خانه 14 روش کاربردی برای پیشگیری و درمان عفونت چشمی در خانه

14 روش کاربردی برای پیشگیری و درمان عفونت چشمی در خانه

نویسنده تیم لوناتو
عفونت چشم

عفونت چشم چیست؟

بیش از یک میلیون نفر در کشور پهناوری همچون آمریکا از عفونت چشم رنج می‌برند. بیشتر این عفونت‌ها اغلب بدنبال رعایت نکردن بهداشت پدیدار می‌شوند. خبر خوب در این رابطه این است که می‌توان بسیاری از این مشکلات را در خانه درمان کرد.

لوناتو در این مطلب سه نوع عفونت چشم که خطرناک نیستند اما خارش و درد زیادی بدنبال دارند را برایتان برشمرده‌ است و راهکارهای درمان آنها را نیز نوشته‌.

برای آشنایی با این موارد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ورم ملتحمه چشم (چشم صورتی)

درمان عفونت چشم

آماس ملتحمه چشم یا چشم صورتی یک عفونتِ به‌شدت واگیردار است که با التهاب بخش بیرونی پلک و سفیدی چشم خود را نشان می‌دهد. در حدود 65 درصد از موارد ملتحمه با روش‌های درمانی موجود طی 2 تا 5 روز درمان می‌شود. روند بهبود این عفونت چشم با کاهش میزان خارش چشم همراه است.

نشانه‌های ورم ملتحمه

  • ورم ملتحمه آلرژیک: چشم‌های قرمز یا صورتی، درد، خارش
  • ورم ملتحمه ویروسی: چشم‌های قرمز، درد شدید و افزایش اشک
  • ورم ملتحمه باکتریال: چشم‌های قرمز یا صورتی، خشکی چشم و پوست اطراف آن، قی کردن چشم به ویژه هنگام خواب

دلایل شکل‌گیری ورم ملتحمه چشم

مواد حساسیت‌زا، ویروس (اغلب در بزرگسالان)، باکتری (اغلب در کودکان)

درمان ورم ملتحمه

عفونت چشم
  1. از کمپرس استفاده کنید: حوله نرمی را درون آب داغ یا آب سرد خیس کنید. آب اضافه حوله را بگیرید. سپس آن را روی چشم‌ها بگذارید تا خارش چشم از بین برود. برای هر چشم یک حوله مجزا استفاده کنید. یا پس از هر بار مصرف حوله‌ها را بشویید.
  2. از عسل استفاده کنید: عسل و آب را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. یک گلوله پنبه را درون این محلول خیس کنید و سپس روی چشم بگذارید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا نشانه‌های ورم ملتحمه از بین بروند.

عفونت چشم : گل‌مژه

گل‌مژه همانند یک توده متورم و قرمز روی مژه‌هاست. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. گل‌مژه که نوعی عفونت چشم است بسیار دردناک است اما در عرض چند روز یا حداکثر چند هفته به صورت خودکار برطرف می‌شود.

نشانه‌های گل‌مژه

  • قرمزی
  • تورم جوش مانند روی لبه بیرونی پلک
  • آماس چشم
  • خارش
  • حساسیت به نور
  • تار شدن دید
  • درد و سنگینی پلک‌ها

دلایل شکل‌گیری گل‌مژه

عفونت باکتریال سبب التهاب حاد غده‌های چربی در انتهای مژه سبب پدیدار شدن گل‌مژه می‌شود.

عفونت چشم

درمان گل‌مژه

از کمپرس آب‌گرم استفاده کنید: یک حوله را در آب گرم خیس کنید. آن را روی گل‌مژه بگذارید اجازه دهید حوله 10 تا 15 دقیقه بماند تا چشم‌ها آرام شوند. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

از چای کیسه‌ای استفاده کنید: چای کیسه‌ای طبیعی را روی گل‌مژه بگذارید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند.

بلفاریت

بلفاریتن یکی دیگر از انواع عفونت چشم است. التهاب پلک‌ها به ویژه در لبه آنها را بلفاریت می‌نامند. این بیماری اغلب در نتیجه یک عفونت خفیف میکروبی یا بیماری پوستی ایجاد می‌شود.

نشانه‌های بلفاریت

  • پلک‌های ورم‌کرده
  • قرمزی چشم
  • چسبنده بودن پلک‌ها
  • حساسیت به نور
  • اشک‌ریزش، خارش، سوزش
  • پوسته‌پوسته شدن
  • خشکی و قرمزی لبه‌ پلک‌ها

دلایل شکل‌گیری بلفاریت

عفونت‌های باکتریال و مشکلات پوستی همانند آکنه روزاسه و شوره سر نیز می‌توانند موجب شکل گرفتن این بیماری بشوند.

درمان بلفاریت

  • از کمپرس آب‌گرم استفاده کنید: یک حوله را در آب گرم خیس کنید. آن را روی بلفاریت بگذارید اجازه دهید حوله 5 تا 10دقیقه بماند تا چشم‌ها آرام شوند. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید. پس از برداشتن حوله، یک گلوله پنبه را روی پلک‌ها بکشید تا پوسته‌ها برداشته شوند.
  • از چای کیسه‌ای استفاده کنید: چای کیسه‌ای طبیعی را روی بلفاریت بگذارید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند.
  • غذاهایی با چربی مفید مصرف کنید: آووکادو، آجیل، دانه‌های خوراکی، روغن زیتون

عفونت قارچی چشم در کمین کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند

عفونت قارچی چشم و لنزهای تماسی کاملا به هم مربوط هستند. لنزها می‌توانند عامل اصلی ایجاد قارچ در چشم باشند.

با اینکه محلول‌های مخصوص لنز که اپتومتریست یا چشم‌پزشک برایتان تجویز می‌کند، احتمال رشد قارچ و باکتری در چشم و عفونت‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهند، اما ممکن است علیرغم مراقبت‌های کامل باز هم قرنیه دچار عفونت  شود. این مساله در مورد عفونت‌های قارچی بیشتر از دیگر موارد مصداق دارد.

عفونت قارچی چشم حتی با محلول‌های ضدعفونی‌کننده و شوینده لنز هم همچنان باقی می‌مانند.

بایوفیلم یک کلونی از ریزموجوداتی است که به یکدیگر و به سطوح صاف همچون لنز تماسی نرم می‌چسبند. این ریزموجودات علاوه بر قارچ حاوی باکتری نیز هستند که به سطح لنزها می‌چسبند و حتی با مواد ضدعفونی کننده هم از بین نمی‌روند.

گاهی برخی از قارچ‌ها به واسطه محلول‌های لنز تماسی پدیدار می‌شوند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، عفونت قارچی فراگیری در بیشتر ایالت‌های آمریکا شیوع پیدا کرد. ۹۴ درصد از بیماران لنز تماسی نرم استفاده می‌کردند.

۳۴ درصد از عفونت‌ها به قدری شدید بودند که نیاز به تخلیه چشم بود. پس از بررسی‌های گسترده محققان مشخص شد این عفونت از طریق محلول‌های لنز ReNu With MoistureLoc از برند بوش‌اندلومب استفاده می‌کردند.

در بررسی‌های بعدی تایید شد که این محلول‌ها خیلی سریع خاصیت ضدعفونی‌کنندگی خود را از دست می‌دادند و شرکت مشهور بوش اند لومب جریمه این اشتباه را پرداخت کرد.

چند سال بعد هم همین اتفاق برای برند دیگری روی داد. از این رو، سازمان غذا و داروی جهانی کمپانی‌ها را ملزم به رعایت استانداردهای جدیدی کرد.

روی محصولات باید در مورد خطرات ناشی از استفاده مجدد محصول هشدار داده می‌شد. همچنین باید به مشتری تاکید می‌شد که هرگز از آب شیر برای شستن و تمیز کردن قاب لنز تماسی استفاده نکند.

نشانه‌های عفونت قارچی در چشم چیست

اگر هراس این را دارید که خدایی نکرده چشمانتان دچار عفونت قارچی شده باشد، بهتر است نشانه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

  • حساس شدن چشم، قی، التهاب، درد، اشک‌ریزش یا قرمزی چشم‌ها
  • ابری شدن نگاه (احساس می‌کنید هاله‌ای در مقابل چشمتان قرار دارد)
  • تاری دید
  • حساسیت به نور

اما بهتر است وقتی احساس می‌کنید چشمانتان مشکلی پیدا کرده‌اند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از بروز هرگونه بیماری حاد یا خطرناکی پیشگیری کرده باشید.

کسانیکه از لنز تماسی استفاده می‌کنند در معرض عفونت دیگری به‌نام کراتیت اکانتوموبا هستند که معمولا به علت شنا کردن فرد در حالیکه لنز روی چشم قرار دارد ایجاد می‌شود.

به همین خاطر اگر از لنز چشم استفاده می‌کنید حتما قبل از شنا یا وارد شدن در وان حمام آن را از چشم خود خارج کنید. یا بلافاصله بعد از بیرون آمدن از آب لنز را ضد عفونی کنید.

چگونه از عفونت قارچی چشم‌ها پیشگیری کنیم

در ادامه تعدادی از توصیه‌های پزشکی برای کاهش خطر ابتلا به قارچ چشمی در نتیجه استفاده از لنز را برایتان نوشته‌ایم:

  • پیش از استفاده از لنز تماسی حتما دست‌های خود را با و صابون به طور کاملا تمیز بشویید و خشک کنید.
  • قاب لنز تماسی را فقط با محلول مخصوص لنز بشویید و بگذارید در مجاوزت هوا خشک شود.
  • هر سه ماه یک بار قاب لنز تماسی را تعویض کنید.
  • هرگز محلول جدید را روی محلول استفاده شده قبلی نریزید. محلول‌های کهنه و استفاده شده را دور بریزید، قاب را بشویید و سپس لنز را در محلول جدید قرار دهید.
  • توصیه‌های پزشک را برای مدت زمان استفاده از لنز تماسی رعایت کنید.

سوالات رایج در مورد عفونت چشم

التهاب چشم باکتریایی را چگونه می‌توان درمان کرد؟

برای درمان التهاب چشم باکتریایی از قطره عفونت چشم باکتریایی استفاده کنید. درمان توسط یک قطره موضعی صورت می‌گیرد که به طور مستقیم به باکتری‌ها حمله می‌کند. چند روز بعد از استفاده از قطره عفونت چشم ،باکتری‌ها به طور کامل نابود می‌شوند. طریقه مصرف طبق دستورالعمل پزشک صورت می‌گیرد.

گل مژه را چگونه درمان کنیم؟

یک حوله را در آب گرم خیس کنید. آن را روی گل‌مژه بگذارید اجازه دهید حوله 10 تا 15 دقیقه بماند تا چشم‌ها آرام شوند. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

آیا لنز می‌تواند باعث عفونت چشم شود؟

عفونت قارچی چشم و لنزهای تماسی کاملا به هم مربوط هستند. لنزها می‌توانند عامل اصلی ایجاد قارچ در چشم باشند. با اینکه محلول‌های مخصوص لنز که اپتومتریست یا چشم‌پزشک برایتان تجویز می‌کند، احتمال رشد قارچ و باکتری در چشم و عفونت‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهند، اما ممکن است علیرغم مراقبت‌های کامل باز هم قرنیه دچار عفونت  شود.

چگونه از عفونت چشم ناشی از لنز پیشگیری کنیم؟

اگر از لنز چشم استفاده می‌کنید حتما قبل از شنا یا وارد شدن در وان حمام آن را از چشم خود خارج کنید. یا بلافاصله بعد از بیرون آمدن از آب لنز را ضد عفونی کنید.

1 کامنت

مهناز 19 مهر 1402 - 06:01

سلام،من از سرمه سنگ استفاده کردن فقط یک بار که الان چشمانم خارش زیاد دارد و قرمز شده و گاهی هم درد دارد و اشک دارد باید چکار کنم؟
با تشکر

پاسخ

کامنت بگذارید