خانه اخبار تفاوت میان بینایی سنجی و چشم پزشکی در چیست؟

تفاوت میان بینایی سنجی و چشم پزشکی در چیست؟

نویسنده تیم لوناتو
بینایی سنجی

بینایی سنجی و چشم پزشکی چه فرقی دارند؟

بینایی سنجی و چشم پزشکی برخلاف تصور عموم یکی نیستند و فرق‌های متعددی با هم دارند. بینایی‌سنج‌ها، پزشک متخصص نیستند و فقط چهار سال دوره دیده‌اند. اما چشم‌پزشک‌ها، دوره تخصصی چشم را هم پشت‌سر گذاشته‌اند. تشخیص اختلالات خاص چشم و تجویز دارو از جمله کارهای آنهاست.

بسیاری افراد تفاوت میان بینایی سنجی و چشم‌پزشکی را نمی‌دانند و اغلب این دو شاخه را باهم اشتباه می‌گیرند. با وجود اینکه هر دوی آنها با چشم و سلامت آن سر و کار دارند، اما تصورات اشتباه رایجی درباره‌ی این دو وجود دارد.

بینایی سنج ها و چشم پزشک ها هر دو نقش مهمی در سلامت و مراقبت‌های چشمی ایفا می‌کنند اما هرکدام تخصص‌های متفاوتی دارند و آموزش‌های متفاوتی دیده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که بینایی سنجی و چشم پزشکی دو مهارت متفاوت از هم هستند.

بینایی سنجی (اپتومتری) چیست؟

اوپتومتریست

بینایی سنج‌ها متخصصان چشمی هستند که دید اولیه از بینایی شما توسط تست‌های بینایی سنجی بدست می‌آورند؛ اصلاحات لازم را تشخیص می‌دهند و چگونگی تغییرات بینایی شما را طی زمانی مشخص بررسی می‌کنند.

درواقع یک بینایی‌سنج یک دکتر پزشکی نیست. آن‌ها دکتری بینایی‌سنجی را پس از گذراندن چهار سال تحصیل در این زمینه دریافت می‌کنند و حداقل زمان تحصیل آن‌ها حدود سه سال برآورد شده است.

این افراد مجوز کار بینایی‌سنجی را دریافت می‌کنند که وظایف آن‌ها شامل تست‌های مختلف چشم و بینایی، تجویز و توزیع لنزهای اصلاحی و طبی، تشخیص اختلالات خاص چشم و تجویز دارو برای بیماری‌های خاص چشمی، است. مجموع این وظایف را بینایی سنجی می‌نامند.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

(اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت)

چه زمانی باید به اپتومتریست (بینایی‌سنج) مراجعه کنیم؟

علائمی که نشان می‌دهند باید هر چه زودتر به یک بینایی سنج مراجعه کنید شامل: سر درد‌های مکرر، تاری دید، مشکل ناگهانی در دیدن از نزدیک، دو بینی، مشکل دیدن در شب، مکررا چشم‌ها را جمع کردن (گوشه‌های چشم را تنگ کردن)، دیدن حلقه‌های نورانی وقتی که در روشنایی قرار می‌گیرید. این علائم نشان می‌دهند شما به لنز‌های اصلاحی مانند عینک نیاز دارید.

چشم پزشکی چیست؟

بینایی سنجی : پزشک متخصص

یک چشم پزشک اما یک دکتر پزشکی است که در زمینه‌ی سلامت چشم و بینایی تخصص یافته است.

در واقع می‌توان گفت که بینایی‌سنجی و چشم پزشکی دارای سطوح آموزشی متفاوتی هستند و این دو متخصص درباره‌ی آن‌چه که قادر به تشخیص و درمان اش هستند با هم یکسان نیستند.

چشم پزشک به عنوان یک پزشکی که حداقل هشت سال آموزش پزشکی اضافی دیده است، مجوز درمان و جراحی‌های مختلف را خواهد داشت.

یک چشم پزشک تمامی بیماری‌های چشمی را تشخیص داده و درمان می‌کند، عمل جراحی چشم انجام می‌دهد، عینک طبی و یا لنز طبی متناسب با مشکل بینایی شما را تجویز می‌کند.

با وجودی که چشم پزشکان برای تمام مشکلات و شرایط چشم آموزش دیده‌اند اما برخی از آن‌ها صرفا کار جراحی را انجام می‌دهند و برخی دیگر کار درمان‌های دیگر را بر عهده می‌گیرند. که این در حالی است که این چشم پزشکان فوق تخصص خود را در این زمینه دریافت کرده باشند.

در واقع آن‌ها یک یا دو سال بیشتر در زمینه‌ای که به آن علاقه مندند و مهارت دارند، عمیق می‌شوند و مهارت‌ها و آموزش‌های اضافی می‌بینند. از شاخه‌های فوق تخصص در چشم‌پزشکی می‌توان به گلوکوم (آب سیاه) ، شبکیه‌ی چشم ، قرنیه و اطفال اشاره کرد.

این فوق تخصص به چشم پزشک کمک خواهد کرد که در زمینه‌ی خاصی از بیماری‌های چشمی تبحر بیشتری داشته باشد و به راحتی قادر به درمان آن‌ها باشد.

برای تجویز لنز‌ طبی به بینایی‌سنجی مراجعه کنیم یا چشم پزشکی؟

معمولا یک بینایی سنج، انتخاب بهتری برای تجویز لنز‌ طبی است. بینایی سنج در تجویز لنز‌های تماسی سخت تخصص بیشتری دارد و نوع معاینه‌ای که از چشم‌های‌تان به عمل می‌آورد بهتر است.

برای بیماری‌های جدی چشم، نزد بینایی سنج برویم یا چشم پزشک؟

اگر دچار عارضه‌ای جدی شده‌اید، مثلا تباهی لکه زرد یا رتینوپاتی دیابتی، معمولا باید به یک متخصص چشم یا همان چشم پزشک مراجعه کنید. اما اگر دچار عارضه‌ی خاصی نیستید انتخاب چشم پزشک یا بینایی سنج به عهده‌ی خودتان است.

برای چشم درد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

واقعیت این است که هم بینایی سنج و هم چشم پزشک می‌توانند کمک‌تان کنند علت درد چشم‌های‌تان را پیدا کنید. برخی از افراد مراجعه به بینایی سنج را ترجیح می‌دهند، چون می‌دانند اگر لازم باشد، بینایی سنج آن‌ها را به چشم پزشک ارجاع خواهد داد.

عده‌ای دیگر نیز نگران هستند درد چشم‌های‌شان ناشی از مشکلی جدی باشد و فکر می‌کنند بهتر است هر چه زودتر به یک جراح چشم مراجعه کنند.

در این مورد تصمیم با شماست. چیزی که مهم است اقدام به موقع و مراجعه به یک پزشک قابل اطمینان است.

نکات ضروری که پیش از مراجعه به متخصص باید رعایت کنید

قبل از مراجعه به هر کدام از متخصصان بهتر است که نکات زیر را به یاد داشته باشید تا تست بینایی سنجی و معاینه ی پزشک را به خوبی سپری کنید:

  • لیستی از تمامی مشکلاتی که اخیرا چشم‌شما داشته است، تهیه کنید. این مشکلات می‌توانند شامل حساسیت به نور، دوبینی، تجربه‌ی تارشدن دید، درد چشم، سردردهای گاه و بیگاه و یا دشواری در تشخیص بین رنگ‌های سبز و آبی باشد.
  • هر گونه مشکل و یا بیماری ای که تا کنون داشته اید و یا در تاریخچه‌ی خانواده خود داشته اید یادداشت کنید ( همچون آب سیاه، دیابت و غیره) و به یاد داشته باشید که آن‌ها را با دکتر مطرح کنید.
  • اگر چشمان حساسی دارید که هنگام تست بینایی‌سنجی ممکن است دچار تاربینی و یا آبریزش شود بهتر است که عینک آفتابی به همراه داشته باشید و برای برگشت از مطب خودتان رانندگی نکنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است که لیست آن‌ها را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به دکتر بگویید. ممکن است بعد از بینایی سنجی دکتر شما بیماری خاصی را در شما تشخیص دهد و یا داروهای خاصی برای شما تجویز کند که می‌بایست با داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشد.
  • عینکی که در حال حاضر استفاده می‌کنید به همراه داشته باشید تا دکتر بتواند پس از تست بینایی سنجی تشخیص دهد که عینک کنونی شما برای شما مناسب است یا خیر.

اگر مشکل چشمی خاصی دارید می‌بایست که به دکتر مناسب مشکل خود مراجعه کنید. دانستن تفاوت میان چشم‌پزشکی و بینایی سنجی به شما کمک خواهد کرد که به فرد مناسبی برای حل مشکل خود مراجعه کنید تا به بهترین روش ممکن مشکل خود را حل کنید.

بنابراین قبل از مراجعه به پزشک مطمئن شوید که گزینه درست را انتخاب کرده اید.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

(اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت)

سوالات رایج در مورد بینایی‌سنجی و چشم پزشکی

کار بینایی‌سنج چیست؟

این افراد پزشک متخصص نیستند اما مجوز کار بینایی سنجی را دریافت می‌کنند. وظایف آن‌ها شامل تست‌های مختلف چشم و بینایی، تجویز و توزیع لنزهای اصلاحی و طبی، تشخیص اختلالات خاص چشم و تجویز دارو برای بیماری‌های خاص چشمی، است. مجموع این وظایف را بینایی سنجی می‌نامند.

آیا اپتومتریست می‌تواند دارو تجویز کند؟

خیر. بینایی سنج ها، قادر به تجویز دارو برای مراجعه کنندگان نیستند.

فرق اپتومتریست و چشم پزشک چیست؟

بینایی سنج‌ها در کار تجویز عینک و لنز‌های تماسی مهارت دارند. تخصص چشم پزشکان در کار درمان دارویی و جراحی بیماری‌های چشمی است.

هر چند وقت یک بار باید تست بینایی سنجی داد؟

اگر از عینک یا لنز‌های تماسی استفاده نمی‌کنید، پس می‌توانید هر دو سال یک بار جهت معاینه به بینایی سنج مراجعه کنید. افرادی که از لنز‌های اصلاحی استفاده می‌کنند یا بالای ۶۰ سال سن دارند باید هر سال به بینایی سنج مراجعه کنند. در مورد افراد دچار دیابت یا سایر بیماری‌های چشمی، به چکاپ‌های مکررتری نیاز است.

Related Articles

کامنت بگذارید