خانه عدسی پلی کربنات مقاوم تر است یا عدسی تریوکس ؟

عدسی پلی کربنات مقاوم تر است یا عدسی تریوکس ؟

نویسنده فروغ بیداری
عدسی پلی کربنات

عدسی پلی کربنات یا عدسی تریوکس؟

عدسی پلی کربنات یا عدسی تریوکس، کدامیک برای عینک طبی بهتر است؟ وقتی صحبت از ایمنی چشم‌ها به‌میان می‌آید، بدون شک عدسی‌های پلی‌کربنات و ترایوکس بهترین انتخاب‌ها برای عینک طبی، عینک آفتابی و عینک‌های ورزشی هستند.

هر دو عدسی ترایوکس و پلی‌کربناتی بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از لنزهای پلاستیکی معمولی هستند.

آنها همچنین قدرت 100 درصدی در محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید دارند و قادرند 10 مرتبه بیشتر از عدسی‌های پلاستیکی در برابر ضربه مقاومت کنند.

ترکیب سبک‌وزنی، راحتی، مقاوم در برابر ضربه و انسداد پرتورهای فرابنفش خورشید باعث شده تا عدسی پلی کربنات و تریوکس برای عینک طبی کودک و نوجوان و عینک‌های محافظتی نیز گزینه‌های عالی و مناسبی بشمار بروند.

عدسی‌های پلی‌کربناتی و ترایوکس هر دو دید شفاف، واضح و راحتی برای فرد مهیا می‌کنند اگر از پوشش ضدبازتاب روی سطح آنها استفاده شده باشد. این پوشش نورهای مزاحم را از چشم پراکنده می‌کند و در نتیجه فرد دید واضح‌تری را تجربه خواهد کرد. این پوشش به‌ویژه در رانندگی هنگام شب که نور ماشین‌های روبه‌رو موجب اذیت چشم می‌شوند، بسیار مناسب و کاربردی است.

عدسی‌های پلی‌کربناتی

عدسی پلی کربنات (Polycarbonate Lenses)

در دهه 1980 میلادی بود که اولین عینک‌های طبی با عدسی‌هایی از جنس پلی‌کربنات ساخته و عرضه شدند. مزیت بارز این عدسی‌ها، وزن سبک و راحتی استفاده‌ی آنها بود.

از آن زمان تاکنون، این متریال همچنان به عنوان یک گزینه ایمن و راحت برای ساخت عینک‌ کودکان، عینک طبی ورزشی و عینک‌های ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجا که احتمال شکستن و ترک خوردن عدسی پلی‌کربناتی بسیار کمتر از عدسی‌های پلاستیکی است، برای ساخت عینک‌های بدون فریم انتخاب مناسب‌تری بشمار می‌روند.

بیشتر لنزهای پلاستیکی با ریخته‌گری تولید می‌شوند، به این صورت که مواد پلاستیک مایع برای مدت طولانی در قالب عدسی پخته می‌شوند و سپس خنک می‌شود تا سفت شده و عدسی را شکل دهد.

اما، لنز پلی‌کربناتی عینک، از همان ابتدا سفت و جامد هستند. مواد این عدسی به صورت ساچمه‌های ریز است که در روند تزریق قالب‌گیری ساچمه‌ها را تا زمانی که شکل قالب را به خود بگیرند، حرارت می‌دهند.

پلی‌کربنات مایع خیلی سریع به قالب لنز تزریق و زیر فشار زیاد فشرده‌سازی می‌شود. در آخر هم خنک می‌شود تا عدسی شکل بگیرد. همه این مراحل در عرض چند دقیقه انجام می‌شوند.

عدسی‌های تریوکس (Trivex Lenses)

علیرغم مزایای بسیار، پلی‌کربنات تنها ماده‌ای نیست که برای عینک کودکان و ایمنی چشم افراد مناسب و مقرون‌به‌صرفه بشمار می‌رود.

در سال 2001 میلادی، صنایع PPG به تولید عدسی‌های جایگزینی موسوم به Trivex پرداختند. همچون عدسی‌های پلی‌کربناتی، لنزهای ترایوکسی نیز باریک، سبک و بسیار مقاوم در برابر ضربه هستند و از عدسی‌های پلاستیکی معمولی ویژگی‌های بهتری دارند.

عدسی‌های تریوکس از ترکیب مونومرهای مبتنی بر اورتان ساخته می‌شوند. مراحل ساخت آنها نیز کاملا شبیه ساخت عدسی‌های پلاستیکی است. این مساله باعث می‌شود تا لنزهای تریوکس اپتیک دقیق‌تری نسبت به پلی‌کربنات‌هایی داشته باشند که به روش قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند.

عدسی پلی کربنات یا ترایوکس: مقایسه در یک نگاه

در زیر به‌طور مختصر و کوتاه این دو لنز را با هم مقایسه کرده‌ایم تا در تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب عدسی مناسب به شما کمک کند.

  • ضخامت: پلی‌کربنات شاخص پراکندگی و انکسار نور بیشتری نسبت به تریوکس دارد (1.58 در برابر 1.53). در نتیجه، عدسی‌های پلی‌کربنات‌ 10 درصد ضخیم‌تر از لنزهای ترایوکس هستند.
  • وزن: عدسی تریوکس 10 درصد از لنز پلی‌کربنات سبک‌تر است.
  • وضوح اپتیکال (مرکزی): لنزهای ترایوکس فشار درونی کمتری دارند و ممکن است دید مرکزی دقیق‌تری نسبت به عدسی‌های پلی‌کربناتی داشته باشند.
  • وضوح اپتیکال (پیرامونی): لنزهای تریوکس عدد آبه (Abbe) بالاتری دارند و می‌توانند دید پیرامونی دقیق‌تر با کمترین انحراف کروماتیک نسبت به عدسی‌های پلی‌کربناتی داشته باشند.
  • مقاومت در برابر ضربه: میزان مقاومت عدسی‌های پلی‌کربناتی و ترایوکس در برابر ضربه با هم برابر است.
  • محافظت در برابر اشعه فرابنفش: هر دو عدسی موردبحث به طور 100 درصدی از چشم در برابر پرتوهای مضر فرابنفش محافظت می‌کنند. (بدون نیاز به پوشش ضد اشعه UV)
  • دسترسی: لنزهای پلی‌کربناتی در طرح‌های متنوع‌تری (همچون پراگرسیو یا چندکانونی) در بازار موجود هستند. لنزهای فتوکرومیک برای هر دو متریال وجود دارد.
  • هزینه: قیمت این عدسی‌ها در فروشگاه‌های مختلف با هم فرق دارد. اما به صورت کلی، تریوکس‌های گران‌تر از پلی‌کربناتی‌ها هستند.
  • محافظت در برابر خراش: عدسی‌های پلی‌کربنات و ترایوکس بسیار بیشتر از لنزهای پلاستیکی معمولی عینک‌ها در برابر ضربه مقاوم هستند. به این خاطر که این مواد تقریبا نرم هستند. یعنی انرژی ضربه را بدون ایجاد هیچ تغییری در عدسی، جذب و مهار می‌کنند.
    اما این لنزهای کارآمد، به پوشش ضدخراش نیاز دارند تا کاملا ایمن شوند.

سوالات رایج در مورد عدسی پلی کربنات

کدام عدسی برای عینک کودکان مناسب تر است؟

عدسی‌هایی که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده‌اند از چشم کودک در برابر پرتوهای فرابنفش (UV) محافظت می‌کنند. این ماده به طور طبیعی، ضد یو.وی است و می‌تواند تا ۹۹ درصد اشعه‌های مضر خورشید را مسدود کند. بنابراین، به پوشش لنز هم نیازی ندارد.

آیا عدسی پلی کربنات به پوشش ضد خراش نیاز دارد؟

با اینکه پلی‌کربنات یک ماده ضدضربه است، اما عدسی ساخته شده از این جنس همچنان به پوشش ضد خراش نیاز دارد زیرا به‌راحتی خراش بر می‌دارد.

عدسی عینک پلی‌کربناتی ضد ضربه است؟

عدسی عینک پلی‌کربناتی ۱۰ برابر بیشتر از عینک‌های پلاستیکی یا معمولی در برابر ضربه مقاوم هستند. به همین خاطر، برای ساخت عینک کودکان و عینک ورزشی گزینه‌ی فوق‌العاده مناسبی بشمار می‌رود.

عدسی پلی کربنات بهتر است یا عدسی تریوکس؟

هر دو به یک اندازه نشکن، ضد ضربه، ضد یو وی و سبک هستند. اما تریوکس‌های گران‌تر از پلی‌کربناتی‌ها هستند و لنزهای پلی‌کربناتی در طرح‌های متنوع‌تری (همچون پراگرسیو یا چندکانونی) در بازار موجود هستند.

کامنت بگذارید