خانه چگونه در خانه شیشه عینک آفتابی را عوض کنیم؟

چگونه در خانه شیشه عینک آفتابی را عوض کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
تعویض شیشه عینک آفتابی

تعویض شیشه عینک آفتابی

تعویض شیشه عینک آفتابی شاید یک کار تخصصی به نظر برسد که باید حتما توسط کارشناس انجام شود. شاید در برخی موارد، مثل تعویض شیشه عینک‌های طبی آفتابی واقعا به متخصص نیاز باشد. اما برای عینک‌های آفتابی معمولی می‌توانید خودتان در خانه هم این کار را انجام دهید. فقط باید حتما اصول روش صحیح انجامش را بدانید؛ که ما در زیر برایتان توضیح داده‌ایم.

تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید.

چگونه در خانه شیشه عینک آفتابی را عوض کنیم؟

وقتی سال‌ها از یک عینک آفتابی استفاده کنید، ممکن است روی شیشه (عدسی) آن خراش‌های ریز و درشتی ایجاد شود. به همین خاطر، با عوض کردن شیشه‌های عینک می‌توانید حیاتی دوباره به آن ببخشید. حتی برای جیبتان هم بهتر است، زیرا لازم نیست برای خرید یک عینک آفتابی جدید پول زیادی هزینه کنید.

1- انتخاب درست استایل و مشخصات عینک آفتابی

عوض کردم عدسی عینک

جنس عدسی عینک

برای محافظت از چشم‌ها و 100 درصد ضد UV بودن، بهتر است عدسی‌های پلاستیکی از جنس پلی‌کربنات انتخاب کنید. شیشه عینک از جنس پلی‌کربنات بسیار سبک، با دوام و مقاوم است. به همین خاطر، با خیال راحت می‌توانید عینک دودی خود را همیشه و هر جا استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که عدسی پلی‌کربناتی عینک آفتابی، در برابر خراشیدگی خیلی مقاوم نیست. بنابراین موقع خرید حتما از فروشنده بخواهید تا یک لایه پوشش ضد خراش روی آن بزند.

پلی‌کربنات رایج‌ترین پلاستیکی است که بیشتر برندهای مشهور در ساخت عینک‌های آفتابی باکیفیت خود از آنها استفاده می‌کنند.

تعویض شیشه عینک آفتابی : ضد خش بودن شیشه

ضد خش بودن شیشه عینک آفتابی

حتما موقع انتخاب عدسی عینک به ضد خش بودن شیشه آن توجه داشته باشید. اگر عدسی انتخابی شما این ویژگی را نداشت، از فروشنده بخواهید تا یک لایه پوشش ضد خش روی عدسی‌های عینک اضافه کند.

این را بدانید که پوشش ضد خش به هیچ وجه دیده نمی‌شود و روی دید شما از پشت عینک تاثیری نخواهد داشت. اما به بیشتر شدن عمر عدسی عینک کمک زیادی می‌کند.

تعویض شیشه عینک آفتابی

ضد UV بودن عدسی شیشه‌ای عینک

هنگام خرید عینک آفتابی به این توجه داشته باشید که عدسی عینک ضد UV و ضد خراش باشد. عدسی‌های شیشه‌ای بسیار شکننده و حساس هستند. در نتیجه برای عینک آفتابی اصلا گزینه خوبی به‌شمار نمی‌روند. همچنین، کمتر از عدسی‌های پلاستیکی ضد یو وی هستند. با اینکه کمتر از شیشه‌های پلاستیکی خراش برمی‌دارند اما به طور کلی گزینه خوبی برای عینک دودی نیستند.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای خرید عدسی عینک دودی ترجیحا سراغ مدل‌های شیشه‌ای نروید.

لنزهای پلاریزه

وقتی قصد تعویض شیشه عینک آفتابی را دارید بهتر است سراغ عدسی‌های پلاریزه بروید. مزیت این لنزها این است که نور شدید آفتاب را جذب می‌کنند و در نتیجه از بازتاب و درخشش شدید نور می‌کاهند.

این ویژگی برای کسانی خیلی مناسب است که ساعات طولانی در طول روز عینک آفتابی استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که مثلا لنزهای آینه‌ای شاید مقداری از نور خورشید را بازتاب دهند و مانع ورود آنها به چشم شوند، اما نمی‌توانند از میزان همه نورهای تابشی بکاهند. در نتیجه، عدسی‌های آینه‌ای را به عدسی‌های پلاریزه ترجیح ندهید.

شیشه‌های رنگی برای زیبایی

هنگام تعویض شیشه عینک آفتابی به این توجه داشته باشید که لنزهای رنگی فقط جنبه زیبایی دارند و ویژگی‌های خاصی برایشان تعریف نشده است. اما اگر دوست دارید یک عینک دودی شیک داشته باشید، عدسی‌های رنگی انتخاب کنید.

البته، حواستان باشد که اگر عینک آفتابی را برای رانندگی می‌خواهید، فقط عدسی‌های سبز یا دودی انتخاب کنید. این رنگ‌ها کمترین تحریف رنگ را دارند و در نتیجه خطری شما را تهدید نخواهد کرد. اما مثلا عدسی‌های زرد یا قهوه‌ای باعث می‌شوند تا رنگ‌های طبیعی متفاوت به نظر برسند و این مساله در رانندگی چندان مناسب نیست.

2- سفارش عدسی‌های جدید برای عینک آفتابی

شماره مدل عدسی عینک را چک کنید

پیش از تعویض شیشه عینک آفتابی حتما باید شماره مدل عدسی را چک کنید. این شماره اغلب روی دسته عینک درج شده است و به انتخاب صحیح شما کمک می‌کند.

شماره مدل متشکل از اعداد و حروف است. به طور مثال، ممکن است به شکل “SR 4550” یا “6051-HJ” باشد.

کد رنگ عدسی عینک را چک کنید

پیش از تعویض شیشه عینک آفتابی حتما کد رنگ عدسی عینک را چک کنید. این کد یک عدد یک یا دو رقمی است و در کنار شماره مدل روی دسته‌ی عینک درج می‌شود. اگر عدد یک رقمی باشد، آن عدد نشان‌دهنده‌ی رنگ فریم است. اما اگر دو رقمی باشد، یکی از عددها برای رنگ فریم و عدد دیگر برای رنگ عدسی عینک است. به طور مثال، ممکن است شاهد کد رنگ مثل “004” یا کد رنگ شبیه “402/14” باشید؛ که عدد آخر به رنگ عدسی عینک مربوط است.

کد رنگ عدسی تقریبا همیشه روی یکی از دسته‌های عینک و در کنار شماره مدل عینک آفتابی درج می‌شود.

تعویض شیشه عینک آفتابی

اندازه عدسی لنز را پیدا کنید

پیش از عوض کردن شیشه عینک آفتابی باید بدانید که اندازه عدسی چقدر است. این اندازه معمولا در مقیاس میلی‌متر یا سانتی‌متر نوشته می‌شود. این اعداد روی لبه دسته عینک درج شده است و شامل 2 عدد است: پهنای عدسی‌های عینک و سپس، طول دسته.

عرض لنز آن اندازه‌ای است که شما برای خرید یک عدسی جدید به آن نیاز دارید.

تعویض شیشه عینک آفتابی

عدسی جدید عینک را آنلاین سفارش دهید

پس از تعیین شماره مدل، کد رنگ و اندازه لنز، آن را به صورت آنلاین سفارش دهید.

3- تعویض پیچ‌های عدسی عینک آفتابی

پیچ‌های عینک را باز کنید

پس از طی مراحل بالا، اولین کار برای تعویض شیشه عینک آفتابی باز کردن پیچ‌هاست. عینک آفتابی خود را روی یک سطح نرم و صاف بگذارید و با پیچ‌گوشتی ریز، پیچ‌های آن را باز کنید. سپس شیشه‌های عینک را در بیاورید.

تعویض شیشه عینک آفتابی

شیشه جدید را در محل مناسب بگذارید

شیشه‌های جدید عینک را خیلی با دقت در جهت مناسب درون فریم عینک بگذارید. مطمئن شوید که لنز به درستی درون فریم جای گرفته و جایی از آن باز نمانده است.

پیچ‌ها را ببندید

پس از اطمینان از تناسب شیشه‌های عینک و جا افتادن آنها درون فریم، پیچ‌ها را سر جایشان بگذارید و با کمک پیچ‌گوشتی آنها را سفت کنید.

تعویض شیشه عینک آفتابی

لنزهای عینک را تمیز کنید

آخرین کاری که پس از تعویض شیشه عینک آفتابی باید انجام دهید، تمیز کردن شیشه‌هاست. از یک دستمال میکروفایبری یا همان دستمال‌های مخصوص عینک برای این منظور استفاده کنید. دستمال‌های تمیزکننده زایس هم گزینه‌های خوبی هستند.

منبع: wikihow

سوالات رایج در مورد تعویض شیشه عینک آفتابی

چگونه شیشه عینک آفتابی را عوض کنیم؟

مهم‌ترین چیزی که در این مورد باید بدانید، اندازه درست عدسی عینک است. شما می‌توانید از روی نوشته‌های داخل دسته عینک، اندازه شیشه آن را پیدا کنید. سپس بر اساس آن، عدسی جدید را سفارش دهید. بعد از دریافت عدسی عینک، با پیچ‌گوشتی پیچ عینک را باز کنید، شیشه قبلی را بیرون بیاورید، شیشه جدید را داخل فریم بگذارید. در آخر هم چیپ‌ها را دوباره ببندید و سفت کنید.

از کجا بفهمیم شیشه عینک چه اندازه است؟

در بخش داخلی یکی از دسته‌های عینک، مشخصات فریم و عدسی‌های آن نوشته شده است. شماره مدل عدسی هم که متشکل از اعداد و حروف است، در همین جا درج شده. مثلا اندازه شیشه ممکن است به شکل “SR 4550” یا “6051-HJ” نوشته شده باشد.

شیشه رنگی عینک آفتابی ویژگی خاصی دارد؟

خیر. شیشه‌های عینک آفتابی که رنگی هستند فقط جنبه زیبایی دارند؛ مگر اینکه خودتان سفارش دهید روی آن پوشش ضد یو وی یا پوشش ضد خش اضافه کنند.

چه زمانی باید شیشه عینک آفتابی را عوض کرد؟

زمانی که شیشه عینک آفتابی خش برداشته باشد، بهتر است آن را عوض کنید. خراش‌های روی عدسی باعث می‌شوند تا جهت انعکاس نوری که به چشم می‌رسد تغییر کند و در دید شما هم تاثیر منفی دارند.

1 کامنت

غلامرضا مرادی 17 فروردین 1401 - 18:33

سلام ، ضاهرا خاصیت فتوکرمیک پس از چند سال از بین میرود ، آیا امکان تجدید این خاصیت وجود دارد و یا خیر ؟

پاسخ

کامنت بگذارید