خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک آفتابی عینک کلاب‌مستر؛ تولد، سقوط و تولد دوباره

عینک کلاب‌مستر؛ تولد، سقوط و تولد دوباره

نویسنده فروغ بیداری
عینک آفتابی کلاب مستر

عینک آفتابی کلاب مستر

عینک آفتابی کلاب مستر دوباره در سال 2020 ظهور کرده است. کلاب‌مستر نوعی عینک ابرودار قدیمی است که در سال‌های اخیر دوباره مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. دلیل اصلی تولد دوباره‌ی کلاب‌مسترها هم استفاده از این عینک توسط شخصیت اصلی سریال تلویزیونی به نام Mad Men است.

عینک آفتابی کلاب مستر چه شکلی است؟ طرحی شبیه عینک ویفرر دارد با این تفاوت که بخش بالایی فریم عینک قاب دارد. اما بخش پایین آن یا بدون فریم است یا یک فلز باریک عدسی عینک را نگه داشته است.

این مدل فریم در طول سال‌ها با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است. اصل و ریشه‌ی عینک‌های ابرودار به حدود نیم قرن پیش و دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد.

قبل از اینکه عینک کلاب‌مستر به مدل محبوب عموم مردم تبدیل شود، این عینک در دهه‌های 50 و 60 میلادی فقط توسط سلبریتی‌ها و شخصیت‌های برجسته جهانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اولین عینک ابرودار (browline) در سال 1947 توسط Jack Rohrbach اختراع شد که در آن زمان معاون رئیس کمپانی Shuron بود؛ شرکت عینک سازی با مسئولیت محدود.

پس از بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده عینک در دهه 1950 میلادی به تولید این مدل روی آوردند. به طوری که در اواخر دهه 50 نیمی از مجموع فروش عینک‌ها به مدل کلاب‌مستر مربوط بود. در آن دهه این مدل بسیار محبوب و مورد توجه مردم و چهره‌های سرشناس قرار داشت.

از جمله چهرهای مشهور آن دوره که از عینک کلاب‌مستر استفاده می‌کردند می‌توان به مالکوم ایکس (فعال سیاه‌پوست و مسلمان حقوق انسانی و مدافع حقوق آفریقایی آمریکایی‌ها)، لیندون جانسون (سی و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب دموکرات) و Vince Lombardi (مربی لیگ ملی فوتبال آمریکایی) اشاره کرد.

عینک‌های ابرودار (کلاب‌مستر) تا دهه 60 میلادی نیز همچنان جزو مدل‌های محبوب و پرفروش بودند. در آن دوره جنس‌های پلاستیکی در طرح‌ها، سایزها و رنگ‌های متنوعی وارد بازار شد. همین تنوع سبب شد تا افراد بیشتری به سراغ مدل‌های کلاب‌مستر بروند.

سقوط عینک کلاب‌مستر

اما در دهه 70 میلادی با شکل‌گیری فرهنگ هیپی (Hippie) در میان مردم، عینک‌های ابرودار کلاب‌مستر به طور ناگهانی از مد افتادند. پس از آن فقط افراد مسن، قدیمی و سنت‌گرا و افراد محافظه‌کار از این مدل عینک استفاده می‌کردند.

در اینجا شاید بد نباشد اشاره کنیم که خرده‌فرهنگ «هیپی» یکی از جنبش‌های اجتماعی جوانان بود که در دهه ۱۹۶۰ (میلادی) در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و به نقاط دیگر دنیا گسترش یافت. مد و ارزش‌های هیپی تأثیر عمده ای بر فرهنگ گذاشت و موسیقی، تلویزیون، فیلم، ادبیات و هنرها را تحت تأثیر قرار داد.

تولد دوباره کلاب‌مستر

عینک آفتابی کلاب‌مستر
عینک آفتابی کلاب‌مستر

اما این پایان راه عینک‌های کلاب‌مستر نبود. در دهه 80 میلادی، وقتی «بروس ویلیس» در سریال Moonlighting یک جفت عینک کلاب‌مستر با شیشه رنگی استفاده کرد، دوباره این عینک مد شد.

این تمایل مردم به خرید دوباره‌ی عینک‌های ابرودار باعث شد تا برند Ray-Ban که در آن زمان تحت مالکیت بوش اند لومب بود، عینک کلاب‌مستر را طراحی و وارد بازار کند. اولین کلاب مستر ریبن یک عینک آفتابی با عدسی‌های رنگی بود.

در این دوران بود که کلاب‌مستر دوباره محبوب و رایج شد. بعد از عینک‌های ویفرر و خلبانی، پرفروش‌ترین عینک در دهه 80 میلادی، عینک آفتابی کلاب مستر بود. این محبوبیت تا دهه 90 میلادی همچنان ادامه داشت.

عینک آفتابی کلاب‌مستر

دهه 2000 میلادی

در اواخر دهه 2000 میلادی، سریال تلویزیونی Mad Men باعث شد تا عینک‌سازها دوباره به فکر تولید عینک‌های ابرودار بیفتند. یعنی کلاب‌مسترهای دهه 50 و 60 میلادی دوباره در سال 2000 دوباره وارد ویترین مغازه‌ها شدند.

سوالات رایج در مورد عینک آفتابی کلاب مستر

عینک کلاب مستر برای چه فرم صورت مناسب است؟

برای صورت‌های مربعی، مستطیلی، مثلثی و بیضی مناسب است. اما افرادی که صورت گرد، لوزی یا قلبی دارند نباید از این فریم استفاده کنند. چون به صورتشان نمی‌آید.

برای صورت مستطیلی کشیده می‌توان از عینک کلاب‌مستر استفاده کرد؟

در صورت مستطیل، طول صورت بیشتر از عرض آن است. اکثرا فاصله‌ی گونه تا خط فک زیاد است و بینی کشیده‌ای دارند. صورت‌های مستطیلی باید از عینک‌هایی که دارای فریم با عمق زیاد استفاده کنند. پل عینک هرچقدر کمتر باشد، بینی را کوتاه‌تر نشان می‌دهد. فریم‌هایی خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، چندضلعی، گربه‌ای، بیضی و پروانه‌ای برای این فرم صورت‌ها مناسب است.

منبع: nyglass

Related Articles

کامنت بگذارید