خانه اخبار شایع ترین بیماری های چشمی در بزرگسالان چیست و چگونه برطرف می‌شوند؟

شایع ترین بیماری های چشمی در بزرگسالان چیست و چگونه برطرف می‌شوند؟

نویسنده تیم نویسندگان
شایع ترین بیماری های چشمی

شایع ترین بیماری های چشمی

تشخیص اولیه شایع ترین بیماری های چشمی در بسیاری از مواقع بسیار سخت است. زیرا علائم و مشکلات رایج چشم در بزرگسالان می‌تواند در زمان پیشرفت بیماری خود را نشان دهد. به همین دلیل در این بازه زمانی ممکن است هیچ گونه تغییری در بینایی چشم مشاهده نشود.

در صورتی که مراقبت از چشم را به طور مرتب از طریق معاینه منظم و اصولی انجام دهید، اختلالات رایج بینایی در شما به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. در زمان معاینات پیوسته اگر متوجه نوعی اختلال یا آسیب در چشم خود شدید در اسرع وقت پزشک را در جریان قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نمونه‌های رایجی از مشکلات چشم در بزرگسالان را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشکلات رایج چشم

تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم یا آمبیولوپی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از چشم‌ها رشد درستی نداشته باشد. در این صورت بینایی چشم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ضعیف شدن چشم را شاهد خواهید بود. در صورت بروز این مشکل، چشم تنبل دور خود حرکت می‌کند.

درواقع این بیماری در بیشتر مواقع یک چشم را درگیر می‌کند و این عارضه به ندرت در هر دو چشم اتفاق می‌افتد. این مشکل با استفاده از لنز تماسی و عینک به راحتی قابل درمان است.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

شایع ترین بیماری های چشمی

استرابیسموس یا چشم‌های متقاطع

زمانی که به اشیا نگاه می‌کنید، امکان دارد تا چشم‌های شما در کنار هم قرار نگیرند. در این صورت مشکل چشم استرابیسم نامیده می‌شود. در صورتی که این نوع از مشکلات رایج چشم در بزرگسالان را مشاهده کردید باید برای مراقبت از چشم به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید.

کورنگی بیماری نادر چشم

کورنگی یکی از شایع ترین بیماری های چشمی بزرگسالان است که طی آن تشخیص رنگ‌هایی مانند قرمز و سبز برای شما با مشکل مواجه می‌شود. در صورتی که سلول‌های رنگی یا سلول‌های مخروط در چشم شما وجود نداشته باشد این عارضه رخ می‌دهد.

 زمانی که این بیماری شدید باشد، تنها قادر به مشاهده سایه‌هایی از خاکستری خواهید بود. در بیشتر مواقع این مشکلات رایج چشم در بزرگسالان از بدو تولد با آن‌ها همراه است. همچنین تشخیص آن با یک آزمایش بسیار ساده امکان‌پذیر است.

در صورتی که کورنگی مادرزادی باشد درمانی برای آن وجود ندارد. با این حال برای کاهش این بیماری می‌توانید از محصولات لوناتو مانند عینک‌ها یا لنزهای تماسی برای تشخیص تفاوت رنگ‌ها استفاده کنید.

مشکلات رایج چشم

ضعیف شدن چشم با بیماری یووئیت

یوه به لایه میانی چشم گفته می‌شود. این بیماری سبب می‌شود تا به این لایه از چشم آسیبات جدی وارد شود. در این ناحیه از چشم رگ‌های خونی قرار دارند. درواقع با این بیماری بافت چشم از بین می‌رود و مشکلات بسیاری نظیر: تاری دید، درد در چشم، قرمزی چشم و حساسیت به نور ایجاد می‌شود. این علائم به مرور زمان به وجود می‌آیند و ممکن است به سرعت از بین روند یا برای مدت طولانی ادامه داشته باشند.

برخی از افراد بزرگسال که به بیماری‌هایی نظیر ایدز، آرتریت روماتوئید یا کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، به احتمال خیلی زیاد بیماری یوویت را نیز تجربه خواهند کرد. در صورت مشاهده علائم گفته‌شده در اسرع وقت چشم پزشک خود را در جریان قرار دهید.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

دید پرسبیوپیا یا دوربین از شایع ترین بیماری های چشمی در بزرگسالان

در این نوع از مشکلات چشم، توانایی دید افراد از راه دور در حد نرمال قرار دارد. با این حال بزرگسالان در زمان خواندن نوشته‌ها و مطالب از نزدیک دچار مشکل می‌شوند. این عارضه بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. برای درمان این عارضه عینک، لیزر چشم، استفاده از لنزهای تماسی و بسیاری از روش‌های دیگر پیشنهاد می‌شود.

خشکی چشم در بزرگسالی

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان شما اشک طبیعی تولید نمی‌کند. در این صورت با سوزش یا خارش در چشم بروز می‌کند. درمان این عارضه به راحتی صورت می‌گیرد و به ندرت سبب از بین رفتن بینایی می‌شود. درمان‌های زیر برای از بین بردن این بیماری تجویز می‌گردد.

  • استفاده از قطره‌های مخصوص چشم به عنوان اشک‌مصنوعی
  • استفاده از جریان برق برای کاهش خشکی چشم
  • انجام لیپی فلو با گرما و فشار برای درمان
  • مصرف کرم پلک تستوسترون
  • مکمل‌های غذایی با روغن ماهی و امگا ۳
  • در موارد حاد استفاده از داروی سیکلوسپورین برای تحریک غدد اشکی
شایع ترین بیماری های چشمی

آب‌مروارید چشم

در اثر بروز آب‌مروارید، لکه‌های ابری در عدسی چشم ایجاد می‌شود. عدسی چشم مانند دوربین روشن است. به همین دلیل تصاویر دریافت‌شده را در پشت پلک پردازش می‌کند. زمانی که به اختلالات رایج بیماری چشم مانند آب‌مروارید مبتلا شوید، نور به راحتی در چشم شما از بین نمی‌رود.

 آب‌مروارید یکی از مشکلات رایج چشم در بزرگسالان است که به آرامی و در طول زمان ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب با علائمی مانند درد در چشم، پارگی یا قرمزی بروز می‌کند. در برخی از مواقع این مشکل ممکن است بزرگ شود و برای درمان آن باید از جراحی چشم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: آب مروارید (کاتاراکت) چیست؟

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

اختلالات گلوکوم یا آب سیاه در چشم

سیستم چشم شباهت بسیاری به لاستیک دارد. به همین دلیل ایجاد مقداری فشار در آن طبیعی است. با این حال سطوح بسیار زیاد می‌تواند به عصب چشم آسیب جدی وارد کند. گلوکوم نیز به بیماری گفته می‌شود که این نقاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نوع شایع از این بیماری علائم و دردی ندارد. بنابراین معاینات مرتب چشم برای تشخیص آن ضروری است. موارد بسیاری می‌تواند این مشکلات را در چشم ایجاد کند. مانند آسیب‌دیدگی چشم، مسدود شدن رگ‌های خونی و اختلالات التهابی چشم. در این صورت درمان با استفاده از قطره چشم یا جراحی امکان‌پذیر است.

مشکلات رایج چشم - آب سیاه در چشم

مشکلات رایج چشم در بزرگسالان دارای انواع متنوعی است. به مرور زمان و افزایش سن یا در معرض خطرات و آسیب‌های دیگر این مشکلات رخ می‌دهد. امروزه با استفاده از علم پزشکی درمان‌های متفاوتی مانند لنزهای تماسی، استفاده از عینک و در نهایت جراحی چشم به از بین رفتن این مشکلات کمک بسیاری خواهد کرد.

سوالات رایج در مورد شایع ترین بیماری های چشمی بزرگسالان

آب مروارید (کاتاراکت) چیست؟

در آب مروارید، عدسی طبیعی و شفاف چشم تیره می‌شود. در افراد مبتلا به آب مروارید، دیدن با عدسی تیره چیزی شبیه به دیدن از پشت پنجره پوشیده از یخ یا مه آلود است. دید تیره ناشی از آب مروارید خواندن، رانندگی –به ویژه در شب- یا دیدن حالت چهره دوستان را مشکل می کند.

گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

گلوکوم بیماری عصب چشم است و در جریان آن با آسیب تدریجی عصب، دید محیطی از دست می رود و در پایان کار فرد شبیه اینکه از یک لوله باریک و طویل به اطراف نگاه می کند دید تونلی پیدا می کند.

یووئیت چشمی چیست؟

یووئیت به طور‌کلی به طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلاتی اشاره دارد که باعث التهاب لایه میانی چشم (بافت یوه) و بافت‌های اطراف آن می‌شود. یووئیت می‌تواند دردناک باشد و افراد مبتلا به این بیماری ممکن است قرمزی و تاری دید در یک چشم یا در هر دو چشم را تجربه کنند. بیماری یووئیت ممکن است در اثر آسیب دیدگی چشم، عفونت ویروسی یا باکتریایی و برخی بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد شود که در نتیجه باعث تورم و آسیب در بافت‌های چشم خواهد شد.

آب مروارید از یک چشم به چشم دیگر سرایت پیدا می‌کند؟

خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می‌شود. باید بدانید آب مروارید از یک چشم به چشم دیگر سرایت نمی‌کند و باعث کوری غیرقابل برگشت نیز نمی‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید