خانه سلامت چشمبیماری های چشمی بیماری‌های چشمی شایع در کودکان چیست؟

بیماری‌های چشمی شایع در کودکان چیست؟

نویسنده تیم لوناتو
بیماری های چشمی کودکان

بیماری های چشمی کودکان

بیماری های چشمی کودکان بیشتر در آنهایی دیده می‌شود که تولد زودرس داشته‌اند. این بیماری‌ها شامل آب مروارید، کدر بودن عدسی، گلوکوم، افزایش فشار چشم کودک، انحطاط شبکیه، سرطان شبکیه، رتینوپاتی دیابتی و اختلالات عصبی و مغزی است که منجر به کاهش دید می‌شود.

شاید بتوان گفت شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در کودکان گلوکوم مادرزادی، تنبلی چشم و انسداد مجرای اشکی هستند. در زیر هر کدام را به طور مجزا توضیح داده‌ایم. با لوناتو همراه باشید.

انسداد مجرای اشکی (پیفوریا)

اگر مجرایی که اشک را از چشم به بینی می‌ریزد مسدود شود ممکن است کودک دچار اپیفوریا یا اب ریزش شدید چشم شود. به این خاطر که تولید اشک به صورت دائمی اتفاق می افتد و تخلیه آن هم به صورت بلع انجام می شود. زمانی که مجرای اشکی بسته می شود، اشک وارد حلق نمی شود و از کنار چشم سرازیر می شود.

در بسیاری از موارد، انسداد مجاری اشکی به خودی خود بر طرف می‌شود. بسیاری از انسدادهای مجرای اشکی تا سن 1 سالگی کودک بهبود می یابند. اما اگر این اتفاق در طول 12 ماه رخ ندهد یا کودک دچار عفونت‌های مکرر شود، ممکن است به یک عمل جراحی کوچک احتیاج باشد.

در بعضی موارد ، ممکن است چشم پزشک توصیه کند از تکنیک‌ ماساژ مخصوصی استفاده کنید تا به باز شدن غشای پوشاننده دهانه مجرای اشک تحتانی که به بینی کودک باز می‌شود کمک کنید. چشم پزشک روش صحیح انجام این ماساژ را به شما نشان خواهد داد.

انسداد مجرای اشک تنها دلیل آب ریزش چشم‌ها نیست بنابراین در صورت بروز این حالت بهتر است چشم معاینه شود.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

بیماری های چشمی کودکان

تنبلی چشم (آمبلوپی)

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های چشمی کودکان تنبلی چشم است. تنبلی چشم در کودکان در سیر تکاملی مغز آنها صورت می گیرد. این اختلال باعث می شود ساختمان چشم کودک سالم باشد ولی دید او کم شود.

سیر تکاملی چشم کودک تا سن 9 سالگی است و اگر تا قبل از 9 سالگی تصویر شفافی از اطراف نداشته باشد، سیر تکاملی چشم دچار مشکل می شود. زمانی که کودک در سن کمتری قرار دارد و قبل از اینکه به سن 9 سالگی برسد احتمال درمان آن آسان تر و سریع تر است.

در واقع، تنبلی چشم یا آمبلوپی وقتی اتفاق می‌افتد که یکی از چشم‌ها تنبل می‌شود زیرا نمی‌تواند تصویری به شفافیت چشم دیگر دریافت کند.

شایع‌ترین علل تنبلی چشم عبارتند از انحراف چشم، ناسازبینی (نابهنجاری شکست نور در چشم ، قدرت تمرکز نادرست)، پتوز (افتادگی پلک فوقانی) و آب مروارید (تاری یا کدورت عدسی چشم).

تنبلی چشم در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث ضعف شدید بینایی شود. درمان تنبلی چشم با بستن چشم و یا عینک انجام می‌شود. در صورت شروع درمان در سنین پایین، بینایی اغلب بهبود می‌یابد.

بیشتر بخوانید: تنبلی چشم چیست؟

بیماری های چشمی کودکان : گلوکوم مادرزادی

گلوکوم نوعی بیماری نادر اما بسیار مهم است. بیش از 80 درصد مواقع گلوکوم مادرزادی یا آب سیاه چشم در همان سال اول بعد از تولد تشخیص داده می شود.

بیماری های چشمی کودکان

علائم بیماری آب سیاه چشم

  • اشک ریزش
  • انقباض های پلکی
  • ترس از نور

فشار چشم زمانی که توسط پزشک اندازه گیری می شود بالاست و در این صورت ممکن است قرنیه چشم شفاف یا کدر باشد.

این کودکان اگر تا 3 سالگی به بیماری آب سیاه چشم دچار شوند ممکن است دچار بزرگی چشم هم باشند که در این صورت تنها راه بیماری جراحی است. 

بیشتر بخوانید: آب سیاه چشم (گلوکوم) چیست؟

«اختلالات» چشمی در کودکان شامل چه مواردی است؟

از شایع‌ترین «اختلالات چشمی» در کودکان هم باید به نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، خطا‌های انکساری، تنبلی چشم، عدم هماهنگی حرکت چشم یا استرابیسم و اختلالات عضلانی حرکت چشم اشاره کرد.

توجه به مراقب‌های بهداشتی و پزشکی در زمینه چشم و بینایی، باید از سوی والدین و سرپرست کودکان جدی گرفته شود. به این خاطر که بینایی اثری غیر قابل انکار در کوتاه مدت و دراز مدت دارد. ز این رو معاینات مداوم چشم پزشکی و بررسی قدرت دید باید به طور منظم صورت گیرد. این معاینه در سال اول زندگی، ۳ و نیم سالگی و ۵ سالگی ضروری است؛ البته بهتر است که بینایی سنجی سالانه انجام شود.

بیماری های چشمی کودکان

نشانه‌های مشکلات بینایی در کودکان چیست؟


مالش مداوم چشم، موقعیت غیر طبیعی چشم و استرابیسم، پوشاندن یک چشم هنگام مشاهده تلویزیون یا اجسام دور، نزدیک کردن اشیا و کتاب هنگام نگاه کردن، چشمک زدن زیاد و غیر طبیعی، قرمزی چشم، آبریزش چشم، خارش چشم، و سردرد، سرگیجه و تهوع پس از مطالعه یا تماشای تلویزیون از مهمترین نشانه‌های مشکلات بینایی در کودکان هستند.

بیشتر بخوانید: سنجش بینایی کودکان

نشانه‌هایی که باید نسبت به آن‌ها حساس باشیم

اگر به بیماری های چشمی کودکان خود مشکوک هستید حتما آنها را مورد معاینه قرار دهید. اگر کودک هر یک از علائم زیر را داشته باشد باید به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • یک یا هر دو مردمک ظاهری غیرمعمول یا سفید داشته باشند – این مساله ممکن است در عکس‌‌هایی که از کودک می‌گیرید مشخص شود
  • وجود آب ریزش یا ترشح دائمی از چشم‌های کودک
  • به نظر برسد یکی از چشم‌ها غالبا دچار چرخش و انحراف است و یا این که چشم‌ها به خوبی حرکت نکنند
  • حساسیت شدید به نور یا تشعشع
  • سر کودک همیشه کج است یا به یک طرف چرخیده است
  • کودک نزدیک به تلویزیون می‌نشیند و یا کتاب یا پازل را به فاصله بسیار نزدیک به چشم خود نگه می‌دارد
  • چشم‌های کودک شما یکسان به نظر نمی‌رسند (برای مثال ، یک چشم بزرگتر از چشم دیگر باشد)

توصیه می‌شود برای همه نوزادان و کودکانی که هر یک از شرایط زیر را دارند یک آزمایش کامل چشم انجام شود:

  • انحراف چشم (استرابیسم)
  • چشم تنبلی چشم (آمبلوپی)
  • عینک‌های قوی در سنین پایین (خطای انکسار)
  • تولد زودرس (به دنیا آمدن در هفته 30 حاملگی 30 یا قبل از آن)
  • تأخیر در رشد

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

سوالات رایج در مورد بیماری های چشمی کودکان

زمان ایده آل برای معاینه چشم کودکان چه سنی است؟

زمان ایده آل برای معاینه چشم فرزند شما بین 2 و نیم تا 3 سالگی است. این سنی است که در آن، کودک برای انجام یک تست بینایی بسیار دقیق به اندازه کافی بزرگ شده است و در عین حال هنوز برای مدیریت زودهنگام هرگونه مشکل بینایی مناسب است.

آیا ممکن است کودکان به التهاب ملتحمه مبتلا شوند؟

بله، التهاب ملتحمه ممکن است در اثر یک عفونت ویروسی یا باکتریایی (که هر دو بسیار مسری هستند) یا یک واکنش آلرژیک (که مسری نیست) ایجاد شود.

Related Articles

کامنت بگذارید