانی گزینه بسیار مناسبی است.

عینک طبی با شیشه زرد برای چه ورزش‌هایی مفید است؟

دوچرخه‌سواری، گلف، موتورسواری و بیس‌بال.

عینک با شیشه زرد می‌تواند بی‌خوابی را درمان کند؟

اگر دلیل بی‌خوابی استفاده از موبایل و لپ‌تاپ باشد، بله با عینک زرد می‌توان آن را درمان کرد. این وسایل الکترونیک از خود نور آبی منتشر می‌کنند. نور آبی روی هورمون خواب تاثیر منفی دارد و باعث بی‌خوابی می‌شود. اما عینک زرد می‌تواند ورود این نورهای مضر به چشم را مسدود کند. در نتیجه فرد راحت‌تر به خواب می‌رود.

رنگ زرد عدسی عینک طبی چه کاربردی دارد؟

باید بدانید که رنگ زرد بیشترین میزان کنتراست را ایجاد می‌کند. عمق دید بسیار وسیعی هم برای بیننده به دنبال دارد. اما در عین حال، عدسی زرد توان مسدود کردن نورهای شدید را ندارد.

منبع: eagleeyes

4 کامنتها

سجاد 29 تیر 1401 - 20:17

ببخشید برای کارکرد سریع سلول های مغز هم میگند خوبه

پاسخ
سعید 3 مهر 1401 - 16:35

با عینک زرد رنگ میشه تو طول روز هم رانندگی کرد!؟ مشکل خاصی به وجود نمیاد؟

پاسخ
مهدی 16 بهمن 1401 - 15:26

تشکرررر

پاسخ
تیم لوناتو 18 بهمن 1401 - 18:00

ممنون از شما

پاسخ

کامنت بگذارید