خانه اخبار آزمایش‌هایی ساده برای سنجش بینایی کودکان

آزمایش‌هایی ساده برای سنجش بینایی کودکان

نویسنده تیم نویسندگان
سنجش بینایی کودکان

سنجش بینایی کودکان

سنجش بینایی کودکان باید به طور مرتب انجام شود. اگر چشمان کودک نتواند تصویر صحیح و واضحی به مغز منتقل کند،‌ ممکن است دید کودک محدود شود به گونه‌ای که دیگر قابل درمان و تصحیح نباشد.

یکی از شروط اصلی رشد فیزیکی کودک و موفقیت او در مدرسه، وضوح دید است. سیستم بینایی در کودکان و نوزادان به طور کامل رشد نکرده و برای رشد طبیعی مرکز بینایی مغز، باید از هر دو چشم خروجی یکسان داشته باشیم. به همین دلیل باید سنجش بینایی کودکان به طور مرتب انجام شود.

ولی در صورت تشخیص به موقع با انجام سنجش بینایی کودکان معمولا چشم به طور موثر درمان می‌شود. به دلیل اهمیت بالای بینایی، سنجش بینایی کودکان که شامل تست‌های مختلفی است به طور منظم در سنین مختلف انجام می‌شود. برخی از روش‌های سنجش بینایی کودکان به شرح زیر است.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

(اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت)

معاینه چشم، مردمک و بازتاب قرمز

یکی از تست‌های سنجش‌بینایی کودکان معاینه چشم و اندازه مردمک است. در هر معاینه درمانگر از یک چراغ قوه برای سنجش اندازه و ساختار چشم و تشخیص ناهنجاری در شکل مردمک استفاده می‌کند. در این معاینه، تنگی مردمک چشم در نور زیاد و گشادی آن در تاریکی بررسی می‌شود. باید هر دو مردمک اندازه یکسانی داشته باشند. پزشک برای معاینه ته چشم و مشاهده بازتاب قرمز از افتالموسکوپ استفاده می‌کند. بازتاب قرمز، بازتابی از خطوط داخل چشم است که موجب می‌شود مردمک چشم در عکس‌ها قرمز به نظر برسد. روشنایی بازتاب قرمز باید در هر دو چشم برابر باشد.

سنجش بینایی کودکان

غربالگری عکسبرداری (Photoscreening)

سنجش‌بینایی کودکان با استفاده از غربالگری عکسبرداری، روشی خودکار با استفاده از یک دوربین خاص است. در این روش از میزان بازتاب قرمز برای تعریف خطر ابتلا به عیوب انکساری و دیگر ناهنجاری‌های چشمی استفاده می‌شود. این روش بسیار سریع و آسان است و امروزه در غربالگری‌های گروهی انجام می‌شود. در این روش برای سنجش بینایی کودکان می‌توان در صورت نیاز اطلاعات را برای تفسیر به صورت الکترونیکی به پزشک فرستاد.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

پاسخ قرنیه به نور

این تست به سادگی برای همه کودکان با استفاده از یک قلم نوری قابل اجراست. مادامی‌که کودک روی قلم نوری تمرکز کرده است، موقعیت بازتاب نور از سطح جلویی چشم (قرنیه) مشاهده می‌شود. در سنجش بینایی کودکان برای پاسخ قرنیه به نور، نتیجه تنها زمانی قابل استناد است که کودک مستقیما در چراغ نگاه کند. به طور طبیعی باید بازتاب نور در یک کانون در مرکز مردمک هر دو چشم قابل مشاهده باشد، در غیر این صورت پاسخ قرنیه به نور، طبیعی نیست.

 تست پوشاندن چشم

با انجام تست پوشاندن چشم در سنجش‌بینایی کودکان ، وضعیت انحراف چشم کودک بررسی می‌شود. در حالی که کودک روی هدف تمرکز کرده است، درمانگر هر چشم را جداگانه می‌پوشاند تا انحراف چشم از مسیر مستقیم را بررسی ‌کند. این تست به همکاری کودک نیاز دارد، بنابراین در کودکان بالای ۳ سال قابل انجام است و وجود یک درمانگر باتجربه نیز ضروری خواهد بود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

 سنجش حدت بینایی

در این روش برای سنجش بینایی بچه ها، از چارت چشم استفاده می‌شود و به همکاری کودک نیاز است، بنابراین این تست برای کودکان بالای ۳ سال انجام می‌شود. این تنها روش غربالگری است که مستقیما حدت بینایی را اندازه می‌گیرد و روش ارجح برای کودکان بزرگتر است. اصلاح چارت بینایی بزرگسالان، انجام تست برای کودکان را ساده‌تر می‌کند. برای مثال بهتر است در این آزمایش برای سنجش بینایی کودکان ، به جای ۲۰ قدم فاصله، ۱۰ قدم در نظر گرفت. همچنین می‌توان به جای حروف از نمادها و اشکال جالب برای کودکان استفاده کرد. در ابتدا هر دو چشم باز هستند و تست انجام می‌شود. سپس هر چشم جداگانه پوشانده شده و چشم دیگر معاینه می‌شود. باید دقت کرد که برای معاینه هر چشم، چشم دیگر به خوبی پوشانده شود، زیرا کودکان مخصوصا در صورتی‌که یکی از چشم‌ها دید خوبی نداشته باشد، تلاش می‌کنند زیر چشمی نگاه کنند.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

(اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت)

سوالات رایج در مورد سنجش بینایی کودکان

کودک در چه سنی باید تست بینایی سنجی بدهد؟

اگر کودک شما هيچ کدام از علائم عيوب انکساری و يا ساير مشکلات بينايی را نداشته باشد، لازم است در سن شش ماهگی و بار ديگر در سه سالگی مورد معاينه کامل سيستم بينايی قرار گيرد. بر طبق نظر انجمن اپتومتری آمريکا، معاينه کامل کودک قبل از ورود به مدرسه موجب تشخيص بموقع و درمان قطعی هر گونه مشکل در سيستم بينايی می شود.

تست بررسی حدت بینایی چیست؟

در این تست توانایی چشم ها برای مشاهده ی جزئیات اشیای نزدیک و دور چک می شود. معمولا هر چشم جداگانه بررسی می شود و در ادامه هر دو چشم با هم بررسی می شوند. انواع متعددی از تست های حدت بینایی ممکن است استفاده شود.

بهترین سن برای تشخیص تنبلی چشم چه سنی است؟

سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم ۶-۳ سالگی است و در صورتی که این اختلال به‌موقع شناسایی و درمان نشود، پس از ۹ سالگی قابل درمان نخواهد بود. بنابراین هر اندازه سن تشخیص تنبلی چشم پایین‌تر باشد درمان کوتاه‌تر و مؤثرتر خواهد بود. هر چه سن تشخیص بالاتر رود درمان به‌مراتب دشوارتر و طولانی‌تر خواهد شد. پس ضروری است کودکان از سن سه سالگی سالی یک‌بار معاینه شوند.

منبع: دکتر محمد میر محمد صادقی

Related Articles

کامنت بگذارید