خانه مد و سبک زندگیفیلم و سریال آیا در مورد «سینمای نابینایان» در ایران چیزی شنیده‌اید؟

آیا در مورد «سینمای نابینایان» در ایران چیزی شنیده‌اید؟

نویسنده فروغ بیداری
سینمای نابینایان (سِوینا)

سینمای نابینایان (سِوینا)

سینمای نابینایان از عجیب‌ترین عبارت‌هایی است که در ماه‌های گذشته وارد واژگان فارسی شده است. چرا عجیب؟ چون پارادوکس محض است؛ تماشای فیلم به چشم و قوه‌ی بینایی نیاز دارد و این در حالی‌است که افراد نابینا از این نعمت محروم هستند. حالا این دو واژه با هم در یک عبارت گنجانده شده‌اند و فقط به کلمه محدود نیستند. در دنیای واقعی، فرصتی مهیا شده تا افراد نابینا بتوانند فیلم‌های سینمایی روز را تماشا کنند! چگونه؟ با گوش‌هایشان.

برای آشنایی با روش کار سِوینا تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید.

سینمای نابینایان (سِوینا)
گلاره عباسی

با سینمای نابینایان (سِوینا) آشنا شوید

فعالیت‌های «گروه سوینا» (سینمای نابینایان) از اوایل سال ۱۳۹۸ و به منظور ارایه محصولات فرهنگی و هنری به نابینایان و همچنین حمایت از توانمندی‌های نابینایان کشور در زمینه‌های فرهنگی و هنری، با مدیریت سرکار خانم گلاره عباسی (بازیگر) آغاز شد.

تیمی متشکل از برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده امور، عکاس، فیلمبردار، تدوینگر، طراح وب‌سایت، ویراستار، ناظر ضبط و … در کنار ایشان در حال فعالیت هستند.

هدف ابتدایی سوینا، توضیح‌دار کردن و یا پرده‌خوانی فیلم‌ها بود اما اهداف و مأموریت سوینا به سرعت به سایر حوزه‌ها گسترش یافت.

(سوینا)

نابیناها چگونه می‌توانند در سینما فیلم تماشا کنند؟

فیلم منتخب در برخی موارد از پیش در استودیو توسط متخصصان (بازیگران سینما و تئاتر، گویندگان، دوبلورها و…) توضیح‌دار می‌شود. یا بیشتر موارد و در روز اکران، در حضور تماشاگران توضیح‌دار (پرده‌خوانی) می‌شود.

در این بخش اکران فیلم‌های ویژه کودکان نیز انجام می‌شود.

همچنین سوینا در قالب همکاری با برخی از سامانه‌های نمایش درخواستی (VOD) اشتراکی، فیلم‌ها و سریال‌های توضیح‌دار را از طریق اینترنت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چرا افراد نابینا از عینک آفتابی استفاده می‌کنند؟

البته فعالیت سینمای نابینایان به فیلم محدود نیست و گروه سوینا در زمینه‌های زیر نیز فعالیت مستمر دارد:

  • تولید پادکست‌های ویژه: این طرح با موضوعات مختلف در مرحله تولید قرار دارد. هر اپیزود توسط نویسندگان مجرب به نگارش در می‌آید و بازیگران، گویندگان و… به شکل پادکست آن را اجرا می‌کنند.
  • چاپ منوی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به خط بریل: تا کنون این هدف دست‌کم در ۴۰ رستوران و کافی‌شاپ محقق شده‌است.
  • رادیو سوینا: در حال حاضر رادیو سوینا با برنامه¬های مختلفی از وب‌سایت سوینا (رادیوی اینترنتی) کانال تلگرام سوینا و نرم‌افزارهای عرضه‌کننده پادکست پخش می‌شود. برخی از برنامه‌های رادیو سوینا عبارتند از سوینا‌گپ، ضرب‌آهنگ، آوای تلاش، خیال عکس، قصه شب سوینا، و روی موج کودک. نابینایان نقش مهمی در تولید، اجرا و تدوین این برنامه‌ها ایفا می‌کنند
  • نقد و بررسی کتاب‌های صوتی: کتاب‌هایی که پیش‌تر صوتی شده‌اند در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد و در جلسه‌ای با حضور اهالی ادبیات و هنرمندان به نقد و بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.
  • دسترس‌پذیر کردن نرم‌افزارهای کاربردی

بیشتر بخوانید: لنز بلک پوپیل مخصوص افراد نابینا

سینمای نابینایان (سِوینا)

از کجا می‌توان به فیلم‌های مخصوص افراد نابینا دسترسی پیدا کرد؟

برای تماشای فیلم سینمایی مخصوص نابیناها می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید.

همچنین، فیلیمو به عنوان یکی از VODهای فعال کشور نیز در اقدامی شایسته و برای اولین بار در ایران سرویس ویژه کم‌بینایان و نابینایان راه‌اندازی کرده است.

برای تماشای فیلم‌های مخصوص نابینایان در فیلیمو به این نشانی مراجعه کنید. از جمله فیلم‌های توضیح‌دار شده می‌توان به جهان با من برقص، قصر شیرین،غلامرضا تختی، خجالت نکش، سرخ‌پوست، قانون مورفی، سریال‌های دل، هم‌گناه و ... اشاره کرد.

Related Articles

کامنت بگذارید