خانه راهنمای تنظیم فریم عینک در خانه بدون نیاز به وسیله خاصی

راهنمای تنظیم فریم عینک در خانه بدون نیاز به وسیله خاصی

نویسنده فروغ بیداری
تنظیم فریم عینک

تنظیم فریم عینک طبی

تنظیم فریم عینک برای کسانی که تازه عینکی شده‌اند شاید به نظر سخت باشد. اما اصلا این طور نیست و خودتان در خانه می‌توانید خیلی راحت عینک را متناسب صورت خود تنظیم کنید.

افراد عینکی به خوبی با مشکلاتی که قرار است در پایین اشاره کنیم آشنا هستند؛ از لیز خوردن عینک طبی از روی بینی گرفته تا تنگ بودن دسته و اذیت شدن پشت گوش.

به همین خاطر، لوناتو تصمیم گرفته تا چند مشکل رایج در بین افراد عینکی را برشمرده و راهکارهای رفع آنها را به شما عزیزان آموزش دهد. ترفندهای زیر به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارد و هر فردی با هر تخصصی می‌تواند در خانه آن را انجام دهد. تنها چیزی که لازم دارید آب داغ است.

برای آشنایی با این روش‌ها در ادامه با لوناتو همراه باشید.

مشکل یک: پایین آمدن عینک از روی بینی / سر خوردن عینک

تنظیم عینک

فریم‌ پلاستیکی / کائوچو

  • فریم عینک را 30 ثانیه زیر آب داغ نگهدارید تا نرم شود.
  • دسته و پل عینک را به سمت داخل فشار دهید.
  • عینک سفت و تنگ می‌شود و دیگر از صورت سر نخواهد خورد.

فریم‌ فلزی

  • با انگشتان شست، پدهای عینک را به داخل و به سمت هم فشار دهید تا فاصله آنها از هم کم شود.
  • در این حالت پد در همان حالت تنظیم می‌شود و از بینی پایین نمی‌آید.

مشکل دو: درد گرفتن بینی به خاطر پل عینک

تنظیم فریم عینک

فریم‌ پلاستیکی / کائوچو

  • با کمک انگشتان شست دست، پدهای عینک را به سمت بیرون فشار دهید تا از هم فاصله بگیرند و دور شوند.
  • به این ترتیب عینک بهتر روی بینی می‌نشیند و آن را اذیت نمی‌کند.

فریم‌ فلزی

  • فریم عینک را 30 ثانیه زیر آب داغ نگهدارید تا نرم شود.
  • دسته و پل عینک را به سمت بیرون فشار دهید تا پل عینک گشاد شود.
  • گشاد شدن پل عینک باعث می‌شود تا پدهای عینک به بینی فشار وارد نکنند.

مشکل سه: بالا یا پایین بودن لنز عینک‌ها نسبت به هم

وقتی لنز سمت چپ بالاتر از عدسی سمت راست است، برای تنظیم فریم عینک دسته سمت راست را با فشار به بالا بکشید تا عینک صاف و متناسب شود.

همین کار را با سمت دیگر تکرار کنید. یعنی دسته سمت چپ را بالا بکشید تا عدسی سمت راست درست در مقابل عدسی چپ قرار بگیرد.

مشکل چهار: دور بودن عدسی‌های عینک از هم

اگر عدسی سمت چپ بیرون‌تر از حالت نرمال قرار دارد، می‌توانید با کمی فشار و حرارت، دسته سمت چپ را به سمت داخل فشار دهید. یا برعکس، دسته سمت راست را به بیرون بکشید تا با هم برابر شوند و عینک صاف روی صورت قرار بگیرد.

به‌طور کلی، برای تنظیم فریم عینک هر طرف از عینک که گشادتر بود را با کشیدن طرف دیگر به بیرون یا فشار دادن همان جهت می‌توانید تعمیر کنید.

باید توجه داشته باشید که برخی از فریم‌های عینک ثابت و غیرقابل تغییر هستند از جمله می‌توان به جنس‌های تیتانیوم، آلومینیوم یا پلاستیک حافظه‌دار اشاره کرد. اما مثلا استیل ضدزنگ یا پلاستیک با کمی حرارت انعطاف‌پذیر می‌شوند و می‌توان آنها را با توجه به نیاز خود تغییر حالت داده و روی صورت تنظیم کرد.

بیشتر بخوانید: مواد مناسب برای تمیز کردن شیشه عینک طبی و آفتابی چیست؟

مشکل پنج: گم شدن پیچ عینک

تنظیم فریم عینک

هنگامی که پیچ عینکتان را گم می‌کنید، برای اینکه به طور موقت آن را تعمیر کنید می‌توانید از خلال دندان به جای پیچ بهره بگیرید. خلال دندان را در محل اتصال قرار داده و بخش اضافی آن را شکسته و دور بیندازید.

توصیه‌هایی برای نگهداری از عینک

بهترین پارچه برای پاک کردن شیشه‌های عینک، انواع میکروفایبری است زیرا روی لنز خراش ایجاد نمی‌کند. هیچ‌وقت عینک را با گوشه لباس یا آستین پاک نکنید زیرا خراش‌هایی که ایجاد می‌شوند به مرور زمان سبب بالا رفتن نمره چشم خواهند شد.

هرگز از محلول‌های شوینده که حاوی الکل، سرکه یا آمونیاک هستند یا سفید‌کننده‌ها برای شستن عدسی عینک استفاده نکنید. مایع ظرفشویی گزینه ایمن‌تری است.

عینک طبی یا آفتابی خود را روی موها و بالای سرتان نگذارید زیرا این کار باعث تغییر حالت فریم عینک شده و به مرور شکل اصلی خود را از دست می‌دهد.

سوالات رایج در مورد تنظیم فریم عینک طبی

وقتی عینک از روی صورت سر می‌خورد باید چگونه آن را درست کنیم؟

برای این منظور کافیست دسته‌های عینک را به سمت داخل به طرف هم فشار دهید و سپس آن را استفاده کنید. همچنین می‌توانید با سشوار کمی آن را حرارت دهید و بلافاصله دسته‌ها را به سمت داخل فرم دهید تا در جای خود ثابت و تنگ‌تر شوند.

چه کار کنیم که عینک روی بینی پایین نرود؟

با استفاده از انگشت اشاره و انگشت شست، پد بینی عینک را به سمت داخل فشار دهید تا زمانی که مطمئن شوید که عینک روی بینی ثابت می‌ماند.

چرا پد عینک طبی روی بینی فشار وارد می‌کند؟

به این خاطر که احتمالا فریم عینک برای صورت شما تنگ است. برای برطرف کردن این مشکل، با استفاده از انگشت اشاره و شست دست، پدهای بینی عینک را از هم دور کنید. تا زمانی فشار دهید که پد به اندازه کافی شل و راحت شود.

با سشوار می‌توان کج بودن فریم عینک را درست کرد؟

بله. وقتی یکی از عدسی‌ها بالاتر از دیگری قرار دارد، اول باید فریم عینک را کمی با سشوار حرارت دهید. سپس با دست، عدسی‌ای که بالاتر است را به سمت پایین شکل دهید تا موازی عدسی دوم قرار بگیرد. بهتر است فشار را به محل اتصال دسته به فریم یا انتهای دسته وارد کنید که مشکلی برای فریم به وجود نیاید.

کامنت بگذارید