خانه اخبار 8 نشانه از مشکلات چشم و بینایی کودکان که باید جدی بگیرید

8 نشانه از مشکلات چشم و بینایی کودکان که باید جدی بگیرید

نویسنده تیم لوناتو
بینایی کودکان

بینایی کودکان

نشانه‌های مشکلات چشم و بینایی در کودکان را جدی بگیرید. برای آشنایی با این علایم تا انتهای مطلب با فروشگاه اینترنتی لنز و عینک لوناتو همراه باشید.

آیا می‌دانید که حدود 80 درصد از مسایلی که کودک در مدرسه می‌آموزد از طریق حس بینایی است؟ به این معنی که اگر فرزند شما مشکل بینایی داشته باشد، سطح یادگیری او پایین خواهد آمد و اثر منفی در نمرات او خواهد داشت.

این را باید بدانید که کودکان باید یک بار در 6 ماهگی، بار دوم در سه سالگی و بعد از مدرسه رفتن هر سال به طور مرتب تست بینایی بدهید.

1- تماشای تلویزیون از فاصله بسیار نزدیک یا گرفتن کتاب در جلوی چشم‌ها

فارغ از این باور عمومی که می‌گوید فاصله کم از تلویزیون سبب ضعیف شدن چشم‌ها می‌شود، باید بدانید که این کار می‌تواند نشانه وجود مشکل در بینایی فرزند شما باشد. یعنی احتمال دارد که چشم او ضعیف شده باشد و برای واضح دیدن تصاویر، فاصله‌اش را از تلویزیون کم می‌کند.

یا حتی ممکن است چشم کودک نزدیک بین شده باشد.

بالا بردن کتاب و چسباندن آن به چشم‌ها هم می‌تواند نشانه ضعیف شدن بینایی کودک باشد. حتما فرزند خود را نزد چشم‌پزشک ببرید. تشخیص هر نوع بیماری یا مشکل بینایی در مراحل اولیه بسیار بهتر است زیرا می‌توان با تمهیدات ویژه مشکل احتمالی را از میان برداشت.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

بینایی کودکان

2- مالیدن مداوم چشم‌ها

کودکان وقتی خسته می‌شوند یا خوابشان می‌گیرد چشم‌های خود را با دست می‌مالند. این نشانه بدی نیست. اما اگر متوجه شدید که فرزند شما هنگام تمرکز کردن روی چیزی، یا انجام کاری مدام چشم‌هایش را می‌مالد، این امر می‌تواند نشانه وجود مشکل در چشم کودک باشد. بی اعتنا از کنار این نشانه رد نشوید.

همچنین مالش چشم‌ها، قرمزی، آبریزش و ترشحات نشانه آلرژی چشم است. این مشکل هم می‌تواند فصلی باشد و هم در تمام طول سال کودک را آزار دهد. اما اگر کودک سابقه مالش چشم همراه با قرمزی و آبریزش داشته باشد به‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. در اغلب موارد این مشکل با تورم مختصر مژه‌ها، قرمزی چشم‌ها و ترشح مختصر چرک همراه خواهد بود.

3- استفاده از انگشت برای گم نکردن خط هنگام مطالعه کتاب

وقتی کودک تازه خواندن و نوشتن می‌آموزد، هنگام خواندن کلمه‌ها و جمله‌های کتاب با صدای بلند اغلب از انگشت اشاره خود برای دنبال کردن جمله استفاده می‌کند. این نشانه بدی نیست. اما اگر با برداشتن انگشت، کودک خطی که در حال خواندن آن است را گم کند احتمال دارد بینایی‌اش دچار مشکل شده باشد. بنابراین لازم است که شما به عنوان والدین او، این مساله را مورد پیگیری قرار دهید.

4- حساسیت شدید به نور یا اشک‌ریزش غیر طبیعی

کودک ممکن است فوتوفوبیا (نور هراسی) داشته باشد. ممکن است حساسیت شدید به نور داشته باشد که نتیجه‌ی این آلرژی، سردرد و حالت تهوع است. باید ببینید که آیا فرزند شما به نور لامپ، نور خورشید یا فلاش دوربین واکنش شدید نشان می‌دهد یا خیر.

حساسیت به نور در کودکان می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی در چشم باشد.

اگر چشمان کودکی بسرعت دچار اشک ریزش می‌شود باید علت آن مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. همچنین اگر به طور دائم چشم‌های کودک خیس باشد و این خیسی در فضای باز و در معرض باد بیشتر شود، ممکن است این عارضه ناشی از اختلالات مهم‌تر سیستم بینایی باشد.

عدم توانایی در باز کردن چشم‌ها در برابر نور روشن می‌تواند نشان‌دهنده گلوکوما، عفونت‌های چشمی، زالی یا سایر مشکلات شبکیه باشد. یک آزمایش به‌موقع می‌تواند به تشخیص این بیماری‌ها و افزایش قابلیت بینایی کودک کمک کند.

بینایی کودکان

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

5- بستن یک چشم برای خواندن نوشته‌ها یا تماشای تلویزیون

وقتی فرزند شما دایما یکی از چشم‌های خود را می‌بندد تا بتواند تصویر مورد نظر را درست ببیند، ممکن است به دو بینی یا یکی از عیوب انکساری چشم دچار شده باشد. این کار برای این است که هر دو چشم وقتی همزمان کار می‌کنند، فرد قادر نیست تصویر صحیح و واضحی داشته باشد و در نتیجه برای جبران این مشکل مجبور می‌شود یکی از چشم‌ها را ببندد تا انحراف تصویر را از بین ببرد.

بستن یکی از چشم‌ها برای مطالعه بهتر متون نوشتاری همچنین می‌تواند نشانه «نارسایی همگرای چشم» باشد. این عارضه به این صورت است که چشم‌ها نمی‌توانند هماهنگ با هم و تیمی کار کنند و در نتیجه باعث می‌شود تا یک چشم به جای فرورفته، برآمده باشد در حالیکه چشم دیگر دو بینی و تاری ایجاد می‌کند.

این عارضه اغلب در کودکان در سن مدرسه تشخیص داده می‌شود که باید توسط والدین مورد پیگیری قرار بگیرد. زیرا ممکن است به افت تحصیلی کودک بیانجامد.

6- گرفتن نمره‌های پایین در دروس مختلف در مدرسه

اگر فرزند شما دچار افت تحصیلی شد و برای آن دلیل خاصی پیدا نمی‌کردید، بد نیست او را نزد چشم‌پزشک ببرید تا بینایی‌اش را مورد بررسی قرار دهد. اگر کودک توانایی دیدن نوشته‌های روی تخته را نداشته باشد یا خواندن کتاب برایش سخت باشد هیچ بعید نیست که نمره‌های پایینی در مدرسه کسب کند و درسش ضعیف شود.

بینایی کودکان

7- عدم استفاده از کامپیوتر به این خاطر که چشم‌هایش اذیت می‌شود

یکی از رایج‌ترین مشکلات بینایی کودکان ، سندرم خستگی چشم دیجیتالی است. کودکانی که به طور پیاپی از کامپیوتر و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند ممکن است به این عارضه دچار شوند. برای این منظور باید به فرزند خود بیاموزید که هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به چشم‌های خود استراحت دهد و نگاهش را از کامپیوتر بردارد. همچنین بهتر است او را سریعا نزد پزشک ببرید تا معاینات لازم روی چشم‌هایش صورت گیرد.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین لوناتو

8- خم کردم سر برای بهتر دیدن تخته سیاه

معلم‌های مدرسه موظف هستند هر گونه نشانه بیماری که در کودکان می‌بینند را به والدین آنها گزارش دهند. اگر معلم فرزند شما اعلام کرد که او همیشه برای دیدن تخته سیاه سرش را به یک طرف خم می‌کند، حتما و سریعا فرزندتان را نزد چشم‌پزشک ببرید. این امر می‌تواند نشانه وجود مشکل در بینایی او باشد.

خبر خوب

شما می‌توانید درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

منبع: Allaboutvision

Related Articles

1 کامنت

آراد 8 اردیبهشت 1402 - 22:48

سلام پسر من کلاس اول است الان ی مدته وقتی میخواد مشق بنویسه میگه برقارو خاموش کن چشمام درد میگیره سردرد میگیرم علتش چیه؟؟

پاسخ

کامنت بگذارید