خانه روش های پیشگیری و درمان حساسیت چشم : چگونه از شر خارش و اشک‌ریزش چشم خلاص شویم؟

روش های پیشگیری و درمان حساسیت چشم : چگونه از شر خارش و اشک‌ریزش چشم خلاص شویم؟

نویسنده فروغ بیداری
درمان حساسیت چشم

درمان حساسیت چشم به روشی ساده

درمان حساسیت چشم را می‌توان با کمپرس سرد، استفاده از اشک مصنوعی، پماد‌های چشمی یا آنتی‌هیستامین انجام داد.

حساسیت‌های چشمی شامل قرمزی، خارش و اشک‌ریزش‌های ناخواسته و آزاردهنده است که در فصولی همچون بهار و پاییز بیشتر خود را نشان می‌دهند.

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به حساسیت چشم مبتلا هستند و شاید جالب باشد بدانید در کشوری همچون آمریکا 30 درصد از مبتلایان به این اختلال فصلی بزرگسالان و بیش از 40 درصد را کودکان تشکیل داده‌اند.

اغلب کسانی که آبریزش بینی، عطسه و سرفه دارند نشانه‌هایی همچون خارش چشم، آبریزش چشم و ورم و قرمزی پلک‌ها را نیز تجربه می‌کنند. گاهی حساسیت چشم ممکن است به چشم صورتی یا دیگر عفونت‌های چشم مربوط باشد.

حساسیت (آلرژی) چیست؟

حساسیت زمانی پدیدار می‌شود که سیستم بدن به اشتباه در برابر ماده‌ای به نام آلرژن به دفاع از خود می‌پردازد. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس واکنش دفاعی دارد اما در مواردی که آلرژی ایجاد می‌شود، هر زمان که ماده حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به دفاع می‌کند. این دفاع به چه صورت است؟ با ترشح هیستامین.

بدن انسان در تماس با مواد آلرژی‌زا هیستامین تولید می‌کند. گلبول‌های سفید (ماستوسل‌ها) ، هیستامین را ترشح می‌کنند و این باعث تحریک فرایندی می‌شود که به آن «واکنش ایمنی التهابی» گفته می‌شود.

هیستامین به سلول‌ها متصل و سبب تورم و خروج مایعات می‌شود. این امر موجب خارش، عطسه، آبریزش بینی و اشک‌ریزش می‌شود. با کمک داروهای آنتی‌هستامین‌ می‌توان از اتصال هیستامین به سلول‌ها و بروز علائم ذکر شده جلوگیری کرد.

اگر احساس می‌کنید که چشم‌هایتان دچار حساسیت شده بهتر است در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید تا از مصائب این مشکل در امان بمانید. برای آشنایی با تغییراتی که لازم است برای درمان حساسیت چشم انجام دهید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی لنز و عینک لوناتو همراه باشید.

درمان آلرژی چشم
درمان آلرژی چشم

درمان حساسیت چشم با روش‌های پیشگیری

  • اگر حیوان خانگی دارید تا حد امکان به آنها دست نزنید، یا اگر نمی‌توانید جلوی احساسات خود را بگیرید بهتر است بلافاصله دست‌های خود را بشویید.
  • در بیرون از خانه حتما عینک آفتابی به چشم داشته باشید.
  • سعی کنید زمانی که میزان گرده گیاهان در هوا افزایش می‌یابد، پنجره‌ها را محکم ببندید و سیستم تهویه هوا را روشن کنید.
  • به طور کلی باید سعی کنید از عوامل حساسیت‌زا دوری کنید.
  • محیط خانه، میز کار و وسایل خود را همیشه تمیز و بدون گرد و خاک نگه دارید. همچنین با استفاده از بخور یا دستگاه بخارساز فضایی که در آن حضور دارید را مرطوب نگه دارید.
  • از بالش و ملحفه‌ ضد حساسیت استفاده کنید.
  • هنگام بروز التهاب، چشم‌ها را با دست نمالید.

برخی از علائم حساسیت چشمی را می‌توان با مصرف داروهای غیر تجویزی کنترل کرد. بعضی از این داروها عبارتند از:

  • اشک مصنوعی
  • برخی از آنتی‌هیستامین‌های خوراکی
  • قطره‌ های چشمی
درمان حساسیت چشم

عوامل ایجاد کننده حساسیت چشم

بسیاری از مواد بی‌ضرر در طبیعت یا محل زندگی انسان‌ها می‌توانند عامل ایجاد حساسیت در بدن آنها شوند. اما رایج‌ترین عوامل ایجاد کننده آلرژی چشم در انسان، گرده گیاهان و درختان، گرد و غبار و موی حیوانات است.

حساسیت همچنین ممکن است در نتیجه استفاده از وسایل آرایشی یا حتی قطره‌های چشم و اشک‌های مصنوعی هم ایجاد شود. برخی از قطره‌های چشمی که مخصوص خشکی چشم هستنددارای مواد نگهدارنده هستند از این رو در افرادی که بدن حساسی دارند می‌توانند مشکلاتی به وجود بیاورند.

انواع حساسیت چشمی و نشانه‌های آنها

حساسیت‌ چشمی انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها، علائم خود را دارد. با شناخت انواع این عارضه می‌توانید به درک بهتری از نوع حساسیت برسید.

حساسیت بهاره (کراتوکنژنکتیویت): این بیماری یک حساسیت مزمن و غیر واگیر و دوطرفه ملتحمه در پلک فوقانی و در اطراف قرنیه چشم است. در مناطق گرمسیر و خشک، شایع‌تر است. شروع این بیماری به طور معمول بین 3 تا 25 سالگی است و در پسران شایع‌تر از دختران است. علامت شایع آن خارش شدید چشم به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده است. از دیگر علایم آن حساسیت به نور و احساس وجود جسم خارجی در چشم است.

اگزمای دور چشم (کراتوکنژنکتیویت آتوپیک): این حساسیت در افراد مسن شایع‌تر است و شدیدترین نوع آلرژی چشمی است که در آن هم قرنیه و هم لایه داخلی پلک پایینی درگیر می‌شوند. این افراد معمولا هم‌زمان به رینیت آلرژیک، آسم و اگزمای پوستی هم مبتلا هستند. نشانه‌های آن شامل سوزش، قرمزی و خارش چشم است.

درمان حساسیت چشم به روش خانگی

کمپرس سرد و استفاده از اشک مصنوعی و پماد‌های چشمی باعث تسکین علایم و رقیق شدن آنتی‌ژن‌ها می‌شود.

برای درمان مرحله حاد این بیماری می‌توان از آنتی هیستامین‌های موضعی و در موارد شدیدتر از قطره‌های کورتیکواسترویید موضعی استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که استفاده از مواد ثابت کننده غشای سلول مانند کرومولین سدیم علایم فعلی بیماری را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث کاهش نشانه‌های بعدی بیماری می‌شود.

بنابراین از این دسته از داروها برای جلوگیری و کنترل علایم بیماری استفاده می‌شود. از آنجایی که این قطره‌ها بر خلاف کورتیکواستروییدها بی‌ضرر هستند، باید مرتب از آن‌ها استفاده کرد تا اثر آن‌ها ظاهر شود.

باید بدانید، بهتر است برای کنترل این بیماری یک ماه قبل از شروع و در طول فصل حساسیت، از مواد ثابت کننده غشا سلول مانند کرومولین سدیم استفاده کنید و آن‌ها را قطع نکنید زیرا پس از قطع، با شروع مجدد حداقل دو هفته طول می‌کشد تا اثر آن‌ها ظاهر شود.

روش‌های درمان حساسیت چشم با دارو

  • آنتی‌هیستامین‌ مصرف کنید:
    آنتی‌هیستامین‌ها واکنش‌های آلرژیک را از بین می‌برند. برای این کار، از ورود هیستامین به سلول‌های بدن پیشگیری می‌کنند و راه آنها به رگ‌های خونی را مسدود می‌کنند.
  • داروی ضد احتقان مصرف کنید
    داروی ضد احتقان برای باز کردن گرفتگی سینه و بینی استفاده می‌شود. این دارو همچنین موجب تنگ شدن مویرگ‌های چشم نیز می‌شود.
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مصرف کنید
    این قطره‌های چشمی برای کاهش میزان التهاب و تورم پلک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درمان ورم ملتحمه فصلی نیز بسیار کاربرد دارد.

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

  • زیاد امگا ۳ بخورید.
  • محصولات پروبیوتیک مصرف کنید.
  • عسل بخورید.
  • سبزیجات حاوی آنتی هیستامین طبیعی مصرف کنید. مثلا، شاهی آبی (تره تیزک) می‌تواند تا ۶۰ درصد هیستامینی را که از ماستوسل‌ها ترشح می‌شود، خنثی کند. یا به طور مثال، جوانه‌ نخود فرنگی نوعی سبزی است که دارای آنزیم‌هایی به نام اکسیداز با غلظت بالاست. این آنزیم‌ها که هیستامین را از بین می‌برد، در نخود سبز، عدس و نخود به وفور یافت می‌شود. آویشن یک گیاه دارویی است که مقدار زیادی ویتامین c دارد و به تثبیت ماستوسل‌ها نیز کمک می‌کند.

سوالات رایج در مورد درمان حساسیت چشم

حساسیت بهاره چسم چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

حساسیت بهاره نوعی آلرژی مزمن و غیر واگیر و دوطرفه ملتحمه در پلک فوقانی و در اطراف قرنیه چشم است. در مناطق گرمسیر و خشک، شایع‌تر است. شروع این بیماری به طور معمول بین 3 تا 25 سالگی است و در پسران شایع‌تر از دختران است. علامت شایع آن خارش شدید چشم به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده است. از دیگر نشانه‌های آن حساسیت به نور و احساس وجود جسم خارجی در چشم است.

چه عواملی سبب ایجاد حساسیت چشم می‌شوند؟

بسیاری از مواد بی‌ضرر در طبیعت یا محل زندگی انسان‌ها می‌توانند عامل ایجاد حساسیت شوند. اما رایج‌ترین عوامل ایجاد کننده آلرژی چشم در انسان، گرده گیاهان و درختان، گرد و غبار و موی حیوانات است.

چطور می‌توان در خانه حساسیت چشم را درمان کرد؟

کمپرس سرد و استفاده از اشک مصنوعی و پماد‌های چشمی باعث تسکین علایم آلرژی می‌شوند. قرص آنتی‌هیستامین هم موثر است.

قطره های استروئیدی برای درمان آلرژی چشم موثرند؟

قطره های استروئیدی حتما باید برای مدت یک دوره کوتاه و تحت نظر چشم پزشک مصرف شوند. از مصرف خودسرانه این داروها (بتامتازون- دگزامتازون- پرونیزولون) جدا پرهیز کنید.

قطره دیکلوفناک را برای درمان حساسیت چشم می‌توان استفاده کرد؟

قطره ولتازن (دیکلوفناک) از نوع قطره های ضد التهاب غیر استروئیدی است. این داروها با اثر ضد التهابی خود باعث کاهش علائم آلرژی بویژه خارش می شوند. اما مصرف دراز مدت آن ها می تواند سوزش و خارش چشم را بدتر کند.

کامنت بگذارید