خانه اخبار راهنمای کامل و جامع لنز چشم : قسمت اول

راهنمای کامل و جامع لنز چشم : قسمت اول

نویسنده تیم لوناتو
راهنمای کامل و جامع لنز چشم

لنز تماسی برای تمامی افرادی که می‌خواهند عیوب انکساری چشم خود را اصلاح کنند و علاقه‌ای هم به استفاده از عینک ندارند، بهترین گزینه است.

به دلیل محبوبیت فراوان لنز چشم، فروشگاه اینترنتی لوناتو تصمیم گرفته تا یک راهنمای کامل و جامع در مورد لنز تماسی برای کاربران و مشتری‌های عزیز خود تهیه کند تا بتوانید برای هر سوال احتمالی خود پاسخ درست و کاملی پیدا کنید.

برای این منظور، اول از همه سراغ معرفی لنز می‌رویم و اینکه اصولا لنز تماسی از چه موادی و چگونه ساخته می‌شود و عملکرد آن به چه شکلی است. سپس انواع مختلف لنز را معرفی خواهیم کرد. به طور خلاصه در مورد گذاشتن و برداشتن لنز و نحوه‌ی استفاده صحیح از آن برایتان توضیح خواهیم داد.

در آخر هم یک مقایسه کوتاه بین لنز و عینک خواهیم داشت تا بتوانید گزینه متناسب با سبک زندگی خود را انتخاب و خریداری کنید.

برای خرید انواع لنزهای طبی و رنگی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لوناتو مراجعه کنید.

همراهمان باشید.

مواد تشکیل دهنده لنز تماسی

اولین مساله‌ای که در مورد لنز تماسی مطرح می‌شود جنس آن و مواد تشکیل‌دهنده‌اش است. لنز چشم 5 نوع مختلف دارد که برای شرایط مختلف افراد طراحی و ساخته می‌شوند.

انواع مختلف لنز تماسی

  • لنز تماسی نرم: این لنز از ماده ژل مانند و پلاستیکی ساخته می‌شود که هیدروژل نامیده می‌شود. این نوع لنز بسیار ظریف و نازک است و خیلی خوب روی سطح چشم می‌نشیند. لنز تماسی نرم قدرت جذب آب را دارد و به همین خاطر همیشه در چشم نرم می‌ماند. فرد به سرعت به لنز تماسی نرم عادت می‌کند و همین امر استفاده آن را بسیار آسان کرده است. لنز نرم در دهه 1970 میلادی معرفی شد و بهترین جایگزین برای لنزهای سخت PMMA (در پایین معرفی کرده‌ایم) بود.
  • لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی: نوع پیشرفته لنز تماسی نرم است که بسیار بیشتر از لنزهای معمولی هیدروژلی می‌تواند گاز را از خود عبور دهد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به قرنیه می‌رسد و استفاده از لنز را برای فرد آسان می‌کند. لنز هیدروژل سیلکونی اولین بار در سال 2002 میلادی معرغی و عرضه شد. باید بدانید لنزهای هیدروژل سیلیکونی و هیدروژل معمولی هر دو از پلاستیک‌هایی ساخته می‌شوند که در حالت عادی خشک هستند سفت می‌شوند اما به محض جذب آب، نرم می‌شوند و حالت ژله‌ای به‌خود می‌گیرند.
  • لنز تماسی نفوذپذیر به گاز: این لنز را با علایم اختصاری GP یا RGP هم می‌شناسند و نوعی لنز سخت است که حسی شبیه لنزهای PMMA دارند اما دارای حفره‌های ریز برای عبور اکسیژن دارند. به همین خاطر بهتر از لنز سخت معمولی در چشم جا می‌گیرند. لنز اکسیژن‌رسان اولین بار در سال 1978 میلادی معرفی و عرضه شد. این لنزها دید و دقت بسیار بهتر از لنزهای نرم دارند و اگر مشکل آستیگماتیسم داشته باشید، بدون شک گزینه‌ی بهتری نسبت به لنزهای نرم و لنزهای هیدروژل سیلکونی خواهند بود. بد نیست بدانید در حال حاضر اغلب لنزهای GP از جنس سیلیکون یا سیلیکون هیدروژلی ساخته شده‌اند و در نتیجه بسیار منعطف‌تر از نمونه‌های قدیمی هستند. همچنین گفتنی است، از آنجا که این لنزها آب جذب نمی‌کنند، بنابراین، پروتئین و لیپیدهای موجود در اشک چشم به سطح لنز سخت نمی‌چسبند و رسوب هم نمی‌کنند. در نتیجه این لنز وضوح و دقت دید بهتری را هم برای فرد مهیا می‌کند.
  • لنز تماسی هیبریدی: این لنزها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که استفاده بسیار راحتی داشته باشند و می‌توان آن را رقیبی برای لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژلی و لنزهای نفوذپذیر به گاز دانست. لنز هیبریدی دارای بخش مرکزی سخت و نفوذپذیر به گاز دارد که اطراف آن را مواد هیدروژلی یا سیلیکون هیدروژل پوشانده‌اند. با توجه به اینکه لنزهای هیبرید هم‌اندازه با لنزهای نرم توریک هستند و لبه‌های نازک‌تری نسبت به لنزهای GP دارند، احتمال افتادن لنزها از چشم در حین ورزش و انجام فعالیت کمتر است. این لنزها با اینکه اپتیک خوبی دارند اما کمتر کسی حاضر به استفاده از آن می‌شود زیرا عادت کردن به این لنز بسیار سخت است و قیمت بسیار بالایی هم دارد.
  • لنز تماسی PMMA: این لنز از پلاستیک سخت شفافی ساخته شده که «پلی‌متیل متاکرایلت» نام دارد. PMMA ماده‌ای است که در ساخت پنجره‌های نشکن به جای شیشه از آن استفاده می‌شود و با نام‌های تجاری Lucite، پرسپکس یا پلکسیگلس در سراسر جهان عرضه می‌شود. لنز های تماسی PMMA اپتیک بسیار عالی دارند اما نمی‌توانند اکسیژن را از خود عبور دهند و به چشم برسانند. به همین خاطر عادت کردن به این لنز خیلی طول می‌کشد. البته باید اشاره کنیم استفاده از لنزهای تماسی سخت تقریبا دوره‌شان به پایان رسیده و کمتر برندی از این مواد برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند.

در سال 2017 میلادی حدود 64 درصد از لنزهای تماسی طبی از جنس سیلیکون هیدروژلی (در رتبه اول) بودند و به دنبال آن، لنز نرم یعنی هیدروژلی (در رتبه دوم با 22 درصد)، لنز نفوذپذیر به گاز (در رتبه سوم با 11 درصد)، لنز هیبرید (در رتبه چهارم با 2 درصد) و لنز PMMA (در رتبه پنجم با 1 درصد) قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید لنزهای تماسی چگونه ساخته می‌شوند؟

لنز چشم چگونه عمل می‌کند؟

لنز تماسی مثل عینک کار می‌کند یعنی مسیر تابش‌های نوری را تغییر می‌دهد تا نور به طور دقیق و درست روی شبکیه چشم کانونی شود و تصویری واضح و شفاف برای فرد بسازد.

اگر برایتان این سوال مطرح شده که چرا لنزهای چشم بسیار باریک‌تر از عدسی عینک‌ها هستند؟ باید بگوییم به این خاطر که لنزهای تماسی بسیار به چشم نزدیک هستند و به همین خاطر اپتیک آنها بسیار کوچک‌تر از اپتیک‌زون عینک‌های طبی ساخته می‌شود.

لنز تماسی اپتیک‌زون شامل بخش مرکزی است که توسط خمیدگی‌های لبه لنز احاطه شده است.

برای اینکه بهتر متوجه شوید به این مثال توجه کنید: هنگام نگاه‌کردن به بیرون از یک پنجره، شما هر چه به پنجره نزدیک‌تر باشید، وسعت دید بازتر و بزرگ‌تری دارید. اما وقتی دور از پنحره باشید، زاویه دیدتان به بیرون کمتر است. این دقیقا تفاوت عینک و لنز است. لنز درست روی قرنیه چشم قرار دارد اما عدسی عینک از سطح چشم فاصله بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: لنزهای تماسی چشم چگونه کار می‌کنند؟

این مطلب ادامه دارد و در قسمت‌های بعدی در مورد اینکه چه زمانی باید لنز تماسی را تعویض کرد و مدل جدید خرید، طراحی لنزهای تماسی و زمان مناسب پوشیدن لنز تماسی برایتان توضیح خواهیم داد.

منبع: allaboutvision

Related Articles

کامنت بگذارید