خانه اگر لبه پلک چشمتان دانه زده این مطلب را بخوانید؛ شاید «شالازیون» باشد

اگر لبه پلک چشمتان دانه زده این مطلب را بخوانید؛ شاید «شالازیون» باشد

نویسنده تیم لوناتو
شالازیون چیست ؟ chalazion

شالازیون چیست ؟

شالازیون چیست ؟ Chalazion برجستگی کوچکی در لبه یا نزدیک لبه پلک در زیر پوست است که در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح کننده چربی پلک و تجمع مواد ترشح شده در غده ایجاد می شود.

شالازیون ممکن است در ابتدا ملتهب باشد و باعث ایجاد درد و قرمزی شود که در این حالت شبیه گل مژه است؛ اما پس از مدتی درد و قرمزی فروکش می کند و توده متورمی در لبه یا ضخامت پلک باقی می ماند. اندازه این برجستگی ثابت نیست و ممکن است به تدریج بزرگتر یا کوچکتر شود. گاهی اوقات شالازیون از ابتدا فقط به صورت یک توده برجسته ظاهر می شود و با درد و قرمزی همراه نیست.

شالازیون معمولاً مشکل چشمی مهمی ایجاد نمی کند و پس از چند هفته تا چند ماه خود به خود کوچک می شود و از بین می رود. استفاده از کمپرس گرم (روزی 3-2 بار و هر بار 5-10 دقیقه) با استفاده از حوله تمیز و ماساژ ملایم ممکن است به باز شدن مجرای غده چربی کمک کند و باعث بهبود سریع تر شالازیون شود.

شالازیون چیست ؟ chalazion

درمان شالازیون​

شالازیون های خیلی کوچک که ظاهر ناخوشایندی ندارند احتیاج به درمان خاصی هم ندارند و معمولاً به مرور زمان خود به خود خوب می شوند. شالازیون های بزرگتر به دو علت اصلی نیاز به درمان پیدا می کنند:

  • اول آنکه شالازیون های بزرگتر ظاهر ناخوشایندی دارند و از لحاظ زیبایی ظاهری مشکل ساز هستند، ضمن آنکه بهبود خودبخودی آن ها ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  • دوم آنکه شالازیون های بزرگ به خصوص در پلک بالایی روی قرنیه فشار می آورند و با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می شوند.

پس در اینگونه موارد برای درمان حتماً از چشم پزشک کمک بگیرید.

روش اصلی درمان در این حالت جراحی شالازیون است که با استفاده از بی حسی موضعی از قسمت پشت پلک انجام می گیرد و نیازی هم به بخیه ندارد. روش دیگر تزریق داروهای استروییدی در داخل ضایعه است که بندرت و در مواردی به کار می رود که یا تعداد زیادی شالازیون کوچک وجود داشته باشد که نتوان آن ها را با جراحی خارج کرد و یا شالازیون در جایی باشد که جراحی آن احتمال ایجاد آسیب در ساختمان های مجاور را به همراه داشته باشد.

شالازیون های مکرر

در برخی از افراد شالازیون مکرراً عود می کند. در این حالت لازم است فرد حتماً توسط چشم پزشک ویزیت شود زیرا:

  • اولاً گاهی اوقات بیماری های جدی چشمی مثل تومورهای بدخیم پلک به صورت شالازیون های مکرر تظاهر می کنند که تشخیص آن ها از شالازیون معمولی فقط از عهده چشم پزشک برمی آید.
  • ثانیاً در برخی از موارد بیماری های دیگر چشمی مثل التهاب لبه پلک (بلفاریت) یا مشکلات غدد ترشح کننده چربی لبه پلک (میبومینیت) باعث ایجاد شالازیون های مکرر می شود. در این حالت کنترل این بیماری ها توسط چشم پزشک به جلوگیری از عود شالازیون کمک می کند.
شالازیون

چه داروهایی برای درمان شالازیون تجویز می شوند؟

  • امکان دارد کرم ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی چشمی، مثل اریترومایسین یا باسیتراسین تجویز شوند. لایه نازکی از کرم یا پماد را 4-3 بار در روز به لبه پلک بمالید. مالیدن مقدار زیادی از دارو، بی خودی آن را هدر می دهد و موثرتر از مالیدن مقدار کم دارو نیست.
  • قطره های آنتی بیوتیکی چشمی برای پیشگیری از گسترش عفونت به سایر بخش های چشم. معمولاً نیازی به آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیست.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان علایم شالازیون را دارید و این علایم بیش از دو هفته طول کشیده اند.
  • اگر درد چشم رخ دهد.
  • اگر بینایی تغییر یابد.
  • اگر دچار علایم جدید و غیر قابل کنترل شده اید. داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

سوالات رایج در مورد شالازیون

تفاوت بین گل مژه و ژاله چشم یا شالازیون چیست؟

معمولا گل مژه و شالازیون با هم اشتباه گرفته می‌شوند زیرا خیلی شبیه به هم به نظر می‌رسند. با این حال، این دو بیماری پلک کاملا با هم تفاوت دارند. اگرچه هر دو بیماری ممکن است باعث تورم و قرمزی شوند، اما  شالازیون معمولا درد ندارد و نیز ممکن است بیشتر از گل مژه طول بکشد تا بهبود یابد.

چه عواملی خطر ابتلا به شالازیون را افزایش می دهند؟

بیماری های پوستی مثل آکنه روزاسه یا درماتیت سبورئیک

برای پیشگیری از ابتلا به شالازیون چه کنیم؟

اگر چشمتان زیاد شالازیون می زند، پلک خود را روزانه با آب و شامپو بچه که با چیزی شبیه گوش پاک کن مالیده می شود، بشویید. با بروز اولین علایم آزردگی چشم، روزانه چند بار کمپرس آب گرم روی چشم خود بگذارید.

آیا شالازیون بهبود می یابد؟

شالازیون ممکن است خود به خود بهبود یابد. اگر این اتفاق نیفتاد، معمولاً می توان آن را به راحتی با جراحی برداشت.

منبع: مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی نور

کامنت بگذارید