خانه اخبار 5 ترفند برای حفظ سلامت چشم ها در تابستان

5 ترفند برای حفظ سلامت چشم ها در تابستان

نویسنده تیم لوناتو
سلامت چشم ها در تابستان

حفظ سلامت چشم ها در تابستان

حفظ سلامت چشم ها در تابستان بسیار مهم و حیاتی است. با اینکه تابستان بهترین فصل برای رفتن به تعطیلات و انجام ورزش‌های آبی است اما نباید خطرات این فصل برای سلامتی را نادیده گرفت. تقریبا همه می‌دانند که نور خورشید به رغم فوایدی که دارد، با پرتوهای فرابنفش خود می‌تواند به پوست انسان صدمات جدی و بعضا جبران‌ناپذیر وارد کند. این مساله در مورد چشم هم مصداق دارد. یعنی اشعه UV خورشید به طور کاملا نامحسوس به سلامتی چشم لطمه می‌زند و ممکن است فرد زمانی متوجه این امر شود که دیر شده باشد.

به همین خاطر، بسیار مهم است در این فصل جذاب، ترفندهای لازم برای حفظ سلامتی چشم‌ها را به کار بگیرید. لوناتو در ادامه مطلب به شما می‌آموزد چگونه این کار را انجام دهید.

حفظ سلامت چشم ها در برابر محرک‌های طبیعی

محرک‌های طبیعی شایع همچون پیچک سمی، نیش حشرات و باکتری‌های موجود در آب دریا و رودخانه‌ها می‌توانند صدمات جدی به چشم وارد کنند. هنگام گردش در جنگل یا دریا مراقب باشید با چنین محرک‌هایی مواجه نشوید.

درصورت تماس گیاهان سمی یا حشرات به هیچ عنوان دست‌های خود را به چشم نمالید زیرا این کار سبب انتقال آلرژن‌ها (مواد ایجادکننده حساسیت) به چشم می‌شوند و می‌تواند باعث بروز عفونت شود.

یا اگر قصد شنا در دریا را دارید پس از این کار حتما دست و چشم‌ها را با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.

خرید قطره چشم از فروشگاه آنلاین لوناتو

اگر در کنار ساحل شن وارد چشم شما شد، از مالش چشم‌های خود پرهیز کنید و آنها را با آب تمیز بشویید. خاراندن چشمی که شن در آن رفته می‌تواند موجب خراشیده شدن قرنیه توسط ذرات شن شود و زخم یا عفونت قرنیه را بدنبال داشته باشد.

 برای خارج کردن ذرات شن، چشم‌ها را باز نگه دارید و با ‏آب تمیز آنها را چندین بار شست‌وشو دهید. در صورت عدم دسترسی به آب پاکیزه، پلک بزنید و بگذارید ذرات شن توسط اشک از چشم خارج شوند. به هیچ عنوان برای خارج کردن جسم خارجی از چشم از دست آلوده استفاده نکنید.

‏اگر پس از شست‌وشوی چشم‌ها با آب مشکل بهبود پیدا نکرد و چشم‌ها دچار سوزش و قرمزی شدند حتما به پزشک مراجعه کنید.‏

حفظ سلامت چشم ها در تابستان

حفظ سلامت چشم ها در تابستان در برابر آسیب‌های ورزشی

خوب است بدانید بسیاری از مشکلاتی چشمی مربوط با ورزش، به واسطه توپ‌ها صورت می‌گیرند. ورزش‌ها و تفریحاتی همچون والیبال، بدمینتون، هفت سنگ، بیسبال و حتی پینتبال ‏با توپ انجام می‌شوند و خطراصابت توپ به چشم انسان را بدنبال دارند.

اگر در فضای باز و مثلا در کنار ساحل قصد دارید والیبال بازی کنید، توصیه می‌کنیم حتما عینک آفتابی به چشم بزنید؛ مخصوصا عینکی که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده باشد. این متریال در برابر ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد و در نتیجه می‌تواند از شدت ضربه‌های احتمالی به چشم جلوگیری کند.

عینک‌های ورزشی متنوعی در بازار موجود هستند که می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود، بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

حفظ سلامت چشم‌ها در تابستان با نوشیدن 8 لیوان آب در روز

تابستان فصل گرمی است و اغلب مردم با عرق کردن حجم زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهند. کم‌آبی بدن در تابستان علاوه بر خطرات مختلفی که برای بدن دارد، روی سلامت چشم‌ها نیز تاثیر منفی می‌گذارد. خشکی چشم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در تابستان است.شما می‌توانید با زیاد آب نوشیدن و این مشکل را برطرف و حتی درمان کنید.

برای این منظور توصیه می‌کنیم هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید و تا حد امکان انواع مختلف میوه و سبزیجات را به وعده‌های غذایی بیفزایید. میوه‌های همچون هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و سبزیحاتی همانند کاهو و کرفس حاوی مقادیر زیادی آب هستند.

هویج یکی از شناخته‌شده‌ترین خوراکی‌ها برای سلامت چشم‌هاست. هویج، بتاکاروتن موجود در خود را در بدن به ویتامین A تبدیل می‌کند و به این ترتیب چشم‌ها را تقویت می‌کند. از دیگر مواد مغذی برای حفظ سلامت چشم‌ها می‌توان به ویتامین E، ویتامین C، نیاسین، لوتئین و زیزانتین اشاره کرد.

حفظ سلامت چشم‌ها با آگاهی از زمان اوج تابش خورشید

بین ساعت‌های 10 صبح تا 2 بعدازظهردر فصل تابستان، خورشید در اوج تابش خود قرار دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود تا حد امکان در این بازه زمانی از خانه خارج نشوید یا در معرض مستقیم تابش خورشید قرار نداشته باشید. در کنار ضدآفتاب، حتما از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار استفاده کنید تا مطمئن شوید کمترین میزان پرتوهای فرابنفش به چشم می‌رسند.

اشعه‌های UV خورشید اگر فیلتر نشوند می‌توانند درد شدید و مشکلات زیادی را برای چشم رقم بزنند. فتوکراتیتیس اصطلاح پزشکی برای آفتاب سوختگی چشم است که به واسطه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پرتوهای فرابنفش رخ می‌دهد.

آسیب ناشی از آفتاب سوختگی چشم ممکن است به دو صورت زیر ظاهر شود:

  • ناخنک (Pterygium): شامل یک توده صورتی یا قرمز روی بخش سفید چشم می‌شود. این شرایط به نام «چشم موج سوار» نیز شناخته می‌شود.
  • پینگوکولا (Pinguecula): موجب برجستگی زرد رنگ روی سطح چشم می‌شود.

چشم‌های آسیب دیده به واسطه مواجهه طولانی مدت با پرتوهای فرابنفش خورشید می‌توانند ظاهری کدر و تغییر رنگ داده داشته باشند و باگذشت زمان، ممکن است آب مروارید شکل بگیرد.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

در موارد خفیف آفتاب سوختگی چشم، فرد ممکن است متوجه هیچ عارضه جانبی نشود. در موارد شدید، علائم ممکن است بین سه تا 12 ساعت پس از مواجهه ظاهر شوند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خون گرفتگی چشم‌ها
  • حساسیت به نور
  • اشک‌ریزش
  • درد
  • تاری دید
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم

اگر با هر یک از این علائم مواجه هستید، ممکن است با آفتاب سوختگی چشم مواجه باشد. بهترین اقدام خارج کردن لنزهای تماسی در صورت امکان، استفاده از قطره‌های چشم آبرسان و مراجعه به پزشک است.

حفظ سلامت چشم ها در تابستان با استفاده از عینک آفتابی اصل

تابستان زمان حکمرانی خورشید است. خورشیدی که نورش فواید زیادی برای زندگی بشر دارد، برخی پرتوهایش می‌تواند آسیب‌رسان باشند. از جمله اشعه‌های فرابنفش که علاوه برپوست برای چشم هم مضر هستند. به همین خاطر است که اغلب متخصص‌های چشم‌پزشکی اصرار دارند که در این فصل حتما عینک آفتابی اصل به چشم بزنید. این عینک‌ها می‌توانند تا 100 درصد از ورود اشعه UV به چشم محافظت کنند.

خوب است بدانید، آب حدود 10 درصد و شن‌های ساحل حدود 15 درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید را بازتاب می‌دهند.

هنگام خرید عینک آفتابی اصل موارد زیر را حتما مدنظر داشته باشید:

  • محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش (UV): عینک آفتابی باید ۹۸ تا ۱۰۰ درصد محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش داشته باشد.
  • فریم مناسب: عینک‌های آفتابی بزرگ که چشم‌ها را به طور کامل پوشش می‌دهند از رسیدن نور خورشید به چشم‌ها از هر طرف پیشگیری می‌کنند. فریم مناسب می‌تواند به محافظت از چشم‌ها و پوست حساس اطراف آنها کمک کند.
  • رنگ عدسی عینک: رنگ خاکستری بهترین گزینه برای آفتاب شدید و فعالیت‌های روزانه است. رنگ کهربایی برای ماهی‌گیری، رنگ زرد برای نور کم و سایه و رنگ سبز برای ورزش‌هایی دارای عمق میدان مانند گلف و تنیس مناسب هستند.
  • پلاریزه بودن عدسی عینک: پلاریزه بودن به واسطه کاهش نور روشن فشار وارده بر چشم را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و برای رانندگی، شنا و ماهیگیری گزینه بسیار خوبی است.

سوالات مربوط به حفظ سلامت چشم ها در تابستان

گیاهان سمی چه خطری برای چشم‌ها دارند؟

درصورت تماس گیاهان سمی یا حشرات به هیچ عنوان دست‌های خود را به چشم نمالید زیرا این کار سبب انتقال آلرژن‌ها (مواد ایجادکننده حساسیت) به چشم می‌شوند و می‌تواند باعث بروز عفونت شود.

اگر شن ساحل داخل چشم برود باید چگونه آن را خارج کنیم؟

برای خارج کردن ذرات شن، چشم‌ها را باز نگه دارید و با ‏آب تمیز آنها را چندین بار شست‌وشو دهید. در صورت عدم دسترسی به آب پاکیزه، پلک بزنید و بگذارید ذرات شن توسط اشک از چشم خارج شوند. به هیچ عنوان برای خارج کردن جسم خارجی از چشم از دست آلوده استفاده نکنید.

کدام رنگ عدسی عینک برای تابستان بهتر است؟

رنگ خاکستری بهترین گزینه برای آفتاب شدید و فعالیت‌های روزانه است.

Related Articles

کامنت بگذارید