خانه اخبار سایز لنز چشم را چگونه تشخیص دهیم؟ به درشت یا ریز بودن چشم توجه کنید

سایز لنز چشم را چگونه تشخیص دهیم؟ به درشت یا ریز بودن چشم توجه کنید

نویسنده تیم لوناتو
سایز لنز چشم

سایز لنز چشم

سایز لنز چشم به اندازه چشم‌های شما بستگی دارد. اگر از لنز طبی یا لنز رنگی استفاده می‌کنید، احتمالا برایتان پیش آمده که احساس کنید لنز در چشم شما حرکت می‌کند.

با اینکه حرکت ملایم لنز در چشم کاملا طبیعی است. اما به گفته اپتومتریست‌ها، هر قدر چشم درشت باشد باید لنز بزرگتری استفاده کرد.

عدم تناسب لنزهای مختلف اعم از لنزهای طبی و زیبایی، باعث ایجاد مشکلات چشمی به خصوص تنگی قرنیه چشم‌ می‌شود و استفاده‌کنندگان در هنگام خرید باید از کوچک یا بزرگ بودن سایز لنز چشمی اطمینان حاصل کنند.

چگونه سایز لنز چشم را تشخیص دهیم؟

لنز‌ها برخلاف نمره عینک، دارای سه مشخصه زیر هستند:

  • قطر لنز
  • میزان انحنای لنز
  • نمره لنز

که هر سه مورد ممکن است در افراد مختلف متغیر باشد.

برخی افراد ممکن است احساس کنند که لنز در چشم آنها حرکت می‌کند و باید به این نکته اشاره کرد که در حالت عادی لنز نباید به قرنیه بچسبد و یک حرکت خیلی ملایم روی سطح قرنیه باید داشته باشد. اما اگر لنز متناسب با اندازه عنبیه انتخاب نشده باشد ممکن است حرکت بیش از اندازه در چشم داشته باشد.

معمولا لنزهای نرم قطرشان بیشتر از قطر عنبیه و لنزهای سخت کوچکتر از قطر عنبیه هستند. بنابراین، هنگام استفاده از لنزها باید این مساله را مدنظر داشته باشید. فرقی هم نمی‌کند که لنز رنگی است یا طبی.

لنزهای تماسی نرم از 13.8 میلی‌متر تا 14.2 اندازه بندی دارند و اندازه لنز بر اساس شکاف پلکی بیمار و در اصطلاح عامیانه، میزان درشت بودن چشم او تجویز می‌شود.

به قطر لنز دیامتر هم می‌گویند. دیامتر در بین لنزهای رنگی بسیار اهمیت پیدا می کند. کسانی که سیاهی چشم درشت‌تری نسبت به بقیه افراد دارند باید از دیامترهای بالاتر از 14.00 استفاده کنند. در غیر این صورت رنگ چشمشان از زیر لبه‌های لنز بیرون می‌زند و از نظر زیبایی دچار مشکل خواهند شد.

در حال حاضر بیشترین نوع مصرف را لنزهای نرم روزانه دارند که قطر متوسط آنها از 13.5 تا 14.5 میلی‌متر متغیر است و با یک یا دو انحناء پایه ثابت در دسترس قرار دارند. مثلا لنز طبی روزانه ایراپتیکس یکی از این نمونه‌هاست.

لنزهای نرم علاوه بر پوشش تمام عنبیه اغلب دو تا سه میلی‌متر دورتر از آن را هم می‌پوشاند و استفاده راحت‌تری هم دارند. اما چون شکل عنبیه را به خود می‌گیرند نمی‌توانند آستیگماتیسم قرنیه را اصلاح کنند.

به همین خاطر، برای آستیگماتیسم‌های بالاتر از 1.5 دیوپتر تجویز نمی‌شوند زیرا دید خوبی را برای بیمار فراهم نمی‌کنند.

روش نگهداری از لنز تماسی

اندازه لنز چشمی

پس از انتخاب صحیح سایز لنز چشم و خرید آن، باید به درستی از آن نگهداری کنید.

در مورد نحوه نگهداری لنز تماسی باید بگوییم که چربی، پروتئین، یا انواع باکتری در طی روز روی لنز رسوب می‌کند که با استفاده از محلول‌های مخصوص باید از لنز جدا شوند. انتخاب محلول باید متناسب با جنس لنز و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد چرا که محلول غیر استاندارد در بازار زیاد است.

اگر لنز به صورت روزانه مصرف می‌شود باید حتما شب آن را از چشم خارج کنید و تا صبح در محلول قرار دهید. ترجیحا صبح قبل از استفاده با سرم نمکی یا محلول لنز نیز آن را آبکشی کنید تا هیچ چیزی روی آن باقی نماند.

باید اشاره کنیم که آلودگی هوا بر روی کیفیت لنزها تاثیر منفی می‌گذارد. آلودگی هوا باعث می‌شود که ذرات آلاینده بر روی لنزها بنشیند و به سختی پاک شود و در صورت ضدعفونی نشدن و شست و شوی نادرست، باعث عفونت‌های چشمی می‌شود.

همچنین در پاسخ به این سوال عمومی که چرا در برخی موارد تنها با استفاده چند ساعته از لنز چشم‌ها دردناک و قرمز می‌شوند، باید گفت: معمولا با استفاده از لنز به ویژه لنزهای نسل قدیم که سطح تخلخل کمتری دارند، اکسیژن رسانی کمتری شده و زودتر چشم را خسته می‌کند. اما لنزهای نسل جدید اکسیژن‌رسانی بهتری دارند و فرد کمتر با اینگونه موارد روبه‌رو می‌شود.

سوالات رایج در مورد سایز لنز چشم

اگر دیامتر لنز چشم بزرگ‌تر از سایز چشم یاشد چه اتفاقی می‌افتد؟

لنزهای نرم به دلیل برخورداری از جنس و خواص منحصر به فرد این قابلیت را دارند که حالت قرنیه را به خود بگیرند و برای فرد مشکلی ایحاد نکنند اما به شرطی که حرکت لنز در چشم بیش از حد نباشد و در دید فرد مشکلی ایجاد نکند.
اما در خصوص لنزهایی که از جنس سخت یا هارد هستند یا افرادی که دچار کراتوکونوس یا قوز قرنیه هستند قاعده تغییر پیدا می‌کند و این افراد باید ‌از سایز لنز چشم کوچکتر استفاده کنند.
به طور کلی قطر لنز نرم بزرگتر از قطر قرنیه است و قطر لنز سخت کوچک‌تر از قطر قرنیه است.

چرا هر لنز می‌گذارم اندازه چشم من نیست؟

پیشنهاد می‌کنیم افرادی که احساس می‌کنند سیاهی و انحنای چشمانشان متفاوت است و هر لنزی که می‌گذارند برابر با سایز چشمشان نیست حتما کراتومتری انجام دهند.

چگونه سایز لنز چشم را پیدا کنیم؟

در زمان خرید لنز به اطلاعات آن توجه کنید. روی بسته هر لنز چشمی عدد base curve و diametr بر روی آن درج شده است.
افرادی که زیاد از لنز استفاده می‌کنند می‌توانند نسبت به سابقه خرید لنزهای خود از میزان دیامتر و بیس کره چشم خود را اطلاع پیدا کنند.

لنز نرم باید بزرگ‌تر از سایز چشم باشد یا کوچک‌تر؟

لنزهای نرم باید حتما از سایز چشم بزرگ‌تر باشند. به این خاطر که لنز نرم بایستی در چشم حرکت ملایمی داشته باشد و این یک امر طبیعی است و در صورتی که بیش از حد به قرنیه بچسبد و حرکتی نداشته باشد باعث آسیب به قرنیه خواهد شد.

Related Articles

1 کامنت

فاطمه 19 آذر 1401 - 22:56

اگر بیس کرو لنز بیشتر یا کمتر از بیس کرو اصلی چشم باشد چه اتفاقی می افتد در هر دو حالت؟ بیس کرو چشم من ۸.۵ و لنزی که دارم ۸.۶ آیا علت اینکه احساس راحتی ندارم با لنز عدم مطابقت بیس کرو هست؟

پاسخ

کامنت بگذارید