خانه آیا می‌دانید مردم عموما به چند جفت عینک نیاز دارند؟

آیا می‌دانید مردم عموما به چند جفت عینک نیاز دارند؟

نویسنده فروغ بیداری
شما به چند جفت عینک نیاز دارید؟

چند جفت عینک باید داشته باشیم؟


چند جفت عینک باید داشته باشیم؟ پاسخ این سوال به قدرت بینایی، بیمه چشم‌پزشکی و بودجه هر فرد بستگی دارد. البته مد و فشن و اینکه تا چه اندازه این مقوله برایتان مهم است نیز می‌تواند در تعداد عینک‌های شما نقش مهمی ایفا کند.

بسیاری از مردم فقط یک جفت عینک طبی دارند و همان یک عدد هم برایشان کافیست. اما برخی ترجیح می‌دهند عینکی مجزا برای کار با کامپیوتر داشته باشند تا خستگی چشم ناشی از نورهای آبی صفحه الکترونیک را کاهش دهد، یا مثلا عینک پلاریزه داشته باشند تا به کمک آن اشعه‌های مضر فرابنفش را مسدود کنند. برخی از مردم به عینک مطالعه نیاز دارند زیرا چشم‌هایشان توان شفاف و واضح دیدن نوشته‌ها از فاصله نزدیک را ندارد. عده‌ای ورزشکار هستند و از عینک‌های مخصوص ورزش و اسکی یا عینک‌های مخصوص شنا استفاده می‌کنند.

بنابراین، به این سوال که چند جفت عینک باید داشته باشیم؟ نمی‌توان پاسخ شفافی داد. همیشه گزینه‌های متعددی برای انسان وجود دارد و او می‌تواند فقط به یک عینک بسنده کند یا گزینه‌های متفرقه و متنوع دیگری را نیز به داشته‌های خود بیفزاید.

مساله حائز اهمیت این است که شما باید همیشه سلامت چشم و بینایی خود را در اولویت انتخاب‌هایتان قرار دهید. این در حالیست که برخی متخصصان چشم‌پزشکی بر این باور هستند که عموم مردم به اهمیت داشتن چند جفت عینک برای سلامت خود بی‌اهمیت هستند.

برای اینکه بدانید چند جفت عینک مختلف می‌توانید داشته باشید، در زیر شماری از انواع مختلف عینک را برایتان معرفی کرده‌ایم . تا انتهای مطلب با فروشگاه اینترنتی لنز و عینک لوناتو همراه باشید.

عینک آفتابی

عینک آفتابی

چند جفت عینک داشته باشیم؟ یک جفت عینک آفتابی حتما باید داشته باشید. عینک آفتابی چیزی فراتر از یک ابزار برای مد و زیبایی است. عینک‌های آفتابی اولین و موثرترین تجهیز برای محافظت از چشم شما در برابر تابش‌های مضر فرابنفش (UV) هستند.

مهم نیست که شما در چه شهر یا منطقه‌ای ساکن هستید یا در چه فصلی از سال هستید، تنها چیزی که باید بدانید این است که شما باید از رسیدن اشعه‌های UV به چشم‌های خود محافظت کنید. خب، چه کاری ساده‌تر از استفاده از عینک‌آفتابی؟ مزیت این عینک‌ها این است که به زیبایی بیشتر تیپ و ظاهر شما هم کمک می‌کنند. یعنی با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم سلامت می‌مانید و هم خوش‌تیپ‌تر می‌شوید.

اگر فردی هستید که ست بودن لباس‌ها و همخوانی رنگ‌ها برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، حتما هنگام خرید عینک آفتابی دلخواه خود علاوه بر ضد UV عدسی عینک به سبک بودن فریم عینک هم توجه داشته باشید. برخی از عینک‌های آفتابی شیشه‌های رنگی دارند، برخی آینه‌ای هستند و برخی دیگر عدسی تدریجی دارند، حتما پیش از خرید به قابلیت هر رنگ و فرم و ویژگی خاص توجه داشته باشید تا مطمئن شوید که متناسب نیاز شماست.

عینک مطالعه

یکی دیگر از انواع مختلف عینک، عینک مطالعه است. در پاسخ به اینکه چند جفت عینک باید داشته باشیم، پاسخمان این است که شاید عینک مطالعه نیاز داشته باشید!

پس از 40 سالگی بیشتر مردم متوجه می‌شوند که مطالعه نوشته‌های چاپی برایشان مشکل شده است. این شرایط عادی و رایج، پیرچشمی نام دارد و نشانه این است که شما باید به چشم پزشکی مراجعه کنید تا در صورت نیاز از عینک‌هایی با عدسی تدریجی، چند کانونی یا عینک مطالعه برای خواندن کتاب و متن و مجله استفاده کنید.

عینک‌های مطالعه در شکل‌ها، فرم‌ها و رنگ‌های مختلف در بیشتر فروشگاه‌های عینک و لنز موجود هستند و می‌توانید نمونه‌های مختلفی از آن را با قیمت‌های ارزانی خریداری کنید.

عینک کامپیوتر

وابستگی شدید انسان امروزی به وسایل الکترونیک و دیجیتالی همچون کامپیوتر، تبلت و موبایل باعث شده تا نوع جدیدی از مشکلاتی چشمی به نام «خستگی چشم دیجیتالی» پدیدار شود. همان‌طور که از نام این بیماری مشخص است، چشم‌ها در اثر خیره شدن طولانی به صفحه نمایش وسایل الکترونیک دچار خستگی می‌شوند.

برای عینک‌های مطالعه می‌توان از لنزهای تک بعدی استفاده کرد که فقط برای فاصله‌ چشم فرد با مانیتور مناسب باشد؛ این فاصله بر اساس فاصله چشم شما از مانیتور کامپیوتر تعیین می‌شود. اما بهتر از آن، استفاده از عدسی‌های تدریجی است که به طور مخصوص برای استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی و کامپیوتر طراحی و ساخته می‌شوند.

عینک‌های کامپیوتر با عدسی‌های تدریجی که ویژه محل کار هستند به فرد اجازه می‌دهند تا در فاصله نزدیک و فاصله تعیین شده با مانیتور احساس راحتی داشته باشد. برای داشتن راحتی بیشتر، عینک‌های کامپیوتر باید پوشش ضد بازتاب هم داشته باشند.

برخی از متخصصان چشم و بینایی بر این اعتقاد هستند که این عینک‌ها بهتر است پوشش‌های برای مسدود کردن نور آبی و اشعه‌های یو-وی هم داشته باشند. نور آبی که از نمایشگر وسایل الکترونیک متصاعد می‌شود عامل اصلی خستگی چشم دیجیتالی است.

برخی از متخصصان چشم‌پزشکی معتقدند که عدسی‌های تدریجی در مقایسه با عدسی‌های دو کانونی و چند کانونی در برطرف کردن خستگی چشم دیجتالی موفق‌تر هستند و کارایی بهتری دارند. آنها همچنین به تمامی کسانی که ساعات طولانی از وسایل دیجیتالی استفاده می‌کنند توصیه می‌کنند که از عینک کامپیوتر استفاده کنند.

یعنی در واقع چند جفت عینک داشتن برای بسیاری از ما در زندگی لازم است.

عینک ورزشی

بسیاری از مردم از اهمیت استفاده از عینک‌های ورزشی اطلاعی ندارند. آنها در فعالیت‌های ورزشی خود از همان عینک‌های طبی استفاده می‌کنند که بعضا می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای بینایی‌شان بدنبال داشته باشد.

عینک ورزشی از چشم‌ها در برابر صدمات و ضربه‌های احتمالی محافظت می‌کند. متریال ساخت این عینک‌ها با نمونه‌های معمولی بسیار متفاوت است و هر ورزشی عینک مخصوص به خود را دارد.

دوام،استحکام، قابلیت ضربه‌گیری و راحتی و سبک بودن عینک ورزشی آن را به یک گزینه ضروری در فعالیت‌های ورزشی تبدیل کرده است.

برای دوچرخه‌سواری در شب می‌توان از عینک‌های ورزشی با عدسی‌های شفاف استفاده کرد. برای کوهنوردی مثلا بهتر است عینک، عدسی‌های فتوکرومیک و محافظی برای مسدود کردن نور خورشید در لبه‌های لنز داشته باشد. فریم‌های کشیده و لنزهای آینه‌ای برای فعالیت‌های ماجراجویانه بسیار مناسب هستند.

عینک برای مد و فشن

در آخر به مساله مد و فشن پرداخته‌ایم. برخی از افراد از عینک برای تکمیل تیپ خود استفاده می‌کنند. این افراد اغلب سراغ فریم‌های متنوع با رنگ‌های متفاوت می‌روند تا با هر تیپ و لباسی بتوانند عینک خود را ست کنند. برای همین است که برخی بیشتر از یک جفت عینک دارند.

سوالات رایج در مورد چند جفت عینک داشتن

از عینک های معمولی میتوان برای ورزش های مختلف استفاده کرد؟

بهتر است که یک جفت عینک ورزشی داشته باشید. این عینک‌ها از چشم‌ها در برابر صدمات و ضربه‌های احتمالی محافظت می‌کند. متریال ساخت این عینک‌ها با نمونه‌های معمولی بسیار متفاوت است و هر ورزشی عینک مخصوص به خود را دارد. دوام،استحکام، قابلیت ضربه‌گیری و راحتی و سبک بودن عینک ورزشی آن را به یک گزینه ضروری در فعالیت‌های ورزشی تبدیل کرده است

از چه نشانه‌هایی بفهمیم به عینک طبی نیاز داریم؟

تار دیدن فاصله‌های دور یا نزدیک، خستگی چشم بعد از کار زیاد با کامپیوتر یا تبلت، اشک‌ریزش‌های مداوم، سردرد و دوربینی از نشانه‌های ضعف بینایی هستند.

هر فردی در زندگی به چند جفت عینک نیاز دارد؟

پاسخ این سوال به سبک زندگی افراد بستگی دارد. اما به طور کلی همه انسان‌ها برای محافظت از چشم‌های خود حتما به عینک آفتابی با قابلیت ضد یو وی نیاز دارند. اگر ساعات طولانی پای کامپیوتر می‌نشینند بهتر است عینک مخصوص کامپیوتر داشته باشند. اگر ورزشکار هستند باید عینک مخصوص همان ورزش را خریداری کنند و ...

عینک مطالعه چیست؟

پس از 40 سالگی بیشتر مردم متوجه می‌شوند که مطالعه نوشته‌های چاپی برایشان مشکل شده است. این شرایط عادی و رایج، پیرچشمی نام دارد و نشانه این است که شما باید به چشم پزشکی مراجعه کنید تا در صورت نیاز از عینک‌هایی با عدسی تدریجی، چند کانونی یا عینک مطالعه برای خواندن کتاب و متن و مجله استفاده کنید.

کامنت بگذارید