خانه چگونه بینایی چشم خود را در خانه تست کنیم؟

چگونه بینایی چشم خود را در خانه تست کنیم؟

نویسنده تیم لوناتو
تست بینایی سنجی در خانه

تست بینایی سنجی در خانه

تست بینایی سنجی در خانه به ابزار پیشرفته‌ای نیاز ندارد و می‌توانید خودتان انجام دهید.

همه‌ی ما با اولین و ساده‌ترین تست بینایی چشم تا حدودی آشنایی داریم. تستی که از شما می‌خواد یک سری حروف را در یک چارت که به چارت اسنلن معروف است، بخوانید. این حروف رفته رفته از بالا به پایین کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.

در واقع این تست بینایی چشم به دکتر کمک می‌کند که حدت بینایی چشم شما را اندازه بگیرد و عیوب انکساری چشم را تخمین بزند.

اگر شما در دیدن هر بیست خط اشتباه کنید، او از شما خواهد خواست که از https://lunato.net/eyeglasses/طریق روزنه (Pinhole) دوباره این حروف را بخوانید تا اینکه مطمئن شود که تصحیح انکساری ساده با لنز برای بهبود بینایی شما کافی خواهد بود.

در این مطلب به شما خواهیم آموخت که چگونه این تست بینایی چشم را به سادگی و با یک محاسبات ساده و بدون نیاز به چارت‌های اسنلن، خودتان در خانه انجام دهید.

توجه داشته باشید که این تست هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین تست‌های پیشرفته شود و تنها یک دید کلی از بینایی‌تان به شما خواهد داد. علاوه بر این احتمال خطا در این روش نیز بیشتر خواهد بود.

به یاد داشته باشید که حدت بینایی تنها یک فاکتور تاثیرگذار بر بینایی شماست و یک تست بینایی چشم کامل، شامل تست‌های بیشمار دیگری نیز هست. بنابراین انجام این تست و موفقیت در آن فقط و فقط نشانه‌ی سلامت درست چشم است نه بینایی کامل چشم!

مراحل انجام تست بینایی سنجی در خانه

سنجش بینایی

۱- برای شروع تست بینایی سنجی در خانه ابتدا یک کاغذ سفید بزرگ، یک خط کش، یک نوار اندازه گیری، یک ماژیک مشکی و یک نوار نامرئی آماده کنید.

تست بینایی سنجی در خانه

۲- با استفاده از خط‌کش و ماژیک، از گوشه‌ی بالای صفحه‌ی کاغذ شروع کنید به اندازه‌گیری و علامت گذاری بخش‌های 2 میلی‌متری و این خطوط را تا پایین صفحه بکشید، تا جایی که 10 تا از آن‌ها داشته باشید. این روش را برای روی دیگر صفحه نیز انجام دهید، اینبار از گوشه‌ی دیگر این کار را شروع کنید. این مرحله از تست بینایی سنجی در خانه زمانی به اتمام می‌رسد که شما بتوانید به خوبی خطوط افقی را از جهتی به جهت دیگر رسم کنید.

۳- در سومین مرحله از تست بینایی سنجی در خانه همینطور پیش بروید و خطوط افقی خود را با قرار دادن درست خط کش و وصل کردن نقطه‌های مطابق با هر طرف، رسم کنید. حال از ماژیک استفاده کنید، از بالای صفحه شروع کرده و فاصله‌ی میان خط یک و دو را کاملا پر کنید. به همین ترتیب فاصله‌ی میان خطوط 3 و 4، 5 و 6 و ... را پر کنید، تا زمانیکه به خطوط انتهایی برسید. حال شما صفحه‌ای با خطوط افقی با ضخامت 2 میلی متر دارید که به فاصله‌ی 2 میلی متر از یکدیگر فاصله دارند.

۴- حال صفحه‌ای را که آماده کرده‌اید به صورت عمودی به دیوار بچسباید به صورتی که بخش میانی ناحیه‌ی سیاه و سفید هم محور با نگاه و چشمان شما باشد. علاوه بر این مطمئن شوید که این تصویر در دیوار به درستی قرار داده شده است.

۵-  حال تست بینایی سنجی در خانه را شروع می‌کنیم، همه چیز را کنار بگذارید، خط کش را بردارید و در محلی قرار بگیرید که صفحه را بر روی دیوار تنطیم کردید. چشم چپ خود را بپوشانید، به سمت عقب بروید تا زمانی که چشم راست شما رو به وسط صفحه قرار بگیرید. هنگامی که به سمت عقب حرکت می‌کنید و از صفحه دور می‌شوید دقت کنید که تشخیص خطوط سیاه و سفید از یکدیگر سخت‌تر خواهد شد و کم کم این صفحه به یک صفحه‌ی نسبتا خاکستری بدون هیچ گونه خطی تبدیل خواهد شد. در این صورت دیگر به عقب رفتن ادامه ندهید و تا جایی که فاصله‌ی بین خطوط را تشخیص میدهید به سمت جلو بیایید. محل خود را با قرار دادن خط کش در جلوی پای خود و موازی با دیوار علامت‌گذاری کنید.

تست بینایی سنجی در خانه

۶- نوار اندازه‌گیری را بردارید و فاصله مستقیم از پایین دیوار تا خط کش را اندازه بگیرید و در جایی بنویسید و آن را با علامت d نشان دهید.

تست بینایی سنجی در خانه

۷- حال به قسمت جالب تست بینایی سنجی در خانه می‌رسیم که به سادگی مقدار 138/d را محاسبه کرده و این عدد را به جای x در 20/x قرار می‌دهیم. این عدد به شما حدت بینایی چشم راستتان را خواهد داد. برای مثال اگر عدد d برای شما 3.45m بدست آمد با جایگذاری در فرمول عدد 40 حاصل می‌شود. بنابراین 20/40 حدت بینایی چشم راست شما خواهد بود. بنابراین هر چه فاصله‌ی شما کوتاه‌تر باشد، چشم شما ضعیف‌تر خواهد بود.

۸- حال برای کامل شدن این تست بینایی چشم ، سه مرحله‌ی قبل را برای چشم چپ انجام دهید و اینبار چشم راستتان را بپوشانید. علاوه بر این شما می‌توانید برای سومین بار نیز این مراحل را با هر دو چشم باز انجام دهید تا حدت بینایی دوچشمی خود را بدست آورید.


با انجام این مراحل شما یک تست بینایی چشم خانگی را به خوبی انجام دادید و از این طریق می‌توانید یک دید کلی از حدت بینایی چشمان خود داشته باشید و طبق آن برای درمان و مراجعه به پزشک اقدام کنید. شاید لازم باشد عینک طبی بگیرید.

سوالات رایج در مورد تست بینایی سنجی

آیا می‌توان در خانه نمره چشم خود را اندازه گرفت؟

بله اما این تست هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین تست‌های پیشرفته شود و تنها یک دید کلی از بینایی‌تان به شما خواهد داد. علاوه بر این احتمال خطا در این روش نیز بیشتر خواهد بود.

تست حرکتی چشم چیست و به چه دردی می‌خورد؟

آزمایش حرکت چشمی برای این انجام می‌شود تا مشخص کند چشمان شما چطور می‌توانند یک شیء در حال حرکت را دنبال کنند و یا با چه سرعتی بین دو هدف جداگانه حرکت کرده و با دقت ثابت می‌شوند.
برای آزمایش حرکات مستقیم چشم، پزشک چشم شما را مجبور خواهد کرد که سر خود را ثابت نگه دارید و حرکت آهسته یک چراغ قوه یا هدف دیگر را فقط با چشم خود دنبال کنید.

رتینوسکوپی چیست؟

در این آزمایش، چشم پزشک شما در فاصله کمی از شما می‌نشیند و در حالی که نور اتاق را کم می‌کند با یک ابزار دستی نور روشنی را به چشم شما می‌تاباند. در صورت ابتلا به آب مروارید یا اعوجاج قابل توجه در شکل قرنیه (کراتوکونوس)، با این تست چشم پزشک می‌تواند از آن آگاه شود.

تست اسلیت لمپ در بینایی سنجی چیست؟

اسلیت لمپ یک میکروسکوپ دو چشمی است. در طول تست اسلیت لمپ، از شما خواسته می‌شود که پیشانی و چانه خود را در روی محل تعبیه شده در قسمت جلوی دستگاه قرار دهید و پزشک شما با بررسی ساختارهای جلویی چشم- از جمله پلک، قرنیه، غشای ملتحمه، عنبیه و لنز شروع می‌کند.
با استفاده از دستگاه اسلیت لمپ، طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات چشم قابل تشخیص است، از جمله آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، زخم قرنیه و رتینوپاتی دیابتی و غیره.

کامنت بگذارید