خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم حساسیت چشم در پاییز چه نشانه‌هایی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

حساسیت چشم در پاییز چه نشانه‌هایی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

نویسنده فروغ بیداری
حساسیت چشم در پاییز

حساسیت چشم در پاییز

حساسیت چشم در پاییز شامل قرمزی، خارش، ورم چشم‌ها و اشک‌ریزش است. این بیماری بسیار شایع است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آلرژی‌‎های مختلف چشم رنج می‌برند.

بر اساس آمار، درصد ابتلای کودکان به حساسیت‌های چشمی بیشتر از بزرگسالان است.

بد نیست بدانید در برخی موارد، حساسیت چشم به بیماری‌هایی همچون ورم ملتحمه یا عفونت‌های چشم منجر می‌شوند. اگر احساس می‌کنید در فصل پاییز چشمانتان آلرژی پیدا می‌کند توصیه می‌کنم ادامه مطلب را بخوانید و با نشانه‌های حساسیت‌های چشمی و روش‌های درمانی آنها آشنا شوید.

حساسیت چشم در پاییز
رایج‌ترین آلرژن‌های چشم: گرده گیاهان / حیوانات / کپک

عوامل ایجاد کننده حساسیت چشم

بسیاری از مواد بی‌ضرر در طبیعت یا محل زندگی انسان‌ها می‌توانند عامل ایجاد حساسیت در بدن آنها شوند. اما رایج‌ترین عوامل ایجاد کننده آلرژی چشم در انسان، گرده گیاهان و درختان، گرد و غبار و موی حیوانات است.

حساسیت همچنین ممکن است در نتیجه استفاده از وسایل آرایشی یا حتی قطره‌های چشم و اشک‌های مصنوعی هم ایجاد شود. برخی از قطره‌های چشمی که مخصوص خشکی چشم هستند دارای مواد نگهدارنده هستند از این رو در افرادی که بدن حساسی دارند می‌توانند مشکلاتی به وجود بیاورند.

حساسیت غذایی و حساسیت به نیش حشرات نیز می‌توانند حالت عادی چشم را دستخوش تغییر کنند.

معاینه در محل

روش‌های پیشگیری و درمان حساسیت چشم در پاییز

برای درمان حساسیت‌های چشمی همچون خارش، اشک‌ریزش و قرمزی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

از آلرژن‌ها دوری کنید

بهترین و ساده‌ترین روش برای پیشگیری از حساسیت چشم‌ها این است که این عضو از بدن را از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا دور نگه دارید.

به طور مثال، روزهایی که گرده گیاهان در هوا زیاد است بیرون نروید. یا روزهایی که بادهای شدید می‌وزد تا حد امکان در خانه بمانید.

توصیه ما این است در روزهای پاییز تا حد امکان از لنزهای یک‌بار مصرف استفاده کنید. به این ترتیب اگر گرد و غباری وارد چشم شده و به لنز بچسبد، خیلی راحت می‌توانید آن را دور بیندازید و از بروز عفونت و هر گونه بیماری پیشگیری کنید.

البته اگر حساسیت خیلی چشم‌هایتان را اذیت می‌کند، بهتر است به‌طور کلی لنز در چشم نگذارید تا نشانه‌های آلرژی از بین بروند. همچنین از عینک‌های فتوکرومیک استفاده کنید تا حساسیت‌های مربوط به نور را کم کنید و چشم را از آلرژن‌های موجود در هوا مصون نگه دارید.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

حساسیت چشم در پاییز

از قطره‌های چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید

از آنجا که حساسیت چشمی بسیار رایج است و در میان عموم مردم شیوع دارد، قطره‌های مخصوصی نیز تولید و عرضه می‌شوند که در ساخت آنها از هیچ‌گونه مواد نگهدارنده‌ای استفاده نشده است. این قطره‌های چشمی مخصوص برطرف کردن قرمزی، خارش و اشک‌ریزش هستند.

اگر حساسیت چشم خفیفی داشته باشید با همین قطره‌ها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و به دارو یا ویزیت دکتر نیازی نخواهید داشت.

خرید قطره چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

داروهای تجویز پزشک

اگر حساسیت چشم به‌حدی است که با قطره برطرف نمی‌شود حتما نزد پزشک متخصص بروید تا داروی مخصوص یا قطره‌ قوی‌تری برایتان تجویز کند. از جمله قطره‌های چشمی که بدون مشورت و تجویز پزشک نباید مصرف کنید شامل موارد زیر هستند:

آنتی‌هیستامین‌ها: یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در برابر حساسیت‌ها، ترشح هیستامین است؛ ماده‌ای که موجب گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه این رگ‌ها به طور غیر طبیعی تراوش پذیر می‌شوند.
نشانه‌های هیستامین شامل آبریزش بینی و خارش و اشک‌ریزش چشم است.
آنتی‌هیستامین‌ها واکنش‌های آلرژیک را از بین می‌برند. برای این کار، از ورود هیستامین به سلول‌های بدن پیشگیری می‌کنند و راه آنها به رگ‌های خونی را مسدود می‌کنند.

حساسیت چشم در پاییز

ضد احتقان
داروی ضد احتقان برای باز کردن گرفتگی سینه و بینی استفاده می‌شود. این دارو همچنین موجب تنگ شدن مویرگ‌های چشم نیز می‌شود. مشهورترین نمونه‌های ضد احتقان در بازار فنیل افرین و pseudoephedrine است.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب
این قطره‌های چشمی برای کاهش میزان التهاب و تورم پلک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درمان ورم ملتحمه فصلی نیز بسیار کاربرد دارد.

استروئیدها
قطره‌های کورتیکواستروئید نیز گاهی اوقات برای از بین بردن نشانه‌های حساسیت چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما استفاده طولانی‌مدت این قطره خطراتی همچون فشار بالای چشم، آب مروارید و آب سیاه را بدنبال خواهد داشت. به همین خاطر فقط برای مصرف کوتاه مدت تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان حساسیت چشم

تست حساسیت چشم در خانه

اگر مشکوک هستید که دچار حساسیت فصلی چشم شده‌اید، توصیه می‌کنیم تست زیر را پاسخ دهید. اگر پاسختان به بیشتر سوالات «بله» بود، احتمال اینکه آلرژی چشمی داشته باشید زیاد است.

  • آیا در خانواده کسی سابقه حساسیت چشم دارد؟
  • آیا در پاییز یا روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، چشم‌هایتان خارش می‌گیرد؟
  • آیا سابقه ورم ملتحمه دارید؟
  • آیا برای سرفه یا عطسه‌های زیاد مجبورید آنتی‌هیستامین مصرف کنید؟
  • وقتی بیرون از خانه هستید چشم‌هایتان قرمز است و می‌خارد؟
  • آیا وقتی برخی از وسایل آرایشی یا عطر را استفاده می‌کنید، از چشم‌هایتان اشک می‌آید؟

به طور کلی برای اطمینان از اینکه حساسیت چشمی دارید یا خیر بهتر است به متخصص چشم مراجعه کنید.

سوالات رایج در مورد حساسیت چشم در پاییز

برای پیشگیری از خشکی چشم در پاییز چه کار کنیم؟

هوای پاییز سرد و خشک است و در نتیجه سطح چشم‌ها را نیز همانند پوست خشک می‌کند. از مشکلات چشم در این هوا می‌توان به خشکی چشم، سوزش و اشک‌ریزش اشاره کرد. برای اینکه چشم‌ها را در برابر این خشکی محافظت کنید، بهتر است در روزهای سرد سال از معجزه‌ی قطره‌های چشمی یا اشک‌های مصنوعی کمک بگیرید. ترجیحا در روزهای پاییزی از قرار گرفتن مستقیم در معرض باد سشوار هم خودداری کنید زیرا این وسیله به خشک‌تر شدن چشم‌ها دامن می‌زند.

روش درمان عفونت قرنیه چیست؟

عفونت‌های خفیف قرنیه را با قطره‌های آنتی‌بیوتیک چشمی درمان می‌کنند. اگر عفونت شدید باشد از داروهای ضد باکتری، ضد قارچی یا قطره‌های استروئیدی (کورتونی) برای کاهش التهاب استفاده می‌شود.

مشکلات چشم در فصل پاییز چیست؟

سوزش، قرمزی چشم، اشک‌ریزش از جمله مواردی است که ممکن است در آب‌وهوای سرد پاییزی بیشتر از دو فصل اول سال با آن مواجه شوید. خشکی چشم هم در پاییز بیشتر می‌شود و مشکلاتی را برای برخی از مردم ایجاد می‌کند.

حساسیت چشم چیست؟

حساسیت زمانی پدیدار می‌شود که سیستم بدن به اشتباه در برابر ماده‌ای به نام آلرژن به دفاع از خود می‌پردازد. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس واکنش دفاعی دارد اما در مواردی که آلرژی ایجاد می‌شود، هر زمان که ماده حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به دفاع می‌کند. این دفاع به چه صورت است؟ با ترشح هیستامین. هیستامین به سلول‌ها می چسبد و سبب تورم و خروج مایعات می‌شود. این امر موجب خارش چشم و اشک‌ریزش می‌شود. با کمک داروهای آنتی‌هستامین‌ می‌توان حساسیت را درمان کرد.

Related Articles

کامنت بگذارید