خانه اخبار چگونه SPY اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ (راهنمای تصویری)

چگونه SPY اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ (راهنمای تصویری)

نویسنده تیم نویسندگان
SPY اصل

SPY اصل و تقلبی

سلام امروز می‌خوایم چند تفاوت SPY اصل و تقلّبی رو براتون شرح بدیم تا با استفاده از این متن بتونین خودتون این کار رو انجام بدین...!

1- به راحتی خارج شدن عدسی از قاب

تعجب نکنین، این روش برای تشخیص اصل بودن عینک SPY در عین عجیب بودن اتفاقاً خیلی هم موثّره. اگر بتونین عدسی رو به راحتی از قاب خارج کنین اونوقت عینک شما صد در صد تقلّبیه. عدسی یه SPY اصل به راحتی از قابش خارج نمی‌شه و حتماً باید اوّل به روش عینک سازا با حرارت غیر مستقیم یا با استفاده از گرم کننده (Heater) قاب رو منبسط کنین تا عدسی، تازه اونم با کلّی زحمت از تو قاب در بیاد.

2- مرغوبیت عدسی SPY اصل

یکی از مهم ترین تفاوت‌ها بین عینک‌های آفتابی اصل و تقلبی (Fake) در عدسی اون‌هاست. کیفیت عدسی و استانداردهایی که باید در هنگام ساخت رعایت بشه میتونه عینک تقلبی رو مشخص کنه. در عکس زیر همونطوری که میبینید عدسی سمت راست که عدسی Spy اصل هست بسیار تمیزتر و یک دست تر صیقل خورده در حالی که لبه های عدسی سمت چپ تیز و نا منظم هست.

خرید عینک آفتابی Spy اصل از فروشگاه لوناتو

3- مرغوبیت نوشته‌ی داخل دسته‌ی سمت چپ

داخل دسته‌ی سمت چپی عینک نوشته‌ای سفید رنگ هست که نوع عینک رو تعیین می‌کنه. در مدلای اصل (Original) این نوشته خیلی شفّاف و با کیفیته و با ناخن هم تراشیده نمی‌شه و به مرور زمان از بین نمی‌ره، ولی در مدلای تقلّبی (Fake) این نوشته انگار که با لاک غلط‌گیر نوشته شده باشه، مات و بی کیفیت و با مرزهای نامنظّمه و با ناخن (باکمی تلاش) قابل تراشیدنه ( دقّت کنین که مات بودن و کثیف چاپ شدن و با ناخن یا هر جسم نوک‌تیزی قابل تراشیده شدن بودن همشون ممکنه همزمان و به تنهایی در یه عینک تقلّبی به چشم بخورن، نه اینکه لزوماً همشون باهم باشن).

4- نوشته‌ی روی انتهای دسته‌ی سمت راستی

در انتهای دسته‌ی سمت راستی در مدلای تقلّبی (Fake) هیچ چیزی نوشته نشده ولی در مدلای اصل (Original) کُدِ عینک و محلّ ساختش با رنگ سفید و به صورت بسیار تمیز و با فونت خیلی ریز نوشته شده...!

5- کیفیت فینیشینگ (Finishing) لوگوی SPY روی بیرون دو دسته‌ی عینک

لوگوی SPY روی بیرون دو دسته‌ی عینک در مدلای تقلّبی کثیف و غیر صیقلیه و شما غیر صیقلی بودنش رو با لمس کردن و تابوندن نور از زاویه‌ای خاص می‌تونین کاملاً متوجّه بشین، ولی در مدلای اصل، لوگو کاملاً صاف و تمیز و صیقلی و باکیفیته...!

6- کیفیت اطراف فینیشینگ (Finishing) لوگوی SPY روی بیرون دو دسته‌ی عینک

نمی‌دونم تاحالا تجربشو داشتین یا نه ولی وقتی یه سطح جامد رو با حرارت به حالت نیمه جامد میرسونین تا یه جسم جامد دیگه رو (مثل نیم ذوب کردن یه فلز برای قرار دادن یه نگین توی اون) داخلش فرو کنین اون جسم نیمه جامد در اطراف جسم جامد فرو شونده مقداری برجسته می‌شه. اگر باز هم درست نتونستیم مطلب رو توضیح بدیم بهتره با دقت به عکسا یه نگاهی بندازین.

همونطور که در عکسا قابل مشاهدس دور لوگوی SPY در مدلای تقلّبی برآمدس ولی در عینک اسپای اصل دور و بر لوگوی SPY صاف و تمیزه...!

7- طرح 43 چاپ شده گوشه‌ی عدسی سمت چپ SPY اصل

عدد 43 فقط مربوط به کالکشنِ Ken Block (راننده‌ی معروف آمریکایی) می‌باشد، که در مدل‌های مختلف SPY همانند HELM نباید این علامت در گوشه‌ی عدسی عینک دیده بشه...!

همونطور که در عکس می‌بینین...روی دسته‌ی عینک کلمه‌ی HELM نوشته شده ولی روی عدسیش عدد 43 هست که این یه تناقض آشکاره و کاملاً غیراصل بودن این عینک رو نشون می‌ده...!

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص عینک ریبن اصل

8- ارگونومیک (Ergonomic) بودن عینک

شاید تاحالا مطلبی در زمینه‌ی ارگونومی نخونده باشین، ارگونی به علم تلفیق کار و شرایط کار یا ماشین ها و ابزارآلات با ویژگی ها و نیازهای انسانی می گویند. به عنوان مثال زاویه صندلی های یک خودرو باید بر اساس یک استاندارد طراحی شده باشد تا تا شکل مهر ه های بدن انسان هماهنگ بوده و باعث آسیب رساندن به سلامتی فرد نگردد و بعد از نشستن های طولانی مدت راننده احساس خستگی و کمر درد نکند.

در مورد عینک هم همین علم مورد استفاده قرار میگیره و اتفاقا یکی از عوامل اینکه عینکهای اصل قیمت های بیشتری دارن همین دانش هست ( زوایای محل قرار گیری عینک روی بینی، زاویه دسته با فریم و .... ) که باعث راحت تر نشستن عینک روی بینی و پشت گوش ها شده و شما رو بعد از استفاده طولانی مدت اذیت نخواهد کرد.

باید بهتون بگیم که یکی از مهم‌ترین بحثایی که متاسفانه در وبسایت‌های تخصّصی هم کمتر به اون پرداخته شده همین بحث ارگونومیه. عینکای SPY اصل کاملاً ارگونومیکن و محلّ قرار گیری روی بینی، شقیقه‌ها و پشت گوش رو اذیت نمی‌کنن، در حالی که شخص استفاده کننده از SPY تقلّبی همیشه از ناراحتی پشت گوشاش و جااندختن عینک روی بینیش شاکیه...!

9- ترمز (Stopper) لولا

در مدل‌های اصل SPY قطعه‌ای به نام " ترمز دسته " روی لولاها وجود داره، این برآمدگی بسیار کوچیک از برخورد انتهای دسته به عدسی موقع بسته شدن دسته، کمک می‌کنه. در حالی که در مدلای تقلّبی (Fake) لولا هیچ ترمزی نداره و موقع بستن دسته انتهای اون محکم به عدسی برخورد کرده و بعد از چند بار بستن دسته به عدسی آسیب خواهد زد.

10- جعبه‌ی عینک

همونطور که در عکسا می‌بینین، جعبه‌ی یه عینک تقلّبی طرح عنکبوتی نداره و از چاپّی بسیار بد، مات و بی‌کیفیت برخورداره و هیچ بارکدی روی درب اون دیده نمی‌شه، ولی جعبه‌ی SPY اصل هم بارکد داره و هم از کیفیت چاپّ خوبی برخورداره و طرح عنکبوتی روی اون به وضوح پیداست. در ضمن حواستون باشه که این جعبه مربوط به کالکشن Ken Block هست و جعبه‌ی واقعی HELM رو در انتهای همین مقاله بهتون نشون خواهیم داد. ( جلد اصل سمت چپ و جلد فیک سمت راست)

بیشتر بخوانید: راهکارهای تشخیص عینک آفتابی ری بن ویفری (Wayfarer) اصل از تقلبی

11- جلد عینک

جلد یه عینک Ken Block اصل خیلی چاپ خوبی داره و رنگ و رو رفته نیست. تصویر بالایی یه جلد تقلّبی Ken Block رو نشون می‌ده. دوتا نکته‌ی جالب در مورد این جلدها وجود داره. یکی اینکه همچنان کسایی که کار تقلّبی می‌سازن جلدهای مدل قدیمی (با طرح تصویر بالایی) رو می‌فرستن در بازار و به تغییر طرح هرچند وقت یه بار شرکت سازنده توجّهی ندارن (مثل تصویر پایینی که یه طرح جدید شرکته SPY هست) و تازه همون مدل قدیمی رو هم رنگ و روو رفته و بی کیفیت تولید می ‌کنن. در آخر همین مقاله جلد واقعی و اصل SPY طرح HELM رو بهتون نشون می‌دیم.

الوعده وفا، اینم نمایی از جعبه و جلد یه عینک اسپای اصل طرح HELM که از روی بارکد، رنگ شفّاف و چاپّ خوب روی پارچش و چک کردن طرح به روز جلد عینک از روی وب سایت رسمی شرکت SPY می‌شه فهمید که این جلد و جعبه اصل هستن...!

بیشتر بخوانید: راه تشخیص عینک آفتابی فندی (Fendi) اصل از تقلبی

سوالات رایج در مورد تشخیص عینک SPY اصل از تقلبی

چگونه از روی لوگو عینک آفتابی اسپای اصل را تشخیص دهیم؟

دور لوگوی SPY در مدل‌های تقلبی برآمده است اما در عینک اسپای اصل، اطراف لوگوی SPY کاملا صاف، یکدست و صیقلی شده است.

از روی دسته عینک SPY می‌توان اصل یا فیک بودن آن را تشخیص داد؟

بله، در انتهای دسته‌ی سمت راستی در مدل‌های تقلبی (Fake) چیزی نوشته نشده است. اما در مدل‌های اصل (Original) کُدِ عینک و محل ساخت آن با رنگ سفید و به صورت بسیار تمیز و با فونت ریز نوشته شده است.

عدد 43 روی دسته عینک اسپای نشانه چیست؟

عدد 43 فقط مربوط به کالکشنِ Ken Block (راننده‌ی معروف آمریکایی) است. در مدل‌های مختلف SPY همانند HELM نباید این علامت در گوشه‌ی عدسی عینک دیده شود. اگر وجود داشته باشد یعنی عینک اصل نیست و تقلبی است.

منبع: نوریک اپتیک

Related Articles

کامنت بگذارید