خانه خوابیدن با لنزهای طبی تا چه اندازه برای سلامت چشم ها خطرناک است؟

خوابیدن با لنزهای طبی تا چه اندازه برای سلامت چشم ها خطرناک است؟

نویسنده تیم لوناتو
خوابیدن با لنز های طبی

خوابیدن با لنز

آیا خوابیدن با لنز خطرناک است؟ این یکی از رایج ترین پرسش هایی که استفاده کنندگان از لنزهای طبی می پرسند.

دکتر «اینا اوزِرُف» از متخصصان چشم «سوث فلوریدا» در این باره می گوید: "من به عنوان یکی از متخصصان قرنیه بر این باور هستم که بسیاری از عفونت های قرنیه که تا به حال به درمان آنها مبادرت کرده ام در ارتباط با عدم رعایت بهداشت در نگهداری لنزهای طبی بوده است."

لنز را چند شب می‌توان در چشم نگه داشت؟

بر طبق داده های وب سایت All About Vision در سال 1981 میلادی (1360 شمسی) بود که سازمان جهانی بهداشت، لنزهای طبی ای را معرفی کرد که می توانستند در هنگام شب نیز در داخل چشم باقی بمانند.

آزمایش های انجام پذیرفته بر این نوع از لنزها به اثبات رسانیده بود که می توان آنها را به مدت دو هفته و به طور مداوم در چشم ها نگه داشت. سایر مطالعات انجام شده توسط انجمن جهانی سلامت این زمان را به 30 روز نیز افزایش داد.

با گذشت زمان و انجام مطالعات بیشتر بر روی انواع لنزهای طبی نشان داده شد که ابتلا به عفونت های چشمی در میان کسانی که با لنزهای طبی خود می خوابیدند بیشتر دیده می شود به همین دلیل هم انجمن جهانی سلامت حداکثر بازه زمانی نگه داشتن این نوع از لنزها را به 7 روز کاهش داد.

بسیاری از متخصصان چشم از جمله خانم دکتر اوزِرُف هنوز نیز بر این باورند که نگه داشتن لنز در دورن چشم و در طول شب می تواند بسیار پرمخاطره باشد. وی به بیماران خود در مورد لنزهایی که مورد تایید کامل سازمان جهانی بهداشت هستند و اجازه داده شده در طول شب نیز در چشم باقی بمانند، هشدار می دهد.

او نگرانی هایی در مورد آسیب قرنیه و عواقب وجود طولانی مدت این لنزها دارد چرا که می تواند دید را به مخاطره بیاندازد. وی بر این باور است که باقی ماندن لنزهای دائمی در چشم ها می تواند اکسیژن رسانی به بخش سطحی چشم را مسدود و رطوبت چشم را کاهش دهد. همچنین این امکان وجود دارد که میکروارگان هایی نیز به سطح این لنزها بچسبد که همین امر سبب ایجاد عفونت در چشم خواهد شد.

راهنمای استفاده صحیح از لنز تماسی

دکتر اوزِرُف تاکید دارد که این لنزها در هر حال نوعی وسیله پزشکی تلقی می شوند که باید بسیار خوب مورد مراقبت قرار گیرند. حتی او به بیماران خود توصیه می کند که همواره عینک شان را نیز به همراه داشته باشند تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنند.

بنابراین خوابیدن با لنزهای طبی در طول شب می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد که در مواقعی سبب رساندن آسیب های جدی به چشم ها می شود. پس حتی اگر در هنگام خوابیدن بسیار خسته اید و یا گمان می کنید از بهترین نوع لنز طبی موجود در بازار استفاده می کنید باز هم پیش از خواب آنها را از داخل چشم خارج کرده و آنها را با رعایت بهداشت کامل برای روز بعدی و استفاده مجدد آماده کنید.

خطرات خوابیدن با لنز

دو نوع لنز وجود دارد که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هستند و می توانید با آنها بخوابید اما دکتر «چادری»، از متخصصان چشم در نیویورک، خوابیدن با این لنزها را نیز توصیه نمی کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد، زخم های قرینه، ۱۰ تا ۱۵ درصد در میان افرادی که با لنز می خوابند در مقایسه با سایرین افزایش می یابد.

«چادری» می گوید: “خوابیدن با لنز سبب می شود که از اکسیژن رسانی به قرنیه پرهیز به عمل آید که خود عامل اصلی عفونت و رشد باکتری های چشمی است.”

وی چرت زدن به مدت ۲۰ دقیقه با لنز را بی ضرر می داند اما توصیه می کند اگر بیش از اندازه خواب آلوده هستید و چشمان تان نیز خشک شده، با اشک مصنوعی لنزها را خارج کرده و بقیه روز را نیز از عینک استفاده کنید. هرگز زمانی که چشمان تان خشک هستند، لنزها را بیرون نیاورید چرا که با این کار، به لایه فوقانی قرنیه آسیب وارد خواهید کرد. همواره با کمک اشک مصنوعی به خارج کردن لنزها از داخل چشمان تان مبادرت کنید.

سوالات رایج در مورد خوابیدن با لنز

خوابیدن با لنز خطرناک است؟

بله، مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد، زخم های قرینه، ۱۰ تا ۱۵ درصد در میان افرادی که با لنز می خوابند در مقایسه با سایرین افزایش می یابد.

چرا لنز در خواب باعث عفونت چشم می‌شود؟

خوابیدن با لنز مانع از اکسیژن رسانی به قرنیه می‌شود. این خود عامل اصلی عفونت و رشد باکتری های چشمی است.

چرت دن با لنز اشکال دارد؟

چرت زدن به مدت ۲۰ دقیقه با لنز بی ضرر است. اما توصیه می کنیم اگر بیش از اندازه خواب آلوده هستید و چشمان تان نیز خشک شده، با اشک مصنوعی لنزها را خارج کرده و بقیه روز را نیز از عینک استفاده کنید.

منبع: allaboutvision

کامنت بگذارید