خانه برف‌ کوری (نورزدگی) چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

برف‌ کوری (نورزدگی) چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

نویسنده تیم لوناتو
برف‌ کوری چیست

برف‌ کوری چیست ؟

برف‌ کوری چیست ؟ برف‌کوری واژه دلهره‌آوری است. اما باید بگوییم که چندان جای ترس ندارد و بیماری قابل پیشگیری و قابل درمانی محسوب می‌شود.

برف‌ کوری، نابینایی موقتی و دردناک است که در اثر تابش شدید پرتوهای فرابنفش خورشید که از برف بازتابیده می‌شود، ایجاد می‌شود. در این بیماری، آفتاب‌سوختگی قرنیه باعث می‌شود تاول‌های کوچک بر روی سطح قرنیه شکل بگیرند. پرتوهای خورشید روی قرنیه چشم باعث وارد شدن صدمه به سلول‌های سطحی قرنیه چشم می‌شود و فرد به طور موقت قدرت بینایی خود را از دست می‌دهد.

نام پزشکی این اختلال، Photokeratitis است و نشانه‌های آن همانند آفتاب‌سوختگی پوست است و شامل درد، تاول و تورم است. البته ممکن است فرد دچار اشک‌ریزش و ترس از نور نیز بشود.

برف‌کوری فقط با برف ایجاد نمی‌شود

با اینکه نام این عارضه برف‌کوری است، اما فقط در نتیجه بازتابش نور از برف پدیدار نمی‌شود و در عدم حضور برف نیز روی می‌دهد. دلیل انتخاب نام برف‌کوری برای این اختلال این است که برف بیشترین بازتاب پرتو بنفش را دارد. در واقع، برف قادر است 80 درصد از پرتو UV را بازتاب دهد.

همچنین باید بدانید که اسکی کردن، کوهنوردی و اسنوبردینگ چون در ارتفاعات زیاد صورت می‌گیرند، در نتیجه اشعه‌های فرابنفش خورشید نیز قوی‌تر هستند. همه این عوامل دست در دست هم، بسترهای لازم برای آفتاب‌سوختگی قرنیه را مهیا می‌کنند و احتمال بروز این اختلال را افزایش می‌دهند.

البته، آب و ماسه‌های سفید نیز بازتابنده‌ی پرتور فرابنفش هستند و می‌توانند خطر برف‌کوری را افزایش دهند.

اشخاصی که چندین ساعت طولانی بدون عینک دودی در برف حضور دارند و تحت بازتاب پرتوهای فرابنفش خورشید هستند، ممکن است چندین ساعت تا چندین روز قدرت بینایی خود را از دست بدهند.

برف‌کوری همچنین ممکن است در نتیجه نگاه مستقیم به نورهای جوشکاری نیز ایجاد شود. لامپ‌های آفتابی یا اتاقک‌های برنزه کردن هم قادرند سبب بروز نورزدگی و آفتاب‌سوختگی چشم شوند.

نشانه‌های برف‌ کوری چیست

نشانه‌های برف‌کوری چندین ساعت پس از قرارداشتن در مجاورت پرتو فرابنفش ایجاد می‌شود. نشانه‌های کلاسیک این اختلال شامل موارد زیر است:

  • چشم درد
  • آفتاب‌سوختگی
  • قرمزی چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • حساسیت به نور
  • اشک‌ریزش
  • تاری دید
  • التهاب و تورم پلک / چشم
  • سردرد
  • ترس از نور

از دست دادن قدرت بینایی در نتیجه برف‌کوری، موقتی است و اغلب بین 24 تا48 ساعت از بین می‌رود.

روش‌های درمان برف‌ کوری چیست ؟

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، نشانه‌های برف‌کوری در عرض یک تا دو روز به طور خودبه‌خودی از بین می‌رود. اما آگاهی از برخی راهکارهای درمانی خالی از لطف نیست.

اگر از لنز طبی یا رنگی استفاده می‌کنید، فورا آن را از چشم‌ها خارج کنید و تا بازگشت چشم به حالت طبیعی دوباره استفاده نکنید.

برای کاهش درد اختلال برف کوری، در خانه بمانید و حتما عینک دودی بزنید. حتما چشمان خود را مرطوب نگه دارید. برای این منظور می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی کمک بگیرید. حتما توجه داشته باشید که از محلول‌های بدون موادنگهدارنده استفاده کنید.

برای کاهش درد چشم می‌توانید از پمادها یا قطره‌های مخصوص چشم استفاده کنید. اما در مصرف این مواد زیاده‌روی نکنید تا مشکلات بیشتری برایتان پیش نیاید.

اگر نشانه‌های برف‌کوری پس از دو روز از بین نرفت حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از برف‌کوری چیست؟

پیشگیری از این اختلال بسیار راحت است، فقط کافیست عینک آفتابی‌هایی که از رسیدن پرتوهای فرابنفش به چشم به‌طور کامل محافظت می‌کنند، استفاده کنید. توجه داشته باشید که اشعه‌های یو.وی حتی در روزهای ابری نیز آسیب‌های مخرب خود را دارند، پس همیشه عینک آفتابی همراهتان باشد.

برای ورزش‌های برفی حتما عینک دودی مخصوص و باکیفیت بخرید.

سوالات رایج در مورد برف کوری (نورزدگی)

از کجا متوجه شویم دچار برف کوری شده‌ایم؟

در این بیماری، آفتاب‌سوختگی قرنیه باعث می‌شود تاول‌های کوچک بر روی سطح قرنیه تشکیل شود. علامت این بیماری دردناک بودن چشم و نیز از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت است.

چگونه می‌توان از برف کوری پیشگیری کرد؟

استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به جلوگیری از برف‌کوری کمک کند.

نورزدگی باعث کوری موقت می‌شود؟

عارضه برف‌کوری (نورزدگی) می‌تواند منجر به کوری موقت شود. البته با استراحت دادن به چشم این حالت بعد از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود.

چه کسانی به برف کوری مبتلا می‌شوند؟

اختلال برف کوری عموما در ارتفاعات و اکثرا برای کوهنوردان اتفاق می افتد.

کامنت بگذارید