خانه اخبار سایز عینک آفتابی : راهنمای انتخاب اندازه مناسب عینک دودی

سایز عینک آفتابی : راهنمای انتخاب اندازه مناسب عینک دودی

نویسنده حسین علی‌پناهی
سایز عینک آفتابی

سایز عینک آفتابی را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

سایز عینک آفتابی به اندازه و فرم صورت و اندازه سر افراد بستگی دارد. با اینکه خرید عینک آفتابی به صورت آنلاین ساده‌تر است اما مزیت خرید در مغازه این است که می‌توانید همانجا عینک را امتحان و متناسب با نیاز و ظاهر خود، مدل دلخواه را انتخاب کنید.

البته ما در لوناتو امکان تست رایگان عینک در منزل را داریم و شما با خیال راحت می‌توانید 5 مدل را انتخاب و آنها را در خانه امتحان کنید. در نهایت هر کدام که مناسب صورت و تیپ شما بود را خریداری کنید.

اما سوال این است که چگونه می‌توان سایز عینک آفتابی را مشخص کرد؟ چه عوامل و فاکتورهایی تعیین‌کننده‌ی اندازه‌ی عینک دودی هستند؟

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

چه مدل شیشه عینک با صورت متناسب است؟

قبل از اینکه در مورد بحث‎‌های تکنیکی تعیین اندازه عینک دودی یا تعیین سایز بر اساس اندازه سر صحبت کنیم، بهتر است در مورد اینکه عینک چگونه باید فیت باشد برایتان توضیح دهیم.

فیت بودن عینک روی صورت، اساسی‌ترین و مهم‌ترین فاکتور در انتخاب اندازه صحیح عینک آفتابی است. وقتی این مورد را یاد بگیرید، می‌توانید عینک مناسبی انتخاب و خریداری کنید.

به طور کلی عینک‌ها بر اساس پارامترهای زیر با صورت و سر شما متناسب خواهند بود:

  • عرض قاب
  • طول دسته
  • عرض پل

این موارد مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در این مطلب در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این موارد باید بدانید که در هنگام محاسبه عرض قاب، به مکان قرار گرفتن مردمک چشم نیز توجه داشته باشید.

در مورد عرض پل هم، محل قرارگیری آن در ارتفاع روی بینی را مورد توجه قرار دهید.

1- عرض قاب عینک و تناسب آن با مردمک چشم

همانطور که در بالا گفته شد، عرض قاب و محل قرارگیری مردمک بسیار مرتبط بوده و به همین دلیل ما این دو را در کنار هم قرار داده‌ایم. عرض قاب (عرض کل) باید کمی از استخوان گونه شما فراتر برود.

اما توجه داشته باشید که اگر بیش از یک انگشت بین دسته عینک و شقیقه شما فاصله بیفتد، یعنی قاب عینک بیش از حد پهن است.

در طرف مقابل اگر دسته عینک و شقیقه با هم تماس داشته باشند، قاب بیش از حد کوتاه و تنگ است.

در مورد فاصله عمودی نیز مجسم کنید که لنزهای شما به سه بخش افقی تقسیم شوند. مردمک چشم شما باید تقریباً جایی در محل اتصال بخش میانی و بالایی عدسی قرار گیرد.

قسمت آخر به طور ویژه برای کسانی که از عینک با لنزهای پیشرفته یا دوکانونی استفاده یم‌کنند،بسیار اهمیت دارد. زیرا چنین رویکردی فضای بیشتری برای بخش‌های متفاوت از لنزها ایجاد می‌کند.

2- عوامل تعیین‌کننده‌ی سایز عینک آفتابی : طول دسته

دسته عینک آفتابی باید تا پشت گوش شما امتداد داشته و تنها بخشی از کناره سر در قسمت روبروی گوش را لمس کند.

همچنین دسته نباید خیلی زود حالت خمیده پشت گوش را به خود بگیرد زیرا در این صورت باعث خواهد شد که عینک روی بینی شما به سمت پایین سر بخورد. در این صورت نه تنها عینک به دلیل نامتناسب بودن با صورت شما غیرطبیعی به نظر خواهد رسید بلکه هنگام پوشیدن آن نیز احساس راحتی نخواهید کرد.

همچنین در این صورت فشار بیشتری در قسمت پل عینک وجود خواهد داشت که سردرد و مشکلات سینوسی را در پی دارد.

علاوه بر این، نسخه تجویزی طوری نوشته شده که عدسی‌های عینک باید به دقت و به درستی روی بینی شما قرار گیرند. در صورتی که دسته عینک بیش از حد کوتاه باشد، عدسی‌ها به صورت شما بیش از اندازه نزدیک خواهند بود.

3- عوامل تعیین‌کننده‌ی سایز عینک آفتابی : طول و عرض پل

پل عینک (قسمتی از عینک که روی بینی قرار می‌گیرد) باید بسیار راحت باشد و درست روی بینی قرار گیرد؛ نه خیلی محکم روی بینی و نه خیلی شُل.

عینک‌های فلزی اغلب پدهای قابل تنظیمی در قسمت پل دارند که به قرار گرفتن مناسب عینک روی بینی و صورت کمک می‌کنند. اما عینک‌های پلاستیکی یا عینک‌هایی که از جنس استات هستند معمولاً چنین پدهایی را ندارند.

به یاد داشته باشید که اگر در حال اندازه گرفتن اعضای صورت خود برای تعیین سایز عینک دودی هستید باید از قبل، انتخاب خود در زمینه عینک‌های فلزی یا استاتی را انجام داده باشید. زیرا چنین تصمیمی در ادامه فرآیند اندازه‌گیری بسیار مهم خواهد بود.

پلی که بیش از حد سفت و محکم روی بینی قرار گیرد و از طرفین یا بالا به بینی فشار بیاورد، آزار دهنده است و با قرار گرفتن در مکانی بسیار بالاتر از مکان مناسب، اطلاح بینایی شما را محدود خواهد کرد.

در انتخاب اندازه عینک آفتابی توجه داشته باشید، پلی که بیش از حد شل و آزاد باشد نیز باعث می‌شود که عینک روی بینی شما لیز بخورد.

سایز عینک آفتابی را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

اگر عینک هستید، باید بدانید که اندازه‌های عینک کنونی شما روی دسته سمت چپ عینک یا در قسمت داخلی پل درج شده است.

این اعداد احتمالاً از دو عدد دو رقمی یا دو عدد دو رقمی و یک عدد سه رقمی به دنبال آن تشکیل شده‌اند.

اگر از قبل عینکی دارید که به خوبی روی صورت شما قرار گرفته و کاملاً مناسب و متناسب است، از همین اندازه‌‌ها و اعداد برای سفارش یا انتخاب عینک آفتابی جدید استفاده کنید.

مثالی را در این مورد در ادامه خواهیم دید:

برای مثال اگر رشته عددی روی پل یا دسته عینک شما به این شرح 50-21-140 باشد، معنای آن از سمت چپ به راست و در مقیاس میلیمتر چنین خواهد بود: عرض لنز- عرض پل- طول دسته.

لازم به ذکر است که رشته دو عدد دو رقمی تنها به عرض لنز و پل اشاره دارد.

عرض لنز به دلیل تعدد طرح‌ها و سایز لنزهایی که موجود است متفاوت خواهد بود. عرض پل نیز عموماً به طور متوسط بین 16 تا 23 میلیمتر است. طول دسته عینک نیز معمولاً 135، 140، 145 یا 150 میلیمتر است.

تعیین سایز عینک دودی

اکنون به چگونگی محاسبه این اندازه‌ها می‌رسیم. لازم به ذکر است که این اندازه‌گیری بسیار سریع و ساده بوده و همگی به غیر از یکی را می‌توان به تنهایی انجام داد.

  • عرض قاب
  • عرض پل
  • طول دسته
  • فاصله مردمکی
  • ارتفاع لنز
  • عرض لنز
  • نحوه اندازه‌گیری عرض قاب

از عرض قاب به عنوان عرض کل عینک نیز یاد می‌شود و مهم‌ترین مورد در اندازه‌گیری یک عینک به شمار می‌آید.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، اگر قاب بیش از حد کوتاه باشد سرتان بسیار بزرگ به نظر خواهد رسید. در طرف مقابل نیز اگر قاب بیش از حد بلند باشد سر شما در مقایسه بسیار کوچکتر به نظر خواهد آمد. بدین ترتیب برای اندازه‌گیری عرض قاب تنها لازم است بلندترین یا عریض‌ترین بخش عینک را اندازه‌گیری کنید که قسمتی که در دو سوی عینک بیرون زده را نیز شامل می‌شود.

نحوه اندازه‌گیری عرض پل

پل متصل کننده لنزها (شیشه‌ها) و دیگر بخش‌های آن روی بینی فرد است و همین موضوع در نامگذاری آن مشخص است. برای داشتن راحتی در پوشیدن عینک در درازمدت باید اندازه این بخش از عینک با دقت بالایی محاسبه شود.

فاصله بین پل قاب، جایی که روی پل بینی شما قرار می‌گیرند را اندازه‌گیری کنید.

نحوه اندازه‌گیری طول دسته

دسته‌های عینک آفتابی زنانه یا عینک آفتابی مردانه باید طول کافی داشته باشند تا به میزان کافی پشت گوش قرار گرفته و احساس راحتی داشته باشند.

اگر دسته بیش از حد کوتاه باشد، باعث خواهد شد که پل بیشتر به سمت پایین بینی کشیده خواهد شد که به شکلی نامناسب و ناخوشایند در قرار گرفتن عینک روی صورت منتهی خواهد شد.

اندازه‌گیری دسته عینک یک فرآیند دو مرحله‌ای است: از ابتدا طول دسته تا آرنج آن را اندازه‌گیری کنید و سپس از آرنج تا انتها و جایی که دسته به گردن شما نزدیک می‌شود.

نحوه اندازه‌گیری فاصله دو مردمک

منظور از فاصله مردمکی فاصله بین مردمک‌های دو چشم است و برای شناسایی محل قرار گرفتن این دو در داخل لنز عینک استفاده می‌شود.

برای اندازه‌گیری این بخش به کمک دوست خود نیاز خواهید داشت. زیرا گرفتن اندازه دقیق آن به صورت شخصی دشوار است. به یاد داشته باشید که مردمک شما از لحاظ قرار گرفتن و فاصله به سمت چپ و راست باید درست در مرکز لنز قرار بگیرند. از لحاظ ارتفاع نیز اگر طول لنز را به سه قسمت تقسیم کنیم، محل قرارگیری مردمک باید در محل رسیدن قسمت بالا و وسط این درجه‌بندی سه قسمتی باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه فریم مناسب صورت خود را پیدا کنیم

نحوه اندازه‌گیری ارتفاع لنز

اندازه‌گیری این بخش از عینک کم‌اهمیت‌تر از بخش‌های دیگر است و در آن مرتفع‌ترین بخش عدسی عینک اندازه‌گیری می‌شود.

نحوه اندازه‌گیری عرض عدسی عینک

عرض لنز همانند ارتفاع لنز اما در جهت مخالف اندازه‌گیری می‌شود. تنها لازم است عرض لنز در عریض‌ترین نقطه آن را محاسبه کنید.

بهترین سایز عینک آفتابی بر اساس اندازه سر

آیا سایز عینک آفتابی به اندازه سر ربط دارد؟

اندازه سر می‌تواند تعیین کننده سایز عینک دودی باشد. اما به طور کلی، تا زمانی که قاب عینک به خوبی و آنطور که در بالا گفته شد روی صورت و چشم شما قرار بگیرد، اندازه سر هیچ تاثیری روی آن نخواهد داشت. اما به طور کلی، افراد با سرهای کوچک بهتر است عینک‌هایی با قاب‌های کوچک و افراد دارای سر بزرگ عینک‌هایی با قاب بزرگ‌تر انتخاب کنند.

برای تعیین اندازه عینک، چشم‌ها باید کجای عدسی قرار بگیرند؟

موقعیت چشم‌ها بین بینی و گیجگاه نکته ای مهم است که باید در نظر بگیرید. هم برای خوب دیده شدن و هم از لحاظ زاویه درست قرارگیری شیشه ها، چشم باید در مرکز خط افقی عینک و در یک سوم بالایی خط عمودی آن قرار بگیرد.
اگر چشمان شما در گوشه داخلی شیشه باشند، چشمان شما لوچ به نظر خواهند رسید. اگر هم شیشه عینک برای صورت شما کوچک باشد، چشمان شما دور از هم به نظر می‌رسند.

عرض صورت در تعیین اندازه قاب عینک چه نقشی دارد؟

قاب عینک باید وزن برابری را بین گوش و بینی توزیع کند و اندکی به گیجگاه شما بچسبد. شما با مشاهده ظاهری هم می‌توانید به میزان این تعادل پی ببرید. چگونه؟ وقتی که عرض قاب برابر با عرض صورت (از گوش تا گوش) باشد و فقط یک فاصله بسیار جزئی بین قسمت پل بینی و قاب وجود داشته باشد. در صورتی که قاب متعادل نباشد، روی پل بینی شما سرخی یا التهاب به جا خواهد گذاشت.

برای تعیین سایز عینک باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بهه فشار روی گوش‌ها و گیجگاه توجه کنید.
عینک را روی چشم خود قرار داده و به میزان فشاری که ایجاد می‌کند، توجه کنید. فقط نیفتادن عینک در اثر لرزش، برای خرید یک عینک کافی نیست. گاهی ممکن است عینک بیش از حد محکم باشد و فشار ایجاد کند. اگر حتی کمی فشار احساس کنید، در خریدتان تجدیدنظر کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید