خانه حساسیت چشم به مواد آرایشی؛ از ریمل و سایه تا لاک ناخن

حساسیت چشم به مواد آرایشی؛ از ریمل و سایه تا لاک ناخن

نویسنده تیم لوناتو
حساسیت چشم به مواد آرایشی

حساسیت چشم به مواد آرایشی

حساسیت چشم به مواد آرایشی ممکن است با نشانه‌های خارش چشم، قرمزی چشم، حساسیت به نور، احساس وجود جسم خارجی در چشم، التهاب پلک یا اشک‌ریزش همراه باشد. البته قرار نیست همه این حساسیت‌ها با هم بروز کنند. اینها علائم عمومی آلرزی چشم هستند که حتی آلودگی هوا هم می‌تواند آن را به وجود بیاورد.

در این راستا در ادامه قصد داریم برخی از حساسیت‌های چشم به مواد آرایشی را به شما معرفی کنیم. با لوناتو همراه باشید.

دلایل حساسیت چشم به مواد آرایشی

به طور طبیعی باکتری‌هایی در مژه‌های چشم وجود دارند. موقع آرایش چشم، این باکتری‌ها به مواد آرایشی منتقل می‌شوند و در آنجا تجمع می‌کنند. این امر به افزایش احتمال بروز عفونت یا آلرژی چشمی منجر می‌شود.

برای پیشگیری از بروز حساسیت‌ها و عفونت‌های چشمی باید در استفاده از لوازم آرایشی چشم ملاحظات خاصی انجام داد.

مثلا اگر هر سه تا 4 ماه یک بار لوازم آرایشی چشمی را عوض کنید احتمال بروز هرگونه عفونت یا حساسیت بسیار کم می‌شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت‌های ویروسی همچون ترشحات و تورم پلک باید معاینات چشمی انجام شود. همچنین، در صورت بروز هرگونه تحریک و خارش مکرر باید استفاده از لوازم آرایشی متوقف شود.

حساسیت چشم به لاک ناخن

مواد موجود در لاک ناخن نه‌ تنها برای ناخن شخص بلکه برای صورت و پلک چشم نیز ایجاد حساسیت می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل ایجاد حساسیت پلک چشم است.

اینکه اعلام می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل حساسیت پلک چشم است، به علت ارتباط میان دست و چشم است؛ چراکه کشیدن دست همراه با ناخن‌های لاک‌زده بر روی چشم و پلک منجر به حساسیت پلکی می‌شود.

البته کیفیت مواد موجود در لاک بر میزان عارضه‌های پوستی و چشمی موثر است؛ هرچه میزان کیفیت مواد به‌کار رفته در تهیه لاک بهتر باشد، کمتر شاهد عارضه‌های پلکی و پوستی خواهیم بود.

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

حساسیت چشم به لنز تماسی

باید بدانید که حساسیت ناشی از لنز تماسی به صورت قرمزی و خارش چشم و ایجاد ترشحات فراوان و غلیظ نمایان می‌شود. موثرترین درمان این نوع حساسیت عدم استفاده از لنز تماسی است.

از آنجا که هر جسم خارجی که دایما با ملتحمه و سطح داخلی پلک در تماس باشد، می‌تواند باعث بروز حساسیت شود، بنابراین، سوبات پروتئینی ایجاد شده بر روی لنز و محلول‌های تمیز کننده لنز (به خصوص مواد نگهدارنده موجود در محلول) می‌تواند موجب ایجاد حساسیت در چشم فرد شود.

همچنین به گفته‌ی متخصصان، با لنز تماسی احتمال ایجاد حساسیت چشم را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

اغلب قرمزی و خارش چشم که در نتیجه حساسیت به لنز ایجاد می‌شوند، چند روز تا چند هفته پس از توقف استفاده از لنز بهبود می‌یابد، اما برطرف شدن برجستگی‌های پشت پلک (پاپیلاها) ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

در صورتی که فرد نتواند از عینک یا روش‌های دیگر برای اصلاح دید استفاده کند و ناچار به استفاده از لنز باشد تغییر نوع لنز، تمیز کردن مکرر لنز و شستشوی کامل رسوبات پروتئینی، سپس آب کشی دقیق با آب مقطر می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند. همچنین استفاده از لنزهایی که به صورت روزانه تعویض می‌شوند نیز راهکار مناسبی برای این امر است.

حساسیت چشم به مواد آرایشی

معرفی دیگر حساسیت‌های شایع چشم

حساسیت چشم به نور

حساسیت چشم به نور یا (اتوفوبیا) یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی است که باید به آن توجه کرد و عدم توجه به درمان این عارضه باعث تشدید آن می‌شود.

این عارضه با علائمی همانند تنگ کردن شکاف پلکی یا بروز اشک، سوزش یا خارش در برابر نور ظاهر می‌شود که می‌تواند از برخی بیماری‌ها و التهابات چشمی باشد. البته ممکن است در قالب سردردهای میگرنی هم ظاهر شود.

حساسیت به نور همچنین یکی از پیامدهای استفاده نادرست از لنزهای تماسی و یا قرار گرفتن طولانی در برابر نور خورشید است. افرادی که عمل‌های جراحی (اصلاح عیوب انکساری چشم مثل : لیزیک ،‌لازک) داشته‌اند نیز ممکن است دچار این حساسیت شوند.

استفاده از فیلترهای نوری با رنگ‌های مختلف به ویژه رنگ صورتی همراه با تصحیح اپتیکی عیوب انکساری از بهترین روش‌های مراقبتی در برابر نور خورشید به شمار می‌روند.

همچنین استفاده از کلاه‌های لبه‌دار،‌ عینک‌های آفتابی استاندارد و یا عدسی‌های فتوکرومیک که عبور پرتوهای مضر فرابنفش را مسدود می‌سازند نیز در کاهش حساسیت به نور موثر هستند.

باید بدانید، میزان حساسیت به نور در افراد گوناگون و در فصول مختلف نیز متغیر است.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

ورم ملتحمه و خارش چشم: حساسیت به گرده گل‌ها و گیاهان 

حساسیت چشم به مواد آرایشی

یکی از شایع‌ترین شکل حساسیت چشمی ورم ملتحمه است. این نوع از حساسیت چشمی معمولا با آب‌ریزش از بینی همراه است. خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها و تورم پلک و ملتحمه همراه با آب‌ریزش می‌تواند از علل این بیماری باشد. معمولا این علائم وقتی بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد با شدت بیشتری همراه است.

این بیماری اغلب در اثر حساسیت به گرده گل‌ها و گیاهان ایجاد می‌شود، به همین علت در فصل بهار و تابستان شایع‌تر است.

البته ممکن است علائم حساسیت چشم به مواد آرایشی هم باشد.

گاهی اوقات مصرف برخی مواد غذایی حساسیت‌زا همانند  بادمجان، برخی از ادویه‌ها، تخم‌مرغ، آجیل، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، شیر و ماهی ممکن است باعث بدتر شدن علائم پوستی و چشمی این بیماری شود. در این حالت حذف این مواد از رژیم غذایی به کنترل بیماری کمک می‌کند.

همچنین مواد حساسیت‌زای موجود در هوا مثل گردوخاک، کپک‌ها، مو و پرز حیوانات نیز می‌تواند باعث شدیدتر شدن علائم خارض چشم و ورم ملتحمه در افراد مبتلا شود.

خارش چشم قرنیه را نیز درگیر می‌کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب‌هایی در این ناحیه شود.

خرید قطره چشم از فروشگاه آنلاین لوناتو

جهت پیشگیری از بروز این علائم می‌توان از قطره‌ها و داروهای مخصوص استفاده کرد. برای تشخیص و درمان مناسب و به‌موقع، توصیه می‌شود قبل از اوج گرفتن بیماری به پزشک متخصص مراجعه شود.

سوالات رایج در مورد حساسیت چشم به مواد آرایشی

نشانه‌های حساسیت چشم به مواد آرایشی چیست؟

خارش چشم، قرمزی چشم، حساسیت به نور، احساس وجود جسم خارجی در چشم، التهاب پلک یا اشک‌ریزش نشانه‌های آلرژیچشم هستند.

نشانه‌های حساسیت چشم به ریمل چیست؟

التهاب چشم و ورم ممکن است در اثر استفاده از ریمل به وجود بیاید، ورم چشم یک واکنش آلرژیک است که در واکنش به آلرژن ها و موادی که با پوست برخورد دارند، اتفاق می افتد، ورم گوشه داخلی چشم نیز به دلیل ریختن ذرات ریمل در داخل چشم ایجاد می شود.

رایج‌ترین مواد حساسیت‌زا در وسایل آرایشی چیست؟

آلرژنهای رایج در مواد آرایشی شامل نیکل، اکسید آهن و تشکیل دهنده های موجود در مواد نگهدارنده و رایحه ها است.

کامنت بگذارید