خانه آیا شنا می‌تواند به سلامت چشم ها آسیب برساند؟

آیا شنا می‌تواند به سلامت چشم ها آسیب برساند؟

نویسنده فروغ بیداری
شنا و سلامت چشم

شنا و سلامت چشم

شنا و سلامت چشم بی ارتباط به هم نیستند. فرقی نمی‌کند که برای لذت بردن از آب‌بازی یا برای تمرینات ورزشی شنا می‌کنید، اگر پشت سر هم و به مدت طولانی این کار را انجام دهید ممکن است با سوزش و قرمزی چشم‌ها مواجه شوید.

شنا در عین مفرح بودن می‌تواند صدماتی برای چشم‌ها بدنبال داشته باشد. در زیر بخشی از آسیب‌های ناشی از شنا در استخر را برایتان برشمرده‌ایم.

ضدیت آب استخر با لایه اشکی چشم

درون چشم انسان یک لایه ظریف و بسیار باریک به نام Tear Film وجود دارد که سطح چشم را می‌پوشاند. این لایه اشکی چشم‌ها را مرطوب، نرم و شفاف نگه می‌دارد. کلر و دیگر مواد شیمیایی موجود در آب استخر که به منظور حفظ تمیزی و سلامت آب استفاده می‌شوند، باعث از بین رفت لایه سطحی چشم می‌شوند و در نتیجه فرد در حین شنا کردن احساس سوزش در چشم دارد.

افرادی که به صورت منظم و پیاپی در استخر شنا می‌کنند در معرض بیماری‌های همچون خشکی چشم قرار دارند. به این دلیل که یا چشم آنها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند، یا کیفیت اشکشان پایین و نامناسب است.

این افراد اغلب حس می‌کنند در چشم‌هایشان شن‌ریزه یا جسم خارجی وجود دارد یا دچار تاری دید می‌شوند.

وقتی Tear Film روی سطح چشم‌ها قرار نداشته باشد، چشم‌ها در معرض مواد شیمیایی مضر استخر و باکتری‌های آسیب‌رسان قرار دارند.

کلر به تنهایی می‌‌تواند باعث بروز چنین واکنشی شود و سطح چشم‌ها را قرمز، اشک‌آلود و ناراحت کند و سبب خارش چشم شود. باکتری‌هایی که در کلر زنده می‌مانند هم پس از ورود به چشم می‌توانند عفونت ایجاد کنند که «چشم قرمز» یکی از بیماری‌های ناشی از چنین عفونت‌هایی است.

خرید عینک ورزشی از فروشگاه آنلاین لوناتو

شنا و سلامت چشم

محافظت از چشم‌ها در استخر

در زیر 5 روش برای حفاظت از چشم و بینایی در آب استخر را برایتان نوشته‌ایم:

1- از عینک شنا استفاده کنید: عینک شنا از ورود مواد شیمیایی مضر به چشم‌ها پیشگیری می‌کند و کمک می‌کند تا لایه اشکی سطح چشم سالم و سلامت به فعالیت عادی خود ادامه دهد.

2- چشم‌های خود را با آب تمیز بشویید: بعد از استخر، در حالی که چشم‌هایتان بسته است، آب تمیز روی پلک‌ها بپاشید. این کار باعث می‌شود تا کلر و دیگر مواد شیمیایی از سطح چشم و مژه‌ها شسته شوند.

3- قبل و بعد از استخر از قطره چشمی استفاده کنید: برای حفظ رطوبت و چربی سطح چشم، قبل از رفتن به استخر و پس از اتمام شنا، چند قطره اشک مصنوعی در چشم‌ها بچکانید تا مطمئن شوید دچار سوزش و قرمزی چشم نمی‌شوید.

4- یا از اشک مصنوعی استفاده کنید: به جای قطره‌های چشمی می‌توانید از ژل یا اشک‌های مصنوعی هم استفاده کنید.

5- آب بنوشید: با نوشیدن آب زیاد، رطوبت بدن خود را حفظ می‌کنید و این امر کمک می‌کند تا چشم‌ها خشک نشوند.

در استخر مراقب لنز تماسی خود باشید!

استفاده از لنز تماسی در هر آبی از استخر گرفته تا سونا، دریا، رودخانه یا حتی حمام خانه خطرات زیادی بدنبال دارد و ممکن است سبب بروز عفونت قرنیه شود.

باکتری‌ها حتی پس از شنا در آب هم می‌توانند روی سطح لنز زندگی و رشد کنند. از آنجا که لنز دقیقا روی سطح چشم می‌نشیند، چشم‌ها دایما در معرض مواد شیمیایی، باکتری‌ها و قارچ‌های مختلفی هستند و ممکن است مشکلات دردناکی همچون آسیب قرنیه، عفونت دردناک و حتی کوری بدنبال داشته باشد.

قبل از شنا کردن حتما لنز تماسی خود را از چشم خارج کنید. اگر عینک شنا دارید باز هم توصیه ما این است که با لنز وارد استخر نشوید.

از نشانه‌های عفونت چشم ناشی از آب استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی چشم
  • درد
  • اشک‌ریزش
  • حساسیت به نور
  • تاری دید
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • ترشحات غیرمعمول
  • تورم چشم‌ها

امید که با رعایت نکات بالا به حفظ هر چه بیشتر سلاکت چشم خود کمک کنید.

خرید عینک طبی ورزشی از فروشگاه آنلاین لوناتو

سوالات رایج در مورد شنا و سلامت چشم

چگونه بعد از استخر مطمئن باشیم که چشم‌هایمان مشکلی پیدا نخواهد کرد؟

بعد از استخر، در حالی که چشم‌هایتان بسته است، آب تمیز روی پلک‌ها بپاشید. این کار باعث می‌شود تا کلر و دیگر مواد شیمیایی از سطح چشم و مژه‌ها شسته شوند.

چگونه از سوزش چشم بعد از شنا پیشگیری کنیم؟

برای حفظ رطوبت و چربی سطح چشم، قبل از رفتن به استخر و پس از اتمام شنا، چند قطره اشک مصنوعی در چشم‌ها بچکانید تا مطمئن شوید دچار سوزش و قرمزی چشم نمی‌شوید.

فایده عینک شنا چیست؟

عینک شنا از ورود مواد شیمیایی مضر به چشم‌ها پیشگیری می‌کند و کمک می‌کند تا لایه اشکی سطح چشم سالم و سلامت به فعالیت عادی خود ادامه دهد.

منبع: aao

کامنت بگذارید