خانه سونوگرافی چشم چیست و چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی چشم چیست و چگونه انجام می شود؟

نویسنده تیم لوناتو
سونوگرافی چشم

سونوگرافی چشم

سونوگرافی چشم یا عصب بینایی یکی از راه های تشخیصی بسیار کم خطر و نسبتا آسان است که فشار روحی و جسمی بسیار کمی را به بیمار وارد می کند. عارضه جانبی خاصی هم از خود به جا نمی گذارد.

از سونوگرافی عصب بینایی به منظور تشخیص کاتاراکت، آب سیاه و تومورهای داخل چشم استفاده می شود. چون به خوبی می تواند اطلاعات مفید و کارآمدی را در اختیار چشم پزشک شما قرار دهد. این روش یکی از راه های تشخیصی بسیار کم خطر و ایمن است و عوارض جانبی خاص و قابل توجهی را برای بیمار ایجاد نخواهد کرد.

منظور از سونوگرافی چشم یا اولتراسوند اوربیت و چشم چیست؟!

سونوگرافی چشم به معنای استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالاست که تصاویر با جزییات از مدار چشم تهیه می کند. این تست تصاویری با جزییات بسیار را از داخل چشم تهیه می کند.

سونوگرافی چشم چگونه انجام می شود؟

چشم پزشکان با استفاده از تکنیک های پیشرفته تشخیصی قادر به ارزیابی طول قدامی – خلفی کره چشم هستند. در این بخش به اختصار این تکنیک ها را معرفی می کنیم.

  1. A-scan / B-scan
  • تکنیک A-scan در اندازه گیری طول قدامی- خلفی چشم و نیز اندازه گیری قدرت لنز داخل چشمی جهت انجام عمل آب مروارید «کاتاراکت» مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تکنیک B-scan در تشخیص محل جداشدگی های شبکیه و ویتره یا حضور یک جسم خارجی داخل چشم و همچنین برای معاینه اوربیت استفاده می شود. این تکنیک بیشتر برای معاینه ساختار خلفی چشم زمانی که کدورت های داخل چشم «مانند کاتاراکت و ادم قرنیه» مانع معاینه آفتالموسکوپی می شوند کاربرد دارد.

در این تکنیک ها از امواج مافوق صوت استفاده شده و پروب دستگاه سونوگرافی می تواند پس از استفاده از قطره بی حسی مستقیماً بر روی چشم یا بر روی پلک قرار داده شود.

  1. IOL Master

وسیله پیشرفته ای است که با آن می توان در مدت زمان یک دقیقه و بدون تماس با چشم اقدام به اندازه گیری طول قدامی - خلفی چشم و انحنای سطح چشم کرد. بنابراین به کارگیری این وسیله خطرات مربوط به تماس با دستگاه های چشمی را نداشته و برای استفاده از آن احتیاجی به بی حسی نیست.

  1. Biometric

به منظور محاسبه قدرت لنزهای درون چشمی برای استفاده در جراحی آب مروارید مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک معمولا شیوه دستی تعیین شماره لنز است.

کامنت بگذارید